Bukefalos 28 år!

korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Är de registrerade med raskod 43?

Många säger att de har en ridponny men egentligen är det en korsning som har raskod 60, 99 eller någon annan som inte är 43. Endast godkända ridponnyer har 43.

Här http://asrp.se/sida.php?sida_id=132 hittar du information om vad som är en ridponny.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

För ett antal år sedan så var det så att ASRP som är registrerande förening för ridponnyer var tvungna att registrera även ponnyer med okänd/icke godkänd stam och bara för att ponnyerna var registrerade i ASRP så *tror* många att de har en ridponny, vilket de alltså inte har. De har troligtvis en raskod som börjar på 99 och i passet så står rasen som "Ponny av korsningstyp" det är INTE en Svensk Ridponny.

Jag kan inte reglementet exakt, men ridponnyerna har alltså en rasstandard som du kan läsa om på deras hemsida, där finns vilka raser som räknas som grundmaterial och vilka som är förädlare.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

KL
Nu har jag tillgång till dator så nu ska jag svara på allt.
Eftersom jag inte är kunnig inom ponnyaveln gick jag in på hemsidan för svensk ridponny. Bland annat detta kan man läsa där:
Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.

Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.

Flera olika raser, alltså korsningar. Det är självklart inte vilka korsningar som helst. Avelsföreningen ska ju ha godkänt rasen, men likväl ett flertal olika korsningar.
Har träffat några som funderat på om de ska registrera hos SH som korsning eller registrera som sv.ridponny. Det har ju då varit föl efter hingstar som de godkänt förstås.

Detta med ridkponnyer var egentligen ett sidospår. Jag menar bara att man kan få fram bra och trevliga hästar även genom korsningsavel. Så länge det finns en tanke bakom, är planerat och man väljer hingst och sto som matchar varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Problemet är när man blandar in många raser med vitt skilda utseende och användningsområde, att man har ingen aning om vad som kommer komma ut efter 11 månader. Bara storleken är ju något att fundera på - alltså storleken på det kommande fölet.
Ja om storleken spelar roll. Man måste ha en plan. En tanke med vad fölet ska användas till.
Det påstås ju att fostret anpassar sig efter stoet, men vågar man lita på att det alltid är så?
Ingen aning. Det vet nog veterinärerna bäst. Bättre än mig i alla fall. Jag har träffat på många avkommor till en halvblodshingst där mammorna var bla. new forest och russ. (när russet betäcktes fick hon stå i ett dike).

Jag har själv en bekant vars welsh mountainsto var betäckt med en welsh av cobtyp - en inte helt ovanlig parning där avkomman räknas som welsh av cobtyp. Vid fölningen upptäcktes ett svårt felläge, de fick ut fölet med hjälp av veterinär, men fölet var dött och stoet fick svåra inre skador och kommer aldrig mer kunna betäckas. Fölet var stort och veterinären hade känslan av att det var storleken som orsakat att det inte kunnat lägga sig rätt före utdrivningsstadiet.
Visst kan sådant hända. Alla fölningar går inte enligt skolboken.

Min egen åsikt är att man måste inte betäcka allt som råkar ha en livmoder, bara för att man kan.
Håller jag helt med om. Det ska finnas en plan även i korsningsavel. Inget betäckande hur som helst. Alla individer är inte lämpliga att avla vidare på.

D
är har vi nog olika erfarenheter, för i min verklighet har jag träffat på ganska många hingsthållare med icke godkända hingstar som varit allt annat än seriösa...
Ja förmodligen har vi det. Jag har träffat/känner flera som är väldigt seriösa. Det är kanske delvis därför vi har så olika uppfattning om det här. Vi har så olika erfarenheter helt enkelt.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tycker dock att om man kan tänka sig en icke godkänd, stamlös hingst så är det just första bästa.
Tycker jag inte alls. Bara för att en hingst inte är godkänd eller tom korsning själv så får man ju undersöka hur den är, vilken mentalitet den har, hur det fungerar i arbete, hur den rör sig, hur tidigare avkommor ser ut och är mentalt, hur föräldrarna ser ut. Om detta känns helt rätt så väljer man den. Känns detta inte helt rätt letar man vidare.
Jag har inget emot genomtänkt korsningsavel, men det ska då förstås vara med 2 kända individer med stam och känd bakgrund, samt att man strävar efter nått. Att förbättra en ras betyder ju knappast att avkommorna får uselt temprament?
Nej jag menar inte att de får uselt temperament. Jag menar att ofta får exteriör och gångarter vara i fokus och mentaliteten stå lite tillbaka. Det blir bra tävlingsindivider med rätt gångarter och ofta mycket nerv. Det är inte den ideala hästen för de flesta ryttarna. Men självklart finns det individer med mycket bra temperament också.
Hon som jag hjälper, korsar PRE med halvblod för att få fram en bra dressyrhäst med bra dressyrpassande steg, lätt för samling OCH bra temprament. Hon väljer godkända, hingstar som hon kollat upp ordentligt och stona är lika genomgångna och utvalda.
Genomtänkt alltså.:)

Avel handlar ju bl.a om att vara självkritisk, vilket alltför många buskavlare faktiskt inte är.
Nej det finns förstås de som inte alls är det, men man får ju inte glömma bort de som faktiskt är det. Det blir ofta att alla dras över samma kam i de här sammanhangen. Synd tycker jag.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Den stora skillnaden med random kordningsavel och ridponnyn är ju att man jobbar mot ett avelsmål, dvs en fastställd rasstandard med för ändamålet godkända individer. Lite som på SWB sidan, det är ju en massa raser som är godkända där.
 
Senast ändrad:
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Och det är precis där det största felet blir, jättemånga tror att de har registrerat en Svensk Ridponny, men det är faktiskt ganska få som verkligen är det. Nåja, nu ska vi inte grotta mer i detta sidospår
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Den stora skillnaden med random kordningsavel och ridponnyn är ju att man jobbar mot ett avelsmål, dvs en fastställd rasstandard med för ändamålet godkända individer. Lite som på SWB sidan, det är ju en massa raser som är godkända där.

Men jag pratar ju inte om random Korsningsavel.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill få fram en ridhäst till mig själv som är lika trevlig som mitt sto men lite större och lite mer "ridbar". Stoet ser ut som en tinker och kommer bli grov. Jag vill ha en häst med lite snabbare reaktioner som jag kan rida lite akademiskt på och köra. Alltså inga som helst tävlingsambitioner eller liknande i ridningen, bara för mitt eget nöje.

Vart hittar jag hingstar som inte nödvändigtvis måste vara godkända? Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket? Behöver inga papper på hingsten, ingen stam då mamman har okänd stam i passet. Funderar på PRE eller halvblod.
Någon som har några tips?

Jag har en åring här hemma vars pappa är Tinker och mamman troligtvis ? shettis/russ/ardenner. Mamman ca 120, pappan ca 135-140 har jag för mig.
24 juli -12

Ponnyn i fråga är alltså 2 år, inte färdigvuxen, du vet inte riktigt vad du har eller kommer att få... dvs du har inte väldigt goda förutsättningar för att få ett bra resultat (det du önskar), även om du använder den bästa möjliga hingsten.

Jag vet att du inte vill höra det, men jag skulle alla gånger rekommendera dig att köpa en häst istället, där du kan 'beställa' (färg, ålder, typ, temperament osv) och du kan prova 100 olika hästar tills du hittar precis rätt, istället för att försöka avla fram en häst som möjligen hamnar i närheten av det du önskar... och om den inte blir alls rätt så blir den förmodligen väldigt svår att göra sig av med. Det verkar ju finnas massa fina PRE som behöver nya hem, det är ju tiptop hästar för AR!
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag fattar inte riktigt vad du pratar om då.
jag har uppfattat det som att du har en massa kompisar som har en massa ponnyer som är rena korsningar av olika slag men som är reggade som svenska ridponnyer. Och jag undrar om det verkligen är så att de är Ridponnyer, då är de ju inte korsningsponnyer då är de ju avlade mot ett avelsmål.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Men jag pratar ju inte om random Korsningsavel.

Men det gör ju TS...Hennes häst är en fyra-rasers-korsning och hon vill lägga på en femte. Eller fler om hingsten också är en korsning. Mycket mer random kan det inte bli!
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag fattar inte riktigt vad du pratar om då.
jag har uppfattat det som att du har en massa kompisar som har en massa ponnyer som är rena korsningar av olika slag men som är reggade som svenska ridponnyer. Och jag undrar om det verkligen är så att de är Ridponnyer, då är de ju inte korsningsponnyer då är de ju avlade mot ett avelsmål.

Jag skrev det tidigare i tråden men jag kan ta det igen:
Jag tycker korsningsavel är helt ok så länge man har en tanke bakom och väljer en hingst som matchar stoet. Man träffar hingsten för att se temperamentet, man (jag) tar reda på ridbarheten, man tittar på hingstens andra avkommor, man tittar på rörelser och exteriör. Om detta känns rätt så väljer man den hingsten. Känns det inte helt rätt letar man vidare. :)
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Men det gör ju TS...Hennes häst är en fyra-rasers-korsning och hon vill lägga på en femte. Eller fler om hingsten också är en korsning. Mycket mer random kan det inte bli!

Randomisera för mig är om man tar första bästa hingst bara för att det är en hingst och inte bryr sig om hur den är mentalt, hur den rör sig, hur föräldrarna är eller hur tidigare avkommor är. Ungefär som att blunda och ta den man pekar på. Det är randomisera. Eftersom hon söker hingstförslag har hon uppenbarligen inte tänkt ta första bästa.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag fattar inte riktigt vad du pratar om då.
jag har uppfattat det som att du har en massa kompisar som har en massa ponnyer som är rena korsningar av olika slag men som är reggade som svenska ridponnyer. Och jag undrar om det verkligen är så att de är Ridponnyer, då är de ju inte korsningsponnyer då är de ju avlade mot ett avelsmål.

Som jag skrev så var ju ponnyerna ett sidoprojekt. Det är inte varken mina kompisar eller en massa ponnyer. Det är människor jag träffat/träffar ibland som har pratat om just detta att de valt mellan att registrera som korsning i SH eller dom sv ridponny.
Som sagt. Ett sidoprojekt. Jag trodde jag förklarat klart om ponnyerna tidigare idag.
Det här med korsningsavel upprör som vanligt så till den milda grad. Jag kan för mitt liv inte förstå varför?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Nej, korsningsavel upprör inte alls så särskilt. Men missförstånd är tröttsamma. Som alla de som *tror* de har en Svensk Ridponny bara för att de reggat i ASRP.

De som har en korsning med 3-4 raser redan som är väldigt olika och likaförbannat så ska de avla på sitt sto - och hingsten behöver inte vara godkänd eller samma ras som någon av ingredienserna i stoet, DET är också tröttsamt. Eller de som har ett sto med åkommor som står på defektlistan och likförbannat ska avla på sitt sto. Det är rätt så trist.

Självklart så påstår ju dessa personer att det absolut är genomtänkt. Det tycker inte jag att det är
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Det påstås ju att fostret anpassar sig efter stoet, men vågar man lita på att det alltid är så?

Vet inte om jag är idiot nu som jämför kor med hästar men visst är det nog lite så men det kan nog (precis som din egna erfarenhet i samma inlägg) slå fel också. Vet inte hur många kalvar jag dragit ut där man lagt köttras på mjölkkoras. Kalven har inte alla gånger varit stor stor men grov över bogen och fått dras ut och det har inte vart några enkla utdragningar direkt. Alla gånger har det inte vart felläge heller utan de har legat rätt men mamma mu har inte kunnat trycka ut kalven. (och då snackar jag inte första kalvare utan rutinerade morsor som får 3-5 kalven)
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Nej, korsningsavel upprör inte alls så särskilt. Men missförstånd är tröttsamma. Som alla de som *tror* de har en Svensk Ridponny bara för att de reggat i ASRP.
Ja men detta var ju bara en parentes i sammanhanget. Det var ju egentligen inte alls det som diskuterades. Men jag menar att svensk ridponny har ju godkänt ett flertal raser för denna avel och med dessa raser blir det ju också korsningsavel. Alltså en kontrollerad korsningsavel med ett tydligt avelsmål.
Det är ju många raser som uppkommit genom medveten korsningsavel. Det jag reagarar på i själva debatten är just att så fort någon börjar prata korsningar så blir den stackaren dumförklarad på stört. Alla är ju inte oseriösa. Det finns ju de som är seriösa också och jag tycker de glöms bort.

De som har en korsning med 3-4 raser redan som är väldigt olika och likaförbannat så ska de avla på sitt sto - och hingsten behöver inte vara godkänd eller samma ras som någon av ingredienserna i stoet, DET är också tröttsamt.
Jag förstår inte vad som är tröttsamt med det, men det är ju din reaktion. Människor reagerar olika.
Om man gör en koppling till ridponnyerna (nu igen) så kan de ju ha lätt ha 3-4 raser i sig. Det är ju ett begränsat antal raser som det får korsas med men det blir ju lätt många raser i grunden efter ett par generationer.
Nu menar jag inte att det är samma sak med de som avlar själva. Inte alla, men de som är seriösa avlar ju inte på vad som helst. Skillnaden är väl att där kommer man inte åt de oseriösa.
Eller de som har ett sto med åkommor som står på defektlistan och likförbannat ska avla på sitt sto. Det är rätt så trist.
Det däremot är helt galet. Om hästen har defekter så ska man inte ens tänka avel tycker jag. Friska sunda individer är grunden.

Självklart så påstår ju dessa personer att det absolut är genomtänkt. Det tycker inte jag att det är
Du har helt klart en poäng där. Vad som är genomtänkt tolkar nog människor väldigt olika förstås. Men det hänger ju ihop med personens kunskaper och erfarenheter. Man kan ju inte automatiskt tro att det är en okunnig person som ställer frågan. Man kan ju föröka ta reda på mer innan man tar fram motorsågen. Nu menar jag inte dig alltså utan hur det ofta reageras när någon börjar prata korsningsavel.
Det finns många aspekter som är viktiga att tänka på och reflektera över, men den som blir sågad längs fotknölarna med en gång kanske inte är så öppen för diskussion då? :)

Hur som helst. Vi har kommit ifrån TS fråga och jag hoppas hon hittar en hingst som passar hennes sto. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 324
Senast: Unafraid
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp