Köpa cykel?

alazzi

Trådstartare
Ja jag ska nog slå till och äntligen köpa en ny cykel. Men vad ska man välja? Jag har bara haft "vanliga" cyklar med max tre växlar men numera finns det ju en uppsjö av olika modeller. Vad ska jag satsa på? Tanken är att cykla till jobbet ca 1,5 km. Lätt backe och asfalt hela vägen. Vilken prisnivå bör jag satsa på för att ine köpa för enkel cykel?
 
Köp en cykel av en modell du trivs med, som är skön att cykla på.
Jag själv skulle aldrig köpa annat än en tantcykel med rejäla däck och rejäl sadel (bred och med fjädring). Det kan få ha typ 3 växlar, men mer än så behöver jag inte.

Och jag skulle nog rekommendera att du köper ett känt märke, där man kan ha någorlunda koll på dess kvalité.
Vi har köpt nån billigare variant till nåt av barnen, det var väl "sådär" lyckat....
 
Jag köpte en märkeslös tantcykel på COOP för snart 10 år sen. Den går hur bra som helst fortfarande. Min är 5-växlad och jag älskar den!
Jag hade satsat på tantcykel, med cykelkorg och pakethållare. Mycket skönare att glida fram på än moderna sporthojar.
 
Och jag skulle aldrig köpa en tantcykel just för att jag tycker de är så osköna att cykla med. Själv har jag en hybrid som är hyfsat lätt, har lite smalare däck och framförallt jäkligt lättcyklad. Scott Sub 40 heter min, rätt så billig sak men som ameo säger ska man nog inte bli hur snål som helst.
 
Och jag skulle aldrig köpa en tantcykel just för att jag tycker de är så osköna att cykla med. Själv har jag en hybrid som är hyfsat lätt, har lite smalare däck och framförallt jäkligt lättcyklad. Scott Sub 40 heter min, rätt så billig sak men som ameo säger ska man nog inte bli hur snål som helst.
Vi är ju alla olika, därför är väl det viktigaste att man själv tycker att cykeln är skön att cykla på.
 
Vi är ju alla olika, därför är väl det viktigaste att man själv tycker att cykeln är skön att cykla på.

Precis, dock hade jag själv fått bilden att de enda sköna cyklarna som fanns var just tantcyklarna, tills jag köpte den jag har nu (och jag tror inte jag är ensam om en sådan föreställning). Ville därför med mitt inlägg uppmuntra ts att även testa de lite sportigare hojarna. :)
 
Växlar spelar ingen roll om du bara ska cykla så korta sträckor. Prova olika cyklar och välj en som du känner dig trygg på och som är skön att cykla på. Om du är van vid fotbroms och vill ha det, tänk på att inte alla cyklar kommer med det, särskilt inte utomlands.
 
Jag skulle ha valt en tantcykel. Har i alla år cyklat på olika sportigare cyklar men köpte en tantMonark i somras, så jäkla skönt att ha bättre uppsikt över trafiken och praktisk när man ska släpa med sig grejer. Har bara 3 växlar men tycker det är fullt tillräckligt.
 
Jag säger sporthoj! Jag har både pakethållare och cykelkorg, får med det mesta! Hade tantcykek innan men trivdes ej.
 
Jag har en mtb från Biltema, köpt på Blocket för en femhundring. Förvånansvärt bra och riktigt skön att cykla med.
 
Krav: kärringcykel (sitta rak i ryggen) samt fotbroms.

Det blev en monark katarina. Betalade ca 5400 kr.

Detta är min första cykel med växlar och som kostar mer än 200 kr :D

Testade flera populära 'kärringcyklar' som kändes helt fel, men så kom hon, den magiska fantastiska otroliga Vita vackra tvåhjulingen och jag köpte utan att titta på prislappen :love: "Henne ska jag haaaaa!"
 
Monark Karin kan jag starkt rekommendera! Väldigt bra. I familjen har vi tre stycken.
Sen är det ju inte säkert att alla tycker som jag om den modellen så det bästa är ju att testa olika typer av cyklar och se om man fastnar för någon. :)
 
Ja jag ska nog slå till och äntligen köpa en ny cykel. Men vad ska man välja? Jag har bara haft "vanliga" cyklar med max tre växlar men numera finns det ju en uppsjö av olika modeller. Vad ska jag satsa på? Tanken är att cykla till jobbet ca 1,5 km. Lätt backe och asfalt hela vägen. Vilken prisnivå bör jag satsa på för att ine köpa för enkel cykel?
Jag cyklar allt från landsvägsracer till antik mormorscykel och just nu har jag en damcykel av bättre märke och en mer hybridig igång till vardags. För stadscykling, och i synnerhet för så korta sträckor som 1,5 km, väljer jag alla gånger en cykel(dam- eller herr- spelar mindre roll) med upprätt sittställning. Uppsikten över trafiken blir helt enkelt mycket bättre! Tre växlar klarar du dig bra med. Provcykla i butik och jag hade satsat på ett kvalitetsmärke före omärkta cyklar.
 
Jag har kollat lite på nätet och det känns som om jag måste räkna med minst ca 5.000:- kr för en cykel. Ja, jag har noll koll inser jag. Jag vill inte köpa en för sunkig cykel för då blir den inte använd.
 
Du kan få en begagnad cykel för ett par hundra och låta en cykelreparatör gå igenom den för ett par hundralappar för att kolla att den är säker. Eller så kan du få en ny fullt funktionsduglig cykel för runt 2000 kronor.

Vad menar du med sunkig?
 
1,5 km är ju gångavstånd.
På en sådan sträcka duger vilken cykel som helst.
En sunkig cykel har fördelen att den inte blir stulen.
En cykel som man har kvar är bättre än en cykel som är borta.

Jag har en gammal tantcykel från 1930-talet som jag har haft som enda transportmedel under hela min studietid.
Den är fortfarande bra för kortare sträckor, under milen.
Den kompletterades under en period med en 12-växlad räser för längre sträckor.
Men räsern blev inte ett bättre val för annat är sträckor över 7km.
Jag sålde den när jag köpte motorcykel.
 
Åk till en välsorterad cykelaffär, ha gott om tid och prova igenom sortimentet! Prova tantcyklar, prova hybrider, prova mtb osv och se vad du trivs bäst med.
 
1,5 km är gångavstånd, men jag måste hem på lunchen och rasta min hund och då tar det för lång tid att promenera.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 352
Fritid Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem...
2
Svar
24
· Visningar
1 719
Senast: Nahar
·
Hemmet Jag går i tankarna om att köpa en ny soffa. Min mamma hävdar med en dåres envishet att man m.å.s.t.e provsitta soffan innan man köper...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 115
Senast: Marvin
·
Fordon Så elcykel :). Har länge tänkt köpa cykel och nu när jag ska göra slag i saken har jag starkt börjat överväga att köpa en elcykel. Men...
Svar
18
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp