Bukefalos 28 år!

korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

känner mig trygg med att ta konsekvenserna

Det är ju inte bara du som får ta konsekvenserna. Det är ju framförallt hästen!
Den har ju lite lustiga raser i sig, dessutom är hon liten, du vet inte alls vad som slår igenom och hur det kan drabba hästen.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Tyvärr var det knappast reklamaspekten, er attityd gentemot korsningsavel - förlåt hästproduktion - är tyvärr inte så välkomnande.

varför skulle det vara så konstigt med en hemsida där man kan marknadsföra hingstar som inte är godkända? Avel kan bedrivas i många olika syften?
jag har INGET emot korsningsavel, så länge den är genomtänkt. Och då menar jag att man korsar individer av olika raser men med liknande egenskaper så att de kan förstärka varandras egenskaper i en avkomma som då är tänkt ska bli ännu bättre än sina föräldrar.

Att betäcka en gatukorsning med en hingst av ytterligare en ras är inte avel, det är fölproduktion.

Varför det inte finns en sån hemsida? Förmodligen för att det skulle kräva samordning och de som har icke godkända hingstar till förfogande för betäckning är oftast inte särskilt intresserade av sånt. Några håller på från år till år medan andra kastar ut en annons på måfå då och då.
Enstaka hingstägare kan väl anses vara hyfsat seriösa ändå i sin satsning (man hade bara önskat att de satsade på godkända hingstar) medan en alltför stor andel av dem inte ens kan stava till seriös hästhållning.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

varför skulle det vara så konstigt med en hemsida där man kan marknadsföra hingstar som inte är godkända? Avel kan bedrivas i många olika syften?

:banghead: En icke godkänd hingst är icke godkänd av en anledning. Den är inte tillräckligt bra för att föra aveln framåt. Hade hingsten ifråga vart så bra som icke godkända ofta marknadsförs som hade den visats och blivit godkänd.

I vilket syfte avlar man på material som inte tillför ett endaste dugg? Jag kan verkligen inte finna motiveringar för det.

Sen att du är beredd på att lägga nått mycket större på din C ponny som du inte har en aning om vad hon nedärver. Vad gör du om det ploppar ut en stor fölunge där ardenner generna slagit igenom och hon inte får ut den för att du av egoistiska själ väljer att lägga nått som egentligen inte lämpade sig?

Tänk om tänk rätt. Och nej jag är inte korsningsavels motståndare men jag är emot ogenomtänkta korsningar som inte för aveln framåt.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

*KL*

Varför i hela världen VILL man använda en icke godkänd hingst?
För att hingsthållaren oftast är total nybörjare, och därmed gör alla nybörjarfel när ditt sto ska betäckas?
Eller för att det tyckas bli nån krona billigare?

Det finns ju HUR många fina, godkända hingstar som helst, för rimliga pengar.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Welsh eller arab. Men åtminstone i de kallblods/fullblodskorsningar jag sett har det grova blodet slagit igenom starkt i avkommans yttre och med tanke på att det ligger ardenner i din, vore det kanske inte så lyckat för ditt lilla sto om avkomman blir av ardennergrovlek med arabstorlek, vilket faktiskt på ett sätt är vad du hoppas på (åtminstone mer än shettis/russ-storlek med arabförädling i). Du kanske skulle låta en veterinär med erfarenhet av avel (fölningar) göra en bedömning av hur stor/grov hingst du kan använda?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Kl
Jösses vilka slutsatser det dras hej vilt i den här tråden. Varför skulle en hingsthållare med en icke godkänd hingst automatiskt vara oseriös? Verkligheten ser inte ut så.
Alla avlar inte för att förbättra en ras. Vissa avlar för att få trevliga hästar helt enkelt. Båda inriktningarna av avel är viktiga. De fyller helt olika syften. Hon skriver ju att detta är genomtänkt. Varför kan ni inte lita på det?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Därför att blandningen av raser på stoets sida kan ställa till det rejält, beroende på vad som slår igenom. Jag har kört och ridit en häst som var ardenner x nordsvensk/SWB. Tro mig, det var inte kul med en ardennerkropp som var elektrisk/reaktiv som en SWB :crazy:
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Fast just argumentet att man avlar för att få fram trevliga hästar är ju ganska uselt. Det finns massor av renrasiga, trevliga hästar som är framtagna på ett seriöst sätt. Att man korsar betyder inte att det automatiskt blir en trevlig häst.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag har en märr som är "korsning" arab/SWB. Hon är drygt 150 cm hög. När jag började fundera på att betäcka henne så satte jag ett vilkor för mig själv. Hon ska betäckas med antingen en SWB hingst eller en arabhingst. Detta eftersom jag inte vill ha in för många raser som riskerar att ställa till oanade överaskningar exteriört. Hon har nu 2 avkommor bägge är efter arabhingstar.
När jag betäckte kunde jag tänka mig kopior av stoet med ett undantag och det var benställningen fram. Det som är problem med hennes benställning är något som går att åtgärda om man gör det i tid på fölungen.
Jag tycker du ska tänka på 2 saker.
1. Din häst är väldigt blandad redan nu. Ska du verkligen blanda in en ras till?
2. Det är dyrt att föda upp en häst. Min 3 åring hade fr.o.m betäckningen gått på långt över 100 000:- innan jag fick sitta upp första gången och det var inte hingsten som var dyr och stallhyran där jag bor ligger inte på några högre summor.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Fast just argumentet att man avlar för att få fram trevliga hästar är ju ganska uselt. Det finns massor av renrasiga, trevliga hästar som är framtagna på ett seriöst sätt. Att man korsar betyder inte att det automatiskt blir en trevlig häst.
Självklart finns det en massa trevliga hästar som är renrasiga. Men avelsmålet skiljer sig åt om man avlar för att förbättra en ras och få fram så bra individer som möjligt sett till rasstandarden, om man vill få fram så bra tävlingshästar som möjligt eller om fokus ligger på att få en bra mentalitet.
Det är olika mål och de fyller olika syften. Korsningsavel behöver inte automatiskt vara fel. Det viktiga är väl (tycker jag) att det finns en planering, en tanke bakom och att man inte tar första bästa hingst. Man får se till stoet, vilka fördelar det har som är värda att avla vidare på och hitta en hingst som passar. Gärna också se andra avkommor efter hingsten.
Det finns ju mängder av korsningar som folk inte blir upprörda över. Araber och fullblod korsas in ofta, men det höjer ingen på ögonbrynen åt. Svensk ridponny som det så fint heter nu är ju ingenting annat än de vanliga korsningsponnyerna som funnits i alla tider. Det är det ingen som blir upprörd över.
Jag tycker inte det handlar om rasavel eller korsningsavel. Jag tycker båda är viktiga och fyller sina olika funktioner.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Därför att blandningen av raser på stoets sida kan ställa till det rejält, beroende på vad som slår igenom. Jag har kört och ridit en häst som var ardenner x nordsvensk/SWB. Tro mig, det var inte kul med en ardennerkropp som var elektrisk/reaktiv som en SWB :crazy:

Men hon säger ju att hon tänkt igenom detta. Det finns ingen anledning för mig att inte lita på det.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Problemet är när man blandar in många raser med vitt skilda utseende och användningsområde, att man har ingen aning om vad som kommer komma ut efter 11 månader. Bara storleken är ju något att fundera på - alltså storleken på det kommande fölet.
Det påstås ju att fostret anpassar sig efter stoet, men vågar man lita på att det alltid är så?
Jag har själv en bekant vars welsh mountainsto var betäckt med en welsh av cobtyp - en inte helt ovanlig parning där avkomman räknas som welsh av cobtyp. Vid fölningen upptäcktes ett svårt felläge, de fick ut fölet med hjälp av veterinär, men fölet var dött och stoet fick svåra inre skador och kommer aldrig mer kunna betäckas. Fölet var stort och veterinären hade känslan av att det var storleken som orsakat att det inte kunnat lägga sig rätt före utdrivningsstadiet.

Min egen åsikt är att man måste inte betäcka allt som råkar ha en livmoder, bara för att man kan.

Kl
Jösses vilka slutsatser det dras hej vilt i den här tråden. Varför skulle en hingsthållare med en icke godkänd hingst automatiskt vara oseriös? Verkligheten ser inte ut så.
Där har vi nog olika erfarenheter, för i min verklighet har jag träffat på ganska många hingsthållare med icke godkända hingstar som varit allt annat än seriösa...
 
Senast ändrad:
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Men hon säger ju att hon tänkt igenom detta. Det finns ingen anledning för mig att inte lita på det.

Fast det är skillnad på att tänkt igenom det och faktiskt ha varit med om det. Hästen jag red/körde var jättemysig men jag skulle aldrig ha tillverkat den själv, just med tanke på hur resultatet blev. Det är skrämmande när en så tung och stark häst reagerar fort och häftigt.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket? Behöver inga papper på hingsten, ingen stam då mamman har okänd stam i passet. Funderar på PRE eller halvblod.
Någon som har några tips?

Innan du betäcker, fundera igenom vad du ska göra med avkomman om den visar sig bli 1.74, grov, nervöst lagd och med dålig ridbarhet. Dessutom med okänd stam. För det är fullt möjligt. Den blir inte lättsåld, och risken är att den blir en vandringspokal alt. hamnar på en transport söderut.

Jag har själv sålt en uppfödning som var planerad till mig själv, och det visade sig att vi inte alls matchade ihop ridmässigt. Det är ett svårt beslut känslomässigt redan från början, och blir inte bättre av att hästen dessutom kanske är svårsåld.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tycker dock att om man kan tänka sig en icke godkänd, stamlös hingst så är det just första bästa.
Jag har inget emot genomtänkt korsningsavel, men det ska då förstås vara med 2 kända individer med stam och känd bakgrund, samt att man strävar efter nått. Att förbättra en ras betyder ju knappast att avkommorna får uselt temprament?
Hon som jag hjälper, korsar PRE med halvblod för att få fram en bra dressyrhäst med bra dressyrpassande steg, lätt för samling OCH bra temprament. Hon väljer godkända, hingstar som hon kollat upp ordentligt och stona är lika genomgångna och utvalda.

Avel handlar ju bl.a om att vara självkritisk, vilket alltför många buskavlare faktiskt inte är.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Svensk ridponny som det så fint heter nu är ju ingenting annat än de vanliga korsningsponnyerna som funnits i alla tider. Det är det ingen som blir upprörd över.
Nja, svensk ridponny är väl en egen ras med egen raskod? Övriga korsningsponnyer är just korsningsponnyer.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Svensk ridponny som det så fint heter nu är ju ingenting annat än de vanliga korsningsponnyerna som funnits i alla tider. Det är det ingen som blir upprörd över.

Eh, nu har du nog missuppfattat något ganska så ordentligt
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Men hon säger ju att hon tänkt igenom detta. Det finns ingen anledning för mig att inte lita på det.

Jag tror också att TS tänkt igenom detta, men jag kan inte låta bli att tycka att hon tänker i fel banor. Det är helt omöjligt att säga hur avkomman till hennes sto kommer att bli. Fölet kommer att ha minst fem ganska olika raser i sig och ingen kan säga vad som kommer att slå igenom.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Eh, nu har du nog missuppfattat något ganska så ordentligt

då är det en massa ponnyer som är felregistrerade då eller? Jag har träffst många som har ponnyer som är registrerade som svensk ridponny och det är verkligen alla möjliga raser i dem enligt deras ägare. Vilka raser får det vara i avkomman för att den ska få regas som sv ridponny?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 566
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 324
Senast: Unafraid
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp