Krångliga promenader

Känner igen det där!

Jag brukar ha ena hunden i flexi och så får han gå och nosa lite som han vill (dock inte stanna till hela tiden utan vi ska gå framåt) och den andra hunden närmare mig i vanligt koppel (har testat med 2 flexi och det var ingen bra ide trassel med kopplena och hundar överallt då det är svårt att ha koll på linan på båda samtidigt). Sen byter jag såklart vilken hund som har flexi så båda får gå och nosa lite under promenaden.

Ibland har jag vanligt koppel på båda och då får dom gå och nosa (och göra sina behov) i början men sen går vi med kort koppel i raskare tempo (mycket godisbelöning i början för att dom hänger med) och sen får dom gå å strosa igen i slutet. min ena hund tycker dock såna promenader är ganska tråkiga så oftast kör vi lite mer fritt :)
 
Jag har en stor och en liten hund. Jag använder en sån här:
5862_orange.jpg

Så fäster jag den lilla hunden vid den stora och själva kopplet i halsbandet på den stora. Den stora hunden styr jag och den stora hunden styr därmed den mindre. Funkar kanon för oss. Inget trassel alls. Den lilla håller sig på rätt sida av den stora.
 
Fast om man nu går promenad för hundarnas skull, så är ju luktandet en ganska stor del av deras upplevelse.
Jo, sen är det också en del utav den unga hundens träning att spåra så är inget jag vill träna bort direkt. Men det är frustrerande när man vill gå åt ett håll och de vill följa varsitt spår (eller ännu värre stövaren vill spåra och schnauzern har hittat något under blåbärsriset som ska grävas upp)
Sorkjakt/leta sork är verkligen det bästa han vet och är något han kommer få fortsätta med då jag aldrig kommer kunna ge honom något som ens är i närheten av det vad jag än gör.
Så jag förstår verkligen båda hundarnas behov och varför och de funkar väldigt bra var för sig är bara när man sätter ihop det jag inte kommer så långt ;)
 
Känner igen det där!

Jag brukar ha ena hunden i flexi och så får han gå och nosa lite som han vill (dock inte stanna till hela tiden utan vi ska gå framåt) och den andra hunden närmare mig i vanligt koppel (har testat med 2 flexi och det var ingen bra ide trassel med kopplena och hundar överallt då det är svårt att ha koll på linan på båda samtidigt). Sen byter jag såklart vilken hund som har flexi så båda får gå och nosa lite under promenaden.

Ibland har jag vanligt koppel på båda och då får dom gå och nosa (och göra sina behov) i början men sen går vi med kort koppel i raskare tempo (mycket godisbelöning i början för att dom hänger med) och sen får dom gå å strosa igen i slutet. min ena hund tycker dock såna promenader är ganska tråkiga så oftast kör vi lite mer fritt :)
Jag är inte så förtjust i flexi men vi har ett specialbeställt läderkoppel som är extra långt som jag använder på en av dem när vi går.
 
Jag har en stor och en liten hund. Jag använder en sån här:
5862_orange.jpg

Så fäster jag den lilla hunden vid den stora och själva kopplet i halsbandet på den stora. Den stora hunden styr jag och den stora hunden styr därmed den mindre. Funkar kanon för oss. Inget trassel alls. Den lilla håller sig på rätt sida av den stora.
Detta kan nog funka senare, men just nu tror jag inte det är optimalt då den lilla hunden (den äldsta) inte kommer kunna komma undan från den stora på samma sätt. Även om han är väldigt lekfull är det inte alltid att han vill leka och då vill jag ge honom lite frid.
 
Jo, sen är det också en del utav den unga hundens träning att spåra så är inget jag vill träna bort direkt. Men det är frustrerande när man vill gå åt ett håll och de vill följa varsitt spår (eller ännu värre stövaren vill spåra och schnauzern har hittat något under blåbärsriset som ska grävas upp)

Fast om hunden spårtränas, då får han ju utlopp för spårandet där. Han behöver ju inte spåra HELA tiden bara för att det ska fungera till det som du vill använda spårandet till. Tvärt om kanske det kan vara positivt för er spårträning om han inte tillåts spåra "på måfå hur som helst" under promenaderna, utan att det mer blir "spårar du så ska du spåra ordentligt, annars går vi promenad"?
 
Jo, sen är det också en del utav den unga hundens träning att spåra så är inget jag vill träna bort direkt.

Var sak har sin tid och plats. På promenad kan man lukta, men några spår går man inte då. Bara för att man tränar en hund i skydd betyder ju liksom inte heller att den får bita tag i folk hur den vill. Eller att min vinthund får springa efter en cykel/bil/hare bara för att hon vill.
 
Var sak har sin tid och plats. På promenad kan man lukta, men några spår går man inte då. Bara för att man tränar en hund i skydd betyder ju liksom inte heller att den får bita tag i folk hur den vill. Eller att min vinthund får springa efter en cykel/bil/hare bara för att hon vill.
Jo vi gör
 
Ja men skil
Fast om man nu går promenad för hundarnas skull, så är ju luktandet en ganska stor del av deras upplevelse.
Precis , dock lukta på det vis dessa hundar gör måste de inte göra. De kan lukta lugnt, inte kasta sig åt alla håll och släpa människan med sig.
 
Gör ett träningspass av promenaden, med "på och av-träning". Stanna hundarna, ta sikte på tex en stolpe, hur långt ifrån bestämmer du. Fram till den stolpen ska hundarna jäklar i havet ha följsamhet och därmed basta. Du är redo med bästa godiset och superuppmuntran och så småningom krav. Dvs "PÅ". För egen del behöver min hund inte gå fot, men han ska jäklar i mig inte ha nosen i backen.
Framme vid stolpen, ger du "hopp och lek", dvs AV och skiter du i om hundarna ägnar sig åt knyppling.

Gå en bit till och gör nästa "PÅ".
 
Midjebälte på hunden som drar, lära in att man inte leker i koppel (händer det ändå går det lätt att bryta genom ett nej och att ha hundarna på varsin sida nån minut).
Mina får nosa i rimlig mängd. Det innebär inte 10 min per fläck eller att slänga sig i kopplet på väg dit. Sen får de iof gå lösa en del men jag hade nog i ditt fall gått en promenad fram till en bestämd plats där du "släpper" de i lina eller liknande och kan stå mer still själv och sen kräver uppförande i vanligt koppel på hemväg.

(och lite OT men behöver man inte rätt jämna hundar för ett sånt koppel där de sitter ihop i varandra? Kan bara se resultatet diskbråck på min lilla...)
 
Jag har två helt olika promenadhundar.
En som vill lukta på allt, gå på långt avstånd, kissa på hundra ställen och helst gå så lång promenad som möjligt. Den andra kissar typ 3 gånger på en promenad, går gärna fot och vill helst gå hem direkt han har bajsat.

Jag har aktivt valt att inte bli irriterad. Det fungerar!

Plus detta:
Ivan får ofta gå lös, då slipper jag släpa honom.
Billy får aldrig gå lös, däremot har jag låtit honom nosa och greja mer på senare tid. Han får väl lägga lite energi på det om det nu är det bästa med promenaderna. Det är ju liksom inte för min skull vi går promenad.

Just nu är det enda stora kravet att de ska stanna och komma nära omedelbart när barnvagnen stannar.

(Vi varierar tempo och uppgift också, flexikoppel är hundarnas springkoppel. Billy drar kätting någon/några gånger i veckan = trött och långsam hund = alla nöjda.)
 
Sin 100kvm stora hundgård som de vägrar leka i, hundjäklar :mad:

Jag läser ytterst sporadiskt just nu, lår mig bara få ihop en tio punkter till om sjuksköterskans internationella historia (som inte ska handla om florence nightingale) så blir jag mer med.
Jag ser att du går första terminen på ssk-programmet på KAU... ;)
Jag hade faktiskt låtit hundarna fara runt. Promenaden är ju till för dem- inte för dig.
 
Jag ser att du går första terminen på ssk-programmet på KAU... ;)
Jag hade faktiskt låtit hundarna fara runt. Promenaden är ju till för dem- inte för dig.
Haha ja det erkänner jag mig skyldig till!
Har uppgiften hängt med några år eller? :p
Jo så är det faktiskt också, bara att lära dem att inte snurra bakom mig kommer ge mycket
 
Midjebälte på hunden som drar, lära in att man inte leker i koppel (händer det ändå går det lätt att bryta genom ett nej och att ha hundarna på varsin sida nån minut).
Mina får nosa i rimlig mängd. Det innebär inte 10 min per fläck eller att slänga sig i kopplet på väg dit. Sen får de iof gå lösa en del men jag hade nog i ditt fall gått en promenad fram till en bestämd plats där du "släpper" de i lina eller liknande och kan stå mer still själv och sen kräver uppförande i vanligt koppel på hemväg.

(och lite OT men behöver man inte rätt jämna hundar för ett sånt koppel där de sitter ihop i varandra? Kan bara se resultatet diskbråck på min lilla...)
Ingen av dem drar så länge det inte är lek, väldigt skönt! Jag vet inte hur det är med bältet, men om det inte skulle fungera är det bara att ha ena i koppel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp