Bukefalos 28 år!

Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

DaydreamBeliever

Trådstartare
Ja, vad säger lagen?

Kom upp på diskussion häromdagen, huruvida man får träna personspår med
hund när man är två eller fler, till exempel ute i skogen.

Och nu skulle jag vilja reda ut det här en gång för alla, (vad det gäller ALL hundträning i skog och mark) eftersom det finns så mycket spekulationer, men ingen verkar riktigt veta vad som gäller?


När jag började på min brukshundsklubb var de mycket tydliga på att man skulle fråga markägare/jägare om tillstånd. Men frågan är om det verkligen stämmer (enligt lagen)?
Har försökt googla lite, hittar en hel del forumtrådar där ämnet tas upp, men alla säger olika och alla verkar vara så säkra på sin sak, men ingen hänvisar till exempel till föreskrifter?

Detta är INTE en tråd om vad man BÖR göra. Självklart BÖR man fråga om lov för att hålla sig på god fot med människor, men nu vill jag veta vad LAGEN säger.

Vad gäller när man:

1. Tränar personspår på egen hand?
2. Tränar personspår i grupp på två eller flera? (T ex ett kompisgäng eller några medlemmar från en brukshundsklubb)
3. Tränar personspår i grupp med ekonomisk vinning? (Dvs t ex spårkurs eller en träningsgrupp från en brukshundsklubb som får bidrag för att ha denna grupp)
4. Tränar sök?
5. Tränar rapport?
6. Tränar uppletande?
7. Viltspår?


Och om det är någon som VET vad som gäller, får ni gärna hänvisa till er källa.


:)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Bra frågor, undrar själv över detta och lägger till en rad!

8. Retriverträning (för enkelhetes skull enbart med dummy och utan skott)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

För viltspår måste du åtminstone ha tillstånd från Jordbruksverket om du ska lägga annat blod än viltblod, oavsett vilken mark du lägger på.

Jag vet inte, men jag antar att det borde gå under allemansrätten, och därför finns det nog inte justerat i några lagar.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Bra frågor, undrar själv över detta och lägger till en rad!

8. Retriverträning (för enkelhetes skull enbart med dummy och utan skott)

JA, du behöver markägaren/jakträttsinnehavarens tillstånd för det räknas som jaktträning vilket är förbjudet på annans mark.

Blev flesta brukar dock rycka på axlarna och säga "Varför skulle ni inte få leka apport här?".
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Bra frågor, undrar själv över detta och lägger till en rad!

8. Retriverträning (för enkelhetes skull enbart med dummy och utan skott)

Då kan jag tillägga ytterligare:

9. Vad gäller för skotträning av hund ? (Med startpistol eller knallpåk) Var kan man/kan man inte göra detta, och hur är det med tillstånd?
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Ja, jag backade upp dig med hardcore-fakta! ;)

Då är jag med dig! ;)

Angående jaktträning så borde väl det gå att applicera på både skotträning och viltspår, egentligen? Likväl som retrieverträning..

Har aldrig behövt fundera över detta innan, eftersom vi har egna marker..
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

1. Tränar personspår på egen hand?
Tillåtet och då enligt allemansrätten.

2. Tränar personspår i grupp på två eller flera? (T ex ett kompisgäng eller några medlemmar från en brukshundsklubb)
Organiserad träning i grupp, kräver markägarens tillstånd. Att man åker ut 2 personer, utgör ingen grupp men går du över det, börjar man gå ut i en gråzon.

3. Tränar personspår i grupp med ekonomisk vinning? (Dvs t ex spårkurs eller en träningsgrupp från en brukshundsklubb som får bidrag för att ha denna grupp)
Organiserad träning i grupp, kräver definitivt markägarens tillstånd.

4. Tränar sök?
Med tanke på mängden människor som går åt så räknas det som organiserad träning i grupp, kräver markägarens tillstånd.

5. Tränar rapport?
Se ovan

6. Tränar uppletande?
Uppletande av vad? Prylar? Vilt?
Det förstnämnda kan man ju göra på egen hand och då är det fullt tillåtet. Att leka med apporteringsvilt, markägarens tillstånd.

7. Viltspår?
Markägarens tillstånd och tillstånd från jordbruksverket att hälla ut blod i naturen.

8.Retriveträning med dummies
Åker du ut på egen hand, allemansrätten. Åker du ut i grupp, markägarens tillstånd.

9. Skotträning
Polisen för licens för startpistol.
Markägarens tillstånd.

Allemansrätten

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Jag skulle vilja säga att det fortfarande en gråzon om du åker ut med en grupp elever och tar betalt för det. Det finns gott om exempel på när det är tillåtet att bedriva verksamhet på annans mark utan att det krävs några tillstånd. Men det hör till god ton att man frågar, så man inte stör vid jakt t ex. För brukshundklubbar är det extra viktigt att hålla sig väl med markägare för att vi ska kunna återkomma år efter år till samma platser. Det är ju inte heller så kul om det pågår jakt under tävlingar eller prov. Det slipper man med en god relation till markägaren.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Jag ångrade mig. Det är inte någon gråzon, det är fullt tillåtet. MEN om man bedriver verksamhet på annans mark så är man skyldig att ersätta eventuella skador som har uppkommit. Och som sagt, det hör till god ton att be om lov (men markägaren har alltså inte rätt att säga nej egentligen).
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Jag trodde inte träning räknades in i allemansrätten?
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Så här säger Naturvårdsverket
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Komersiella intressen (sid 12)
Frågan har berörst av Högsta domstolen i det
s.k. forsrännarmålet (Nytt juridiskt arkiv 1994
sid. 495). Av domstolens uttalanden framgår, att
det visserligen inte finns hinder att utnyttja allemansrätten
kommersiellt men att markägaren
ändå kan få utnyttjandet förbjudet, om det är så intensivt
att det medför skador och olägenheter av
betydelse för honom.

Grupp (s 22)
Även annars är det tänkbart att den som vållar
invasion på annans mark kan få ersätta skador genom
förslitningen – till exempel om ägaren till ett
turisthotell regelbundet hänvisar sina gäster till att
motionera eller rasta på ett ömtåligt område. I sådana
fall kan den skadelidande markägaren åberopa
en allmän regel att ”skälig hänsyn” skall visas i
grannförhållanden (3 kap. 1 § jordabalken).

Dessa skadeståndsmöjligheter kan ha sitt värde
bland annat för fastighetsägare som får sin jordbruksmark
eller skogsmark skadad genom en stor
tillströmning av stadsbor eller turister. Över huvud
taget bör en arrangör alltid skaffa medgivande från
markägaren till arrangemang som medför klara
skaderisker. I grannförhållanden finns för övrigt
vissa möjligheter att få ersättning också för allmän
otrevnad som störningar medför för en närboende,
om de medför någon sorts ekonomisk skada.

Men detta är nog lite tandlöst ändå. På sid 23 och frammåt står det om hur markägaren kan göra för att stänga andra ute.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Jo, Whirlies inlägg. Det är skadan eller olägenheten som kan sätta stopp för verksamheten (hundträningen i vårt fall), inte verksamheten i sig.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Det finns egentligen inga generella svar. Kolla även kommunens ordningsstadga. Säger den "inga lösa hundar" så gäller det även privat träning och även om man själv äger marken (ofta finns en definition av koppel i regler om koppeltvång som säger hur långt kopplet max får vara). Lagarna om att inte förfölja/störa vilt gäller även om man tränar (t.ex. rapport).

I min förra kommun var organiserade träningar undantagna från ordningsstadgans koppeltvång - men då krävdes att hunden bar tjänstetecken.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Jo, Whirlies inlägg. Det är skadan eller olägenheten som kan sätta stopp för verksamheten (hundträningen i vårt fall), inte verksamheten i sig.

Ok. Jag hade något minne att det är något med regelbundenhet som ställer till det också?
Typ som att det är helt ok att passera någonstans enstaka gånger men när man gör det regelbundet så blir det annorlunda?

Men jag minns kanske helt galet..
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

kl
Fortfarande oklart :confused:

Om jag tolkar er rätt så säger apocalypsen (vilken sida i dokumentet du bifogade hittar jag den infon du skrev ut här?) en sak och cillamuffins en annan?
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Vi hade en hel del problem på vår jaktmark i somras då det tränades apportering i sjön, med dummies, då vi satt ut änder i sjön. En annan duktig fågelhundmänniska berättade då att man faktiskt kan bli eraättningsskyldig om man tränar i vatten med utsatta änder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 401
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 502
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 237
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp