Kostnad för plats i lösdrift?

Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Det är sant att det inte är jag som bor i lösdriften, men jag föredrar ändå att mina hästar får välja var dom ska äta själva. Det gänget jag har i hagen nu är det väldigt sällan bråk emellan, och även om är smågruff mellan hingstarna ibland så har jag sett resten av flocken ligga ner och vila i ligghallen samtidigt. Men nu har jag en ligghall på 48m2 till fyra shettisar där den största är 93 cm samt ett litet halvblod, så alla kommer undan och har gott om plats ändå.

Men givetvis har du rätt i det du säger, jag skulle förmodligen hålla helt med dig om jag hade bara stora hästar och mycket skog för dom att röra sig i.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag säger inget om hur folk väljer att ha sina djur sålänge det fungerar och djuren mår bra. Vilket de verkar göra i ditt fall. Det finns så många regler och lagar att man alltid måste bryta mot någon för att uppfylla en annan. ;) Jag tycker att man ska göra det som fungerar bäst och man behöver inte ändra på saker bara för att någon råkar ha en åsikt, sålänge det fungerar för djuren. Vet inte hur många människor som tyckt att jag är underlig i mina handlingar.

:bow:
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Hej tjejjen :bump: :bump:

Jag betalar 1200 och då är det inklusive hage/ligghall/strö/grovfoder fri tillgång och tillsyn samt kraftfoder

Tyvärr har stället fungerat lite sisådär men det börjar se lovande ut, det tar väll ett tag att starta upp och få allt att fungera som det ska antar jag. Tyvärr är det många som bara inte vågar säga till så jag har varit den i konstant gräl med ägaren och det känns lite sisådär :crazy:

Inte så att jag begär så mycket men radikala ändringar vill jag bli informerad om och att den fria tillgången på grovfoder och vatten fungerar.

Men som sagt det börjar rulla på.

MuMin
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Men om du har en kallhyra på 400 kronor där de 4 fodringarna ingår, har du en "lön" på 13 kronor om dagen. Det kan ju aldrig vara lönsamt för dig med tanke på elkostnaderna för vattenbaljan, underhållskostnader och så. Om inte hästen har sönder något, inte gnager på något och inte alls har några omkostnader överhuvudet taget så får du drygt 3 kronor för det arbetet du gör när du fodrar varje gång. Det skulle röra sig om en timlön på under 20 kronor.

Jag säger inte att det är fel av dig att göra så, men jag undrar bara hur man får det att gå ihop? Eller är jag helt ute och reser?[/QUOTE]

Nej, det är säkert inte lönsamt för mig. Men det går inte minus, vilket är viktigast i vårt fall. Vi har en inhyrning för att kunna ha lite frihet ibland och ha nån som hjälper till. Inte för att tjäna pengar.

Det finns ingen möjlighet att ta ut en högre hyra häromkring. Visst, stallet ligger relativt nära ett litet samhälle (1200invånare). Men det är mitt ute i ingenstans, där både huspriser och gårdspriser ligger lågt jämfört med andra ställen.

Sen tänker jag såhär också: jag hade ändå matat hästarna (mina)fyra ggr/dygn, hade ändå haft elen igång om bara mina hästar bott här. Ser det inte som nåt merarbete med den inhyrde då jag knappt gör nåt med den. Tar den inhyrde hästen sönder nåt får ägaren stå för kostnaden om det är nåt vi inte har hemma.
Sen finns möjligheten att jag faktiskt kan åka hemifrån över en dag eller två för då har vi någon som tar hand om hästarna, det är mer värt än pengarna.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Det fanns en lösdrift i ett av mina f d stall. Inte speciellt mycket mark, 4-5 hästar/ha och det fanns flera olika flockar (dräktiga ston, unghingstar, valacker). Mycket fin, stor, nybyggd ligghall, gemensam för alla flockarna men indelad i olika sektioner. Fri tillgång till mycket bra grovfoder. 1500:-/månad, inkl moms.

Immer
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Mumin_79 skrev:
Hej tjejjen :bump: :bump:

Jag betalar 1200 och då är det inklusive hage/ligghall/strö/grovfoder fri tillgång och tillsyn samt kraftfoder

Tyvärr har stället fungerat lite sisådär men det börjar se lovande ut, det tar väll ett tag att starta upp och få allt att fungera som det ska antar jag. Tyvärr är det många som bara inte vågar säga till så jag har varit den i konstant gräl med ägaren och det känns lite sisådär :crazy:

Inte så att jag begär så mycket men radikala ändringar vill jag bli informerad om och att den fria tillgången på grovfoder och vatten fungerar.

Men som sagt det börjar rulla på.

MuMin

Hoppas inte Festis är halt längre? ;) Jaa, det verkar vara lite dyrare än jag trodde men det beror ju på vad som ingår såklart. Men klart, kommer man överens om att det ska ingå fri tillgång på grovfoder så måste det ju fungera också! :crazy:
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Okej, så du kan få hjälp av inackorderingen med fodringar och så och hästpass om du åker bort! Det är ju värt en hel del, så då förstår jag dig bättre :)
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag går inte heller runt på mina inackorderingar men, de hjälper till att hålla kostnaderna nere + att man hjälper varandra vid semstrar och liknande. Vi bor också för långt från "centrum" för att kunna ta ut mer.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Han är på tillfriskningsväg :banana: :banana:

En annan sak där med, vi har inte tillgång till sjukbox, nu hade jag tur att min tottos skada inte var så ofattande så att han behövde vila. Men däremot blev det inte uppskattat från min sida att ett ihopsläpp med en hingstig valack som stått inne i två dagar skulle släppas ut i sammanband med min valacks skada :crazy:

Har om och om igen blivit bevisat för mig att ägaren till mitt stall inte bekymmrar sig över andras hästars väl och ve utan sätter sin egen bekvämlighet och sina hästar först så en flytt är förmodligen på g. :devil:
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jaa om det är så är det ju lika bra att flytta, absolut :mad: hyr man ut platser till andra så ska man ha respekt för deras hästar också, och om man sätter sitt eget "välbefinnande" först så borde man inte ha häst helt enkelt !
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag har eget lösdrift och för mig går det åt ca 1 bal i veckan á 250 kronor så 1000 kronor i månaden går åt till 2 stora hästar.
Nu har jag en stor häst och en shettis och det går inte åt 1 bal i veckan utan räcker någon dag till! men generällt 1 bal i veckan till 2 stora hästar

Halm går det inte ens åt 1 bal i månaden som kostar 80 kronor styck men vi säger 1 bal månaden för lättare och räkna så!

Kornkross betfor och mineraler kostar mig totalt för 2 hästar 250 kronor!

Så totalt för 2 hästar blir det ca om amn avrundar 1400 i månaden och då har jag tagit till lite!

I mitt förra stall betalade jag 1600 för EN häst.. så visst har det blivit billigare sen när jag flyttade till lösdrift.. sen trivs min häst bättre med det och även jag!
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Det där är nog väldigt olika, mina hästar har gått på lösdrift som unghästar 1 år vardera, under dessa år har jag mockat ut max 4 bajshögar totalt från själva ligghallen trots att allt foder serverades där inne och att hästarna var där inne ganska mycket, vid väldigt dåligt väder samt vid vädligt varmt, dock var det stora högar utanför ligghallen vilket vara var att köra bort med skopan på traktorn.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

När jag hade min häst på lösdrift betalade jag 1200, inga särskilda faciliteter. kuperad hage på 2-3 ha, liten gräsridbana med halvdant underlag, ok ridvägar (fast min var bäbis då så jag red inte, mest korta promenader), tillgång till box om så behövdes, plats i sadelkammare och stallgång för skötsel. I priset ingick strö, fri tillgång på hö/hösilage, havre, betfor,mineral. 1-2 individuella kraftfodergivor/dag men det hjälpte jag till med de dagar jag var där då min häst var svårfödd och behövde få mat mer än en gång/dag som eg ingick. Fick även köpa till rätt mkt kraftfoder själv *smala rackare*.
Stallet ligger 1,5 mil utanför större stad, dock inga kommunikationer alls.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag står på lösdrift.

2200:-/månad. Väldigt centralt från city. Bra kommunala kommunikationer men man får cykla(5 min) eller gå(15 min) från stationen.
Belyst ridbana och flera ridbanor runtomkring som får nyttjas.
Många fina ridvägar. Duktiga tränare i närheten.
Fri tillgång på hösilage, betfor, kornkross, havre och mineraler.
Belyst ligghall och en kuperad stor hage men en bäck i. 6 hästar i flocken.
Uppvärmd sadelkammare/fikabod, uppvärmt omklädningsrum/förvaringsutrymme, stall som man får nyttja fast de som står där har självklart företräde.

2 pass/vecka, då man mockar ligghallen(är i princip aldrig någon skit där), fylla på vatten(behövs sällan då det rinner en bäck i hagen som hästarna föredrar), och ge dem 4 stora höbalar som man delar upp och sprider ut lite grann i hagen. Allt tar väl ca 20 minuter.
Inget sommarbete.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
991
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 471
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 734
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp