Kostnad kastrera hankatt? + mer frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Honkattskastrering har jag koll på priset på, men det är hur länge som helst sen jag kastrerade hankatt så jag har ingen koll där. Men vad ligger priset ungefärligen på?

Gör man det fortfarande under lokalbedövning och lugnande eller görs det under narkos nuförtiden? (Funderar på om man ska ha tatuerat samtidigt, då lär ju missen vara sövd..)
 
Min granne fick sin sövd vid kastrering och hon tatuerade inte. Tror priset ligger på ca 600:- men det ska du inte tro för mycket på då jag aldrig haft hankatt själv :confused: :angel:
 
runt 600 hundra tror jag (eller typ mellan 500-700)
det är nog olika om dom sövs eller inte beroende vart man går..
mina katter blev kastrerade på köksbordet av en landsbruks veterinär.. :rofl: och då var dom inte sövda :banana: men jag tror dom flesta kliniker söver..
men är inte säker...
varför inte chipa istället för att tatuera??
då behäöver dom ju inte sövas (tror ja iaf) och tatueringar brukar ju vara så svåra att se efter ett tag.. :bump:
 
Jag ringde igår och bokade tid för kastrering av min hankatt. Det kommer att kosta 440 kr (bor i Gbg). Då är det ingen ID-märkning eller liknande inräknat. Hoppar över det, eftersom han redan är chipmärkt.
 
Det beror nog välldigt mycket på vart du gör det.

Det finns ju veterinärer som jobbar för att fler katter ska kastreras, för att minska mängden katter och kattungar som kanske får ett dåligt liv eller inte ngt liv alls.

Veterinären här har lågt pris. 300kr för hankatter och 690 för honkatter..

svårt at säga vad det tar på annat håll..

håll utkik efter veterinär medvilja att kastrera måånga katter för katternas skul!! :)
 
Här har de kastreringskampanjer på våren, med ca 500:- för kastrering (sövd) och ID-märkning. Kastrering på lugnande och lokalbedövning brukar vara lite billigare, men vem som gör vad är nog en smakfråga från veterinärens sida.
 
Finns ingen anledning att söva en katt för ett sådant lätt ingrepp, jag hade absolut föredragit att den fick lugnande och lokalbedövning. Det är större risk om man söver den. Mina kaniner har alla blivit kastrerade med lugnande och lokalbedövning. Katten vet jag inte för han var det när jag fick honom och honkatten blev naturligtvis sövd. Märkning kan du göra samtidigt. här kostar det på det billigaste stället 350 kr, på djursjukhus är det betydligt dyrare.
 
varför inte chipa istället för att tatuera??
då behäöver dom ju inte sövas (tror ja iaf) och tatueringar brukar ju vara så svåra att se efter ett tag..

Utekatt. Och halsbandslöst och otatuerat får 'medelsvensson' att tro katten är omärkt. de vet inte om att det kan finnas ett chip.

Således ökar chansen att få tillbaka katten alt veta vad som hänt den om den är tatuerat. det är mycket fulare med tatuering, men just för den är synlig för kreti och pleti föredrar jag det på utekatt.
 
Finns ingen anledning att söva en katt för ett sådant lätt ingrepp, jag hade absolut föredragit att den fick lugnande och lokalbedövning. Det är större risk om man söver den. Mina kaniner har alla blivit kastrerade med lugnande och lokalbedövning. Katten vet jag inte för han var det när jag fick honom och honkatten blev naturligtvis sövd. Märkning kan du göra samtidigt. här kostar det på det billigaste stället 350 kr, på djursjukhus är det betydligt dyrare.

Fast ska u märka med örontatuering (vilket jag vill, anledning se ovan) så måste katten vara sövd iaf för märkningen.
 
"Min" vet. tar 450 kr för hankattskastration. Om man märker samtidigt så blir det ett paketpris, tror det blir runt 600 kronor då.
Det görs under narkos, på vartenda ställe nuförtiden tror jag. Kisse brukar på vissa ställen (min vet. tex.) få en spruta så han vaknar upp efter ingreppet också.
Att tatuera låter smart tycker jag, då syns det lätt att kisse är märkt!
 
Jag kastrerade och id-märkte min katt igår och kan tala om att det verkar vara lite dyrare i Stockholmstrakten (Södra djursjukhuset) :mad: - visserligen på ett djursjukhus, men ändå. Jag betalade strax över 800 kr för hela kalaset. Men, vilket ställe!! De tog så bra hand om både katt och nervös matte och svarade lugnt på alla frågor. Var så bra med katten också, ingen stress där inte! Fick hämta redan efter 2 timmar, och katten mådde så otroligt bra. var bara trött i några timmar, sedan var han precis som förr! Lite trött, bara..
 
Jag kastrerade och id-märkte min katt igår och kan tala om att det verkar vara lite dyrare i Stockholmstrakten (Södra djursjukhuset) - visserligen på ett djursjukhus, men ändå. Jag betalade strax över 800 kr för hela kalaset. Men, vilket ställe!! De tog så bra hand om både katt och nervös matte och svarade lugnt på alla frågor. Var så bra med katten också, ingen stress där inte! Fick hämta redan efter 2 timmar, och katten mådde så otroligt bra. var bara trött i några timmar, sedan var han precis som förr! Lite trött, bara..

Tror inte det är Stockholmsområdet enbart utan att det är djursjukhus. Jag kastrerade ju honkatten i december. Utanför Stockholmsområdet men på djursjukhus. Kastrering, örontatuering och vacc. Gick på drygt 1500 kr. Jmf med de som gjort det 'utanför djursjukhus' så kom de betydligt billigare undan.

SÅ jag har 'räknat upp' priserna jag fått här och räknat med ca 800 - 1000 kr. Inte hunnit ringa och fråga vad 'min' klinik tar än dock, men jag misstänker jag kommer hamna där. Och precis som du säger, de är dyrare men det är rejäl service och så vidare =)

Sen finns det ju dyrare djursjukhus med, jag vill nog inte veta vad Ultuna tar för en kastrering med tanke på vad de tog för att lappa ihop hundens sårskada. In på jour iofs, en timmes op UTAN narkos. 3000 kr. Helt okej så långt. Sen lossnade dränet dagen efter, fortfarande jour iom att det var helg. En spruta lokalbedövning, dränbyte och två stygn för att fästa dränet. 2400 kr (!!!!!)
 
Är det bra service så är det ju definitivt värt lite extra pengar, håller jag med om. Det är ju viktigt att båda djur och ägare känner sig så trygga som de kan hos en vet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 338
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 788
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 275
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp