Bukefalos 28 år!

korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Då läser vi helt olika. Hon vill ju ha något större med mera ridbarhet ? Var ser du att det är okej om den blir 125 cm och oridbar för henne ?

Och vad menar du med tar ansvar för ? Skjuter den inte ? Säljer den inte ? Eller vad ?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag uppfattade det som att det var ett önskemål att avkomman skulle bli större, men inget krav. Att det skulle vara ok även om det inte blev så. Jag kanske har uppfattat fel? Jag menar att om man tar med i beräkningen att man inte vet vilka egenskaper som slår igenom och detta känns ok så tar man ju ansvar för det hela. På det viset är det genomtänkt.


Från första inlägget:
Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill få fram en ridhäst till mig själv som är lika trevlig som mitt sto men lite större och lite mer "ridbar

Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket?

Mina fetningar.

Mycket tydligare kan det väl inte bli?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Då läser vi helt olika. Hon vill ju ha något större med mera ridbarhet ? Var ser du att det är okej om den blir 125 cm och oridbar för henne ?

Och vad menar du med tar ansvar för ? Skjuter den inte ? Säljer den inte ? Eller vad ?

Hon skrev att hon hade tänkt igenom det här noga och för mig innebär det att det är ok vad som än slår igenom på avkomman.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag ser det inte så. Jag säger som ameo: hon må ha tänkt igenom det, men är inte realistisk utan *tror* att bara hingsten har en massa goda egenskaper så blir fölungen bättre än märren. Men ingenstans så ser jag att - det är okej om avkomman blir 125 cm och oridbar
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja, TS har klara önskemål: ca 155 cm, röra sig lättare än en tinker och ha ett bra psyke. Jag kan inte komma på någon ras eller rasblandning som kan garantera det resultatet när stoet är en sån blandning som hon är.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja, TS har klara önskemål: ca 155 cm, röra sig lättare än en tinker och ha ett bra psyke. Jag kan inte komma på någon ras eller rasblandning som kan garantera det resultatet när stoet är en sån blandning som hon är.
exakt. Det kan ju bli en liten C-ponny med ponnyrasernas samarbetsvilja, ardennerns lätthet :cautious: kombinerat med den ädlare rasens kvickhet och känslighet....
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag ser det inte så. Jag säger som ameo: hon må ha tänkt igenom det, men är inte realistisk utan *tror* att bara hingsten har en massa goda egenskaper så blir fölungen bättre än märren. Men ingenstans så ser jag att - det är okej om avkomman blir 125 cm och oridbar

Men varför skulle avkomman bli mindre än mamman? Det är ju rätt osannolikt. Och om det ändå skulle bli så, varför skulle den bli oridbar även om den skulle bli så liten?
Jag sålde nyligen en korsningsponny på ca 128 cm som var väldigt trevlig att rida. (ja inte för mig, men för de kortare människorna)
Det är ju lika troligt att fölet blir likt mamman som pappan förstås.

Jag antar att vi uppfattar hennes beskrivning väldigt olika. :)
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja, TS har klara önskemål: ca 155 cm, röra sig lättare än en tinker och ha ett bra psyke. Jag kan inte komma på någon ras eller rasblandning som kan garantera det resultatet när stoet är en sån blandning som hon är.

Ja önskemål. Inte krav. Några garantier finns ju inte när man avlar och använder man sig av olika raser är det ju betydligt svårare att veta hur avkomman blir. Vill man öka chanserna för att hästen ska bli på ett visst sätt så måste man använda godkända avelsdjur, för att optimera chanserna.
Men det är klart man kan önska sig saker, men man kan ju också vara fullt medveten om att det inte blir så utan att resultatet blir någonting helt annat. Om man känner sig trygg med det oavsett vilket resultatet blir så tycker jag det är genomtänkt. Om man har krav på det ena eller det andra så är det bättre att köpa en häst som stämmer in på detta.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

exakt. Det kan ju bli en liten C-ponny med ponnyrasernas samarbetsvilja, ardennerns lätthet :cautious: kombinerat med den ädlare rasens kvickhet och känslighet....

Ja visst kan det bli så. Jag menar att om man tänkt igenom detta noga då är man medveten om det.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Men varför skulle avkomman bli mindre än mamman? Det är ju rätt osannolikt. Och om det ändå skulle bli så, varför skulle den bli oridbar även om den skulle bli så liten?
Jag sålde nyligen en korsningsponny på ca 128 cm som var väldigt trevlig att rida. (ja inte för mig, men för de kortare människorna)
Det är ju lika troligt att fölet blir likt mamman som pappan förstås.

Jag antar att vi uppfattar hennes beskrivning väldigt olika. :)

Varför är det rätt osannolikt?
Jag skulle snarare säga att det är sannolikt. Med korsningsavel får man räkna med att vilket som helst av anlagen kan slå igenom.

Att ha tänkt igenom det hela ordentligt tycker jag är om man är beredd att ta ansvar för avkomman om den blir helt tokig och ta bort den. Som någon beskrev tidigare, kallblodskropp på ponnyben med fullblodstemperament. Eller att den är helt felbyggd. Jag har själv stött på såna korsningar, t ex korsning halvblod/russ med lång halvblodskropp, ponnyben och russhals. Hästen hade stora problem med att arbeta sin kropp rätt.

När man hängt här ett tag och följt de som betäckt sina ston ser man att det är många som vill göra udda korsningshästar till sig själva. De bedyrar att de ska behålla avkomman hela dess liv och ända ser man sedan många av dessa korsningar på annons för en billig slant.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja visst kan det bli så. Jag menar att om man tänkt igenom detta noga då är man medveten om det.
och det är ju DET som känns högst tveksamt att trådskaparen har gjort, utan man får känslan av att TS hoppas att hingsten ska göra underverk. TS förhoppning för den kommande avkomman avviker för mycket från stoets egenskaper för att det ska vara realistiskt att lyckas, enligt min uppfattning.

Jag undrar snarare vad stoet har för egenskaper som är attraktivt att även avkomman får? Har hon något mer än en livmoder för fostret att växa i? Jag menar, varken storlek, rörelser eller ridbarhet är ju tillräckligt bra...

I min värld betäcker man ett sto för att hon har några egenskaper som man verkligen vill föra vidare. Man väljer en hingst som kan förstärka dessa egenskaper och som i bästa fall också kan kompensera och förbättra stoets svagheter. På det sättet har man bästa möjligheten att få den avkomma man vill ha, men även då får man ibland en avkomma som är "sämre" än båda sina föräldrar.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag fick inte heller några kommentarer när jag betäckte min korsningsponny med okänd stam.
Uppenbarligen så var avelsmaterialet så bra som jag trodde eftersom avkomman igår fick dubbeldiplom på treårstestet.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag har ännu inte träffat på en häst som inte passar till någonting.
Det har jag. Flera stycken till och med. Hästar som inte varit ett dugg ridbara, men som tack vare psyket inte fungerat att vara sällskapshästar. Mentalt felaktiga hästar.

Dessutom har jag träffat en hel massa hästar som redan i tidig ålder dragits med problem med ben, eftersom exteriören är så felaktig. En sådan häst kommer inte att gå genom livet på ett bra sätt.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 294
Senast: Unafraid
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp