Bukefalos 28 år!

Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

veterinären har mk god anledning att ljuga!!

Om jag som sjukgymnast inte skulle dokumentera de behandlingar jag utför skulle mina patienter kunna anmäla mig.

Veterinären har ej dokumenterat eller ens informerat, skriftligt, enligt lag vad som gjorts och därmed inte heller skriftligt gett med journalanteckningar eller råd om vad som gjorts.

Han har dessutom sagt att behandla är att kasta pengar i sjön.

Vad har isåfall Erika för anledning att behandla en liten hälta på en klinik där alla känner henne o sen ljuga stenhårt om vad som hänt??

Hela veterinärens trovärdighet står på spel o kan det var därför denne ändrat utsago på vad han sagt?

Förstår ni inte att det är allvarligt som veterinären att ej dokumentara o skicka med information skriftligt?

Jag personligen tror att ni njuter av skvaller o häxjakt o inte vågar skriva ut era riktiga namn.

Skvallertackor!!:D


Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag personligen tror att ni njuter av skvaller o häxjakt o inte vågar skriva ut era riktiga namn.

Skvallertackor!!:D


Camilla


Jepp, kanske är en skvalletacka men det ändar inte faktum att det är emot reglementet att tävla på en behandlad häst.

Står för vartenda ord jag har skrivit här och det tror jag att alla andra också gör. Jag är totalt oanonym här och vet faktiskt vilka flera i tråden är IRL också och kan garantera att ingen av dem skulle ha någon annan åsikt om det blev tillfågade "face to face".
Mvh Malin Berntzen

Ps, Erika, vem är det??:grin:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Tyvärr verkar ingen av Er ha läst något av vad som sagts i domar mm. Vare sig några vitaminer eller kortison har injicerats i några bakknän eller leder. Vitaminsprutorna injicerades i halsen och för denna typ av behandling är det 96 timmars karens. Denna karenstid höll Sofia innan hon började tävla. Så sluta upp med anklagelserna om karenstider. Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.

Camilla Andersson

P.S Sofia ska det vara :)
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ja "Furioso", det är tur att du inte är anonym. För Furioso är väl ditt riktiga namn?:grin:

Vi diskuterar inte skvaller. Vi diskuterar en dopingdom utifrån de fakta som finns att läsa i utredning och dom.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

veterinären har mk god anledning att ljuga!!

Om jag som sjukgymnast inte skulle dokumentera de behandlingar jag utför skulle mina patienter kunna anmäla mig.

Veterinären har ej dokumenterat eller ens informerat, skriftligt, enligt lag vad som gjorts och därmed inte heller skriftligt gett med journalanteckningar eller råd om vad som gjorts.

Han har dessutom sagt att behandla är att kasta pengar i sjön.

Vad har isåfall Erika för anledning att behandla en liten hälta på en klinik där alla känner henne o sen ljuga stenhårt om vad som hänt??

Hela veterinärens trovärdighet står på spel o kan det var därför denne ändrat utsago på vad han sagt?

Förstår ni inte att det är allvarligt som veterinären att ej dokumentara o skicka med information skriftligt?

Jag personligen tror att ni njuter av skvaller o häxjakt o inte vågar skriva ut era riktiga namn.

Skvallertackor!!:D


Camilla

Nu har jag läst igenom allt som finns hos disciplinnämnden och jag ser inget som skulle få mig att ändra åsikt. För mig är det uppenbart att veterinären gjorde sitt jobb och har ingen anledning att ljuga. Hans karriär stog i a f inte på spel då behandlingen gjordes. Däremot har SK:s karriär stått på spel under en lång period nu och det har varit många olika versioner om vad som har hänt. Vilket för mig är tecken på att det är många lögner. Sanningen har bara en version. Och till syvende och sist så ligger ansvaret hos henne att veta vad hennes hästar behandlades med.
Så tyvärr, för mig framstår SK:s beteende som ett väldigt simpelt och lågt sätt att försöka slippa ta ansvar för ett fel som hon har gjort. Droppen för mig var när hon ville framställa sig själv som ett offer.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

skvaller kallar jag det för att ni ej håller till det som är sanning.

nej furioso är min gamla häst. Camilla Andersson heter jag.

Läs gärna igenom vad som sagts o vad som hänt enligt veterinär o Sofia noga innan ni kommer med skvaller o elaka kommentarer era skavallertanter!!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hur ska ägaren ha koll på veterinären? Det är veterinärens ansvar o roll att informera om behandlingar! Ägaren o hästskötaren stod ej bredvid hela tiden på alla hästar i lastbilen.

Läs på om vad veterinären har för ansvar innan ni kommenterar.

Jo, veterinären är den som är i blåsväder enligt lagen.

Men fortsätt ni att smutskasta ägaren om ni inte har annat för er.

Sanningen kommer antagligen fram ändå.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Som flera av oss om och om igen påpekat har vi läst igenom både utredningsunderlag och dom. Klarar du inte av att delta i en diskussion utan att kalla de som inte har samma åsikt som du har skvallertanter så ska du kanske inte vara med? Detta är ett diskussionsforum. Vi diskuterar.:mad:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hur ska ägaren ha koll på veterinären? Det är veterinärens ansvar o roll att informera om behandlingar! Ägaren o hästskötaren stod ej bredvid hela tiden på alla hästar i lastbilen.

Läs på om vad veterinären har för ansvar innan ni kommenterar.

Jo, veterinären är den som är i blåsväder enligt lagen.

Men fortsätt ni att smutskasta ägaren om ni inte har annat för er.

Sanningen kommer antagligen fram ändå.

Ja, det utgår jag ifrån att sanningen kommer fram. Men du och jag har antagligen i dagsläget olika teorier om den och vi kommer säkerligen inte längre i några diskussioner.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men fortsätt ni att smutskasta ägaren om ni inte har annat för er.

Sanningen kommer antagligen fram ändå.

Hoppa av den här tråden nu innan du gör allt värre. Du är helt uppenbart personligt inblandad i den här soppan på något sätt.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Som flera av oss om och om igen påpekat har vi läst igenom både utredningsunderlag och dom. Klarar du inte av att delta i en diskussion utan att kalla de som inte har samma åsikt som du har skvallertanter så ska du kanske inte vara med? Detta är ett diskussionsforum. Vi diskuterar.:mad:

Men jag måste erkänna att jag är fruktansvärt nyfiken på vilka "nya sanningar" som ska komma fram. :angel:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hur ska ägaren ha koll på veterinären? Det är veterinärens ansvar o roll att informera om behandlingar! Ägaren o hästskötaren stod ej bredvid hela tiden på alla hästar i lastbilen.

Nu är det fortfarande så att ryttaren (eller målsman för mindreårig) ALLTID är ansvarig, det finns inga undantag. Så om Sofia inte varit med vid behandlingen eller utsett någon att vara det i hennes ställe så har hon brustit i sitt ägaransvar.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

men ni disskuterar som att det är sant att Sofia Kroon visste vad som gjordes.

Hur vet ni det?

Hon har ej fått information att hennes hästar behandlades o sa på tävlingen att hon ville att hennes hästar skulle dopingtestas då ingen ledbehandling gjordes på kliniken.

Hur ska hon kunna veta att hennes hästar genomgått intraartikulära behandlingar om hon ej ens fått information om det?? Inte ens fått med sig skriftlig information!!

Varför ifrågasätts ej veterinären som ju idetta fall har skyldighet enligt lag att skicka med information o doukumentera vad som gjorts. Detta är ej dokumenterat ens samma dag enligt journalsystemet.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

nej, jag är absolut inte inblandad!

Bara så förvånad över att ni disskuterar detta på ett ensidigt sätt o påstår sedan att ägaren har ansvaret att vara där.

Min häst var med min ryttare på klinik i veckan o jag var absolut inte med. Hon ska tävla på Hammarö. Menar ni att det är mitt ansvar om hon har behandlats med otillåten medicinering o veterinären ej har skickat med ryttaren skriftlig information om vad som gjorts??

Håller till lagen o sanningen. Sen kanske ni hoppas o tror att det ärså svart o vitt att Sofia Kroon ville dopa sina hästar o sedan tävla men det hör ju inte riktigt hit..
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

*kl*

Har inte personal vid kliniken vittnat till veterinärens fördel ?

Varför skulle Sofia Kroons ord väga tyngre än klinikpersonalens ?

Vem på den nivån är så naiv att dom inte har koll på vad deras hästar behandlas med ?

Nä, jag tror inte särskilt mycket på SK i det här fallet !

Kan tillägga att jag inte är särskilt intresserad av hoppning så det bottnar knappast i någon form av avund...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

men ni disskuterar som att det är sant att Sofia Kroon visste vad som gjordes.

Hur vet ni det?

Det vet vi inte men det är likförbannat hennes SKYLDIGHET som ryttare att veta det innan man tävlar med hästen.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Min häst var med min ryttare på klinik i veckan o jag var absolut inte med. Hon ska tävla på Hammarö. Menar ni att det är mitt ansvar om hon har behandlats med otillåten medicinering o veterinären ej har skickat med ryttaren skriftlig information om vad som gjorts??
Nej, det är inte ditt ansvar. Däremot är det alltid ryttarens ansvar (eller målsman)! Visst kan det tyckas hårt men så ser reglerna ut! Därför måste ryttarna om de själva inte är med på kliniken omge sig med folk de kan lita på, hästägare, hästskötare etc och ryttaren har skyldighet att ta reda på vad hästarna de rider har behandlats med. Det är ryttarens ansvar och det är t ex därför Erika Lickhammer nyligen accepterade att betala böter för en häst som testades positiv och visade sig var behandlad innan den ens hamnade i hennes stall.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Min häst var med min ryttare på klinik i veckan o jag var absolut inte med. Hon ska tävla på Hammarö. Menar ni att det är mitt ansvar om hon har behandlats med otillåten medicinering o veterinären ej har skickat med ryttaren skriftlig information om vad som gjorts??

Det är alltid ryttarens avsvar att inte tävla en dopad häst. Om hästen varit inne på behandling kollar man noga vad den fått och övrigt vad vet rekommenderar för uppföljning.

kanske ni hoppas o tror att det ärså svart o vitt att Sofia Kroon ville dopa sina hästar o sedan tävla men det hör ju inte riktigt hit..

Jag hoppas verkligen inte att hon ville det. Men hon har varit nonchalant och inte hållit koll på saker som hon ska ha koll på och sen skyller hon på andra. Det är hennes skyldighet att kolla upp med vet vad hennes hästar fått.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ser att toughcookie hann före men jag låter mitt inlägg stå kvar ändå för att poängtera att det faktiskt finns ryttare som tagit ansvar för vad deras hästar medicinerats med.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Läs TR 1

Ryttarens ansvar/Hästägarförsäkran
I TR I kapitel 1 Mom 6 behandlas ryttarens ansvar. Ryttare
som ska delta i tävling i Sverige eller internationellt
är skyldig att förvissa sig om att hästen inte fått, och
själv inte ta, otillåtna medicinska preparat eller otillåten
medicinsk behandling före start.


Denna lilla text finns i "antidopingfoldern" på ridsports hemsida och mer utförlig i TR så JO, det finns regler för det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 527
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 388
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp