Bukefalos 28 år!

Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Fast SK var inte ovetandes om dom. Stor skillnad, tycker jag.

Tala då om för mig den stora skillnaden det är för hästen att ridas med hälta av kunnig ryttare kontra okunnig?
Ska okunniga ryttare slippa ditt förslagna straff för djurplågeri bara för att de är just okunniga? Nej, tack!!!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Tala då om för mig den stora skillnaden det är för hästen att ridas med hälta av kunnig ryttare kontra okunnig?
Ska okunniga ryttare slippa ditt förslagna straff för djurplågeri bara för att de är just okunniga? Nej, tack!!!

Men du måste väl ändå hålla med om att det är skillnad om man är medveten om att hästarna är halta och låter dom tävla på smärtstillande medel och medvetet struntar i regelverk/ contra att hästen råkar bli halt under själva tävlingen, man kanske får startförbud vid vet besiktning och hästen slipper starta, så jo det blir skillnad. Hade inte Rolex och Gucci gått på smärtstillande så kanske de inte fått starta i Helsingborg?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Tala då om för mig den stora skillnaden det är för hästen att ridas med hälta av kunnig ryttare kontra okunnig?
Ska okunniga ryttare slippa ditt förslagna straff för djurplågeri bara för att de är just okunniga? Nej, tack!!!
Kan inte se att Terese uttalat sig så.
De facto är det skillnad på att göra fel medvetet resp omedvetet. I rättsfall brukar man kalla det förstnämnda för "överlagt".
Om en okunnig ryttare medvetet behandlar sin häst som Kroon gjort, ska denna ryttare också bestraffas, där tror jag dom flesta håller med. Men det många här reagerar på, är Kroons medvetna förakt för både regler och sina hästars bästa, allt för att söka (o)sportsliga framgångar.

Enligt min mening kan man ställa större krav på insikt om hästars väl och ve hos folk i elitsammanhang, eftersom där borde finnas så många med relevanta kunskaper och i Kroons fall finns tydligen dessutom en mycket stor erfarenhet av vet-besök.
Du verkar inte hålla med, utan skyler över Kroons agerande. Kan du redogöra för varför?

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Tala då om för mig den stora skillnaden det är för hästen att ridas med hälta av kunnig ryttare kontra okunnig?
Ska okunniga ryttare slippa ditt förslagna straff för djurplågeri bara för att de är just okunniga? Nej, tack!!!

Okej, exempel:

En liten 10-årig tjej är ute i skogen och rider. Hästen snubblar och blir halt. Ryttaren märker inget pga sin ringa ålder och kunskapsnivå utan fortsätter rida färdigt sin runda. Det blir både skritt, trav och galopp.

Tycker du att det ska jämställas med att som elitryttare medvetet starta två hästar i höga klasser, som endast 4 dagar innan tävlingen uppvisar klara symtom på att de är inte okej och rekommenderas endast skritt av veterinär?!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Du verkar inte hålla med, utan skyler över Kroons agerande. Kan du redogöra för varför?

LIA

Nej, om du hade läst så tycker jag självklart att hon ska straffas. Men faktum kvarstår, de var antagligen lika mycket halta, eller som det nu verkar, lika lite halta på tävlingen innan-utan att någon reagerade utifrån vad som sågs.

Det är knappast mer djurplågeri för hästen att tävla den tävlingen ofräsch än den tävlingen 4 dagar efter ledspruta,?(och självklart ska det övertrampet straffas rejält)

Och igen, självklart ska hon åka dit för dopning eller vad det nu klassas som, men om hon ska straffas för djurplågeri,, det var det som diskuterades, ska inte andra som i lägre klasser rider ofräscha hästar då med okunskap också straffas?, hästens lidande blir knappast mindre,och när tycker du gränsen går för när ryttare kan "skylla på " okunskap kontra där kunskap krävs?:confused:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

.

Tycker du att det ska jämställas med att som elitryttare medvetet starta två hästar i höga klasser, som endast 4 dagar innan tävlingen uppvisar klara symtom på att de är inte okej och rekommenderas endast skritt av veterinär?!

Nej, självklart tycker jag inte hon skulle tävlat sin häst/eller hästar.

Men nu åkte SK självmant till klinik. Det kan faktiskt vara så att andra ryttare i samma klasser faktiskt rider hästar som är lite halvknackiga men inte tydligt halta, precis som Kroons hästar.
Varför ska då hon åka på en djurplågeridom, ska man ge djurplågeridom för att hon ridit "halta" hästar?
Eller ska man ge djurplågeridomen för att hon ridit behandlade hästar?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men du måste väl ändå hålla med om att det är skillnad om man är medveten om att hästarna är halta och låter dom tävla på smärtstillande medel och medvetet struntar i regelverk/ contra att hästen råkar bli halt under själva tävlingen, man kanske får startförbud vid vet besiktning och hästen slipper starta, så jo det blir skillnad. Hade inte Rolex och Gucci gått på smärtstillande så kanske de inte fått starta i Helsingborg?


Jo, men det jag menar är att man måste särskilja dopningdom och djurplågeridom.
I just det här fallet tycker jag inte, med det jag har läst mig till, att det är befogat med djurplågeri. Hur har hästarna lidit, mer än annars och mer än tävlingen före?
Så mycket har jag sett av ryttarnas förebyggande ledsprutor på högre och elitnivå att de blir sannerligen inte sämre av en ledspruta om de inte är mer "halta" än Kroons hästar.Och inte skrittas de 14 dagar då heller, utan rids mer som vanligt( och nej, jag tycker inte det är rätt att förebyggande spruta leder men Sofia Kroon är långt från ensam)
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nej, om du hade läst så tycker jag självklart att hon ska straffas. Men faktum kvarstår, de var antagligen lika mycket halta, eller som det nu verkar, lika lite halta på tävlingen innan-utan att någon reagerade utifrån vad som sågs.
Vad menar du? Är det en ursäkt? Rättfärdigar det att bryta mot regler, både tävlings och djurskydds?

Det är knappast mer djurplågeri för hästen att tävla den tävlingen ofräsch än den tävlingen 4 dagar efter ledspruta,?(och självklart ska det övertrampet straffas rejält)
Samma frågor som ovan.

Och igen, självklart ska hon åka dit för dopning eller vad det nu klassas som, men om hon ska straffas för djurplågeri,, det var det som diskuterades, ska inte andra som i lägre klasser rider ofräscha hästar då med okunskap också straffas?, hästens lidande blir knappast mindre,och när tycker du gränsen går för när ryttare kan "skylla på " okunskap kontra där kunskap krävs?
Jag förstår inte vart du vill komma. Ska hon gå fri för att det finns okunnigare ryttare? Är det fritt fram att plåga djur för att det alltid finns någon som är ännu värre? Den gräns du frågar efter går inte att specificera, vilket du borde vara medveten om. Men att Kroon är långt över den, trodde jag alla som har häst var ense om. Alla utom en del "elitryttare" alltså.
Om du inte försöker skyla över Kroons agerande, vad är då meningen med ditt resonemang?

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nej, självklart tycker jag inte hon skulle tävlat sin häst/eller hästar.

Men nu åkte SK självmant till klinik. Det kan faktiskt vara så att andra ryttare i samma klasser faktiskt rider hästar som är lite halvknackiga men inte tydligt halta, precis som Kroons hästar.
Varför ska då hon åka på en djurplågeridom, ska man ge djurplågeridom för att hon ridit "halta" hästar?
Eller ska man ge djurplågeridomen för att hon ridit behandlade hästar?

Det rättfärdigar väl inte det hon har gjort bara för att hon har åkt till klinik med dom. Tvärt om, då om inte förr, blev hon medveten om att hästarna inte var fräscha. Och jag tycker nog att både scenariorna faller under djurplågeri för oavsett behandling eller ej så var ingen häst i tävlingsbart skick just då. Sen kommer ju även doping in i handlingen också....du kan väl inte förneka att hon har försökt dopa sina hästar men hade onekligen en väldans tur den här gången!

Och nej, jag tycker inte ett felaktigt beteende blir mindre felaktig för att det finns fler som gör så....
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Om hon ska åka dit för djurplågeri så ska alla andra också göra det som på mindre tävlingar av okunskap rider hästar som är lika lite eller lika mycket halta som Sofia Kroons hästar.
Självklart kan hon inte dömas för djurplågeri för att hon tävlade med en halt häst. Det hon kan dömas för är brott mot djurskyddslagen eftersom hon brutit mot karenstidsreglerna. Det i sig är ett brott mot svensk djuskyddslag om jag förstått rätt.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

*kl*

Jag kan inte annat än förundrar över att det finns de som tycker att det är ok att åka till en klinik behandla sina hästar och sen tävla. För det finns ju de som inte är medvetna om att sina hästar är halt och tävlar. Jösses säger jag bara :grin:

Personligen tycker jag det är stor skillnad att inte se/känna att hästen är halt eftersom det är så lite så det knappt är synbart till att se/känna beställa tid på klinik för en hältundersöknng. Göra en stor hältundersökning och få en led sprutad och få ordinerat 14 dagars skritt. Men det skiter man i och tävlar inom 4-5 dagar. Den ryttaren skiter fullständigt i att hästen har ont och är dålig, för annars hade man inte startat.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Inget ovanligt att hästar på elitnivå och strax därunder både innom hopp och dressyr sprutas förebyggande(uttalar mig inte om FT eftersom jag inte är insatt där) även fast de inte är påvisbart halta.

Är detta verkligen vanligt? Vad vill man uppnå med att behandla en helt frisk led? Kan man genom att behandla en frisk led förhindra att den får problem i framtiden?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

KL

Sofia Kroon visste ej att veterinären behandlat hennes hästar med antiinflammatorika. Det är så enkelt. Det är veterinären som gjort fel!! Veterinären har ej informerat ägaren om vad som gjorts o ej heller journalfört alls förren dagar efter. Det är veterinären som är i blåsväder. Förstår ni inte det??

Han har sagt: att behandla är att kasta pengar i sjön o sedan ej informerat vare sig hästskötare eller ägare som ej heller var med när veterinären behhandlade hästarna.

Jag förstår inte att ni njuter av att prata skit om ngt som ni ej vet till hundra vad ni uttalar er om? Avundsjuka? ;)

OM Kroon nu ville injicera sina hästar intrartikulärt ( o sen tävla med flit) med NSAID så tror ni vill inte att hon åker till en klinik??

Denna sak är inte över förren fakta står på bordet.

Camilla
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Han har sagt: att behandla är att kasta pengar i sjön o sedan ej informerat vare sig hästskötare eller ägare som ej heller var med när veterinären behhandlade hästarna.

OM Kroon nu ville injicera sina hästar intrartikulärt ( o sen tävla med flit) med NSAID så tror ni vill inte att hon åker till en klinik??

Men varför skulle veterinären säga något sådant och sedan spruta på eget bevåg? Jag tror ju knappast att han betalar preparaten ur egen ficka för att vara snäll mot SK? Eller vara dum och göra en anonym anmälan?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Vad har veterinären gjort för fel?

Är hästen behandlad intrartikulärt med NSAID? En ganska ovanlig behandlingsmetod :grin:. Var det inte så att den behandlades intraartikulärt med Adequan och med NSAID i blodet?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Självklart kan hon inte dömas för djurplågeri för att hon tävlade med en halt häst. Det hon kan dömas för är brott mot djurskyddslagen eftersom hon brutit mot karenstidsreglerna. Det i sig är ett brott mot svensk djuskyddslag om jag förstått rätt.

Exakt.....
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ja vi är jätteavundsjuka på Sofia Kroon, jag tror alla skulle vilja vara i hennes kläder, särskilt nu :grin:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Självklart kan hon inte dömas för djurplågeri för att hon tävlade med en halt häst. Det hon kan dömas för är brott mot djurskyddslagen eftersom hon brutit mot karenstidsreglerna. Det i sig är ett brott mot svensk djuskyddslag om jag förstått rätt.
Varför var hästen/hästarna halta?

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

det kommer komma mer detaljer i media sen hoppas jag.

Veterinären INFORMERADE ej sofia eller hästskötare om vilka behandlingar som gjordes. Det enda hästskötare har sett är en vitaminspruta ( större än andra o fylld med gul vätska).

Tror ni att hon sprutat hästarna på klinik med en stor buss så alla ser när detta hade kunnat ske i skymundan om det nu vore "med flit".

Att Maria inte ens ringt för att höra vad som hänt är ju dåligt men en annan historia.

Ja, varför denna häxjakt om inte avundsjuka eller en längtan att vilja skada någon?

Vi får se vad vad som sker när alla fakta kommer fram....

(NSAID=aniinflammatorika som ju oxå är smärtlindrande)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 521
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 379
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp