Bukefalos 28 år!

korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Mli

Trådstartare
Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill få fram en ridhäst till mig själv som är lika trevlig som mitt sto men lite större och lite mer "ridbar". Stoet ser ut som en tinker och kommer bli grov. Jag vill ha en häst med lite snabbare reaktioner som jag kan rida lite akademiskt på och köra. Alltså inga som helst tävlingsambitioner eller liknande i ridningen, bara för mitt eget nöje.

Vart hittar jag hingstar som inte nödvändigtvis måste vara godkända? Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket? Behöver inga papper på hingsten, ingen stam då mamman har okänd stam i passet. Funderar på PRE eller halvblod.
Någon som har några tips?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Det man ska komma ihåg om man avlar på hästar med totalt okänd stam är att man har noll koll på ärftliga sjukdomar. Dessutom är det svårt att veta vad man kan förvänta sig för egenskaper hos avkomman, det är därför de som avlar seriöst inte bara tittar på föräldradjuren utan även flera generationer bakåt. Fenotypen speglar inte nödvändigtvis genotypen.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tror det kan vara väldigt svårt att räkna med en avkomma som är 20 cm större än mamman.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Fast å andra sidan är de ärftliga sjukdomarna enormt mycket färre än på t.ex. hund-sidan så jag skulle inte oroa mig. Inträffar även sällan vid korsningsavel, utan mer vanligt vid extemavel på vissa färger typ tobiano. Korsningseffekten ger friskare avkommor.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag brukar vara för korsningsavel, då jag tycker det är kul med lite annat än vanliga halvblod, men ditt sto har ju redan så många olika raser i sig att hon verkar olämplig att avla på..... det blir ju jättesvårt att veta något om vad avkomman kommer att ärva för egenskaper? Så jag hade nog avstått. Tänk om hon får problem vid fölning, fölet kanske blir mycket större än vad man förväntat sig? Kan ju hända även renrasiga iof.

Men annars finns det alltid annonser på hästnet om hingstar till avel, både godkända och ej godkända. Finns säkert på blocket också, eller fb.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill få fram en ridhäst till mig själv som är lika trevlig som mitt sto men lite större och lite mer "ridbar". Stoet ser ut som en tinker och kommer bli grov. Jag vill ha en häst med lite snabbare reaktioner som jag kan rida lite akademiskt på och köra. Alltså inga som helst tävlingsambitioner eller liknande i ridningen, bara för mitt eget nöje.

Vart hittar jag hingstar som inte nödvändigtvis måste vara godkända? Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket? Behöver inga papper på hingsten, ingen stam då mamman har okänd stam i passet. Funderar på PRE eller halvblod.
Någon som har några tips?
Du ställer frågan på AVELssidan på buke. Avel är när man gör planerade parningar med bra avelsdjur, med syfte att få fram en bra avkomma. Att bara vilja tillverka ett föl med en hingst som inte alls behöver vara godkänd är inte avel utan hästproduktion som inte är särskilt seriös ur avelssynpunkt.

Med den blandning du har i stoet kan vilka gener som helst slå igenom. Du kan få en avkomma som är mindre än stoet även om du väljer en större hingst. Och du kan få en jätteavkomma som kanske blir svår för stoet att föda fram. Det är omöjligt att veta.
För bästa möjlighet att få det du önskar bör du nog använda en avkommeprövad hingst, där man har åtminstone ett hum om ifall han brukar göra stonas avkommor större eller mindre.

En hingst som bara är en hingst för att han har kulorna kvar kan du hitta på annons på vilka annonssidor som helst, det är många som annonserar ut sina fantastiska (deras egna ord) hingstar för betäckningar. Inte sällan kan man redan i dessa annonser se ägarnas okunskap lysa igenom - vågar du lämna ditt sto till en sån ägare? Ofta är kostnaden för att betäcka dessa icke godkända hingstar nästan lika stor som att använda en billigare godkänd halvblodshingst.
Fördelen om du använder en hingst som är godkänd eller åtminstone avelsvärderad är att du får en varudeklaration på hingsten, vilka egenskaper den har och att den är veterinärt okej. Och har den några år på nacken så vet man också ganska bra vad den nedärver.

Jag kan nog hålla med tidigare skribenter som tycker att du ska köpa ett föl i stället, så du vet mer vad du får. Men såna argument brukar inte bita på dem som vill ha en egen avkomma från sitt eget sto. Och därför försöker jag påverka dig att göra det så seriöst som möjligt i alla fall.
Att använda en hingst som inte är godkänd bara för att den har kulorna kvar/står nära/har fin färg/ser snäll ut/inte kostar så mycket att betäcka med (välj själv) är inte särskilt seriöst. (men tänker du ändå göra det så se i alla fall till att ägaren har anmält till SH att den är i avel, så att du får en lagligt utförd betäckning - det gör det också enklare att få pass till avkomman sen).

Tillägg:
Vi som håller på med avel brukar säga att man ska använda det sto i avel som man kan tänka sig en kopia av. Du vill att avkomman ska vara annorlunda än stoet i flera avseenden, både vad gäller storlek och temperament. Tyvärr kan man inte alltid välja. Därför ber jag dig att svara dig själv ärligt på denna fråga: Är du nöjd om du får en kopia av stoet eller kommer avkomman bli en av de billiga gatukorsningshästarna på annonssidorna om den inte blir vad du har tänkt dig?
 
Senast ändrad:
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Nä givetvis inte, och tur är väl det, men orkade inte rabbla upp alla raser ;)

Jag är för korsningsavel men en planerad sådan.

Misstänkte att någon skulle haka på min lilla missformulering och givetvis :D
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

*knapplån*

Om den inte ska ligga på avelsforumet, vart ska jag ställa frågan då?

Som vanligt här på buke så måste det alltid förutsättas att trådstartaren inte är fullständigt medveten om vad hen gör. Om vi nu tänker oss det motsatta - att jag faktiskt är medveten om riskerna med korsningsavel, allt är genomtänkt och känner mig trygg med att ta konsekvenserna - så var ju frågan om det finns något register eller liknande över dessa hingstar som jag efterlyser? Svara på frågor verkar ju betydligt svårare än att dra in egna förutfattade meningar i diskussionen.. Men ändå så väljer jag att fråga här, för det händer ju faktiskt att man kan få ett sakligt svar på det man efterfrågar. Kunskapen är stor i er samlade grupp och jag vet ärligt inte något bättre ställe jag kan fråga på.

Har kollat annonssidorna men hittar inte mycket stora hästar där. Kollade hittahingsten.se och funderar på om det finns fler register/hemsidor som är liknande?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag försökte i allafall ge ett svar, men de annonssidorna hade du visst redan kollat.

Men du skulle ju kunna gå in på vanliga rashemsidor och titta på deras hingstar?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Fast helt ärligt, det känns inte speciellt seriöst när du säger att det är helt ok att använda en icke godkänd hingst utan papper?! :crazy:
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Har jag någonstans nämnt att jag bryr mig om den ekonomiska aspekten? Har jag någonstans skrivit att jag vill köpa mig ett föl?

*kl*

jag har fått trevliga svar och fina tips via pm. Ska ni kanske fundera lite på varför jag får det på pm och inte här i en öppen tråd?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Som moderator påminner jag om att det enligt forumreglerna inte är tillåtet att länka till privata hemsidor eller annonser. Man får länka till avelsföreningars sidor, ridsportsförbund och liknande.

Görel - moderator
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ska ni kanske fundera lite på varför jag får det på pm och inte här i en öppen tråd?
det finns ett väldigt bra skäl till det och det är reklamaspekten, vilket inte är tillåtet här

och svar nej, det finns givetvis ingen förteckning någonstans över icke godkända hingstar som är tillgängliga för betäckningar

godkända hingstar kan du garanterat hitta via rasföreningarnas hemsidor

att du inte hittar något vid den här tiden på året beror förmodligen på att avelssäsongen anses vara slut nu
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Tyvärr var det knappast reklamaspekten, er attityd gentemot korsningsavel - förlåt hästproduktion - är tyvärr inte så välkomnande.

varför skulle det vara så konstigt med en hemsida där man kan marknadsföra hingstar som inte är godkända? Avel kan bedrivas i många olika syften?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

varför skulle det vara så konstigt med en hemsida där man kan marknadsföra hingstar som inte är godkända?

Av den enkla anledningen att det handlar om så få som är intresserade av hästproduktion, i alla fall att visa upp öppet vad dom sysslar med, att det inte är värt varken pengarna eller jobbet att lägga upp ett sådant register.

/Camilla
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tror de flesta här är emot vad vi anser vara oseriös avel, att man bara tar en gullig häst och betäcker med en gullig häst utan att på ett noggrant sätt kolla upp respektive häst gällande hållbarhet och sjukdomar. Djurskyddslagen säger att man inte får avla på hästar som kan nedärva nått som kan orsaka lidande för avkomman. Att avla på hästar utan känd stam eller status gör ju att man inte vet vad man avlar fram.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 319
Senast: Unafraid
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp