Köpa soffa utan att provsitta

Om man sitter rakt upp och ner som man skall funkar nog nästan alla soffor, det är vid konstiga sittställningar, halvligga eller ligga som kräver provsittning. Vissa soffor har tex. hårda grejer mellan dynorna som gör att man inte kan ligga ner.

Det håller jag verkligen inte med om 😅
Provsatt så otroligt många soffor som var hemska att bara sitta i 🤮
Och vadå som man ska? Finns det regler för hur man ska sitta i en soffa?
Det är väl ändå tänkt att soffan ska stå hemma hos ts, inte i någon lobby.
Sen ska den även funka att både halvligga, ligga raklång, skeda, läsa, plugga och äta kvällsmat i 😁
 
Min sittställning är nog dessutom nerhasad på divanen så jag sitter definitivt inte rakt upp och ner i soffan
 
Satt i säkert 100 soffor innan jag hittade nuvarande (utomlands) och bestämde mig direkt.

Skulle definitivt inte köpa en soffa jag inte suttit i.

Sitsen kan vara för lång/för kort i relation till ens ben, ryggstöd för högt/för lågt. Hur hård stoppningen är varierar också; har soffan fjädrar eller är det kuddar osv osv.
 
Jag går i tankarna om att köpa en ny soffa. Min mamma hävdar med en dåres envishet att man m.å.s.t.e provsitta soffan innan man köper den. Jag har dryga nio mil enkel resa till närmaste Ikea (där den modell jag är sugen på finns) och den enda fysiska möbelaffär som finns i min stad är Mio så det är enda stället jag kan åka till lite smidigt. Har heller inte velat åka till Ikea med tanke på pandemin.

Nu är modellen jag har tittat på på utgående. Jag vill egentligen slå till nu. Tycker ni att det är viktigt att man provsitter innan man köper en soffa?
Jag tycker det är viktigare att soffan är snygg än bekväm så hade lätt kunnat köpa utan att provsitta. För mig skulle det nog viktigare att se soffan ”live” än att provsitta. Hinner typ aldrig sitta i soffan ändå..
 
Jag köpte min nuvarande soffa som jag har hemma utan att provsitta och den är helt okej. För då var jag mest ute efter att köpa en soffa, hade ingen sen innan.

Nästa köp kommer jag nog va lite kräsen med. 🙈😅
 
Soffmodellen jag har var jag och provsatt och suktade efter under några års tid, innan ett visnings ex blev till salu och jag med gott samvete kunde köpa den för halva priset, det är den bekvämaste soffan jag suttit i! Älskar den haha
Men mja, innan hade jag nog sagt "nää bara beställ", men efter denna gudomliga soffa så "ja, mycket viktigt att provsitta!!"
Men det beror väl på hur mycket man bryr sig om hur bekväm man vill tycka sin soffa är :)
 
Jag har alltid provsuttit tidigare när jag har köpt soffa, men skulle nog kunna tänka mig att köpa utan att prova ändå.
Lite beroende på hur utförliga bilder och beskrivning det finns, samt prisnivån då.
 
Det viktigaste för mig är nog egentligen att divanen känns skön eftersom det är där jag häckar. Mamma och pappa har (mammas tes till trots) en hörnsoffa som enbart är skön i hörnorna. I mitten där man kanske mer ska sitta rakt upp och ner är den vidrig. Så varje gång alla är hemma bryter i princip slagsmål ut om vem som ska sitta i hörnorna.

Det skulle visserligen vara ett mindre problem hos mig eftersom jag alltid är själv och ingen annan (än katterna) kommer sitta i soffan så en skön plats räcker.
 
Jag går i tankarna om att köpa en ny soffa. Min mamma hävdar med en dåres envishet att man m.å.s.t.e provsitta soffan innan man köper den. Jag har dryga nio mil enkel resa till närmaste Ikea (där den modell jag är sugen på finns) och den enda fysiska möbelaffär som finns i min stad är Mio så det är enda stället jag kan åka till lite smidigt. Har heller inte velat åka till Ikea med tanke på pandemin.

Nu är modellen jag har tittat på på utgående. Jag vill egentligen slå till nu. Tycker ni att det är viktigt att man provsitter innan man köper en soffa?

Absolut superviktigt för min del! Men du gör som du vill. Det är ju du som ska trivas med soffan.
 
Det viktigaste för mig är nog egentligen att divanen känns skön eftersom det är där jag häckar. Mamma och pappa har (mammas tes till trots) en hörnsoffa som enbart är skön i hörnorna. I mitten där man kanske mer ska sitta rakt upp och ner är den vidrig. Så varje gång alla är hemma bryter i princip slagsmål ut om vem som ska sitta i hörnorna.

Det skulle visserligen vara ett mindre problem hos mig eftersom jag alltid är själv och ingen annan (än katterna) kommer sitta i soffan så en skön plats räcker.

Söderhamns divan är superskön. Köp armstöd till båda sidorna av soffan, för visst saknas det fortfarande till divanen som standard? Minuset med soffan för mig är att ryggkuddarna är lite för flyttbara, det behövs ett gäng extra kuddar för att jag ska bli nöjd. Jag gillar djupet annars, perfekt att kura ihop sig i och går utmärkt att sova hela nätter i de stora modellerna. Är du kort funkar säkert de mindre också 😅

Mvh Besöker brorsan främst för att hänga i hans soffa
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 275
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Usch, jag vet inte hur jag ska börja. Väldigt kortfattat så köpte jag en häst i maj förra året. Han var livrädd för människor och...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 608
Senast: MistyT
·
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp