Bukefalos 28 år!

Korsförlamning

Cambrie

Trådstartare
Min starthäst fick korsförlamning det senaste jobbet, vad kommer det av? Vi har inte ändrat några rutiner, varken i träning eller foder, han skulle ha startat den här veckan och har aldrig varit så vältränad som nu, och vi både skrittar fram och joggar/skrittar av ordentligt efter ett jobb. Han hade inte värre puls än vanligt, däremot hade den andra hästen högre puls och gick dåligt i jobbet vilket gjorde att vi skrittade ett par km efter jobbet.
Vad tror ni korsförlamningen kom av? Hur ska jag göra för att förebygga det nästa gång?
 
Varför inte ta leverprover?

Se över foderstaten kan oxå vara ett bra alternativ...
hur stor del kolhydrater gentemot protein?

Det förekommer tydligen olika orsaker till korsförlamning. Min häst fick en "överansträningnings" förlamning efter att ha ansträngt sig för mycket. Hon kunde knappt gå dagen efter.
Vet en tävlingshäst som fick förlamning av för mycket mat och vila.
 
Leverprover var något nytt, hur fungerar det?
Jag tror inte det beror på foder eller vila, även om jag antar att det är vanligaste, vi har analyserat foder rakt igenom och har haft hjälp att räkna ut foderstaten för varje häst av en agronom, och den foderstaten har den här killen gått på sedan i oktober, och träningen är inte speciellt ändrad sedan dess...

När jag jobbade inom galoppen var det vanligast att ston fick korsförlamning..

Symptomen på min häst kom alldeles efter jobbet, när jag hade fixat hans ben och skulle släppa in honom i boxen var han jättestel, sedan när jag kom ut efter rasten hade han dragit ihop hela sin bädd i mitten av boxen och vägrade gå..

Veterinären kom ut och pumpade i honom B-vitamin, men den enda åtgärden han gjorde.

Hur stor risk är det att det här kommer tillbaka? Och kan det vara överträningssymptom? Hur fortsätter man att träna i så fall?
 
Jag vet inte. :crazy:
Tycker att du ska ringa runt till typ. vet.kliniker och fråga lite. Kanske har du tur och finner nån som är kunnig på området. :)

Levern påverkar, eftersom det har med blodtillförseln till korsmuskulaturen att göra, har jag läst. Levern och dess meridian styr kroppens muskler, speciellt bakkärran (korset) eftersom det är dom största musklerna.
 
CK/Asat prov brukar man ta, det för att se hur "stor" den är och för att kunna jämföra på ett senare prov
om man eliminerarde vanligast orsakerna till KF så är det ett till som kommer just vid denna årstiden, hästar som inte får riktigt fäste eller spänner sig för snökocklor, med fäste menar jag att det ballar under och hästarna blir "rädda"...det är bara att ta ett prov, avvakta och ta ett nytt prov om ca 10-14 dgr...ansträng INTE hästen under tiden, och har du inga snösulor(om du har snö förståss) så sätt på det
jag hade även en med korsförlamningssymtom vid väderleksbyte, han hade borrelia visade det sig...förresten, nu kom jag på...kanske hade den varit ute och spänt sig i blåsten???
 
kanske hade den varit ute och spänt sig i blåsten???
Tanke: Levern och dess meridian stärks av svaga vindar men försvagas av stark vind...?
Samtidigt som detta är Njurens svaga årstid, kyla. Och ifall den försvagas så påverkas även levern. :confused:
 
Hmm. Kanske kan vara något sådant då. Prov ska jag givetvis se till att de tar i så fall (är själv på semester nu), men annars då, finns det något kosttillskott man kan ge bara för att motverka?
Min veterinär sa att endel (han nämde några namn, men givetvis nämner jag inga namn här) startar hästarna efter fyra-fem dagar, det kan väl inte vara riktigt att ge hästen en bra chans?

Spääner sig för snö kan vi ta bort, eftersom det inte finns någon snö där pållen bor, men det där med blåsten kanske?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 934
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 369
Senast: jemeni
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp