KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Men då kan man ju "fortsätta" med att fråga hur hästen fått magproblem?
Är de medfödda eller ngt hästen fått på annat sätt?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Absolut, och där finns det nog båda sorter. Magproblem kan ju ha en rad orsaker. Både orsaker till största delen beroende på arv och orsaker till största delen beroende av miljö.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag förstår precis vad du menar. (vad SLU kommit fram till). Men tydligen borde flera läsa en par ggr till...:)
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Tack! :d Då har jag inte skrivit alldeles oförståeligt i alla fall! :p
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Men hästar kan visst härma, hur skulle de annars kunna lära sig konster?

Min häst t.ex. brukar gå likadant som jag, lyfter benen högre om jag gör det och smyger med huvudet lågt när jag kryper ihop och "smyger". Det är ju också något hon tittar på och gör likadant.

De stall där jag stått där det funnits krubbitare har alla krubbitit redan innan de kom dit. Inga hästar har börjat krubbita i de stallen och den enda som visade tendenser till att börja krubbita var fölungen till ett sto som tilläts krubbita obegränsat. Den stod bredvid sin mamma och slickade på kanten när mamman bet och snart stod den även och drog i kanten "likadant". Tror den hann vänjas av innan beteendet fastnat som tur var.
Så jag tror att det kan ärvas genom inlärning från sto till föl om man har otur.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Du verkar väldigt insatt i detta.. blev påprackad info om att Betfor ska framkalla krubbitning pga sockret i betforen.. finns det någon fakta bakom detta?, frågar dig detta då du verkar veta väldigt mycket om krubbitning.. :bow:
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

:confused: Aldrig hört talas om, verkar helt grundlöst.
En annan sak, visserligen har man visat att hästen inte får i sig luft vid krubbitning men däremot finns det en undersökning som visar på ett samband mellan en annan sorts (allvarligare) kolik o krubbitning.
Har själv haft en krubbitare som fick (lindrig) kolik när han inte hade krubbitarremmen!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

hmmm..Jag har själv sett prov på beteendestörning som "ärvdes" men som förmodligen utlöstes av påfrestande livssituation...

men dte här om krubbitning trodd e jag folk kände till?

Och en annan fundering:

Om hästar inte kan dra slusatser,hur kand e då lära sig öppna dörrar osv?
några få individer är ju rent överjävliga pådet,att iakkta och försöka härma.:Eller rör det sig om en ren reflexhandling?
vad rör det sig om egentligen?

Och var hamnar hundar på den skalan av "slutsats beteende"?

Kan man på något sätt öka endorfindosen för en "beroende " häst så att man på sikt kna få bort beteendet?
Jag har ju själv experimenterat me d det på människor ur smärtsynpunkt och dte är väl ställt utam allt tvivel attd et fungerar med viss endorfinökning(gm motion tex) och distraktionn mentalt fårn smärtan(brännskadepatienter som fick spela TV spel undre omläggningarna bedömde smärtnivån vara 40-50% mindre)

jag tycker allt sånt här är jätteintressant!

Tack för informationen!

Thina
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Okai.. det känns som att jag då avfärdar människan som sa det som dum som tror på saker utan grund och sprider detta..

denna människa gav rådet att genast sluta upp med att ge hästen betfor för att den var krubbitare.. att störa foderstaten när det inte behövs tycker jag är onödigt..

tack för svaret!! :bow:
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

busfro skrev:
1) Krubbitning är en beteendestörning (inte en ovana) som kan drabba hästen om den inte får möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden (t ex utymme att röra sig, att äta regelbundet och ofta, sociala interaktioner med andra hästar)

2) Krubbitning smittar INTE. Eftersom det är en beteendestörning som uppkommer när hästen har "brist" på något av ovanstående så drabbas inte en häst som får utlopp för sina naturliga beteenden. Däremot, för en häst som lever i en miljö som är så dålig att den är på gränsen för att utveckla en beteendestörning, kan en häst med en beteendestörning vara den stressfaktor som "får bägaren att rinna över". Men det finns inget som säger att den hästen då också blir krubbitare, den kan lika gärna bli t ex vävare.
Om flera hästar i samma stall är krubbitare finns det all anledning att se över stallrutinerna med andra ord... Vad är det som är så illa att hästarna får beteendestörningar?


Jag har precis tagit examen som mentalskötare eller vårdare som det heter nu. En beteendestörning kan vara ärftlig och komma utifrån den miljön man lever i.

Ville bara säga det...
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Och där gjorde vi jämförelsen människa-häst igen... ;) Jag är inte säker på att begreppet beteendestörning har samma definition när det gäller människor som hästar. Men det låter jag vara osagt, för det har jag ingen aning om. :)

Det finns inga vilda hästar med beteendestörningar, och skulle det då vara ärftligt borde det bero på en mutation som skett efter vi tämjde dem...

ELLER, så finns ett anlag som gör att man löper STÖRRE RISK att bli krubbitare (precis som att människor kan ha en gen som gör att man löper större risk för ungdomsdiabetes, även om själva utlösandet av sjukdomen är miljöbetingat)

Men jag tror att gemene man på denna sida behöver mer utbildning inom genetik för att ge sig in i den diskussionen.

Hur som helst, oavsett om det kan finnas en gen som påverkar risken att utveckla krubbitning eller inte, så var det inte det diskussionen handlade om.

Utan just vilka faktorer som kan utlösa krubbitning, och att det inte är någon vits med krubbitarrem (bara obekvämt).

Om man undrar hur det kommer sig att hästar till synes kan "lära sig" av att titta på andra får man se till att skaffa sig mer info kring hästar och inlärning. Som jag sagt tidigare, det mesta är inte vad det synes vara.
En häst som lär sig öppna dörrar t ex, det är "Pavlovs hund-principen", dvs betingade reflexer och inget annat.

Jag vet inte exakt var hundar anses befinna sig på "intelligensskalan", jag har bara studerat hästar tyvärr.

Ja, ja jag hoppas i alla fall att mitt inlägg kunde skapa nåt litet uns av klarhet. Eller i alla fall skaka om folks tankar kring detta.

Tjingeling!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Mitrolle skrev:
Men hästar kan visst härma, hur skulle de annars kunna lära sig konster?

Min häst t.ex. brukar gå likadant som jag, lyfter benen högre om jag gör det och smyger med huvudet lågt när jag kryper ihop och "smyger". Det är ju också något hon tittar på och gör likadant.
Visst kan hästar titta på andra och göra likadant. I alla fall så länge det handlar om beteende som finns naturligt hos dem från början. Däremot saknar de förmågan att lära sig helt nya beteenden bara genom att titta på vad någon annan gör. Beteendena du beskriver, gå med högt lyfta ben eller smyga med huvudet lågt, finns ju naturligt i hästens rörelsemönster. Börjar en häst att springa runt i hagen och bocka hänger ju gärna de andra på, men att springa och bocka är ett naturligt beteende.

Krubbitning är ett exempel på ett beteende som inte finns naturligt hos hästen, inga vilda hästar håller på med det. Därför kan inte hästar lära sig det enbart genom att titta på någon som gör det. Flera hästar i samma stall börjar krubbita för att de alla befinner sig i samma dåliga miljö.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Det gäller väl i princip alla egenskaper, ärftliga, miljöbetingade eller lite av varje.
PL
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Okej, skönt att det framkommit att det inte smittar, vilket man borde märk för länge sedan. Nästan alla hästar i stallet borde förr eller senare krubbita i sådana fall...eller :idea:

Frågan är nu...går det att rätta till. Köpte ett sto i slutet på juli som visade sig krubbita, speciellt vid fodring. Hon är 14år och det har nu framkommit att hon gjorde det hos förra ägaren också, redan när de köpte henne. Det har altså pågått i flera år. Nu när det flyttat till vinterhagen och trots att de i stort sett har fri tillgång till hö, biter hon på staketstolparna.

Jag har kronisk värk i mina leder, ibland mer, ibland lite mindre. Just nu är det riktigt illa och jag har inte kunnat arbeta henne så mkt och jag upplever att det blivit värre.

Har bra förutsättningar för mina hästar, bra stall miljö, mkt mark och de är ute i stort sett alla ljusa timmar. Motioneras omväxlande och regelbundet.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Magsår kan vara en anledning. Har träffat veterinärer som provat omeprazol(Losec, Gastrogard) på krubbitare. Problemet är att hästar fordrar så höga doser att det blir dyrt. 2000 mg per dag till en 500 kgs häst.
PK
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

jag nämde det för min veterinär angående min krubbitare, för han är samtidigt väldigt dålig i magen under vinterhalvåret när han står på stall. hon kontrade med att säga att krubbitare biter för att de är nervösa, och nervösa hästar har dåliga magar. min föjdfråga var då om man inte kunde pröva att behandla magen för att kanske kunna minska bitandet (inte ta bort). men det köpte hon inte alls. "en nervös häst är alltid en nervös häst, det går inte att medicinera".
Nehepp, tillbaks till ruta ett. mag/tarm och annat hjälper inte. jag ville pröva med losec men det ville inte hon.
har nu hört att Älgört kan vara lugnande?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Om man har rättat till alla "fel" i hästens stallmiljö som finns kommer beteendestörningen förmdligen ändå inet att försvinna. Beteendestörningar är praktiskt taget omöjliga att "bota". Har man en häst som utvecklat en beteendestörning ska man inte vara förtvivlad över att man inte får stopp på själva beteendet!

Förtydligande:
Ponera att en häst är skadad och måste stå på box, den är av någon anledning tvungen att ha en begränsad grovfodertilgång och den har lite kontakt med andra hästar = typiska predisponerande faktorer för beteendestörningar. Hästen utvecklar krubbitning.

Hästen tillfrisknar. Den hålls i lämpligast täkbara miljö, den får rejält med grovfoder, kontakt med andra hästar m.m. m.m. Hästen mår bra, men beteendestörningen kvarstår. Är beteendestörningen ett problem?

Egentligen inte! Dock är många stereotypier av sådan karaktär att de sliter på kroppen (t.ex. vävning) och är därför inte önskvärda.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Är helt övertygad om att krubbitning inte smittar, har själv en häst som under lång tid stått brevid en häst som krubbade och han har aldrig visat tendenser till detta beteende.
Något man också ska tänka på är ju att olika hästar klarar av olika miljöer olika bra, och att de kanske inte har samma förutsättningar även om de står i samma stall. Den andra hästen i stallet hade varit krubbitare länge, men fick dessutom stå inne mer än min häst och fick mindre grovfoder, olika förutsättningar fast på pappret samma miljö.
Det enda jag kunde notera att min häst tog efter är att om man ställde in honom i krubbitarens box började han gnaga på boxväggen ovanför krubban. Där hade krubbitaren slafsat in betfor i träet och det smakade naturligtvis mycket gott. Vet inte om detta även blev en inbjudan till krubbitaren att börja bita och att han sedan hade svårare att sluta?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

pollipop skrev:
Hästar påverkar varandra med sina beteenden, det är självklart, de är ju flockdjur. Däremot kan de inte lära sig nya beteenden av varandra.

Hur tror du att hästar lär sig? Om inte av varandra? Hästar är ju kända för sin goda inlärningsförmåga. Hästars beteende beror på till stor del på instinkter eller på vad de lärt sig av andra hästar/människor. Ett föl som skiljs från andra hästar lär sig oftast inte att kommunicera normalt med andra hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 089
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 116
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp