Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ehh nej, jag tror inte du blir kär om du ser killen...:eek: Han är minst lika galen nu som förr, BORDE ha stadgat sig men är fortfarande den där killen som alla mammor/pappor varnade en för. Bad news helt enkelt...fast det är klart, om han hade sett ut som Brad Pitt typ, så hade det nog varit liiite spännande:o

Om jag skulle beskriva honom nu så ser han ut som följer; oftast svart i nyllet av olja ( hoppas jag, det KAN vara skit också ), går omkring i overall o stövlar för det mesta, tar sig fram med trimmad traktor! ( har antagligen förlorat körkortet för lääänge sen ).

MEN jag är ändå grabben evigt tacksam:bump::bump::bump:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Gud vad kul! Har skrattat mig harmynt!

Bjuder på mina dummaste:

11år..Binder min ponny i en trädgårdssoffa...Ponny blir rädd & springer 1,5km med en alltmer decimerad soffa efter sig..
Ponnyn klarade sig med en nyvaken fobi för trädgårdsmöbler & jag med e ejäl utskällning från mor.

15år: Sätter fast en snowracer med longerlinor bakom min vilda halvblodskille. Sätter upp grannungen på snowracern & galopperar på ett fält. Ett varv gick toppen varv två kastar Luppe av mig i en snödriva & skenar iväg med grannpojken i 120 på snowracern efter.. Snowracern tumlade runt, Luppe stannade men grannpojken vägrade att någonsin lyssna på mitt - men kom igen då..

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Ja..det var väl det mest korkade jag gjort...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

när vi stod uppstallade på ridskolan så skulle min älskade sambo som i början av min hästkarriär var rädd för dom stora hästarna och vågade inte plocka in dom från hagen
så han bestämmde sig för att ta handom våran shettis alltså leda shettisen från hagen och till stallet ca 300 meter.

jag varnade honom/ även våra barn gjorde det och han valde att inte lyssna på detta för vad kan en liten HUNGRIG shettis göra:confused:

sagt och gjort shettisen kom snällt fram i hagen och dom första 100 metrarna går hur bra som helst och min sambo går och småpratar om ditt och datta med shettisen

heltplötsligt inser ju herr shettis:devil: att det vankas ju mat i stallet så min sambo får sig en åktur på hälarna efter shettisen strax innan stalldörren släpper tacka och lov sambon grimmskaftet :angel:

idagsläget så leder min sambo in dom stora hästarna och är jag nu inte hemma vid tillfälle så släpper han lös shettisen så han får springa in själv
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Heeeerreguuud vad jag skrattade när jag läste detta :rofl: Har inte skrattgrinat så mycket på ett bra tag :bow:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag gjorde praktik på ett ganska stort häst-ställe och jag och den andra tjejen var lediga på förmiddan och satt och fikade och slappade i solen. Där fanns åxå två byggkillar som jobbade med att gjuta golv i i ett av stallen och svettades i värmen och hade hållt på ett bra tag.

Sen nån timme senare så ska vi ta in hästarna och de var rätt många hästar men man behövde bara öppna grinden och släppa ut typ två i taget så sprang dom snällt in i sin box.
Dumma som vi var så hade vi glömt bort att dom gjutit längst bort i stallet och såklart så var det en häst som tillfälligt glömt bort vilken box hon bodde i och sprang rakt ut på de nygjutna golvet och total förstörde allt :crazy:

Var oerhört pinsamt att behöva gå till byggkillarna och säga att dom tyvärr måste gå ut och fixa till "lite" i stallet...:crazy: blev ganska många "förlåt" :( från oss... :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

:rofl::rofl:
Åhhhh så gärna jag hade velat sett det!!! (kan du inte filma nästa gång?!?:angel:)

Det var så trångt i foderkammaren att jag omöjligt hade fått plats med ens den minsta kamera :D

Inte hade det blivit någon vidare film heller men jag ångrar att jag inte hade sinnesnärvaro att ta kort på jätterumpan som var upptryckt mot dörrkarmen :rofl:

Fast i just det läget kändes det mest angeläget att hinna få fatt i honom innan han satte i sig en årsförbrukning av havre :eek:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

Hahahaha det roligaste jag hört på länge! Skrattar så jag gråter :rofl::rofl::rofl::rofl:


Fö skit härlig tråd! :love:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

:rofl::rofl::rofl: ÄR det inte konstigt att prutthumor är så himla kul!?:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

-kl-
Visst skrattar man här åt alla dumheter man kan hitta på,men nu ska jag vara fröken duktig och hoppas att alla LÄR något av detta också! För detta är ju historierna där det faktiskt gick bra, trots allt.

Men jag ser ju på mina döttrar att det upprepar sig och att man tyvärr måste göra sina egna misstag också. Som när de red barbacka och bytte ponnyer, utan att kliva av...

Eller igår när jag tog in hästarna och den ena fick gå lös, går in i stallet...och kliver ut på andra sidan, glömt stänga dörren.

En bekant berättade på senaste träningen att hon skulle rida och drar ner stigbyglarna inne i stallet. Vad händer? Hästen fastnar, drar med sig hela dörren:eek:innan stiglädret lossnar från sadeln.

Historierna är otaliga, och fortsätt berätta, och så skrattar vi och lär oss av varandra;)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

efter detta prutt-misstag har jag väl inte så mycket att komma med.

men....ett misstag vi gjort är att bygga paddock för att låte den nykastrerade hingsten få springa lite. stolpar-180cm över mark, i all stress satte vi bara en planka mellan stolparna på en höjd av 150cm. hästen (163) kommer in i paddocken och vi tänker att en bräda till under skulle kanska varit bra sen springer han ett halft vara i paddoken och......HOPPAR ÖVER!!!! våra hakor låg på backen....vilken guldklimp man had i hagen....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

ett annat är när vi visade en hingst på visning har var helvild och man höll ögonen på honom...sen skulle dommaren säga sitt utlåtande och nyfinken på poäng tittar min man (som håller hästen) på domaren och han får en hov uppslagen under hakan. lite lösa tänder annars gick det bra.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Dumheter har man ju alltid hittat på..

Tog en liten shettishingst som inte gjort annat än gått i hagen de närmsta 5 åren. Gör en vacker sele av en longerlina och ett grimskaft, har ännu en longerlina till töm och en grimma till träns. Sen ''spänner jag för'' honom framför en barnvagn.. :angel:
Ägaren sa att hon trodde iaf att han var inkörd. (jag hade t.o.m. tillåtelse för mitt projekt..x)
Har aldrig haft så roligt i hela mitt liv, och att döma på hästens uttryck och glada gnäggningar varenda gång han såg mig efter det, så har han nog också haft kul..:P Men jag hade nog inte gjort om det idag.. :angel:
Hade mycket kul med den hästen.. antog bara att han var van vid allt.. det verkade han vara med.

Hela första inridningsförsöket på Crow var ju ett stort misslyckande.. men visst bode det gå att ta en 1.5 timmes runda på en häst andra gången någon sitter på? Utan att ha longerat eller markarbetat (utom lite NH övningar) förut? Han var ju så snäll. Det gick bra.. sen skulle vi ner och simma med dem.. med den lugna hästen framför, och pappa lyckas på nåt sätt lägga avstånd emellan. Tänkte få Crow att tölta lite.. han töltar jättefint, går över till kort trav..travartrav..galopp.. (jättefin galopp, längtar tills jag kan rida honom i den på riktigt). Jag ville ju bara ha tölt.. men nu har jag äntligen insett misstaget; jag lättade i sadeln och lutade mig fram.. han kan ju inte tygeltagen så bra så självklart lyssnar han mer på när jag flyttar tyngdpunkten och därför ökade han. Han gjorde ju bara som jag sa..
Sedan gled sadelhelvetet runt, trots noga inspänning, och jag bröt handleden. Om några månader ska jag bryta upp den igen och lägga den rätt.. :s
Så dum kan man vara när man rider in en häst första gången.. nu jobbar jag honom mkt från marken, om några veckor kanske jag kan sitta upp igen medan han longeras :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

tog in två fullblod till en hage som är runt själva stallet, går in i stallet... utan att sänga grinden...
tror dessutom att jag gjorde samma sak TVÅ gånger (men hästarna kom bara lös en gång).

sen klassikern, aslerigt i hagen, tar av grimman när hästen är på väg in, stannar utanför själv, så backar hästen istället :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

När jag var yngre:angel: begick jag många, många misstag.. En dag på senhösten upptäcker jag att fina skimmelhingsten är alldeles pissgul dagen innan tävling. "Men det är ju bara att tvätta", tänker smarta jag. Hästen blev ren och fin, men dagen efter hade han så ont i ryggen av nerkylningen att det bara var att packa ihop och åka hem igen.

I samma veva skulle jag vara med på en tömmkörningsuppvisning på en envis shettistant. Hon vägrar gå framåt (inne i ridhuset med STOR publik), jag går fram och petar till henne på rumpan med DRESSYRpisken. Shettis:devil: sparkar mig rakt i magen och kutar ut ur ridhuset.

En annan gång när jag var i elvaårsåldern, var jag och några kompisar ute och red barbacka på ett stort fält på hästar som egentligen hade sommarbetesvila. Jag red ett gigantiskt, ungt halvblod som jag aldrig suttit på, då trillar en av mina kompisar av, och hennes häst sätter av i full galopp över fältet. De andra två hästarna hänger självklart på och jag blir så rädd att jag svimmar (!!) på hästen, och självklart dimper i backen. Som tur är kände jag i alla fall ingenting när jag landade:p

Det värsta jag gjort på senare år var när jag skulle longera pållan, med min Jack Russel som åskådare utanför banan. Precis när hästen börjat galoppera med väldig fart och fläng bestämmer sig lillhunden för att det är tråkigt att bara titta på, hon vill in till matte och vara med. Så vovven börjar glatt trava in mot mig, jag skriker i vild panik vilket bara resulterar i att häst och hund skuttar ännu gladare. Liten, fet hund hamnar rakt framför tokgalopperande häst och mitt hjärta stannar. Som tur är har hästen mer sinnesnärvaro än mig och HOPPAR över hunden. Hunden som fått lite grus uppsparkat i ansiktet rynkar nosen, men fortsätter sedan helt obekymrat mot mig:crazy:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Oj oj oj. Lite läskigt att läsa om alla dumheter ens hjärna kan låta en hitta på. Men som sagt.. så länge man lär sig av sina misstag, och i det här fallet kan vi ju även lära oss av varandras misstag.

Det jag ångrar mest av allt jag har gjort var när jag som yngre körde in en av hästarna på gården. Han var jättelugn och allt gick som smort, körde flera gånger runt på gården men så tänkte jag att vi även kunde köra ett varv inne i ridhuset också.
Jag går här bredvid honom och vi väntar lugnt och stilla på att de som är på väg ut kommer förbi. Jag tittar bort en sekund och då tycker han att det är dags att gå in. Står där med relativt långa tömmar och reagerar för sent, han är redan inne men vagnen fastnar i dörröppningen. Han får panik, vagnen lossnar från dörren men jag tappar tömmarna då han redan fått upp farten. Varv på varv springer han.. vagnen hamnar på sidan, men han fortsätter. Tur i oturer så lossnar den och vi kan fånga in uppskärrad häst. Usch.. efter att ha konstaterat att han inte har skadat sig så sätter jag mig och gråter och gråter. Och gråter. Fy, har nog aldrig haft så dåligt samvete i hela mitt liv. Mår dåligt av att bara tänka på det.
Jag tömkörde honom med släpa flera gånger efter det och han tog det bra. Tyvärr dog han av misstänkt botulism innan jag hann fortsätta, endast tre år gammal :cry:

Sedan finns det ju ofarligare dumheter man har lyckats med, som man faktiskt kan skratta åt såhär i efterhand.

Rider unghäst på ett stort fält med några andra. Hästen busar och bockar så svanskappan flyger av, upptäcker det efter en stund och rider tillbaka för att plocka upp den. Hoppar av, tar upp svanskappa och sätter vänster fot i stigbygeln. MEN, har långa tyglar.. så när jag är halvvägs över med högerbenet sätter han av i galopp mot de andra. Jag hänger med ena benet bakom sadeln, med en svanskappa i handen och klänger mig fast för glatta livet. Håller mig kvar en bra bit faktiskt tills jag faller av och slår i ena benet så jag får gå med kryckor ett långt tag efteråt :crazy:

Eller den gången när vi tolkade på stallplanen där de hade plogat en del så det låg snöhögar lite här och var. Kommer i ganska snabb fart, men jag svänger inte så bra som jag borde ha gjort. För att inte braka rakt in i väggen så släpper jag linorna och fortsätter i hög fart rakt emot en snöhög! Jag far rakt upp på den, skidorna upp och jag lovar.. jag låg vågrät i luften minst tre sekunder innan jag brakar ner på rygg. Hade så fruktansvärt ont men förstod hur roligt det måste ha sett ut så jag ligger och både skrattar och gråter:D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

vi hade köpt in två ungkvigor, highland catle(dom där långhåriga kossorna), hornen hade inte växt ut än, så vi täckte testa om dom kunde gå i samma hage som hästarna. Nästa dag ringer en tomtägare 5 km längre bort att våra kvigor står och äter på hans tomt i centrala byn. Hästarna (2 st isisar) hade då jagat ut kvigorna så dom hade sprungit rakt igenom tråden. Sen dess har dom fått gå i enskilda hagar :crazy:

i vårt lilla stall m 3 boxar, så gick mammas häst ut och bort mot sadel/foderkammaren. (han brukar stå vid öppningen och vänta på maten) Sadelkammaren ligger två trappsteg högre upp och är bara ca 3x3m. Tror ni inte hästen kliver in i hela sadelkammaren och vänder :D bra tag sedan nu, men märken finns.

första gången jag skulle sätta upp mig på hästen i paddocken. Paddocken var helt ny och saknade fortfarande stängsel. Får i en fot i stugbygeln, hästan stegrar sig bakåt och på nedgång slår han framhoven i ryggen på mig (hade som tur väl säkerhetsväst, nu är den tatuerad med ett skomärke ;) ) hästen sätter av mot stora vägen. Min granne kommer lyckligt vis då förbi och försöker hejda hästen, han ändrar kurs mot den lilla landsvägen. En bil kommer körande och stannar, hoppar ut och försöker stoppa den skenande hästen. hästen ändrar riktning igen och följer landsvägen. Då kommer det några på vägen som till slut lyckas stoppa hästen :crazy: Blev en tur i skogen med ett antal stopp och skrin istället :smirk:

kommer även ihåg första gången jag la på täcke på hästen. Var dock inte så allmänbildad av att justera kryssgjordarna, så dagen efter stod han med ena bakbenet uppdraget mellan kryssgjordarna. Första skadan, grattis :crazy:

sen en hel del andra saker ;)
superkul tråd :)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

:rofl::rofl::rofl: jag döööör!:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

15år: Rider mammas unghäst. I stilla skritt i skogen lägger jag av en brakskit som ekar mot sadeln och skrämmer unghästen till den milda grad att hon skenar 3kilometer..gissa att jag aldrig fiser på hästryggen igen...

:rofl::bow:

Skrattar så att jag gråter :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Usch ja en hel del har man gjort som man får ångest över när man tänker på det.

Jag sommarjobbade hos Mats Rånlund (travtränare). Min första dag där släpper jag ut hingsten i fel hage. Sån tur så slutade det hela lyckligt trots allt.

Jag fick i uppdrag att galoppträna en travhäst tillsammans med en annan tjej på Jägersro. När vi kommer in på galoppbanan drar min häst iväg i full fart och jag bara hängde som en vante. När hästen stannar darrar jag av skräck och gör ett försök att hoppa av. Precis när jag ska landa sticker hästen iväg i full galopp och jag stannar på stället sittandes i sanden.

Höll på att köra in en häst, allting fungerade kanon tills hästen helt plötsligt studsar upp i luften och får panik med vagn och allting på sig. En minut i skräck men det gick bra med hästen endå.

Jag var ute och gick med en unghäst som gått på lösdrift utan hantering 8 månader. När jag äntligen får hästen att gå hyffsat bredvid mig snubblar jag och trillar på näsan och hästen sticker iväg i full fart.

Ställde upp en ettåring i spolspiltan som vanligt för att spola av benen. Helt plötsligt studsar den till och får upp ena uppbindningen och snurrar runt och hänger sig i grimman och den andra uppbindningen. Stackaren bara hängde där tills vi fick loss grimman.

Usch ja det har hänt en del under ens liv som hästtok.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 212
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 880
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 158
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp