Köpa soffa utan att provsitta

Inser så klart nu när jag tittar lite mer ordentligt på hemsidan att det alltså är just den vita färgen som ska utgå ur Ikeas sortiment, inte modellen Söderhamn som helhet. Så jag inte förvirrat någon!
Det går ju att köpa i annan färg också, men byta klädsel. Finns andra företag som tillverkar klädsel till den soffan, i en mängd olika material och färger :)
Vi är själva inne på att nästa soffa blir en Söderhamn, men i ett annat tyg än vad IKEA har.
 
Jag gillade inte Söderhamns armstöd. Det var för hårt för att halvligga på. Vi testade den när vi letade soffa. Jag hade inte köpt utan att testa.
 
:)Satt i säkert 100 soffor innan jag hittade nuvarande (utomlands) och bestämde mig direkt.

Skulle definitivt inte köpa en soffa jag inte suttit i.

Sitsen kan vara för lång/för kort i relation till ens ben, ryggstöd för högt/för lågt. Hur hård stoppningen är varierar också; har soffan fjädrar eller är det kuddar osv osv.
Blev nyfiken, hur gick det till när du provade och köpte soffa utomlands? Min kom iof från Storbritannien tror jag men köpte den i Sverige
 
Jag säger nej. Jag har aldrig köpt en soffa som finns i affären utan har fått beställa för att få den byggd i rätt dimensioner och tyg. Så länge som man har kunnat provsitta i någon typ av soffa från samma designer för att klämma på kvalitén och kolla sömmar etc. så tycker jag att jag har fått ett tillräckligt gott hum för att våga beställa. Har än så länge inte blivit besviken. Min make gjorde däremot misstaget att beställa en ny fåtölj från ett nytt märke som han inte kände till utan att kunna provsitta (allting byggs ”to order” och de har inget showroom). Hem kom en dåligt konstruerad, sned, ful och dyr sak. Så i hans fall är ju svaret ja, han hade inte köpt den fåtöljen om han kunnat provsitta, varesig det var i just den fåtöljen eller något annat som var representativt för märkets kvalitet över lag.
 
Blev nyfiken, hur gick det till när du provade och köpte soffa utomlands? Min kom iof från Storbritannien tror jag men köpte den i Sverige
Var på resa, gick in i möbelaffärer och provsatt.
Sov på saken och gick tillbaka och gjorde upp om köpet följande dag.
Affären ordnade med frakt och leverans.
 
Efter att ha provat massor av soffor igår så säger jag ja, det är viktigt. Vi ändrade oss på vilken soffa vi vill ha, och där vårt första val t om togs bort från listan helt. Nu blev istället vårt första val en soffa vi inte ens tänkt på men som var skön att sitta/ligga i.

Sen att jag idag istället beställde en säng är en annan historia :angel:
 
Senast ändrad:
Jag var på IKEA med min kompis och hennes lilla barn. I ett desperat försök att underhålla en uttråkad två-åring lyfte jag upp ungen på raka armar och slängde mig i en random soffa…

… en Söderhamn.

Blev omedelbart störtkär och slängde ut min gamla soffa fortare än kvickt. Men extra kuddar är nog nödvändigt, som någon sa går det inte att luta sig mot armstöden utan minst en stor ryggkudde. Jag köpte min soffa i flera delar begagnat och fick med extra kuddar som jag inte skulle vilja vara utan!
 
Extra kuddar har jag redan ska tilläggas i den soffan jag redan har, som min tanke absolut är att behålla även om det blir ny soffa. Ju mer kuddar, desto bättre är min melodi.
 
Jag provsatt inte min soffa men då handlade det om en begagnad soffa för 400 kr.
En ny dyrare soffa skulle jag absolut provsitta innan. Har rentav skjutsat mamma 11 mil enkel väg bara för att hon skulle provsitta en soffa hon sett online. Soffan är i mitt tycke totalt vidrig att sitta i, hon däremot är jättenöjd.
 
Jag skulle aldrig köpa soffa utan av provsitta. Lika lite som jag skulle köpa säng eller kontorsstol utan att testa först. Jag kommer få ont i ryggen om möbeln inte passar mig.
Säng och kontorsstol fattar jag absolut att man vill provligga/-sitta, med den motiveringen.. men soffa? Hur mkt sitter ni i era soffor egentligen? ;)
 
Jag började tänka och kom fram till att jag aldrig köpt en ny soffa. Jag tycker de fina sofforna är på tok för dyra, så jag köper begagnat och varje gång den gamla börjar ramla ihop.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 288
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Usch, jag vet inte hur jag ska börja. Väldigt kortfattat så köpte jag en häst i maj förra året. Han var livrädd för människor och...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 608
Senast: MistyT
·
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp