Kostnad för plats i lösdrift?

G

Generalen

Hej alla där ute!
Undrar hur mycket ni som har era hästar på lösdrift betalar per månad, och vad som ingår då? (t.ex. grovfoder, ridbana osv)

*Ni som har egen lösdrift men "hyr ut platser", hur mycket tar ni betalt och vad ingår?

Jättetacksam för svar! :)
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

I våran lösdrift har vi en fast kallhyra och sen delar vi lika på kostnaderna för grovfodret.

I kallhyran ingår ca 30 hektar hage med öppna ytor och mycket skog. Två ligghallar under samma tak med plats för minst 8x8 hästar. Ridbana, ridhus, rundpaddock, eget kallstall. Foderhäckar (en till varje häst) thermobar och det finns även varmstall tillgängligt i den mån vi får plats. Gården och ridvägarna ligger skyddad från bilvägar och bostadsområden. Nära stora ridskolan (ridavstånd).
Hästarna fodras 1 gång om dagen och detta gör vi kollektivt vilket innebär att man har 3-4 fodringar i månaden/häst.
Detta kostar 1000:-/mån.

Fodret sen har kostat ca 500:-/månaden per häst. Kraftfoder kan man köpa billigt av stallägaren (jag har betalat kanske 200:- under hela hösten+vintern). Halm köpte vi i höstas och har inte behövt slänga nåt efter som att hästarna inte bajsar/kissar i ligghallen.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Oj vilket lyx :o vart bor du någonstans?

Någon mer!?
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Är det så att hästarna inte skiter i vindskyddet om man har maten en bra bit i från?
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Mycket möjligt, man ska ju ha ligghallen i ena änden och maten i den andra för att hästarna ska röra på sig också så det blir väl naturligt för dom att inte bajsa/kissa i ligghallen?
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Qwyxz: Precis. Fast våra hästar använder inte ligghallen speciellt mycket då de har skog och många möjligheter tt gå undan - de väljer skog före ligghall. Har man hästar som ofta är i ligghallen så blir det säkert lite att mocka. Men man ska ALDRIG ha maten i ligghallen, bla av den anledningen att den gärna blir en toalett då. Vi har våra mat en bra bit bort.

apocalypsze: Jag bor några mil nv om sthlm..
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag betalar 1250:- / häst. Då ingår:
- Hage
- Skåp
- Service (fodring, tillsyn, underhåll av ex. staket)
- Ridbana

Foder betalar jag själv.
Jag tycker att priset är ok, det är det billigaste stall jag någonsin stått i. Det kanske bör tillläggas att stallet ligger i sthlm, på ekerö med bra kommunikationer och ganska nära till brommaplan, vilket gör att det är lite dyrare. Dessutom får vi jättebra "service" i detta stall, vilket jag aldrig riktigt haft i tidigare stall tycker jag trots skyhöga stallhyror.
Med service menar jag att vår stallägare ser till hästarna, fodrar dem bra (inte bara slänger ut en tuss de får dela på trots rangskillnad, vilket jag har sett i tidigare stall), om någonting är trasigt blir det fixat etc.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Glömde att skriva det, men det ingår ligghall också :idea:
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Vi betalar 1900/häst och månad.
Då ingår ligghall,tillsyn,ridbana,tillgång till box, halm,fri tillgång på grovfoder samt 1kraftgiva/dag.

/ nanne:banana:
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag betalar 100 euro (ca 1000 kr)
Då ingår:
- Hö
- Kraftfoder (prix å vitlök för min häst)
- Ett hörn i sadelkammaren. :smirk:
- tillsyn varje dag
Vi delar på stallet, man har stallet vissa dagar.

Tidigare hade vi de två hästarna som går på lösdrift i en hage som vi hade fixat en ligghall till, men de gick ju aldrig in i den....jo å äta lite halm.:)
För någon månad sen bytte vi hage till dem. Det är mycket skog och småhus. En veterinär som va dit sa att de va godtjänt att ha dem så vi har dem där nu.

Där ser man hur mycket ligghallen blev använd. ;)
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Här hos mig kostar det 500:- inkl. moms/månad och då ingår tillgång till lösdrift och hagar. Det finns även boxar om det skulle behövas. El och vatten ingår och gödselhantering men, det är allt. Sadelkammare ska det bli någon gång.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Oj, vilka "billiga-i-drift" hästar ni har !

Hur får ni dem att inte
1) Skita i ligghallen ?
2) äta upp halmen i ligghallen ?

200 spänn för kraftfodret på hela hösten/vintern? då kan de inte äta mycket kraft ?
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag har min unghäst på lösdrift. Vi har förutom själva lösdriften en ridbana, en roundpen, en liten "innemanege", underbara skogsvägar :love: och boxar som kan användas vid behov (som nu när min häst fått sårskada och står på boxvila :crazy: ). Både stall hagar och lösdrift är jättefina och stallägaren är underbar. Stallet ligger ungefär 1,5mil utanför stan

I priset ingår alla fodringar, all mat (utom om jag vill ge något special) och all skötsel av lösdriften. Det enda jag måste göra är hantera min egen häst så mycket som jag vill ha henne hanterad.

För det betalar jag 900:- plus moms i månaden (dvs 1125:- inkl moms).
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag har min unghast pa losdrift dar de skoter allt, loshoppning, tomkorning ect. Det ingar i priset, samt all annan skotsel, om hon maste sta inne pga skada, den ev. mockningen, all mat, verkning. Det finns ridhus. Allt utom veterinar i stort satt.:banana: . 1800 + moms!
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

tintilar skrev:
Men man ska ALDRIG ha maten i ligghallen, bla av den anledningen att den gärna blir en toalett då.

Vad finns det för mer anledningar att inte ha maten i ligghallen?
Jag föredrar att dom har både ute och inne så att dom själv kan välja vart dom vill äta. Är det riktigt skitväder med regn/snö och halv storm så känns det bättre för mig att dom står inne och äter. Men nu är ju mina såna innegrisar så att dom står ofta inne iallafall, så mocka får jag ju göra dagligen.

Men nu till TS fråga:

Jag har 4 shettisar och 1 stor häst i lösdriften. Hagen är inte allt för stor, men runt 5 tunnland skulle jag tippa på. Det går åt tre storbalar halm/månad = 300 kr. Det går åt dryga tonet hö/månad = ca 1000kr. Nu äter ju inte shettisarna så mycket kraftfoder direkt men jag skulle ändå tippa på kraftfoder- och mineralkostnader på 300 kr månad.

Jag har funderat på att ta in en stor häst som inackordering men upptäckte ganska snart att det inte är lönt. För en stallplats med nästan full service och ridhus får man betala ca 2200 kr här i skåne. Eftersom jag inte har ridhus och det är en lösdrift skulle jag inte få kunder om jag lade mig högre än 1800kr/månad inkl. full service.
Om man räknar att foderkostnaden för en stor häst (15 kg hö/dag inkl. spill, lite halm och 2 kg kraftfoder) skulle gå på minst 40 kronor om dagen - minus 25% moms och 30% vinstskatt så blir det drygt 300 kronor över. Och då har jag inte räknat med underhållskostnader och sånt. Med andra ord har jag kommit fram till att det inte är lönt. Så jag undrar hur alla andra som driver lösdrifter har råd att ha inackorderingar egentligen! Även på 1000kr i kallhyra så avgår ju nästan hälften till skattemyndigheten.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Jag kommer hyra ut en plats framöver. Det kommer ingå ett nytbyggt vindskydd med plats för 4 stora hästar, dock kommer det bara gå två d-ponnyer och en minishettis där. uppvärmd vattenbalja.
4 utfodringar/dygn. Höet har vi hemma så hon betalar för så mkt hon använder. Lägger fram 40 balar och när de är slut så får hon betala för dom, så fortsätter vi så.
Hage på ca 2 hektar
Tillgång till box och stall, uppvärmd sadelkammare mm.

Hyran kommer ligga på samma som nu, 400 kr.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

taccotad skrev:
Jag kommer hyra ut en plats framöver. Det kommer ingå ett nytbyggt vindskydd med plats för 4 stora hästar, dock kommer det bara gå två d-ponnyer och en minishettis där. uppvärmd vattenbalja.
4 utfodringar/dygn. Höet har vi hemma så hon betalar för så mkt hon använder. Lägger fram 40 balar och när de är slut så får hon betala för dom, så fortsätter vi så.
Hage på ca 2 hektar
Tillgång till box och stall, uppvärmd sadelkammare mm.

Hyran kommer ligga på samma som nu, 400 kr.

Det är sånt här jag funderar över. Jag antar att du inte betalar skatt och moms eftersom din vinst ej går upp över "hobbygränsen" om du bara har en inackorderad - det kan jag mycket väl köpa.

Men om du har en kallhyra på 400 kronor där de 4 fodringarna ingår, har du en "lön" på 13 kronor om dagen. Det kan ju aldrig vara lönsamt för dig med tanke på elkostnaderna för vattenbaljan, underhållskostnader och så. Om inte hästen har sönder något, inte gnager på något och inte alls har några omkostnader överhuvudet taget så får du drygt 3 kronor för det arbetet du gör när du fodrar varje gång. Det skulle röra sig om en timlön på under 20 kronor.

Jag säger inte att det är fel av dig att göra så, men jag undrar bara hur man får det att gå ihop? Eller är jag helt ute och reser?
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Oj, vilka "billiga-i-drift" hästar ni har !

Hur får ni dem att inte
1) Skita i ligghallen ?
2) äta upp halmen i ligghallen ?

200 spänn för kraftfodret på hela hösten/vintern? då kan de inte äta mycket kraft ?

1) De har maten på avstånd och spenderar mycket liten tid i den efter som att de har skog som de föredrar.
2) Varför skulle de äta halm när det finns färskt hösilage?

200:-.. nu ska vi se. Havren har kostst ca 15kr sen i oktober. Han får bara några nävar om dagen och vi köper av stallägaren. Betfor kostar ca 100kr/säck och vi har bara behövt köpa en eller ev. två. Mineraler har vi precis köpt nya men det finns kvar av det gamla för någon månad till. Vitlök har vi fått gratis. Räknade inte med mineralerna och vitlöken i kraftkostnaden, det kanske jag skulle ha gjort. Mineraler kostar några 100.

Min häst har fått två-tre stora nävar torr betfor samt 2-4 nävar havre, om dagen. Lite varierat pga olika saker.
 
Sv: Kostnad för plats i lösdrift?

Vad finns det för mer anledningar att inte ha maten i ligghallen?
Jag föredrar att dom har både ute och inne så att dom själv kan välja vart dom vill äta. Är det riktigt skitväder med regn/snö och halv storm så känns det bättre för mig att dom står inne och äter. Men nu är ju mina såna innegrisar så att dom står ofta inne iallafall, så mocka får jag ju göra dagligen.
För att undvika bråk där de kan bli hindrade att fly. För att ligghallen inte ska bli vaktad och för att de ska kunna stå på avstånd från varandra när de äter och inte kunna bli trängda.
Det kanske känns bättre för dig att de står inne, men det är inte du som lever i lösdriften och du är med största sannolikhet inte en häst. Är de skitväder kan de gå undan och äta när det lugnar ner sig. Hästar äter sällan när det är oroligt omkring heller, de behöver ha många ögon som spanar efter faror.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 471
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 734
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp