Köpa soffa utan att provsitta

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag går i tankarna om att köpa en ny soffa. Min mamma hävdar med en dåres envishet att man m.å.s.t.e provsitta soffan innan man köper den. Jag har dryga nio mil enkel resa till närmaste Ikea (där den modell jag är sugen på finns) och den enda fysiska möbelaffär som finns i min stad är Mio så det är enda stället jag kan åka till lite smidigt. Har heller inte velat åka till Ikea med tanke på pandemin.

Nu är modellen jag har tittat på på utgående. Jag vill egentligen slå till nu. Tycker ni att det är viktigt att man provsitter innan man köper en soffa?
 
Jag går i tankarna om att köpa en ny soffa. Min mamma hävdar med en dåres envishet att man m.å.s.t.e provsitta soffan innan man köper den. Jag har dryga nio mil enkel resa till närmaste Ikea (där den modell jag är sugen på finns) och den enda fysiska möbelaffär som finns i min stad är Mio så det är enda stället jag kan åka till lite smidigt. Har heller inte velat åka till Ikea med tanke på pandemin.

Nu är modellen jag har tittat på på utgående. Jag vill egentligen slå till nu. Tycker ni att det är viktigt att man provsitter innan man köper en soffa?
Jag hade aldrig(!) köpt en soffa utan att provsitta om det inte enkelt gick att returnera den om den visar sig vara obekväm. Men så är det också så att jag råkar vara kräsen :p

Vilken soffa är det du funderar på?
 
Jag hade aldrig(!) köpt en soffa utan att provsitta om det inte enkelt gick att returnera den om den visar sig vara obekväm. Men så är det också så att jag råkar vara kräsen :p

Vilken soffa är det du funderar på?
Söderhamn är det jag funderar på. Det är precis så mamma resonerar också. Å andra sidan är den soffan jag har sjukt obekväm och något som lämnades kvar i huset när hyresvärden flyttade ut, så jag har inte en superbekväm soffa idag heller.
 
Söderhamn är det jag funderar på. Det är precis så mamma resonerar också. Å andra sidan är den soffan jag har sjukt obekväm och något som lämnades kvar i huset när hyresvärden flyttade ut, så jag har inte en superbekväm soffa idag heller.

Den är skön! Men armstöden är ju lite speciella så beror på om man gillar dem eller ej. 😊
 
Att sitta bekvämt i soffan/stolen är mycket viktigt för mig, så jag skulle aldrig köpa över nätet utan att kunna provsitta först.

Exet var av annan uppfattning och beställde en hörnsoffa (som jag nu dras med), som är för lång i sittdynorna för mina korta ben, så att för att sitta bekvämt tillbaka lutad med benen på golvet, måste placera en extra ryggdyna bakom ryggen.

Så att provsitta innan man köper soffa och stolar är ett måste i min värld.

9 mil är dessutom inte så långt, drygt en timme varje väg (om man inte är beroende av buss/tåg), så det är ingen ursäkt att inte provsitta. Har man 7-16 jobb är man ju ändå hemma vid 18 tiden.
 
Jag går i tankarna om att köpa en ny soffa. Min mamma hävdar med en dåres envishet att man m.å.s.t.e provsitta soffan innan man köper den. Jag har dryga nio mil enkel resa till närmaste Ikea (där den modell jag är sugen på finns) och den enda fysiska möbelaffär som finns i min stad är Mio så det är enda stället jag kan åka till lite smidigt. Har heller inte velat åka till Ikea med tanke på pandemin.

Nu är modellen jag har tittat på på utgående. Jag vill egentligen slå till nu. Tycker ni att det är viktigt att man provsitter innan man köper en soffa?
Jag har inte sett något om att Söderhamn skulle vara utgående, var har du läst det? De brukar ändra klädsel då och då så vissa utgår och ersätts av andra, men aldrig sett att de ska sluta tillverka soffan.

För att svara på din fråga hade jag aldrig köpt en soffa utan att provsitta den. Jag spenderar mycket tid i soffan och föredrar att den är komfortabel. Finns många soffor som jag suttit i och inte gillar.
 
Jag går i tankarna om att köpa en ny soffa. Min mamma hävdar med en dåres envishet att man m.å.s.t.e provsitta soffan innan man köper den. Jag har dryga nio mil enkel resa till närmaste Ikea (där den modell jag är sugen på finns) och den enda fysiska möbelaffär som finns i min stad är Mio så det är enda stället jag kan åka till lite smidigt. Har heller inte velat åka till Ikea med tanke på pandemin.

Nu är modellen jag har tittat på på utgående. Jag vill egentligen slå till nu. Tycker ni att det är viktigt att man provsitter innan man köper en soffa?
Ja!
 
Provsatt min soffa men tycker ändå den är lite hård nu 😅 Köpte den dock mest för att den är snygg, och sitter inte i den varje dag.

Men ja, jag åkte och tittade på den i butik innan, kändes skönt att ha sett den i verkligheten! Så jag skulle ändå rekommendera det.
 
Har klickat hem vår soffa på nätet. Visst kanske mjukhet och så är svårt att läsa sig till, men jag visste ju ungefär hur jag tycker att en bekväm soffa är. Jag ville ha en som är ganska hög i ryggen, inte för breda dynor, en viss sorts armstöd, divan i ett visst utförande osv, vilket alla är saker som ändå går att läsa sig till. Sen läste jag recensioner också Jag blev jättenöjd, speciellt för det priset vi betalade, liknande soffa på närmsta möbelaffär kostade typ det dubbla och uppfyllde inte riktigt alla de kraven jag hade så att beställa på nätet blev ett enkelt val
 
Jag köpte min förra soffa på nätet, via en hemsida som säljer direkt från leverantör. Betalade halva priset av vad såna soffor normalt kostar i vanliga, fysiska butiker, och då var den ändå relativt dyr.
Hemsidan hade jättebra bilder och tydlig information om hur hård/mjuk varje soffa var, alla möjliga mått och så vidare :)

Jag blev jättenöjd, det är absolut ett bra alternativ om man vet vad för typ av soffor man gillar. Recensioner brukar ju också finnas lite överallt. Sen var den väldigt lätt att montera och ta isär (få, stora delar), så jag tror det hade gått ganska smidigt att sälja vidare om det skulle visa sig att man inte fått fullträff första gången.

Det absolut bästa är ju fortfarande att kunna provsitta, men för mig vägde det tyngre att kunna få ett bra pris för en soffa av bra kvalité som jag inte hade haft råd med annars :)
Då tog jag risken, i värsta fall dröjer det några veckor innan man får sålt vidare/bytt, tänkte jag. Men kolla upp butikens returvillkor innan köp :) Lycka till!
 
Om man sitter rakt upp och ner som man skall funkar nog nästan alla soffor, det är vid konstiga sittställningar, halvligga eller ligga som kräver provsittning. Vissa soffor har tex. hårda grejer mellan dynorna som gör att man inte kan ligga ner.
 
Jag har inte sett något om att Söderhamn skulle vara utgående, var har du läst det? De brukar ändra klädsel då och då så vissa utgår och ersätts av andra, men aldrig sett att de ska sluta tillverka soffan.

För att svara på din fråga hade jag aldrig köpt en soffa utan att provsitta den. Jag spenderar mycket tid i soffan och föredrar att den är komfortabel. Finns många soffor som jag suttit i och inte gillar.
Den färgen jag vill ha står som utgår snart ur sortimentet på Ikeas hemsida så det antar jag stämmer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 284
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Usch, jag vet inte hur jag ska börja. Väldigt kortfattat så köpte jag en häst i maj förra året. Han var livrädd för människor och...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 608
Senast: MistyT
·
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp