Bukefalos 28 år!

Kostnad för gris

Lycanthrope

Trådstartare
Ungefär vad kostar det att hålla 2 kultingar till slakt till sen höst/vinter?

Jag är styckare och grannen har lantbruk och bult, finns också slakteri i närheten. Vet inte vad lagen kräver riktigt om slakt för eget bruk?

Tänkte försöka köpa oss 2 småttingar i vår och slakta till vintern, om dom växer på sig tillräckligt till dess men vet att andra gjort så? :D
 
Sv: Kostnad för gris

Du får slakta hemma, men bara du och ditt hushåll får äta grisen. Du får alltså inte sälja något kött.

Vad det kostar törs jag inte svara på.

Det går i alla fall utmärkt att ha grisar på elstängsel, man måste bara kolla regelbundet så de inte bökar upp jord på tråden.

I övrigt är det ju bra att kolla upp mått och sånt för eventuella "kojor". Finns att läsa här.

Vi hade ofta grisar hemma, som kom i april och slaktades i början av november. De var rejäla bitar efter den tiden.
 
Sv: Kostnad för gris

Tanken var att det skulle vara till mig och sambon bara, och hans föräldrar :)

Största dilemmat är att få tag på kultingar, verkar inte finnas så mycket här uppe.

Hur får man frakta kultingar? Vi ska ju åka söderut både i vår och sommar och kan ju då ta med upp.
 
Sv: Kostnad för gris

Definiera "här uppe".... Jag växte upp i Dorotea, Lappland och där gick det utmärkt att få tag på grisar.

Det går säkert att hämta själv, du ser ju transportreglerna i foldern jag länkade till. Små kultingar borde gå att ta lagligt i en vanlig kombi, med reservation för lukten vid eventuell bajsning... Du kan ju alltid ringa och fråga länsstyrelsens djurskyddare om det skulle vara OK. Men 8 timmar är ju max hur som helst.

Jag har för mig att det var slaktbilen som kom med våra grisar....
 
Sv: Kostnad för gris

Till våra grisar gick det åt:
En vaccination mot rödsjuka, per gris.
1-3 bunt halm i veckan.
10-40 liter mjöl om dagen.
2-10 kilo potatis om dagen, kokt.
Sedan diverse matrester , sur mjölk var en favorit.
Någon deciliter konsentrat (tidigare slaktex eller formel).
Tre stycken, svin som vi köpte via slaktsvins uppfödare. De växte inte så fort som han ville. Och deras kull syskon hade redan åkt.

Hage med eltrådar, lite tätare med stolp, några brädor mot diket som försiktighets åtgärd.
Fyra stolpar, tre skivor och plåttack som vindskydd.
När de fick vara inne, för blött i hagen, förstärkte vi upp med skivor på väggarna. De är hårda mot inredningen.

De gick från maj till oktober. Fick bra slaktvikt och verkade må bra.
Hem slakt.
 
Sv: Kostnad för gris

Japp. Inte bak mjöl utan något annat lite mer grovt. Det våra växt bäst på. Krossat och helt verkar de inte ta upp ordentligt. Mycket helt i avföringen. Är pappas grisar, så han ordnar hem maten. Jag förbereder bara.

Visst heter säkert något annat, men här kallar vi det mjöl. När pappa åkte till kvarnen, med hela sädes korn och sade att han skulle ha grismjöl. Förstod mjölnaren vad det var. Nu verkar han kunna få tag på det utan mjölnarn. Som har slutat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 626
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 432
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 321
Senast: jemeni
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 370
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp