Bukefalos 28 år!

Kortison till hund. Biverkningar?

Luff

Trådstartare
Ja finns det några allvarliga biverkningar och hur fort uppstår dom i så fall.
 
Sv: Kortison till hund. Biverkningar?

Samojeden tappade ALLA muskler på bara några veckor. Tog flera månader innan hon var i normalhull igen. Dessutom fällde hon ur näatan hela sin päls och såg förjävlig ut... Vet inte vad vi hade tagit oss till om hon behövt fortsätta äta prednizolonet en längre period.
 
Sv: Kortison till hund. Biverkningar?

Jag hade en hund tidigare som åt prednisolon i varierande dos under 1-1½ år p g a en tumörsjukdom. Det enda jag märkte på honom var att han åt och drack mer än han gjort tidigare. Han la nog på sig runt 1 kg, blev lite överviktig och då försökte jag ändå hålla igen. Samma ras som jag har nu, så han var ju inte så stor.

En kompis borderterrier har ätit prednisolon i 6-7 år, bara låg dos, p g a allergi. Han har hela tiden varit lite för rund. Pälsen har nog varit lite tunnare än normalt, men det har bara märkts när han har varit nytrimmad. Nu som 12½-åring har han kunnat sluta med kortisonet och har gått ner cirka 1 kg och pälsen var bättre sist han blev trimmad.
 
Sv: Kortison till hund. Biverkningar?

Det jag ser på min, som äter en låg dos, är att hon har tappat i hull framförallt. Sen i början drack hon mer och kissade mer.

Men hon är piggare än på länge, så jag får försöka hitta ett sätt att få upp henne i vikt.
 
Sv: Kortison till hund. Biverkningar?

Ja finns det några allvarliga biverkningar och hur fort uppstår dom i så fall.

Jag har haft några hundar som ätit cortison både tillfälligt och över längre tid. Tillfällig användning har jag bara sett något ökad hunger, ökat vätskeintag och där av ökad urinerande.

De hundar som ätit cortison under en längre tid (resten av deras liv) har samma biverkningar med dem har varit extremt hungriga och omöjliga att mätta dem har stulit all mat de har kommit åt om det så är varm korv direkt från grillen.

Talar vi istället om kortisonsprutor för att tex hämma en inlfamation har jag varit med om att hunden fick extrem smärta. Dvs skyddshunden som normala fall inte är berörd av smärta What so ever (vi hade funderat på om hunden inte känner normal smärta då han redan som 12 veckors valp stod och tuggade på hästarnas elstängsel med ordentlig ström på) fick cortison sprutor i bogen pga av inflammation som lett till minde oregelbunden hälta. När hunden skulle kliva ur bilen faller han ihop och och bara skriker (jag vart sjuk rädd och chockad) pappa som hör hunden innifrån huset kommer utspringandes och får bära hunden in och vi fick stoppa i hunden kraftiga smärtstillande ett par dygn.

Veterinärerna hade aldrig varit med om detta hänt någon hund och hade därför inte nämnt det men dem visste att människor med ordentliga inflammationer hade beskrivit olidlig smärta efter cortisonsprutor.
 
Sv: Kortison till hund. Biverkningar?

Min gårdshund går på en låg dos och ska göra det resten utav livet. Han har tappat en del muskelmassa, blivit enormt hungrig, dricker mer och dessutom upplever jag att han blivit lite stissigare. Men i övrigt mår han jättebra!
 
Sv: Kortison till hund. Biverkningar?

Intressant att ni beskriver en enorm hunger, min har alltid varit enormt hungrig så jag har inte märkt någon större skillnad:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Någon som vet ngt om att behandla med cytostatika för omgivningsallergi på hund? Har en gammal hund och han får mycket biverkningar av...
Svar
17
· Visningar
1 706
Senast: fijja
·
Hundhälsa Min hund har gått på kortison sen i påskas. Först väldigt hög dos och nu lägsta möjliga nästan under utfasning. Han är dock myyyycket...
Svar
4
· Visningar
779
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 004
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp