Bukefalos 28 år!

Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Att låta bli att åka och tävla med behandlade hästar underlättar nog.

Självklart ska inte behandlade hästar inom otid tävlas, det trodde jag alla var överens om:confused:, min fråga var hur stoppar man "halta" hästar i besiktning där hältan inte syns på raka spår eller vid uppvärmning?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Tjaa, vad tror du själv? Jag tror det är omöjligt. Men är det så vanligt? Halta (obehandlade) hästar brukar inte hoppa så länge om de har ont.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag tror som så: Att om alla hästar på nationell nivå-tävling gicks igenom lika noggrant som Kroons hästar på kliniken så skulle det hittas hästar med liknande hälta/hältor som skulle startats.( man får då bortse från de som förbehandlats)

Och nej,tyvärr, jag tror inte på det att hästar måste vara helt friska och inte ha något ont för att kunna tävlas och t.o.m ibland även prestera, och ibland prestera bra.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Veterinären INFORMERADE ej sofia eller hästskötare om vilka behandlingar som gjordes. Det enda hästskötare har sett är en vitaminspruta ( större än andra o fylld med gul vätska).
Om nu SKs utsaga är sann (vilket jag faktiskt har svårt att tro så jag är väl också avundsjuk), vilken del av:
kl
Spelar ingen roll VAD hästarna injecerades med. ALLA injektioner är minst fyra dygns karens på så oavsett om det var vitaminer så är det otillåtet.
har hon och hennes hästskötare missförstått? Alla injektioner/infusioner är det minst 96 timmars karens på oavsett preparat.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ja det tror jag med men hur är det relevant för dopingfrågan? Sen skiljer nog jag på halt och inte helt frisk.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

*kl*

Jag är faktiskt rent utav bestört vilken inställning dessa unga ryttare sofia 23 år och Elin Aspnäs 17 år har till sina hästar och sitt tävlande :(
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

ja det lovar inte direkt bra för ridsporten. :crazy:

som tidigare sagt så är det rent skitsnack att kroon inte visste vad hästarna sprutades med, hästarna togs ju tom till kliniken pga den ena var ofräsch. :grin: och oavsett så är det alltid RYTTARENS ansvar att ha koll på dopingregler och se till att hästen faktisk är i tävlingsbart skick ur djurskyddssynpunkt, precis som det var isabell werths ansvar att hennes häst fikk antipsykotisk medicin. hon hade iaf vett att till slut erkänna felet. sofia kroon kan inte ha mer än en halv hjärncell. :crazy:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ser nu att rent teoretiskt så kan hon precis med nöd och näppe klarat 96-timmarsgränsen om hon nu bara trott att det var vitaminer. Hon ankomstregistrerades 14.49 på Slöinge på tisdagen men de sprutade väl knappast hästarna det första de gjorde. Sedan tävlade hon på lördagen, så jag antar att hon hade väldigt sena starttider på lördagen eftersom hon inte anser att hon gjort fel... :cool:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Och igår (22/7) bloggade en annan 23-åring på sin rätt så offentliga blogg om att hästarna kändes låga, och hennes resonemang skrämmer mig:
Funderar på att ta blodprov för att se om allt är ok men börjar dra ihop sig för SM och hinner ändå inte behandla någonting innan det.
Visst, hon tänker inte dopa sina hästar, men jag trodde i min enfald att om man tycker hästarna är hängiga testar man dem och är det något fel så behandlar man och struntar i SM. :crazy: Är allt ok så är det ju bara att tuta o köra.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ja det tror jag med men hur är det relevant för dopingfrågan? Sen skiljer nog jag på halt och inte helt frisk.

Bara för att dopning och djurplåger inte alltid nödvändigtvis går hand i hand.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

På tävlingen hävdade Kroon att hon ej fått sina hästar behandlade o ville göra ett dopingprov men fick ej.

En injektion är en injektion är en injektion.....


Och som tidigare nämnts flera gånger i tråden så är det ALLTID minst 4 dygns karens oavsett VAD injektionen innehåller...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hur ska "hältor" stoppas om de inte syns på rakt spår vid veterinärbesiktningen, som det verkar ha varit i fallet Kroon, eller för den delen inte syns om de innan uppsutten besiktning kan värmas ur?

Jag har förstått det som så att den ena hästen visade en låggradig hälta initialt på rakt spår hö fram. Den andra på böjt spår och mjukt underlag hö bak i båda varven. Det borde väl en tävlingsveterinär reagerat på? Iallafall den första.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Sofia Kroon visste ej att veterinären behandlat hennes hästar med antiinflammatorika. Det är så enkelt. Det är veterinären som gjort fel!! Veterinären har ej informerat ägaren om vad som gjorts o ej heller journalfört alls förren dagar efter. Det är veterinären som är i blåsväder. Förstår ni inte det??
Men överallt har vi ju kunnat läsa att SK var med när de sprutade hö bak, hon har ju själv uttalat sig om att hon trodde veterinären sprutade "under huden". Menar du att detta inte stämmer?
Vi har också läst Sk uttala sig om att hon inte trodde Adequan var karens på då de ej var det enl internationella regler, vilket innebär att hon var fullt medveten om att hästen fått det.

Han har sagt: att behandla är att kasta pengar i sjön o sedan ej informerat vare sig hästskötare eller ägare som ej heller var med när veterinären behhandlade hästarna
Men var var hästskötare och Sofia Kroon då då? Gick dom tillsammans på toa??
Vem höll i hästen?


OM Kroon nu ville injicera sina hästar intrartikulärt ( o sen tävla med flit) med NSAID så tror ni vill inte att hon åker till en klinik??
Det är ju jättevårt att veta hur hon tänkte, men hon kanske helt enkelt inte gjorde det.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

det kommer komma mer detaljer i media sen hoppas jag.


Vi får se vad vad som sker när alla fakta kommer fram....


Så du menar att SK inte berättat allt i förhören utan att en del bara kommer att berättas för media? OjOjOj så tunn is ni är ute på i så fall.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Varför var hästen/hästarna halta?

LIA

De hade varit internationell tävling utomlands och den ena hästen hade sporren gått av på, hon ville hon kolla rörelsstatus. Den andra hade ju tidigare haft problem med hö bakknä och hade inte kännts fräsch, den stod emot men samtidigt varit framgångsrik på tävlingen utomlands.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Så du menar att SK inte berättat allt i förhören utan att en del bara kommer att berättas för media? OjOjOj så tunn is ni är ute på i så fall.

Ja, dom fakta som har kommit fram de senaste dagarna blir ju bara löjligare och löjligare och som du säger, alla fakta borde ju redan vara framme. Så jag väntar i alla fall med spänning...:devil:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag har förstått det som så att den ena hästen visade en låggradig hälta initialt på rakt spår hö fram. Den andra på böjt spår och mjukt underlag hö bak i båda varven. Det borde väl en tävlingsveterinär reagerat på? Iallafall den första.

Kanske den första om den kom till veterinärbesiktningen kall, men om ryttaren är oseriös alternativt okunnig så kan en sådan hälta sannolikt värmas ur vid rörelse, den blir alltså inte givet sämre vid ledande skritt, longering eller ridning.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

gu va barnsliga ni är. otroligt okunniga inlägg. Har ni läst allt som sagts i förhöret ens?

Detta är taget från debatt i tidningen Ridsport:

Tyvärr verkar ingen av Er ha läst något av vad som sagts i domar mm. Vare sig några vitaminer eller kortison har injicerats i några bakknän eller leder. Vitaminsprutorna injicerades i halsen och för denna typ av behandling är det 96 timmars karens. Denna karenstid höll Sofia innan hon började tävla. Så sluta upp med anklagelserna om karenstider. Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.

Camilla Andersson
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

gu va barnsliga ni är. otroligt okunniga inlägg. Har ni läst allt som sagts i förhöret ens?

Detta är taget från debatt i tidningen Ridsport:

Tyvärr verkar ingen av Er ha läst något av vad som sagts i domar mm. Vare sig några vitaminer eller kortison har injicerats i några bakknän eller leder. Vitaminsprutorna injicerades i halsen och för denna typ av behandling är det 96 timmars karens. Denna karenstid höll Sofia innan hon började tävla. Så sluta upp med anklagelserna om karenstider. Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.

Camilla Andersson


Det är ju er version! Veterinären och personal på kliniken har en annan version. Vem har mest anledning att ljuga om behandlingen?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Om hon hållit karensen så är det på några timmars marginal, MEN faktum kvarstår att Sofia själv medgett att hästarna ijicerats med Adequan men att hon följt FEI,s reglemente och inte det svenska.

Saxat från ridsport

Sofia Kroons häst Rolex sprutades fyra dagar före tävlingarna i Helsingborg med det antiinflammatoriska medlet Adequan. Kroon säger till tidningen att hon därefter har kontrollerat de internationella reglerna, och enligt henne kan man tävla efter en sådan behandling. Vad hon däremot inte visste var att de svenska reglerna var annorlunda.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 384
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp