Bukefalos 28 år!

Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag lyckades med en smart grej för bara nån dag sen. Min häst har alltid haft lite egna idéer för sig men har på sistone betett sig och jag har trott att hon blivit gammal och förståndig :grin:.

I alla fall skulle det vara hopptävlingar och min häst stod i hagen mitt i mot banan. Hinner precis komma till stallet och tycker att jag hinner mocka innan jag behöver ta in hästen eftersom det var ett tag kvar tills tävlingarna skulle börja. Hinner inte mer än tänka det innan en annan hästägare kommer gåendes med min häst. Då har hästen, som insett att elen i hagen är avstängd, glatt hoppat ut ur hagen och sprungit in på hoppbanan där dom höll på att bygga bana. Kanske ska tillägga att det är en dressyrhäst, undrar om hon försöker säga nåt till mig..:cool:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Kom en gång i min tidiga ungdom på att jag skulle lastträna min häst. Stort och fint boggiesläp, nackdelen var bara att det för tillfället inte var kopplat på en bil, men jag tyckte väl det stod stadigt ändå.

Hästen gick snällt på, men hade väldigt bråttom ut när det blev minst sagt ostadigt därinne.

Kan säga att den lastträningen inte direkt gjorde nån nytta. :cool:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag har väl också lyckats med en del dumheter genom åren... :cool: *host*

Är rätt så disträ ibland. Absolut inte med flit, och är alltid fullt koncentrerad på det jag gör i närheten av hästar. Men vissa detaljer lyckas undgå mitt medvetande ibland, om man säger så.. :angel:

Skulle t.ex. fodra en av (dåvarande) skolans hästar i hagen en gång. Lyckades få en stöt i handen när jag öppnade grinden - bra början liksom - en lös tråd blåste runt handtaget vilket resulterade i en ganska ordentlig smäll i min hand som gjorde att jag tappade handtaget. Hästen, ett ganska stort halvblodssto, fnös till och började takta fram och tillbaka. Tänkte inte mer på det då utan la hennes hö en bit bort från den leriga öppningen och just som jag tittade upp kom ett par hovar flygande, typ en handlängd från mitt huvud. "Ojdå" :D

Min kompis hade nyss blivit klar med ett ridpass och jag erbjöd mig att sadla av hästen åt henne (hon skulle väl prata med tränaren eller nåt). Visste att märren i fråga var en smitare så jag var ju smart och lämnade boxdörren uppe bara till den grad att jag själv kom in i boxen. :grin:
Knäppte upp sadelgjorden, gick runt till andra sidan för att slänga upp den på sadeln och... hästen tränger sig förbi mig och ut ur boxen med sadel och allt. :eek: Jag skyndar mig efter, tar tag i manen (grimma, vad är det?) och hästen rycker undan och galopperar ut ur stallet så det slår gnistor mot stallgången. Jag springer efter och ropar hästens namn, bara för att se skrället bocka av sig sadeln och glatt trava iväg till hagarna där hon ställer sig och betar. Det hela skulle väl inte ha varit såå hemskt, om inte det just då hållts en utomhuslektion med åskådare och allt. Var då ny i stallet, red inte ens där, bra första intryck liksom :angel:

Min fd sköthäst har även fått vara med om mycket tack vare mig... bl.a. har jag släppt honom i en hage med en häst han INTE kom överens med, kunde ha gått illa... en gång var vi ute på en barbackatur i skogen, kom ut på en grusväg och pålle var pigg och ville trava. Okej då, tänkte jag, lite trav kan vi väl ta. Då ville han öka... "nej", sa jag, "lugn nu", och försökte få honom att sakta ner. Men jag med min kassa balans och pålle med sin stötiga trav resulterade i att jag började glida åt sidan (och därmed inte kunde göra någon förhållning), han ökade, jag försökte kravla mig fast men tappade till slut taget och landade med ett pang på rygg. Hästen tvärstannade, vände sig om och trodde nog jag blivit galen när jag låg där, hysteriskt skrattande. :o

En annan gång var jag ute på en ridtur med samma häst och fick syn på lite kantareller. Jag tål inte svamp men tänkte att "mamma blir säkert glad om jag plockar lite åt henne" :idea:
Så jag hoppade av och började plocka. Plötsligt stelnar hästen till, jag tittar upp och ser en älgko stå bland träden bara några meter ifrån oss. Jag pratar lugnande, "vi går snart härifrån, vänta bara så jag hinner stoppa kantarellerna i fickan", hon börjar gå emot oss, jag tappar kantarellerna, kastar mig upp i sadeln (snabbaste uppsittningen någonsin tror jag) och pålle travar hemåt i full fart med uppspärrade ögon och uppblåsta näsborrar....... behöver jag berätta att älgar från och med den stunden tillhör en av hästens extremt få fobier (mao, det och cyklister)?
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

Jobbade på ridskola och hästarna gick på sommarbete. Fodrade dem med kraftfoder ute längs staketet, upptäcker att ena hästen inte vågar äta för jag lagt fodret för nära. Sträcker mig in för att flytta det, sen vaknar jag upp i diket. Har fått eltråden i pannan och tuppat av :cool:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Oj, är det så kraftig el i staket : O ? Jag har fått elstötar i ryggen, känns inte så bra då?
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hehe, denna tråden va rolig :devil:
När jag va runt 12, 13 år så hade jag en newforest ponny. Världens snällaste ponny som jag självklart skämde bort alldeles för mycket. En kväll när jag och min mor gick ut och skulle kvällsfodra smet jag som vanligt in till min ponny och skulle proppa i han massa morötter:D Fumlig som jag va (hade bråttom in till tvn) så tänkte jag inte så mycket på vad jag egentligen gjorde, smack sa det och så kände jag två av mina fingrar krossades emellan tänderna på min häst. Jag blev knallblå i ansiktet och fick inte fram ett ord (detta gör ont ska ni veta!) Häst:devil: släppte inte taget utan började dra sig inåt boxen (fortfarande med mina fingrar mellan tänderna. Ursinnigt och hysteriskt började jag banka på honom för han skulle släppa taget. Min mor undra förstås vad jag hade för mig och varför jag slog hästen. hehe:smirk: Värt att nämna är att jag nuförtiden inte övergöder mina hästar med godis:rofl: Bara ibland å då har jag koll på fingrarna;)

Det där har jag varit med om också! Det var när min sköthäst stod i ett stort privatstall (med en massa fina tävlingsryttare, tack o lov satt de flesta inne på ett möte just då), jag hade nyss borstat av honom efter en ridtur och skulle ge honom en morot. Hoppsan, så bet han tag i mitt finger. Försökte lirka upp munnen på honom, han bet ihop hårdare... drog så mycket jag kunde utan att bryta av fingret, han trodde jag försökte ta hans morot :mad: och drog tillbaka. Slutade med att jag fick smälla till honom i käken (hans reaktion var ungefär såhär :eek:) och fick ett ihopklämt, blålila (dock ej brutet, konstigt nog) långfinger och jättedåligt samvete för att jag slagit hästen (om än ej hårt) :cry:

Fick tappert pyssla om hästen färdigt samt plocka undan utrustningen med en stel, värkande högerhand sen (och hålla god min när de andra kom och skötte sina hästar), samt förklara för ägaren varför mitt finger såg ut som det gjorde :p
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Appropå rymlingar. Jag tog en vårdag in min häst sin box för att borsta inför en ridtur, ställer hästen lös, utan grimma (undrar hur jag tänkte, inte alls förmodligen), drar halv igen dörren och börjar borsta. När jag kommit så långt att jag står och reder ut svansen tycker damen att "det här var ju trist" och promenerar sonika rakt ut. Jag försökte lite hjälplöst dra i svansen, undrar vad jag trodde skulle hända... Hästen promenerar (i sakta mak, lagom långt före mig) ut på närmsta vall och börjar äta. Jag tar ett tag i pannluggen och promenerar in med henne igen och ställer henne i boxen.

Här kunde man ju tycka att jag borde lärt mig av mitt tidigare misstag, men icke. Jag ställer henne igen lös, utan grimma med halvstängd dörr och fortsätter reda ut svansen. Behöver jag säga att damen promenerade ut en gång till... Denna gång var det dock inte lika enkel att få in bus-fia (vad hade jag väntat mig). Utan jag fick snällt gå in i stallet och hämta grimma och en hink som skramlade lite lockande.

En parentes som gör mig lite upprörd angående denna historia är att ett gäng i grannstallet stod och såg på och till hjälp endast sa "du kanske skulle ha nåt att locka med"... Ehhh, jo det är sant, men skulle det vara hemskt jobbigt att kanske komma till undsättning med detta lockande. Men att de är lite speciella i det stallet är en annan story... Jag fick ju i alla en rolig historia. Jag kan även tillägga att jag inte lämnade hästen lös med boxdörren halvöppen hädanefter. Man lär så länge man har lever, eller hur var det egentligen:angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Underbar tråd, verkligen! Har nog några historier jag med...

*13 år gammal: Jag är ridskoletjej utan egen häst, och spanar när en tjej i min ålder lastar av sin ponny för att rida i ridhuset på ridklubben. Plötsligt sliter sig ponnyn, tjejen ramlar på en isfläck och spräcker armbågen (!). Jag fångar upp ponnyn varpå mamman frågar om inte jag vill rida ponnyn medan de åker till akuten (de tyckte det var synd att ponny gick miste om ett träningstillfälle...) Mamman sadlar och tränsar hästen, lämnar ponnyn till mig och kör iväg med sin unge. Jag går glatt ( :devil: ) in i ridhuset.
Där inne finns redan flera ekipage, bl a två av ridlärarna med sina suuuuperfina dressyrhästar. Jag vill självklart imponera och sätter mig upp, rak i ryggen och rider iväg. Försöker ställa noga i varje hörn så att ridlärarna ska se hur duktig jag är! Men ponnyskrället bara snurrar runt? Jag går in på en volt. Så fort jag försöker ställa går ponnyn åt fel håll, varpå jag nästan kolliderar med en av dressyrhästarna. Jag travar längs med långsidan, ställer i hörnet- och ponnyn vänder tvärt in i väggen och håller på att gå omkull.
Då red en av ridlärarna fram till mig och sa: "Du vet att tyglarna är korsade va?"
Behöver jag säga att jag numera ALLTID tränsar hästen själv och dubbelkollar att tyglarna inte är korsade?

*15 år: Är på ridläger på västkusten med en tre år äldre kompis som är lite halvgalen. Där träffar vi en tjej som är ännu äldre och ännu mer galen, som tycker att vi efter ridpasset (då vi fått lov att skritta av hästarna i skogen...) även ska ta en tur på terrängbanan (!). Vi kortar stiglädren till nästan jockeyläder (varför vet jag inte...) och drar iväg i galopp i skogen. Hindrena är fasta och över 120cm (jag har hade då aldrig hoppat högre än 90...) Hindren klarar vi mirakulöst... ända fram till vattengraven. Min häst och min kompis häst hoppar fint i och ur på andra sidan. Men den tredje tjejens häst tvärvägrar varpå hon flyger över huvudet på hästen ner i vattnet. Ingen fara skedd dock, så vi fortsätter.
Galopp i nedförsbacke och BRAK så gick mitt ena stigläder av. När man står i jockeyläder och galopperar i nedförsbacke har man inte världens bästa balans. Så när stiglädret gick av trampade jag rakt ut i luften och voltade över hästens huvud och landade med benet i en omöjlig vinkel.
Hästen klarade sig, men det var lite svårt att förklara hur vår "avskrittning" kunde sluta i en sjöblöt ryttare, genomsvettiga hästar, trasig utrustning och jag som fick åka till akuten för att rätta till mitt knä.....

*En idiottjej på ridskolan (kan inte ens kalla henne kompis...) får för sig att frisera sin sköthäst. Vi som skötare (ca 13år) hade precis lärt oss att ansa hovskägg. Hon sköter i nordsvensk, som hon helt sonika tog saxen och klippte av allt hovskägg på (vi hade övat på halvblod med noll hovskägg innan...) Inte nog med det; när hon klippte var hon för lat för att gå runt hästen när hon skulle klippa på andra sidan, så hon kröp under magen på hästen. Hästen fick panik, och hoppade över henne ut ur boxen, och hon skar sig rätt illa på saxen...

Sen finns det säkert en miljon saker till....
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

kl igår när jag tog in hästarna så var jag lite lat och tog båda samtidigt, släpper som vanligt in den vita först (brukar gå rakt in i boxen), men igår så kom hon på att "nämen den lilla dörren ut på gården är ju öppen :)!"
och fortsätter att traska rakt förbi boxen, förbi höet, och ut på gårds planen och ut på grusvägen. jag fick panik och slängde in fuxen i boxen som ser smått förvånad ut över att den vita inte var i boxen trots att hon gick in först. "springer efter vita som trampar på grimskaftet, kommer loss, trampar igen osv i en lugn takt.
tillslut stannar hon och jag kan lugnt ta henne in i stallet igen.
detta är nog världens snällaste tant som alltid brukar göra vad man säger åt henne, men igår så var hon nog lite för nyfiken :p ingen skada skedd, men jag undrar verkligen hur tants lagom tjocka mage gick igenom ett 85cm brett dörrhål :rofl:
så nu ska jag ha den dörren stängd när jag tar in hästarna :p
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Måste bara berätta vad min mamma lyckades med när vi red ut tillsammans för några år sedan.


Man var tvungen att rida upp i en ganska brant liten backe, sedan över järnvägen och sen ganska brant ner igen.

I uppförsbacken hängde det en tjock gren rätt över stigen, så man var tvungen att ducka.

Sagt och gjort, jag red först, och duckade, mamma duckade samtidigt som jag, men när jag passerat grenen, reste jag mig upp igen, mamma gjorde likadant, bara det att hon INTE passerat grenen, utan var mitt framför.

Hon slog i huvuder så rejält att hon fick märken på näsbenet efter glasögonen. :p

Jag har nog aldrig skrattat så mycket, och mamma förstod inte det roliga i det hela just då :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Haha:banana: ursäkta att jag skrattar men så dråpligt:D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Alla gör vi misstag, man måste vara ritkigt korkad och uppblåst om man anser sig inte ha gjor ngt misstag när man har hållt på med hästar hela sitt liv. Som nämnt tidigare, hästar är levande djur och du kan vidta vilka försiktighetsåtgärder du vill: Det kan ändå hända saker. Jag tar mig själv som exempel:

Var ute och red mitt nordsvenska sto, Ronja. Hon är väldigt pigg och vääääldigt stark. Skulle galoppera, och helt plötsligt får hästen fnatt och ska INTE stanna när jag säger åt henne. "Vaddå", tyckte hon, "det här var ju askul" och sedan tar hon sikte rakt mot ett träd. Poff, sa det så låg jag på marken. Jag hade svepts ur sadeln pga en låg gren. Hästen stannade 2 meter bort och glodde som ett fån på mig där jag låg på rygg på marken... När hon konstaterat att jag levde ställde hon sig och började beta!Mina två kompisar som var med (till häst, de med) trodde att jag slagit halvt ihjäl mig.

En annan historia om samma häst som jag bara hörts berätta för mig:
I hennes ungdoms glada dagar (mitten av 80-talet) stod hon på en ridskola och gick med som lektionshäst då och då. En dag var det hoppning som gällde. Problemet var bara att Ronja inte hoppat innan men det sket den (korkade) ridläraren i. När Ronja sprungit förbi hindret en sisådär 10 ggr ställer sig ridläraren vid sidan om hindret och ska hindra Ronja från att fortsätta springa utanför. "Det är ingen fara", säger han, "ingen häst springer på en människa som står och viftar och skriker". Trodde han ja. Ronja fortsatte precis som innnan, med följden mosad ridlärare med spricka i armen...

Ronja en tredje gång: Hade börjat springa för fullt ös i ridhuset på ridskolan och den stackars ryttaren som satt på henne fick inte stopp på henne. "Styr henne mot hörnet så stannar hon" vrålar ridläraren och sagt och gjort. Det var bara det att Ronja inte stannade för egen maskin... Hon sprang rakt in i ridhusväggen med huvudet före. Och ja, hon har utmärkt syn...

Det finns så många historier om denna häst och vad vi har hittat på... Hon gick nyligen bort, 31 år gammal, utan att någonsin varit "sjukskriven" eller ens halt, så hon har inte tagit skada.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

"korkade" misstag är ju faktiskt ett sätt att lära sig på...och Dina uppräknade är väl ganska vanliga. Mina har varit att anlita..."auktoriserade" hovslagare...den ena gjorde INTE ett bra jobb...medans den andre gjorde ett mkt bra jobb för hästen men inte för mig...slutade med anmälan och att jag till sist sålde.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Måste skriva en till..

Jag var och red min medryttarhäst, jag skulle rida ut med en kompis.
När vi kommit några km från stallet behöver jag ett spö, hoppar av och bryter av en gren, stoppar i foten i stigbygeln,
svingar mig precis upp i sadeln och är i luften när hästen plötligt får för sig att han SKA tillbaka till stallet, självklart tänkte inte jag på att ha korta tyglar utan tyglarna hängde slappt utan att jag ens hållde i dom :eek::angel:
Hästen tvärvänder på en femöring och jag lyckas på nåt sätt lite snabbt slänga mig upp i sadeln men hamnar bakom sadlen i hästens rodeobockningar och i 320 km/h rusar han hemåt, jag sitter bakom sadeln och klamrar mig fast i sadelns framvalv.
Bakom mig hör jag min kompis galoppera efter och samtidigt skrattar hon hysteriskt! :mad:
Jag lyckas efter sådär 20 sek ( som kändes som 20 minuter!! ) få tag i tyglarna och försöker bromsa, då vill han gärna stanna och tvärnitar så jag flyger som ett höstlöv, på mage ner i lerpöl.
Det är det värsta jag varit med om, tappade andan och hade lerigt vatten i hela ansiktet och munnen, och över hela kroppen.
Och självklart har grannen som var ute med hunden stannat och glor förskräckt på mig som flämtande lyfter ansiktet ur lervattnet och gurglar fram nåt i stil med "Jag mår bra, det är ingen fara!" hon ser ut typ såhär.. :eek::eek::eek:
Hästen rusar som en galning tillbaka till stallet och jag får gå hela vägen tillbaka..ja, man lär sig av sina misstag!
Efter det är jag noga med att alltid ha korta tyglar, I HANDEN när jag hoppar upp... :D ;)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

HAhahahahaa....ok..tråden har varit tyst ett tag, men...hahahahhahahhahaha...jag skrattar så jag inte ens kommer på några egna misstag att berätta om!! (det betyder dock inte att det inte finns några)...*torkar tårarna* Det här behövde jag efter en skitdag...hahahhaa.....:D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag kan också bjuda på ett misstag...

Min ponny gick på ett stort naturbete med en fin liten bäck som ran rakt igenom. Jag skulle hämta ponnyn för en ridtur men kunde inte hitta henne. Sprang runt och kallade på henne men nä, hon var borta. Jag tror då att hon gått över bäcken till andra sida hagen. Jag sattsar stort och hoppar över bäcken. Det gick inte som jag tänkt, när jag landar på andra sidan bryter jag mitt ben och trillar baklänges ner i bäcken. Där ligger jag på rygg i vattnet med ett brutet ben i luften.

Kan tillägga att ponnyn stod i ett busksnår och tittade på mig när jag badade i hennes bäck!:devil:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

eller varför inte, hade boxdören öppen, ser att min häst funderar på att sticka, klappar händera för att säga till, hörre dudu, typ, jag ser dig nog allt, vilket resulterat i att han blir rädd, hoppar ut ut boxen o springer 3 km till grannen. lagom pinsamt när jag måste springa förbi alla vägarbetarna efter pållen :o

Påminner om en häst jag hade vänd i en sin spilta, stod och rotade efter någonting en liten bit bort. Hörde en hov på stallgången och vänder mig om och tittar bistert på honom. Normalt brukade han backa tillbaka då, men denna gång springer han rätt ut över stallgången och in till en annan häst (som också stod i spilta)! Den hästen såg ut ungfär såhär :eek: över att få sällskap i spiltan. Och fullt blev det så att säga med två storväxta hästar i en spilta. Självklart var det läskigaste hästen i stallet också, men det var ju bara att knöa in sig mellan magarna och backa ut min häst. Piiinsamt.


Men det här var ju roligaste tråden jag läst på länge :rofl::rofl::rofl: Jag skrattar så jag gråter!
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 212
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 880
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 158
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp