Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

En seger för rättsäkerheten?? Vem försvarar hästarnas rättsäkerhet att inte bli utsatt för att tävla och träna 4 dgr efter ledinjektion :(

Jag hoppas iallafall att människan blir dömd för djurplågeri, jag förstår överhuvudtaget inte hur sofia kan med att ge svidande kritik mot djursjukhuset när det är hon som har tävlat på en halt och behandlad häst :eek:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Schaaa...hoppas hon blir utbuad :cool:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Gå in och läs hela utredningen under disiplinnämndens utredning. Anmärkningsvärt i uppgifterna där är att Kroon varit på Hallands djursjukhus över 200 ggr med sina hästar och ändå spelar dum över "vitaminsprutor".. Har hon inte snappat upp någonting under dessa dryga 200 besök kan man undra?... Att Rolex blev behandlad i leden i ett bakknä står utom allt tvivel. Vart försvann det i den slutgiltiga bedömningen? Jag säger bara: Djurplågeri och det är skandal. Det värsta uppdagade fall i svensk idrottshistoria och hon blir inte ens fälld...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Eländiga människa att skylla ifrån sig !

Veterinärbehandlar man hästen har man väl för tusan koll på vad som sker så man vet vilket skick hästen är i :confused:... om inte annat så läser man ju igenom behandlingsjournalen !

Jag hoppas verkligen att RIN`s beslut går till omprövning eller överprövning, det här fallet är ju dessutom synnerligen intressant då det är avgörande för TR´s trovärdighet... enligt RIN så är det ju bara FEI-reglementet som gäller :confused:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Är detta ett skämt eller?

Hon borde sluta spela dum och stå för vad hon har gjort. Tror inte ett dugg på att hon inte var medveten om vad det var dom sprutade in, eller att hon trodde dom sprutade in vitaminer.

Usch!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

De gånger våra hästar blivit behandlade, eller undersökta öht, har vetrinären hela tiden berättat vad h*n ska göra och varför! Och om h*n inte säger något så frågar man väl?! Speciellt om man är tävlingryttare och dels borde vara noga med sina hästar och dels har planer på att tävla den närmsta tiden. Hon tog väl sina hästar till kliniken av en anledning och då pratar man väl med vetrinären om ev reslutat av undersökningen?

Hur kan hon ens försöka spela dum? Eller är hon kanske så otroligt korkad?!
Och hur kan Jana Wannius kalla det "en seger för rättssäkerheten"?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Japp, korkad är hon, oavsett hon verkligen tror på det hon säger eller slingrar sig som en mask för att komma undan ansvar.

Jag hoppas verkligen ansvariga inom hästsporten har tillräckligt kurage för att för all framtid hålla Kroon utanför vår sport. Det räcker mer än väl med dom "världsstjärnor" som satt sitt självhävdelsebehov och sin pengagirighet framför sina hästars väl, och sedan överträffar varandra i genomskinliga bortförklaringar. Eller klarar sig undan på en ovidkommande teknikalitet.

Vad Wannius tänker på som gläfser på Kroons melodi kan man undra. Har han inget intresse alls av sitt eget eftermäle?

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Usch! Ska vi bli som i USA? Där man inte har något eget ansvar och när något går galet så är det genast någon annans fel?

Jag förstår inte hur man kan tycka att hästar som hemgångsråd får "skrittmotion" är i tävlingsmässigt skick? :confused:

Och de gånger jag eller någon jag känner varit till klinik så har det stått på hemgångsråd eller de dokument man fått både hur hästen ska motioneras och vad hästen behandlats med.
Och jag säger som någon användare sa, kostar inte vitaminsprutor en bråkdel av vad det hästarna i det här fallet behandlats med? Så att man när man betalar/får fakturan reagerar på summan?

Undrar om det är fritt fram för mig också att skita i att följa TR när jag tävlar? Eller förbehålls det vissa i ridsporten?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag hoppas iallafall att människan blir dömd för djurplågeri, jag förstår överhuvudtaget inte hur sofia kan med att ge svidande kritik mot djursjukhuset när det är hon som har tävlat på en halt och behandlad häst :eek:

Delvis knapp.

Frågar någon som vet, var hästen halt vid besöket på kliniken eller var det en "vanlig" smörjande ledspruta som gavs?

Inget ovanligt att hästar på elitnivå och strax därunder både innom hopp och dressyr sprutas förebyggande(uttalar mig inte om FT eftersom jag inte är insatt där) även fast de inte är påvisbart halta. Sedan hur vanligt det är att skita i karensen det vet jag inte. Men SK är säkerligen inte den enda som blundar för den. Men jag antar det är därför hon känner sig lite orättvist behandlad-hon vet att hon är långt från ensam.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Delvis knapp.

Frågar någon som vet, var hästen halt vid besöket på kliniken eller var det en "vanlig" smörjande ledspruta som gavs?

Inget ovanligt att hästar på elitnivå och strax därunder både innom hopp och dressyr sprutas förebyggande(uttalar mig inte om FT eftersom jag inte är insatt där) även fast de inte är påvisbart halta. Sedan hur vanligt det är att skita i karensen det vet jag inte. Men SK är säkerligen inte den enda som blundar för den. Men jag antar det är därför hon känner sig lite orättvist behandlad-hon vet att hon är långt från ensam.

Det är bara att läsa alla dokument som finns hos diciplinnämnden så inser man att tösen Kroon måste vara ovanligt korkad om hon tror att hon kan slippa ifrån straff. Alla behandling och medicinering finns dokumenterad i journaler samt genom vittnesmål från veterinär och övrig personal på kliniken.
Sen är det väl bara att konstatera att Jana Wannius är den nya Silbersky, dvs en modern brännvinsadvokat som tar alla mål som ger pengar. Tyvärr kommer nog hans agerande att solka ner även ASVH's rykte där han är styrelsemedlem.
Jag hoppas verkligen att Maria G har tillräckligt mod att hålla frk Kroon utanför eventuellt deltagande i landslag osv.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Delvis knapp.

Frågar någon som vet, var hästen halt vid besöket på kliniken eller var det en "vanlig" smörjande ledspruta som gavs?

Inget ovanligt att hästar på elitnivå och strax därunder både innom hopp och dressyr sprutas förebyggande(uttalar mig inte om FT eftersom jag inte är insatt där) även fast de inte är påvisbart halta. Sedan hur vanligt det är att skita i karensen det vet jag inte. Men SK är säkerligen inte den enda som blundar för den. Men jag antar det är därför hon känner sig lite orättvist behandlad-hon vet att hon är långt från ensam.

Om du läser disciplinärendet på förbundets hemsida så står allt där, En av dom (minns inte vem) var ofräsch och stum i trav
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Delvis knapp.

Frågar någon som vet, var hästen halt vid besöket på kliniken eller var det en "vanlig" smörjande ledspruta som gavs?

Inget ovanligt att hästar på elitnivå och strax därunder både innom hopp och dressyr sprutas förebyggande(uttalar mig inte om FT eftersom jag inte är insatt där) även fast de inte är påvisbart halta. Sedan hur vanligt det är att skita i karensen det vet jag inte. Men SK är säkerligen inte den enda som blundar för den. Men jag antar det är därför hon känner sig lite orättvist behandlad-hon vet att hon är långt från ensam.

Båda hästarna var initialt låggradigt halta i trav vad jag förstår. Gucci hö fram, (sporren hade gått av) och Rolex i hö bak på böjt spår .
mer att läsa här:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_4949/ImageVaultHandler.aspx
Men inte kan kan det väl var vanligt att efter en ledinjektion även om hästen är ohalt, starta en tävling 4 dagar efter?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Båda hästarna var initialt låggradigt halta i trav vad jag förstår. Gucci hö fram, (sporren hade gått av) och Rolex i hö bak på böjt spår .
mer att läsa här:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_4949/ImageVaultHandler.aspx
Men inte kan kan det väl var vanligt att efter en ledinjektion även om hästen är ohalt, starta en tävling 4 dagar efter?

De kan ju definitivt inte vara i tävlingsbart skick efter 4 dagar. Veterinären hade dessutom ordinerat skritt i två veckor, tror jag. Jag hoppas att hon åker dit för djurplågeri. Sen blir det lite extra patetiskt att hon går ut och framhäver sig själv som ett offer nu och skyller på andra. Är man ens mogen att ta ansvar för djur då?! :confused:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

De kan ju definitivt inte vara i tävlingsbart skick efter 4 dagar. Veterinären hade dessutom ordinerat skritt i två veckor, tror jag. Jag hoppas att hon åker dit för djurplågeri. Sen blir det lite extra patetiskt att hon går ut och framhäver sig själv som ett offer nu och skyller på andra. Är man ens mogen att ta ansvar för djur då?! :confused:


Om hon ska åka dit för djurplågeri så ska alla andra också göra det som på mindre tävlingar av okunskap rider hästar som är lika lite eller lika mycket halta som Sofia Kroons hästar.
Vad jag menar är att hältorna knappast var särskilt tydliga och kanske inte ens synliga för en oinvigd?

Det andra, dopning eller vad det nu blir, ska hon självklart ha straff för.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Om hon ska åka dit för djurplågeri så ska alla andra också göra det som på mindre tävlingar av okunskap rider hästar som är lika lite eller lika mycket halta som Sofia Kroons hästar.
Vad jag menar är att hältorna knappast var särskilt tydliga och kanske inte ens synliga för en oinvigd?

Det andra, dopning eller vad det nu blir, ska hon självklart ha straff för.

Fast SK var inte ovetandes om dom. Stor skillnad, tycker jag.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

KL

Fy fasen för människor som inte tar nåt som helst ansvar och som skyller på AALLLAA andra är sig själv. Tävlar man på den nivån som hon gör så vet man väl i hela världen att man inte sprutar vitaminsprutor i leden?! Jag är så trött på att kända ryttare med dyra advokater alltid alltid alltid kommer undan fast det är så uppenbart att dom inte är lämpliga att ha tillträde i nåt stall och än mindre på tävlingsbanan!!

Rättsäkerhet my ass säger jag, ja rättsäkerhet med rätt advokat! Fy vad deppig man blir när man inser att hon kommer fortsätta som hon alltid har gjort och säkert för all framtid komma undan med det för bara man framställer sig som ledsen och ovetandes så behöver man aldrig ta nåt ansvar för sina egna djur, med den erfarenheten hon har, bara lite sunt förnuft kunde ha suttit fint?

Nej om hon mot all förmodan skulle bli fälld för djurplågeri, vilket jag betvivlar, så hoppas jag att rätten kan ha lite ryggrad och inte fria henne när dom överklagar...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

kl
Spelar ingen roll VAD hästarna injecerades med. ALLA injektioner är minst fyra dygns karens på så oavsett om det var vitaminer så är det otillåtet.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag menar vilken proffesionell tävlingsryttare som varit på klinik så många gånger som det sägs vet inte det!? Herremingud det var fasen vad det är modernt med att inte ta ansvar eller vara ärlig...

Är 2009 året för lögner, bortförklaringar, beskyllningar och dumhet? Man blir ju mer än trött på dessa tävlingsryttare som med ena handen tjatar om hur duktiga dom är och att dom minsann vet bäst hur dom ska rida och hantera sina hästar och sen med andra handen inte vet simpla saker som var man injecerar preparat eller karenstider??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 437
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp