Bukefalos 28 år!

Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Helt plötsligt kom jag på att jag kanske borde ha böjt mig framåt men då var det för sent. Jag pressades istället bakåt och liksom hyvlades av trädstammen.. Jag ramlade inte av men hela överkroppen skrapades upp och jag låg raklång över baken på hästen.

Jag gillar att rida omkring lite "off road" och jag och min dotter var ofta ute på upptäcksfärder i skogarna runt stallet. Ofta hände det att vi kom till låga passager, men vi mätte alltid att häst och ev. sadel fick plats. Fick ryttaren också plats brukade vi använda oss av din teknik, dvs. vi lutade oss bakåt. Det var bara det att dotterns häst gillade att hoppa och det hände mer än en gång att han plötsligt hoppade i stället för klev över något på marken samtidigt som hon lutade sig bakåt. Jag vet inte riktigt hur hon gjorde, men hon satt kvar, även om hon kanske dunsade lite i ryggen och på rumpan (med huvudet) på honom :p

En annan gång skulle vi låta samma pålle (islandshäst runt 1,40 hög) springa lös i manegen. Vi drev på och han galopperade runt. Sedan skulle vi byta varv och då först "upptäcker" jag att skjutdörren på ena gaveln står öppen... Pålle spetsar öronen och vi tänker "nej, han försöker väl inte hoppa!" - nej, vi kunde andas ut, sargen var runt 1,15 och pålle fortsatte förbi. När han kommer nästa gång är det inget tvivel längre. Vi ser hur han samlar sig, långsamt galopperar fram till gaveln och glider över, till synes utan ansträngning :eek: Ett par sekunder står vi och bara tittar på varandra, som två fågelholkar innan vi rusar runt och min dotter är helt förtvivlad, tror att vi aldrig mer kommer att se pålle... Men jo, precis utanför dörren växer det ju gräs, så där står pålle och äter och låtser sig snällt fångas :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Antar att även jag har några historier att bjuda på;

I denna var det dock inte jag som var klantig, utan min kompis;
1. Var ute och red med en kompis, jag var c:a 11 år gammal och hade en väldigt snäll B-ponny. Kompisen var ett år äldre och red sin heta, tuffa D-ponny. Vi skulle hoppa några terränghinder i skogen och av någon anledning ville inte min ponny hoppa. Vi bestämde oss för att byta hästar, eftersom min kompis var duktigare än mig och skulle kunna få min ponny att hoppa. Under tiden skulle jag bara skritta hennes ponny.
Kompisen hjälpte mig upp i sadeln på sin ponny och började justera stigläderna. Samtidigt släppte hon min ponny i tron om att han bara snällt skulle stå kvar och vänta. Men icke! Han såg sin chans att rymma och var snart på väg hemåt i full karriär. Ponnyn jag satt på var inte sen att hänga på... Och där uppe satt jag, liten på en stor ponny med alldeles för långa stigläder. Och snabbt gick det!!
Ponnyerna nådde snart fram till en stor väg, där min egen ponny lugnt vek av till vänster och lugnt travade hemåt längs väggrenen. Jag lyckades på något sätt få stopp på kompisens ponny ute på vägen, men den var inte lika smart som min egen. Istället för att vika av till vänster såg hon den stora åkern framför oss. Vad hon inte såg var taggtrådsstaketet direkt efter diket som ledde till åkern. Hon kastade sig alltså framåt i något slags språng, men inte tillräckligt högt för att ta sig över staketet. Istället fastnade hon med martingalen i taggtråden och slog en volt över. Strax innan dess hade jag hunnit svimma av rädsla och vaknade först några sekunder senare på marken en bit från hästen som då redan var uppe på benen och på väg därifrån i full fart.
Historien slutade trots allt lyckligt utan några större skador, men våra föräldrar var INTE glada...

2. Hade en behandlad häst som under alla omständigheter BARA fick skritta. Jag hade provat att leda honom med både stigbett, träns, kedja och longerlina (nej, inte allt samtidigt såklart) och nästan varenda gång lyckades han på något sätt slita sig. Jag ringde därför till veterinären och frågade om jag fick skritta honom uppsuttet istället. Det var inga problem för skadans skull och jag tyckte att jag löst problemet - "när jag sitter på kan han ju omöjligt slita sig!". Så jag utrustade oss med gramantyglar och säkerhetsväst och satt upp. Och red ut i skogen... På vägen bort gick allt lugnt tillväga, och jag bestämde mig efter en stund för att vända hemåt. Jag hann inte mer än tänka "vända" förrän hästen var mitt i den värsta bockserien man kan tänka sig. Innan jag hann tänka hej låg jag på marken och hästen var än en gång på väg hemåt utan mig. Så gick det med min vattentäta plan...

Kommer kanske fler historier en annan dag... :)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kom på en till!

Jag red ett tag ett fyraårigt fullblodssto eftersom ägaren själv var lite rädd för henne. Hon kunde bocka, men var för det mesta väldigt snäll. I alla fall så skulle ägaren kasta upp mig i sadeln. Det gjorde hon också, och när jag precis kommit upp i sadeln började hästen traska iväg. Tyvärr släppte hon inte mitt ben.... utan jag drogs bakåt och hamnade bakom sadeln. Ni kan ju själva räkna ut hur det slutade. I tre bocksprång satt jag faktiskt kvar!!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

skulle ta ut 2 hästar fr stallet och ut i hagen denna dagen var jag tankspridd och tog bara ena hästen (brukar ta 2st) tog en häst (ej min) började leda den mot hagen , min häst i stallet började gnägga efter sin polare och hästen brevid mig blev lite galen och började dra i linan , jag tappade balansen(stenfan) och tappade linan när hästen noterade att han var lös gjorde han en 180 grader vändning och glädje sparkade och träffade min käke och jag tuppade av i 4 minuter, när jag vaknade till liv var man minnsan vimsig som fan men de 1a man tänke pa var e hästen jo inne i stallet som tur var, hästen hade som tur inga skor men jag fick dricka soppa i över 2 veckor och ett vackert ansikte under kommande tiden noterade jag väldigt mycket huvud värk gick till en optiker som sa du ska ha glasögon du har nästan halverad syn pa ena ögat. de var nog smällen som gjorde det, sen är de väl en massa annant som man har gjort mindre olyckor samt saker man gjort själv för att man inte tänkte sig för ordentligt
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jo jag kommer ihåg när jag var 17 år och hade en foderhäst.Hon var jättesnäll och pålitlig för det mesta.Jag har alltid tyckt om att rida barbacka så en solig jättefin dag fick jag lust att fara ut på en långtur barbacka.Allt gick jättebra tills en travkusk dök upp från igenstans långt ute på en skogsväg,jag ramla av då hästen blev skrämd men ordna upp situationen rätt fort.Han bad om ursäkt om han hade skrämt oss och frågade om jag slagit mig vilket jag inte hade gjort som tur var,jag var ändå tillräckligt generad.Han for vidare och jag hittade en passlig sten så jag kunde komma upp igen.Mitt misstag,släppte tyglarna,tittade inte vad hästen hade för sig och just som jag skulle hiva över benet for hon iväg som en raket.Hon skulle efter travhästen så klart.Det hjälpte inte hur mycket jag ropade men hon försvann i horisonten.Innan jag hann hem så hade världens pådrag dragit igång och folk kom i panik och letade skadad ryttare eftersom hästen kom hem ensam.Snacka om pinsamt när jag skulle berätta hur hon kom lös!!!:angel::angel::angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Oj oj...ja det finns väl ett o annat man helst vill glömma:angel:
I somras skulle jag vara snäll o ge hästarna morötter när de gick på bete, hade gett dem varsin (två hästar) och höll på att kolla igenom min häst när jag hör ett konstigt "tuggande" ser då kompisens häst stå med hela morotspåsen (som jag lagt på backen) i munnen och försöker tugga ner den:crazy: det kanske var två små morötter kvar.
Försöker få tag på honom och lyckas till slut, sticker in hela armen upp till armbågen i munnen och drar ut påsen!!
Som tur var blev den endast perforerad men jag såg framför mig hur jag skulle förklara för min kompis att jag hade tagit död på hennes häst och själv endast hade en arm kvar..(eller om jag inte skulle säga nåt om han dog:angel:) Nej då, ärlighet varar längst så jag berättade vad som hänt och hästen mår utmärkt:smirk: och min arm klarade sig helskinnad.
Så håll hårt i morotspåsarna folk!;)

Hahaha j**lar i min kakburk vad jag skrattar! :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Nu har jag något att berätta. Ponny som vilat i ett ganska bra tag, är lite pigg, dock inte överdrivet menmen. Skulel tömköra idag och int enog med det så var min gamla medryttarhäst ägare och tränade i ridhuset (de står inte dår annars, det var träning för div 1. lag)

Tur att jag höll mig ute, eller tur i oturen. Det gick jättebra att tömköra och hon blev jättefin. Dock så när hon travade i en volt runt mig så hände det. hon är ltie svår att styra ibland så hon "vägrar" svänga utan vill åt andra hållet, och då svänger hon så hon står med huvudet åt mig istället. Jag hänger inte irktigt med, så jag håler fortfarande i tömmen som då blir "dragande", den hamnar även i hennes mun (????) och hon får lite panik och börjar snurra runt vilket resutlerat att hon har tömmarna lite häroch var runt benen.

Nör jag ska ta tag i dom och försöka lugna henne (vilket itne gick bra) Sticker hon iväg i trav upp mot vägen bort från ridbanan, och sen upp o galopp. Då jag märke att gå lugnt ikapp inte hjälper börjar jag springa efter (hon var då utom synhål). Det är en liten 70 väg nära där och skulel det kommit en bil ahde det gått RIKTIGT illa. Men hon sprang som tur va in på parkeringen vid andra infarten igen och runt stlalkanten, och in i stallet. Frida springer efter och är skiträdd att hon trassalat in sig, men det hade hon inte som tur var! z
Jättesvårt att förklara, men gud vilken halvpanik jag fick och vad pnsamt om det hade varit folk som sett! Som tur var verkade inget sett det, de från divisionslaget verkade vara i ridhuset, vilket är massa "läskiga" personer.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kl

Bjuder på några av alla dumma saker jag varit med om.

Nr 1, ca 5 år. Rider barbacka på ett litet russ/islands korsning, min kusin går bakom med ett grimakaft och viftar tillslut råkar han snärta till hästen på rumpan. Lill ponnyn blir rädd och drar iväg i full galopp, jag kämpar med att hålla fast mig. Det slutar med att jag får torkvindan i huvudet och gör en kullerbytta av ponnyn.

Nr 2 samma ponny, min morbror leder mig medan jag sitter på ponnyn och han tänker sig inte för utan går under en gungställning. Det slutar med att jag fastnar i en gunga och ramlar av plus att gungställningen faller ner på ponnyn som dock står snällt kvar medan mamma lyfter bort den från ponnyn.

Nr 3 samma ponny, kommer på att jag ska sitta på ponnyn i hagen utan träns och dessutom bak och fram. Slutar med att hon bockar av mig och trampar på min fot.

Nr 4, 10 år nsv. Kommer på att jag ska rida morfars oinridna oinkörda travare barbacka med min morbror som ledare. Det går bra ett varv runt hagen trots min morbror som var lite rädd för henne i början gick utan för hagen och hästen i hagen. Ibörjan på andra varvet drar hon sig lös och drar ett varv runt i full galopp med bocksprång med mig skrikandes på morfar som just då kommer gåendes runt huset och ser vad vi ställt till med. Han stannade av chocken och bara gapade:eek:
Till slut tvärnitade hon och jag gled av med super darriga ben.

Nr 5 11 år, samma nsv sto. Dagen före hade min lilla ponny spakat till plåtburken med gummiband så den flög ut ur stallet. Jag tänkte ta in den när jag ställt in ponnyn i boxen men glömde det, dagen efter då jag skulle rida det halv galna nsv stoet så sparkade hon till plåtburken när hon snodde runt medan jag var på väg att sättamig i sadeln. Så hon drog i full galopp med bocksprång medans jag stod upp i stigbygeln på vänstersida med en hand på framvalvet och en på bakvalvet, kom fram till att det bästa var att sätta mig i sadeln och få stop på henne fast det var lättare tänkt än gjort. Slutade med hjärnskakning och minnesförlust över hur det riktigt gått till när jag flög av.

Har många fler dumma saker jag gjort men dom tar jag senare.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag kom på en till!

Jag och en kompis skulle rida iväg till en sjö och bada med våra ponnyer. Eftersom vi skulle just bada bestod klädseln av bikini - bara bikini. Hästarna hade träns men självklart ingen sadel. Halva vägen till sjön gick bra.

Vid vägkanten står på ett ställe en sån där blå låda med sand i, för ev. isiga vägar. Jag visste sedan tidigare att min ponny var lite rädd för den. Så långt tänkte jag inte då. Så självklart skyggar ponnyn rätt ordentligt, och utan sadel hade jag inte en chans att sitta kvar. Pricken över i:et var att jag ramlade av i en hel hop med bränn-nässlor. I BIKINI!! Det gjorde ont vill jag lova...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Var för lat för att gå 100 meter i uppförsbacke. Fick för mig att lifta med min 4-åriga orinridna häst - barbacka utan grimma.
Behöver jag säga att jag flög som en vante? Landade på huvud/skuldra och har haft ordentligt ont i nacken sedan dess (därav det riktigt korkade) och detta var för 10 år sedan:mad:
Så dum får man uppenbarligen inte vara.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Red ensam i manegen på den nya bruna för ett par veckor sedan. Hästen var ojämn och ville inte rakriktas, och surade så fort jag använde vänsterskänkel. Nedrans odjur tyckte jag som till slut tröttnade på eländet och tog fram longeringslinan - nu skall det minsann arbetas! Utan mig i sadeln gick hästen genast som en klocka, så upp hoppade jag igen. Samma sura ojämna häst. Vad ¤%&/()(/! tyckte jag, och fram med longeringslinan igen. Fint arbetande häst, jättemystiskt. Till slut tog jag in djuret i stallet och sadlade av - och då märkte jag att jag hade ena stigbygeln två hål högre än den andra. :crazy: Inte konstigt hästen var ojämn när jag satt lutad åt ena hållet, och inte konstigt att han var arg på min vänsterskänkel som måste ha kittlat honom så in i norden. :o:eek:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

kl*

Klassiker:
BarbackE

Upp på pallen, handen på manken.. tar i så in i NORDENS!
Så pass att benet på pallen viker sig,
jag hoppar fritt fall över hästen, svandykning.
landar såklart på andra sidan, höften i den stenhårda isen
ligger kvar och skrattar så jag gråter, inget ögonvittne!
Hästen står snällt kvar och ser ut som :eek::confused:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Långt, tyvärr!
Frida (jag själv då) rider barbacka ute som måånga andra gånger.
Tänker "hej den här vägen ser söt ut, den provar jag!". Svänger ing och NJUTER av hur fint det var i den lilla "lövträdsdungen" i solstrålarna. Jättemysigt och följer stigen som knappt syns av löv.
Ett träd hänger över stigen: Jag duckar. Reser mig upp och tänker snabbt "jävlar det kommer ett till!". Hinner dock inte ducka utan får luta mig tillbaka och det trädet låg ju lägre ner änd et andra kan jag säga, och inte var det böjligt. Ponnyn kommer under utan problem och lufsar snällt vidare under men jag fastnar halvt. Träder dras längs med framsidan av mig och jag dras bakåt och ponnyn bockar av mig. SOm tur var efter trädet och jag förstod henne. Sötan står och kollar på mig sen, tur att hon inte sprang iväg!


Slutade med massa rivsår på översidan av vänstra underarmen och i armvecket, nästan vid armvecket på högerarmen och under högra bröstet. Letar mig ut och rider hem lite skämmandes och hoppas ingen från stallet är där och ser! De skulel säkert då säga att det var för jag hade linne, men då trädet rev upp linnet och trädet kom framifrån så hade det ändå inte hjälpt med t-shirt, möjligtvis lite med långärmat (tveksamt).

Skulle rida en till ponny på ridskolan sedan inför tävling två gånger, och sedan bar det av till dressyrtävling med 2 starter. Inte helt bekvämt kan jag säga...
Nu ser det ut som jag skärt mig på hela vänsterarmen, har mörk ärr efter. Men det har läkt fint om man jämför hur det såg ut då!

Blir lite roligt när folk frågade (frågar) vad jag gjort. Svaret blir kortfattat: Jag red in i ett träd. Låter så sjukt IQbefriat av mig!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

Vi hade mjölkkor när jag var liten och eftersom inga hästar fanns på gården så byggde min storasyster ett koträns. Vi var kanske 6 och 10 år vid det här tillfället. Sen skulle det såklart invigas och vi knallade ut i kohagen och fångade in en ko, tränsade och min syster hoppade upp. Resten av koflocken hade undertiden vandrat iväg till andra sidan av hagen och jag stod och höll i allt vad jag hade för att vår kossa skulle stanna kvar. Då säger min syster "Släpp inte". Det är bara det att jag inte hör "inte" utan tror att hon vill rida själv och släpper. Kossan sätter av i galopp mot resten av koflocken och min syster har igenting att säga till om utan klamrar sig fast barbacka på en galopperande ko. Hon lyckas faktiskt hålla sig kvar och kommer sedan gående tillbaka mot mig med darriga ben. Jag tror inte att vi försökte oss på det något mer...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kommer på en kortis just nu iaf; så enkelt som att jag och mamma var ute och red i utkanten av skogen och vi ska förbi ett ställe där det står lite tätare, och för att grenen inte ska skrapa av mig så tar jag tag i den och håller tills jag är förbi (den nuddar inte hästen) men, mamma kommer kort därefter och jag släpper precis lagom tills ... mammas häst gjorde en tvärnit och fick stora ögon när det helt plötsligt kom en stor gren farande : P
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

ROLIG tråd!

Mycket dumt har man väl gjort.

Red första gången för vår förbundskapten i dressyr. Red min chefs unghäst, drar sadelgjorden åtskilliga gånger men det hjälper inte utan i galoppen börjar jag känna hur sadeln glider utåt... Resultat: hamnar på andra sidan med en 4-åring som står stilla och tittar konstigt på mig. Tur att han var snällast på gården! Men det var riktigt pinsamt.

Lite mindre pinsamma saker men klantiga:
Skulle ge min häst höpåse och hon smiter ut genom boxdörren med mig hängades i svansen (observera att hon är väldigt kvick i bakbenen) upp i gödselstacken där jag tappar henne. Hon springer in i en hage så det var lätt att fånga henne senare. Men mina klasskompisar som var på väg i bil från stallet fick sig ett gott skratt.

Har fått sadeltvång på isgata med ett hackamore utan chans att få upp huvudet, hästen ramlade 2 gånger och vart riktigt skärrad men gjorde sig inte illa.

Halkade in under min skolhäst i vintras när jag skulle sitta upp, tur han är så snäll! Efter det tittar man noga efter grus innan man hoppar upp.

Tittade en sekund vad som hände på ridbanan när jag ledde in en häst som trampar på mig så jag snubblar, hon blir givetvis rädd och drar halvt armen av mig. Klantigt!

Höll på att sadla min häst och skulle gå över och dra ned sadelgjorden då hon stället sig på min ena lilltå och flyttar sig inte. Det gör väldigt ont så jag ylar till och slår till henne vilket resulterar i att hon hoppar till, tappar sadeln, får panik och slänger sig fram och tillbaka tills hon är loss. Det resulterade i en väldigt ond fotknöl på andra benet som fortfarande är svullen efter 2,5 veckor...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Det absolut dummaste jag gjort inom hästvärlden var när jag runt 10-12 år, är 18 nu så tyvärr är det inte såå längesen även om jag har gjort mitt bästa för att förtränga det.
Jag, min jämngamla kompis och hennes yngre lillasyster red på ridskola vid den tiden men på sommarlovet är det ju ingen ridning. Som tur var(?) gick det tre hästar på bete bara några hundra meter från oss. Hagen var ett naturresarvat där man får vara så det var vad vi gjorde. Vi gick dit varje dag under flera veckors tid och myste med hästarna, hur vi vågade gå fram till tre okända hästar i en hage varav den ena var unghäst förstår jag inte. Berättade något för våra föräldrar gjorde vi inte heller ;)

I alla fall en dag när vi kom var den ena hästen inte där och vi antog då att det snart även skulle vara dags för de andra hästarna att tas in. Och när det är sista dagen måste man ju göra något som är extra roligt, visst vore det perfekt att leka lite med hästarna då? Så vi hoppade och skuttade runt allt vad vi kunde, likaså gjorde unghästen... När det kommer en häst i full galopp mot dej och sedan stannar för att ställa sig upp och fäkta med frambenen några decimeter över dej, ja då är det helt plötsligt inte lika roligt längre. Det som räddade oss där var att det fanns en å i hagen vilken hästen inte gick i. Är verkligen glad att det slutade så lyckligt som det gjorde, ingen kom till skada, inget förutom vårt självförtroende möjligvis.
Att vi filmade det hela är en helt annan femma, jag skämdes så mycket över det att jag la filmen någonstans i datorn som jag inte ens kommer ihåg :idea:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

Vi hade mjölkkor när jag var liten och eftersom inga hästar fanns på gården så byggde min storasyster ett koträns. Vi var kanske 6 och 10 år vid det här tillfället. Sen skulle det såklart invigas och vi knallade ut i kohagen och fångade in en ko, tränsade och min syster hoppade upp. Resten av koflocken hade undertiden vandrat iväg till andra sidan av hagen och jag stod och höll i allt vad jag hade för att vår kossa skulle stanna kvar. Då säger min syster "Släpp inte". Det är bara det att jag inte hör "inte" utan tror att hon vill rida själv och släpper. Kossan sätter av i galopp mot resten av koflocken och min syster har igenting att säga till om utan klamrar sig fast barbacka på en galopperande ko. Hon lyckas faktiskt hålla sig kvar och kommer sedan gående tillbaka mot mig med darriga ben. Jag tror inte att vi försökte oss på det något mer...

:rofl::rofl:
Det låter som om det var en aning skumpigt. kor har väl inte så "rund" galopp direkt.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag har gjort mycket dumt men det första jag kommer på hände så sent som igår.

Var på kurs en hel dag i spöregn. Blev helt dyblöt på förmiddagspasset så på eftermiddagen kom jag på den ljusa idén att prova rida i min hellånga regnrock för att skydda benen.

Min häst kan titta på vissa saker ibland... så väl uppe på ryggen började jag fundera på vad som skulle hända om regnrocken tog vind och började fladdra.

Utan att riktigt tänka färdigt tog jag ett stadigt grepp om regnrocken och satte igång att fladdra med den. Som en liten test liksom... Hade då bara en hand kvar att hålla i tyglarna med såklart. Hästen blev rädd av det prassliga svarta som började flaxa på ryggen och for iväg som stucken av en geting. Som tur var lyckades jag sitta kvar, stilla regnrocken och stanna hästen. Därefter - byte av jacka.

Hade ju varit komiskt om jag själv skrämt hästen så jag for av.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ungefär sådär gjorde min vän fast med uppspelning av musik på ryggen. Hon ramlade av (gick bra) , men gud så komiskt det är :P

Tur att du klarade dig :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 880
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 158
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp