Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

photo.php


Inga tyglar :) Men otroligt mycket energi!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Duktig flicka som kommer bli duktigare med mer träning och ålder!
Hon släppte igenom en del missar som inte har med hästens ålder att göra. Det var människomissar. Men klart duktigt jämfört med de flesta.
Gjort det lätt för sig att få hästen följa och göra tricken m godis. Men helt ok om man vill det.

Ang ridningen nu: den går inte i form på halsring. Den drar upp huvudet ofta och spänner underhalsen då den kommer i obalans. Den svänger också med lite utåtställning och måste sladda runt i hörnen. Då skiter sig balansen och dressyrformen.
Men det är en rar uppvisning!
Dock inte dressyr à la TR eller klassiskt. Samling blir det inte. :)
Och inte heller bärighet eller Max gymnastisk effekt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja jag tycker absolut det ser ut som en bra början.
Hade jag å andra sidan sett den filmen för 10 år sedan så hade jag nog bara undrat vad hon höll på med. Nu ser jag med andra ögon på det eftersom jag vet tanken bakom och har sett stegen framåt med träning på det här viset.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ser du hur högt över marken frambenen är?

Leta efter en sdn ridbild o då inte stillastående.Där lyfter den sin framdel över ryggen.
Den är ej heller jämnfota bak.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vi har en tjej i stallet som ofta rider tränslöst - och hon rider sin häst i bättre form än många!

http://www.youtube.com/watch?v=mH3_fd2RbZQ

Tyvärr gjorde youtube filmen väldigt mörk, men det går att se lite i alla fall - det här var inte deras bästa uppvisning, hästen (20år) börjar bli lite gammal och trött.

Det är ju 100 ggr bättre än paret Dahlgrens ihop..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

KL

http://www.youtube.com/watch?v=9jJtCwG13tQ

Självklart är hästen riden med kontakt från början men det här är faktiskt inte så illa. Tack för en mycket intressant tråd som lärt mig mycket. Jag är en sån som blandar western och dressyr så jag förstår båda sidornas argument.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Här är det dock en som ridit OS 2 ggr.

här har du en mer vanlig ryttare. titta hur illa det blir i slutet i galoppen o t o m försök till piruett. hästen måsta kasta bak sitt huvud för att kunna lätta framtill. Den orkar inte- är inte färdig för detta.

Hästen rör sig för långsamt o därmed inte genom kroppen. dålig aktivitet bak.

http://www.youtube.com/watch?v=tD0wFlfMQ1U&feature=player_detailpage

anser ni att "självbäriga" hästar ska röra sig med korta markbundna steg?
Jag anser att man måste hjälpa de flesta hästarna med att bära upp ryttaren då vi sätter dem i en onaturlig sits- med ryggsäck som skvalpar runt.

Jag tror inte att ett dressyrproffs anser att hästarna kan ridas inaktivt. Den tappar all anspänning.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Dock inte dressyr à la TR eller klassiskt. Samling blir det inte. :)
Och inte heller bärighet eller Max gymnastisk effekt.

Fråga på det då.
Jag har ju fått för mig att alla hästar behöver ridas med bärighet och samling för att inte bli utslitna i förtid osv. När man läst igenom allt som skrivits i de här trådarna så känns det som att de flesta hobbyhästar inte ens knappt har kapaciteten att ridas med "bärighet och samling" och antagligen är de flesta hobbyryttare inte duktiga nog heller.

Så, är vi(hobbyfolk) körda då? Och våra hästar? Eller kan det vara ok med den form och balans som vi tex ser i filmen med skäcken? Kan det vara ett rimligt och hållbart mål, om syftet är att rida sin häst så skadefri som möjligt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

KL

http://www.youtube.com/watch?v=9jJtCwG13tQ

Självklart är hästen riden med kontakt från början men det här är faktiskt inte så illa. Tack för en mycket intressant tråd som lärt mig mycket. Jag är en sån som blandar western och dressyr så jag förstår båda sidornas argument.

Just, men här har vi väl det där vi pratade om tidigare, att om man skolat hästen med bett först, och tränat den att bli stark på det här viset, så går det antagligen ganska enkelt att sedan göra det utan tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror hästar måste ridas i balans. Och jag tror man tjänar mycket på att hålla dem mjuka.

För det behöver man inte vara dressyrproffs eller sitta på en gångartsmaskin. Däremot kanske man då inte har som mål att rida byten i varje, övergångar piaff/ökad trav etc. Man kanske har som mål att rida och ha treligt i alla gångarter i balans. Och kunna göra vissa övningar i balans. Kunna rida hästen mjuk i balans.

Jag tror hästar går sönder mer då man sitter varv på varv i för högt tempo i obalans, vilket är vanligare bland de som vill mkt men kanske inte riktigt kan och kräver för mkt för tidigt.
Är man, som du tex, lite ödmjuk och tar det lite piano ser jag inga röda klockor ringa(har ju aldrig sett dig rida.. så vad vet jag.. men jag får en bild av att du inte trycker i för mkt energi och att du även rider ut en del).

Jag har ju en häst med väldigt ofördelaktig exteriör. Han är överbyggd, har lågt och brett ansatt hals, har kassa markbundna gångarter och hade rejäla taktproblem iom islandsgenerna då han kom. Han har ju fortf mer taktmissar än halvblod om jag missar.
Men han är idag 30 år och fräsch.
Honom kan jag inte säga att jag alltid ridit väl. Tom jävligt illa då jag inte visste bättre. Han har dock aldrig varit oren eller halt pga sånt.
Så en del hästar tål ju sånt mer än andra.
Problemet med större gång och tyngre hästar med smala ben som en del nya halvblod har är att de slits mer än en som min ponny med grova små ben placerade långt ifrån varann i bredd(håller balansen bra i sidled) och korta markbunda steg. En sån som min ponny har balanspunkten lågt och väger lite i förhållande till sina grova ben.
Han störs inte lika mycketom ryttaren siter snett och hans kassa gång ger mindre slitage.
Fart och obalans dödar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*kl*
Jag skulle vilja höra vad ni säger om den här filmen på Rebecca och Eamon, som det står i filmen har de ju bara precis börjat, men vad tycker ni, ser det bra ut som en början?

Jag är sent ute som vanligt;) Och kanske missuppfattar jag frågan, men svarar utifrån vad jag ser på filmen.

Nej, jag tycker inte detta är bra. Jag vill som utgångsläge att hästen arbetar med energiska bakben och mjuk rygg fram till en jämn kontakt på båda tyglarna. Den ska bära sig och inte vara i framvikt. Den ska lyssna och vänta på mina signaler, den ska svara direkt om jag ber om en halvhalt, övergång, tempoväxling, formändring.

Det ekipage jag ser i filmen (anser jag) behöver jobba mycket mer på grunderna innan de lägger in krumelutter. Man måste ha i åtanke vilket syfte rörelserna man använder har, annars blir det som på filmen att det rids runt i skojiga rörelser som snarare bryter ned i längden än bygger upp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag upplever att hästar släpar benen när de inte vågar annat. Om de är i obalans vågar de inte lyfta. De måste ha nära till marken med fötterna för att balansera upp sig.
Är de i för låg energi blir de släpiga, just för att de inte håller ihop och då upplever en balansmiss även om en del människor inte ser den så känns den. Den känns ju för en mer skillad ryttare med. Men då måste man suttit på en häst som rör sig framåt genom kroppen(ej alltid i tempo) och en släpande och kunna jämföra. Man måste ha de referensramarna.

Jag tror dock det går att sätta energi i dem sen. Och skola in bakbenen mer sen. Men då måste hästen vara lösgjord. Sen använder man tex skolorna för att få in bakbenen mer när man ökat energin efter att man lärt sig styra var den tar vägen.
Men då måste hästen som sagt vara lösgjord.

Många hästar går och paddlar bakom sig, även i högre klasser. De är heller inte HELT lösgjorda.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det funkar inte att man senare ska kunna sätta igång motorn. Den måste vara på hela tiden- aktiva framåtsträvande bakben för att bygga styrka. Den där är markbunden o stärker inte sin bakkärra o kommer bara att springa fortare iom att matte inte kan stämma av eller se till takten.

Hästar som lufsar med bakbenen vickar på rumpan= går mer än travar/ gör om sitt rörelsemönster o blir svåra att lära om- rätt.

Ja, precis :bow:

Att strypa energin på det här sättet blir mer en ryttarhjälp, för att ryttaren ska kunna hålla balansen. Men det går inte att dela upp det på det sättet om man vill åstadkomma att hästen arbetar och bär korrekt. Man får helt enkelt lära sig rida, ingen genomväg.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Här är det dock en som ridit OS 2 ggr.

här har du en mer vanlig ryttare. titta hur illa det blir i slutet i galoppen o t o m försök till piruett. hästen måsta kasta bak sitt huvud för att kunna lätta framtill. Den orkar inte- är inte färdig för detta.

Hästen rör sig för långsamt o därmed inte genom kroppen. dålig aktivitet bak.

http://www.youtube.com/watch?v=tD0wFlfMQ1U&feature=player_detailpage

anser ni att "självbäriga" hästar ska röra sig med korta markbundna steg?
Jag anser att man måste hjälpa de flesta hästarna med att bära upp ryttaren då vi sätter dem i en onaturlig sits- med ryggsäck som skvalpar runt.

Jag tror inte att ett dressyrproffs anser att hästarna kan ridas inaktivt. Den tappar all anspänning.

Vilken jävla skit rent ut sagt :confused: Varför rida runt såhär liksom, till vilken nytta då mer än för en kul grej utan syfte :confused:

Natural Collection??
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag förstår vad du menar tror jag, men håller inte med om att det är samma sak. En häst som dansar bredvid dig eller i hagen är inte samma som dressyrhästens energi! Dessutom är det utan ryttare vilket är viktigt därför om man tar bort ryttaren blir allt enklare för hästen.

De trycker upp halsen och spänner ryggen. Lyfter sig inte med bukmusklerna. Tua beskriver det bättre, jag kan se skillnaden men inte förklara den.

Du förutsätter i din diskussion att ryttaren håller hårt i hästen och då håller jag med i allt du skriver. Men jag förutsätter en skicklig ryttare som klara av att rida som det är tänkt ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Varför skulle han vara jämfota bak när han galopperar? Det är varken liksidig galopp eller levad han pysslar med, utan han galopperar. Förklara gärna hur du menar, för jag förstår inte :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hästar som RIDS utan energi kan ej heller både resa framdelen i fart som din gör eller göra en piruett utan att behöva balanser med båda bak ihop- kasta sig runt/ häva sig runt. De tappar galoppen helt o hållet. Stannar upp o vänder.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror... Att man får mindre spänningar i hästen på slak tygel än när man håller fast den. Och om man då inte sätter så mycket tryck i hästen så sliter det nog inte så mycket att vara i lite framvikt. Så jag tror faktiskt inte alls att man skadar sin häst om man rider runt på slaka tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Såg du hur irriterad/ störd hästen var i min länk?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 004
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 664
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 970
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 184
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp