Bukefalos 28 år!

Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag kom att tänka på när jag var på ridskolan och skulle hjälpa till att slänga upp en liten tjej på en D-ponny. Tjejen var inte så tung men jag tog tydligen i så hon minsann flög över pållen och ner på andra sidan.
Stackars unge.:angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

När jag var i 10 års åldern hade jag och en kompis fått låna två ridskoleponnyer och skulle rida ut. Det var ganska sällsynt när man red på ridskola.

Väl framme vid det roliga fältet där man kunde rida fort fick vi för oss att vi skulle rida barbacka. Jag hann få av sadeln, sen sprang ponnyskrället hem.

Det var ju liksom avslöjande vad vi hade tänkt att göra när jag fick gå 3 km hem bärandes på en sadel... :D :angel:

Sen har jag på en rund unghäst åkte av samtidigt som sadeln snurrade under magen. Självklart hade den ländtäcke på sig. Sprang som en tok med sadel under magen och ländtäcket mellan benen. Satans tur att vi var på inhägnat område.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Underbar tråd!!! :D

...men jag har aldrig gjort några misstag! :angel: .... men lite klantigt kanske jag var den där dagen när min dotter fyllde fem, jag skulle bara motionera hennes ponny (med vagn) innan födelsedagskalaset, på hemvägen klev jag ur vagnen för att stänga en grind efter oss men tömmen ville inte riktigt räcka till... men om jag balaserade tömändan på långfingerspetsen och sträckte mig så låååångt jag kunde så nådde jag grinden men tyckte ponnyskrället att det var dags att fortsätta färden hem, vilket hon gjorde, i galopp! Vägen hem var då en grusväg med 70 km/h och dessutom en 4-vägskorsning, givetvis ordentliga diken dessutom... så undertiden jag traskade hemmåt såg jag för mig den trasiga vagnen, den blodiga ponnyn, veterinären som dömde ut henne, det inställda barnkalaset, det hysteriska barnet...
Tillbaka vid stallet igen fanns ponny och vagn välbehållna, de som sett henne komma kunde berätta att hon kom i fin trav på höger sida av vägen, saktade in i korsningen och lämnade företräde åt en bil som kom från vänster (hon kan uppenbarligen inte högerregeln) och lunkade sedan vidare till stallet för att bli frånspännd...
Kanske inte behöver berätta att jag inte kliver ur vagnen under körning längre...? Och att ponnyn är det klokaste som går i hästskor! :love:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Tja jag gjorde en "höjdare" häromveckan...

Trots en skrikande matte lyckas han ta sig upp för trappsteget och in i vår pyttelilla foderkammare (den är kanske 150 x120 cm) där han knölar in sig hel och hållen. Ingen hade väl trott att det ens var möjligt att ställa en shire i en så liten kammare. Jag fick baxa in rumpan på honom i selkammaren för att överhuvudtaget få ut honom :eek:

På vägen tillbaks lyckas han dessutom få fatt i gängtappen som lämpligt nog är - orange och alltså ser ut som en morot. Räddningsaktion nr två blir alltså att köra in fingrarna bakom tänderna och lirka ut gängtappen ur munnen på honom.
:

:rofl::rofl:
Åhhhh så gärna jag hade velat sett det!!! (kan du inte filma nästa gång?!?:angel:)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Härlig tråd. :D Sådana här grejer finns det ju gott om.

Skulle hjälpa en bekant lasta sin ponny, som var svårlastad efter att rampen smällt av vid en tidigare lastning. Sagt och gjort, jag tog självsäkert grimskaftet och knallade upp på lastrampen för att låta honom ta sin tid att följa efter. Problemet var att jag tittade på hästen istället för var jag gick, vilket resulterade i att jag väl uppe tog ett tungt kliv utanför rampen, tappade balansen och ramlade och slog ryggen i rampkanten. Hästen blev livrädd av oväsendet, drog grimskaftet ur handen på mig och försvann ut från stallbacken rakt mot en trafikerad väg. Den fångades in kort efter, men just då tyckte jag inte alls om mig själv. :o

Den senaste incidenten inträffade i somras, när jag införskaffat en fotboll till hästen och hennes beteskompis, varav sistnämnda älskade att släpa runt på saker i hagen, så jag tänkte att det skulle bli perfekt. Jag lockade på hästarna och sparkade glatt iväg bollen mot dem, 5 sekunder senare hade jag två flyende hästar och ett sprängt elstängsel.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Får väl också berätta om ett "misstag" som jag kom på nu när jag läste om Din boll...

Jag var väl 15 och skulle hämta in en häst inför en ridlektion på ridskolan. Som vanligt hade jag fickorna fulla av morötter, för jag gillade att muta mig in hos hästarna ;) Eftersom min häst stod närmast orkade jag dock inte muta mig in hos någon annan än pissmärren som stod 20 meter från alla andra och betade... Så för att vara lite snäll så kastade jag iväg en morot till henne, typ lite på måfå... Jag är INGEN träffsäker människa, men givetvis tog moroten mitt i pannan på hästen! Tack och lov kastade jag ju inte direkt hårt heller, men hon blev skitsur ;)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL
Jag gick och betade med en ponny. Ponnyn hade grimma, jag höll i grimskaftet. Plötsligt tyckte ponnyn, som var av det mycket-busiga-slaget, att gräset var grönare längre bort så han gjorde ett ryck och satte av i galopp. Det lättaste hade såklart varit att släppa grimskaftet då, men nejdå - jag höll i för kung och fosterland och släpades en bra bit på magen efter ponnyn innan jag insåg att det är lugnare att släppa den hemska ponnyn.... jag har fortfarande ett krokigt finger som minne...

Flera år senare ska jag ta in en häst från hagen. Står vid grinden och ska just öppna med ena handen, håller i grimskaftet med den andra. Då måste hästen kolla med nosen om det är el i tråden... och det var det ju, så hästen kastar sig bakåt. Jag kommer inte alls ihåg vad som händer om man inte släpper i ett sånt läge så jag håller kvar i grimskaftet, dras omkull och landar på rygg och dras baklänges genom en stor och djup vattenpöl (och dyig...). Kan säga att jag såg svallvågorna i ögonvrårna. Vågade knappt gå in i stallet efteråt.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

En helt underbar tråd! jag gör många fel när det gäller hästarna men jag kan inte komma på några på rak arm. Men det kommer säkert...:bump: Jag får helt enkelt återkomma!:smirk:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Den senaste incidenten inträffade i somras, när jag införskaffat en fotboll till hästen och hennes beteskompis, varav sistnämnda älskade att släpa runt på saker i hagen, så jag tänkte att det skulle bli perfekt. Jag lockade på hästarna och sparkade glatt iväg bollen mot dem, 5 sekunder senare hade jag två flyende hästar och ett sprängt elstängsel.

De reagerar inte alltid som man tänkt! :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

kl

Hade med pållen till ett fint dressyrstall där man band upp hästarna i staketet till paddocken. jag band dock inte fast honom i balaband, för han har en tendens till att sticka och utforska sin omgivining. när han då försöker ta sig lös, övergår detta i panik, vilket resulterar i att han sliter sönder en planka och jag får den plankan i ryggen och han springar mot sin frihet :banana:

eller varför inte, hade boxdören öppen, ser att min häst funderar på att sticka, klappar händera för att säga till, hörre dudu, typ, jag ser dig nog allt, vilket resulterat i att han blir rädd, hoppar ut ut boxen o springer 3 km till grannen. lagom pinsamt när jag måste springa förbi alla vägarbetarna efter pållen :o
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

För något år sedan tänkte jag testa min hästs luktsinne, så jag stoppade ner en morot i fickan (så att den stack upp lite) och klev in i boxen.

Efter en liten stund hittade hon den, och bet tag i den OCH jackan :eek: Jag försökte förstås slita tillbaka jackan, vilket fick till följd att hästen, som stod lös i boxen, kastade upp huvudet och snodde runt, med jackan i ett fast grepp och mig snubblande efter.

Till slut fick jag henne att släppa, men det var riktigt nära att jag fick en jacka mindre :o
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

J
Han körde som en vettvilling ner till riksvägen där vi hann ikapp ponnyn, killen VEVAR ner bilfönstret och nappar tag i tömmarna:eek:
Ponnyn är helslut och stannar äntligen - precis innan byns centrum.

Shit vilken kille! :eek:
Jag skulle typ ha blivit smygkär i honom. :love: :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag skulle longera min förra häst en gång i hagen. Den är ganska avlång så min häst rymms inte i galopp så jag skulle bara låta honom trava lite. Två stallkompisar skulle samtidigt ut och rida och så fort de börjar skritta bortåt så vill såklart min häst med. Han brallade som bara den, varv på varv. Gled omkull (var vinter och han hade ändå 4 broddar i varje sko), ställde sig och brallade vidare, gled omkull igen, brallade vidare, gick omkull mer ordentligt... Sen stod han stilla. Och jag va helt skräckslagen. Men han klarade sig helt utan skador :)

Sen har man ju fastnat några gånger i dörröppningar :angel: har förstört handtag, boxlås, täcken och tyglar.

Sen finns det ju massor av historier när man ska "öka galoppen" litegrann på ett fält och ramlar av. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*knapplån*

Underbar tråd, bra intiativ TS!

Sådär på rak arm kan jag påminna om att även om det låter som en bra idé att löshoppa i paddocken så kanske man ska räkna med att den hoppglada hästen fortsätter ut över staketet glatt bockandes...

Minns en dag för ett par år sedan, hade bråttom att få in hästarna eftersom hovslagaren skulle komma. Då och just då skulle gammeltanten inte komma in från hagen... Eftersom det vara var mina två i hagen så tyckte jag lite tjurigt att skit i det då! Tog lättfångad häst och började gå mot stallet, lämnade grinden till hagen öppen. Och visst hon följde efter på 20 meters avstånd hela vägen till stallet, en kilometer på cykelbana med moppar, syklister, hundfolk och rullskidåkare, ett par hundra meter från korsning till stor väg... Kanske inte jättemsart även om det gick bra den gången...

Och illasittande sadlar, pessoabett och förlånga tränsbett har nog många av oss minnen av och dåligt samvete för...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

För många många år sen på den gamla goda tiden red jag en medryttarhäst i Sthlm, hade inte körkort - fick åka kommunalt.
Hur som helst så fyllde jag jämnt, 20 eller 25... jag var ute och festade runt rejält och naturligtvis var det jag som skulle rida dan efter. Jag släääpar mig upp, ordentligt bakfull, tar bussen ut till stallet. Detta är på vårkanten och hästarna var broddade fram ihagen, men det såg så bra ut på stallbacken så jag behövde inte brodda bak - trodde jag ja!!
Slutade med ambulansfärd, diverse ben brutna för min och en skärrad häst.... Numer är jag superduper noga med broddning och halka!

Nu på senare år tog jag in hästarna för natten och såg att skulluckan i stoets box inte låg ordentligt. Himla jobbigt att ta ut henne, så jag går in och tänker att jag ska peta den rätt med en högaffel - varpå hela luckan ramlar ner - PÅ HÄSTEN!!! Stackars kuse, men det gick bra!!

Finns säkert fler dumma saker jag gjort.... återkommer!!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

haha, detta var en rolig tråd att läsa :bump:

Alla verkar då har gjort en o annan tokig sak. :P

Jag själv hade precis flyttat den dåvarande hästen hem till syrran, stallet höll på o byggas(sommar) så bara en häst kunde stå uppbunden inne, hon hade sin där o jag skulle binda min utanför, i stalldörren som var ganska stor o tung. Hon stog snällt stilla medans ja borstade o satte på sadlen. sen skulle jag tränsa, tog grimman runt halsen, o grimman var ftf fastbunden i dörren. o skulle stoppa bettet i munnen, kom ej så långt utan hästen blir rädd för ngt. så rädd att hon sliter med sig hela dörren, springer runt huset o tomten. grimmskaftet gick sedan av, men en helt tossig häst sprang runt. :P:eek:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Usch, när jag tänker på alla dumma grejer jag gjort .... och att både jag och hästarna har överlevt ....

En av de värsta missarna var när maken och jag skulle köra våra två avelsston till en hingst. Vi hade lånat släpet, och släpägaren sa att handtaget på ena sidan på luckan var trögt så man fick ta i ordentligt när man skulle stänga.

Jag var jättestressad som jag alltid är när mina älskade hästar ska köras någonstans, så på något sätt slarvade jag med att stänga den tröga sidan av luckan. Jag har ett svagt minne av att jag tryckte till lite på handtaget, men att jag inte kollade så att det verkligen "tog".

När vi kom ut på stora vägen hördes en duns och släpet började svaja. Luckan hade ramlat ner i farten och den ena hästen hade slitit sig och hoppat baklänges ut på vägen!!!!

Att jag inte dog av skräck är ett under bara det, men det största undret är nästan att hon var helt oskadd, sprang direkt fram till mig och snällt följde med upp i släpet igen! Jag tror inte hon fattade riktigt vad som hände ...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hej!
Oh vad jag har skrattat åt alla historier!
Jag har själv gjort en del dumma grejor:
Red min häst barbacka i grimma på golfbanan (det var på vintern, på den tiden fick man rida på golbanan om det var mycket snö) och galopperade, när jag skulle stanna gick det inte utan han drog hem längs med vägar med mig på ryggen. Allt gick bra förutom att han tappade en sko. Det var f.ö en gammal löphäst, som alltid var så snäll:angel:
Nu kommer jag inte på mer för stunden.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 880
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 158
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp