Bukefalos 28 år!

"Kostanalys"

Z

ZimZim

Igår när jag mockade slog det mig (många funderingar när jag mockar :angel: ) att jag som häst och hundmänniska är väldigt noggrann med djurens mat. Det är foderanalyser och foderstats uträkningar, hur mycket och vad de ska äta, vitaminer och mineraler osv.. ni vet vad jag menar... men hur är det med min egen mat? Jag funderar inte så mycket på om jag får i mig det jag behöver och om maten innehåller det den borde. Undrar varför? Nån som känner igen sig? :D
 
Sv: "Kostanalys"

Hahahaha... Har tänkt precis som du många gånger! Jag är en gottegris utan hejjd!
Jag undrar hur jag skulle må om jag åt "perfekt" kost. Man tycker ju att man mår bra, men undra om man eg. inte har möjlighet att må ännu bättre. Vitaminer o mineraler o sånt som man har koll på till hästarna... Hade faktiskt varit kul att ta reda på hur man ligger till.
Nu e jag gravid o faktiskt så hjälper det mig att äta bättre för jag blir så jäkla hungrig på en gång när magen börjar kurra. Inte så där sugen som annars så lätt leder till nåt smått o gott... Utan det är riktig lagad mat som gäller. Fast en o annan godisbit smyger sig ner i alla fall...
För övrigt: Mockning e underskattat...:rofl:
Nu ska jag gå ut o mata en utav hästarna. Känns ju lite osäkert nu på sommaren när man inte riktigt vet hur mycket hon får i sig genom gräset... ;)
 
Sv: "Kostanalys"

[För övrigt: Mockning e underskattat...:rofl:

Eller hur???!!! Det är ju då man verkligen TÄNKER :idea:
 
Sv: "Kostanalys"

De flesta som tränar och tävlar, eller är väldigt medvetna om sin kropp registrerar vad de äter och näringsberäknar sin mat.

Hälsovakten och Viktklubben är ju sådana sidor, som är fokuserade på viktnedgånng men även kan hjälpa till att "bara" kolla vad det egentligen är man stoppar i sig.

Jag gillar Symfoni, ett program som är mer inriktat på träning och bra kost än på bantning, och har otroligt många valmöjligheter efter kroppstyp, träning och smak.
 
Sv: "Kostanalys"

Jag har forskat inom området utfodring och det pågick diskussioner om hur man skulle fodra kor och hästar mm på bästa sätt, men när jag tänkte på vad jag åt betraktades jag som konstig... Det gäller med andra ord inte bara de som håller på med djur på "hobbynivå" (hoppas att ni ursäktar begreppet) som inte tänker på sig själva på samma sätt som på de djur de jobbar med.

David
 
Sv: "Kostanalys"

Ja, det är det jag menar...:) Vi människor är inte alltför snälla med våra kroppar.... Man får ju bara en kropp här i livet och den borde man kanske vara lite mer rädd om..
 
Sv: "Kostanalys"

Jag känner inte igen mig, för jag är rädd om min kropp.
Och det innebär att jag väljer mat utefter dess karaktär och hur den påverkar mig.
Slutade t ex. att äta kalla grönsaker och äta fil och inga kalla frukter.
Det gjorde mig mycket piggare eftersom jag hade för mycket fukt i kroppen!

:smirk:
 
Sv: "Kostanalys"

Fast mina hästar äter vintertid en väldigt ensidig diet, och dessutom får de nöja sig med vad jag serverar. Då tycker jag att jag har en slags skyldighet att göra mitt bästa för att de ska må bra.
Samma sak med katten, fast han är dessutom bortskämd ... :o

Å andra sidan äter jag en rejäl frukost (fullkornshavregrynsgröt, ägg, juice mm) och som regel två mål lagad mat varje dag. Med grönsaker, frukt som mellanmål. Så det är inte direkt helrisigt för mig heller.
Jag skulle aldrig orka om jag inte fick ordentligt med mat.
 
Sv: "Kostanalys"

Ha va kul... just detta ämne skrev jag ett långt svar på i tråden om "bra mat"... det jag krev där hade passat bättre här, tror jag..!

VI behöver, precis som alla våra djur, kosttillskott!!! Jag har provat massor och det absolut bästa enl mig är det som Herbalife har. Även omega 3 har de som är det bästa jag varit med om... jag känner skillnad!
 
Sv: "Kostanalys"

Jag har alltid varit hysteriskt intresserad av hästfoder och räknar foderstater enligt alla konstens regler för mina hästar. För några år sedan började jag fundera på samma sak som du. Tänkte att det ju inte vore dumt att ha lite bättre koll på sig själv. Skaffade Hälsovakten vilket ledde till större intresse för vad jag stoppar i mig och balanser mellan proteiner och kolhydrater osv.... Jag använder inte hälsovakten så ofta längre (vissa perioder då och då bara) men det jag lärt mig av att "analysera" min egen kost har jag ju alltid med mig. Framförallt har jag lärt mig att få i mig mer protein. Överlag mår jag mycket bättre nu och tycker definitivt att min prestationsnivå höjs när jag äter ordentligt och balanserat.
 
Sv: "Kostanalys"

Jag är väldigt noga med mina djurs foder; att de får tillräckligt av allt osv. Men mig själv; njae där är jag nog inte lika noga :angel:
 
Sv: "Kostanalys"

Känner absolut igen mig...
Noga med att räkna ut pållens och vovvarnas foderstater men själv ser jag bara till att jag får i mig någon grönsak varje vecka... :D
 
Sv: "Kostanalys"

Känner absolut igen mig...
Noga med att räkna ut pållens och vovvarnas foderstater men själv ser jag bara till att jag får i mig någon grönsak varje vecka... :D
 
Sv: "Kostanalys"

VI behöver, precis som alla våra djur, kosttillskott!!! Jag har provat massor och det absolut bästa enl mig är det som Herbalife har. Även omega 3 har de som är det bästa jag varit med om... jag känner skillnad!


har gått ett antal kurser i hur man tränar ungdomar där kost har varit en del i kursen. kosttillskott fyller ingen egentlig funktion såvida du inte är vegetarian och behöver tillskott av främst selen och zink men även av järn. Annars ska man kunna få i sig tillräckligt utan kosttillskott, undantaget då elitidrottare som inte har tid att äta mer.
Gunde Svan var en elitidrottare (om jag nu minns det hela rätt) som tränade så pass mycket att han knappt hann med annat än att äta mellan sina träningspass, anledningen till att han inte tränade mer var för att han inte hade tid att äta mer

Själv tror jag inte på kosttillskott såvida man inte är vegetarian eller elitidrottare...
 
Sv: "Kostanalys"

Själv tror jag inte på kosttillskott såvida man inte är vegetarian eller elitidrottare...

Man behöver inte tro på det... men man behöver det ändå...

Jag känner stor skillnad...

...håller inte riktigt med att man kan "bara äta nyttigt" Det finns väldigt mkt forskning ang näringen i råvarorna... det är bara hälften (vet inte exakt procent) av vad de innehöll för bara några år sedan!!! Därför rekomenderas av WHO (världshälsoorganisationen) att ALLA bör äta kosttillskott... jordarna är så uttömda på näring...

Och det mesta vi stoppar i oss är t ex besprutat, manipulerat med färgämne eller bara näringsfattigt...!

70% av läkarbesöken är kostrelaterade, mest för trötthet!!!
Men också hjärt o kärlsjukdomar, diabetes typ 2, ledvärk, förslitningar i tex knän....
 
Sv: "Kostanalys"

har gått ett antal kurser i hur man tränar ungdomar där kost har varit en del i kursen. kosttillskott fyller ingen egentlig funktion såvida du inte är vegetarian och behöver tillskott av främst selen och zink men även av järn.
QUOTE]

Är du säker på att kurserna du gått är uppdaterade... eller är det flera år sedan??? Känns inte som att det är aktuellt i dag...
 
Sv: "Kostanalys"

Man behöver inte tro på det... men man behöver det ändå...

Jag känner stor skillnad...

...håller inte riktigt med att man kan "bara äta nyttigt" Det finns väldigt mkt forskning ang näringen i råvarorna... det är bara hälften (vet inte exakt procent) av vad de innehöll för bara några år sedan!!! Därför rekomenderas av WHO (världshälsoorganisationen) att ALLA bör äta kosttillskott... jordarna är så uttömda på näring...

Och det mesta vi stoppar i oss är t ex besprutat, manipulerat med färgämne eller bara näringsfattigt...!

70% av läkarbesöken är kostrelaterade, mest för trötthet!!!
Men också hjärt o kärlsjukdomar, diabetes typ 2, ledvärk, förslitningar i tex knän....

Det finns olika teorier kring kost och kosttillskot men det du säger är helt sant, den kursen jag gick gick jag under sensommaren men tror knappast att föreläsaren var överdrivet påläst :crazy:

Genom att tänka på vad man äter, dvs. "äta nyttigt" tror jag att man kan klara sig utan kosttillskott... har försökt hitta den information från WHO som säger att alla bör äta kosttillskott, kan nog vara för att jag är helt usel på att söka sådana saker (speciellt inte denna tid på dagen)... :angel:

min åsikt är att om man mår bra och inte har ett behov av att äta kosttillskott ska man inte heller göra det :)
 
Sv: "Kostanalys"

Absolut.... jätte noga till hästen och sådär noga med mig själv. Desstuom verkar det så jätte krånglit att räkna på sin egen kost eftersom den koste är mkt mer varierad än hästens.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 678
Senast: Bee
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 966
Senast: TinyWiny
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 746
Senast: Trasten
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 955
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp