KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Lahtel skrev:
Hur tror du att hästar lär sig? Om inte av varandra? Hästar är ju kända för sin goda inlärningsförmåga. Hästars beteende beror på till stor del på instinkter eller på vad de lärt sig av andra hästar/människor. Ett föl som skiljs från andra hästar lär sig oftast inte att kommunicera normalt med andra hästar.

Men herregud, har du inte läst ngt alls av tråden??
De lär inte in NYA beteenden av varandra, sådana som inte finns hos hästar NATURLIGT.
När du lär din häst ngt handlar det om betingade reflexer, dvs man upprepar och upprepar tills hästen lärt sig koppla samman hela beteendekedjan. Det mest klassiska exemplet är Pavlovs hund:
Man ringde i en klocka och gav sedan hunden mat. Efter xx massor med gånger räckte det med att ringa i klockan för att saliven skulle börja rinna på hunden. Med andra ord, han hade kopplat ihop ljudet av klockan med mat, och behövde inte längre själva maten för att salivutsöndringen skulle börja. Detta är en betingad reflex och det krävs alltså ingen förmåga att dra egna slutsatser för att lära sig detta.

En häst blir heller inte krubbitare av att det finns god betfor på väggen att slicka i sig. Däremot är det mycket troligt att den biter på väggen för att få i sig det gottiga. Men att bita på väggen och krubbita är långt ifrån samma sak.

Jag säger det igen, det vore toppen om fler hästmänniskor tog ansvar och såg till att lära sig så mkt om sina älsklingars beteende som möjligt, från vettiga och uppdaterade källor. Vi skulle slippa många missförstådda hästar då.
Jag vill hela tiden lära mig mer!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

busfro skrev:
Jag har noga tagit del av den forskning som finns på området och delar gärna med mig.

Har du några referenser att hänvisa till vad det gäller den forskning som finns på området?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Fast en aspekt som jag har noterat på senare tid är att den krubbitare vi har i stallet nu biter helt hysteriskt mycket vid tex utsläpp om den inte har rem på sig. Detta stressar upp de andra hästarna, om den har rem på sig biter den inte och då påverkas inte de andra hästarna. Förstår helt att just utsläppet är en mycket stressande situation för denna häst (även jag har pluggat etologi på SLU...), men om hon inte har remmen lyckas hon alltså stressa upp även de andra som förmodligen även ger en återstressande effekt på henne. Så i detta fall tycker jag nog att det är berättigat att ha rem på. Bara min åsikt (min åsikt är också att dena häst borde få vara ute mer plus byta box men det är en annan fråga...).
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

busfro skrev:
Jag har noga tagit del av den forskning som finns på området och delar gärna med mig.


Men inga referenser tydligen, eller?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Finns det någonstans på nätet? Så man kan läsa hela rapporten?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Ett par funderingar:

HTML:
Men jag ber er igen, tänk alltid en extra gång; varför gör min häst så? Varför skulle en vildhäst gjort så/när kan den ha nytta av det?
Hästar är inte tillräckligt intelligenta för att vara elaka heller. Det finns ingen nytta för en vildhäst att vara elak. Att jaga bort en annan häst från maten t ex handlar om överlevnad. För att en flock ska fungera krävs en rangordning som respekteras. Försök till överträdelser måste motarbetas för att flocken ska överleva.
Ovanstående måste väl bottna i kunskap? Men om hästen inte kan lära sig något, hur förklarar du kunskapen?

HTML:
Hästens foderspjälkningssystem är t ex gjort för ett foderintag 20 h per dygn...
En "etablerad sanning" som inte stämmer? Våra hästar är långt ifrån den siffran. Dom kan t ex stå 3-4 timmar på samma ställe och slappa. Utan att ha klockat betandet, vilket kan vara en intressant uppgift till nästa betessäsong, skulle jag tro att 12-15 timmar är mer relevant.

Tacksam för kommentarer om ovanstående.

LIA
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Har väl kommit igenom halva tråden nu, men jag måste bara skriva ett inlägg och bara skriva hur GLAD jag är att det finns folk som faktiskt ORKAR kämpa emot strömmen.
Tänk om Jorden fortfarande varit universums mittpunkt!!! :eek:

Beteendestörningar ÄR tecken på att hästen mår eller har mått dåligt, efter dens egna värderingar. Hur eller vad som är dåligt får man undersöka som ansvarig, d v s som ägare (eller då fodervärd).
Man måste se till helheten.
Och det kan vara detaljer som vi inte ens tänker på, men som hästen stör sig så mycket på, så den måste få utlopp för det.
Beteendestörning är hästens STARKASTE SÄTT att BE OM HJÄLP!!! Tyvärr missar många detta! Hallå - hästar kan inte vara tydligare än så!!!
Man måste se till helheten! Försöka se det mönster som visar varför hästen gör som den gör. Det kan vara mycket svårt, då vi inte tänker som hästen, men det är viktigt om vi någonsin vill kunna erbjuda hästen ett liv i en miljö anpassad efter den, inte oss.

Så kämpa vidare med det ni tror på! Man ska utgå från hästen, inte människan!
(Tänk hur dagis skulle se ut om det var anpassat för vuxna! Eller hur kontoret skulle se ut om det var anpassat för barn! Eller äldreomsorgen om det var anpassat för att personalen skulle kunna fika mellan varje patient!!! *ryser*)
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Det här är ett inlägg för att heja på dig "Busfro" Jag beundrar ditt tålamod och hoppas du orkar i framtiden också :banana:

Jag håller fullständigt med dig och gläds åt att det nu finns studier som visar vad jag länge ansett. Vi måste lära oss att fråga oss själva vad som gör att hästen frångår sitt naturliga beteende. Om vi gjort en sak i tusen år innebär inte att det är rätt för hästen. Nåt fel måste vi göra eftersom häst i fångenskap lever betydligt kortare tid än de i vilt tillstånd.

Rolle på Österlen,som gärna vill veta varför....
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

En ovana vet jag är smittsam :) - min pappas häst är lite stressad i psyket och blir lätt uttråkad, så hon brukar "spela" med läpparna på boxgallret :D när min häst stod i samma stall så började han också med det och har sedan dess som vana attgöra det i en box med galler om han blir uttråkad..

Min f.d. häst började till synes utan anledning luftsnappa! Vilket gjorde mej lite orolig eftersom jag ogillar såna ovanor. Då fick jag hjälp av en kunnig hästmänniska som masserade under magen på hästen, och efter det slutade han luftsnappa. Han hade med andra ord problem med magen. Sen dess har han aldrig mer luftsnappat såvitt jag vet.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

LIA skrev:
Ovanstående måste väl bottna i kunskap? Men om hästen inte kan lära sig något, hur förklarar du kunskapen?

LIA
Självklart kan hästar lära sig saker. Det behöver man inte hållit på med hästar speciellt mycket för att inse. Däremot kan en häst inte lära in helt nya, icke naturliga beteenden genom att titta på en annan häst. Det är ett viktigt faktum när det gäller att hålla beteendestörningar på en så låg nivå som möjligt. Det gäller ju att undvika "rätt" orsak till beteendet. Har man hästar i sitt stall som börjar t ex krubbita så kommer man inte till rätta med beteendet genom att isolera de hästar som redan krubbiter, utan förhoppningsvis kommer man åt det genom att åtgärda foderstater, utevistelse och övriga rutiner i stallet. Det är poängen i den diskussionen.

Sen påverkar hästar naturligtvis varandra, så att häst A som står bredvid häst B som t ex väver, självklart kan bli stressad av det. Framför allt i situationer som i övrigt är påfrestande i sig, t ex om utfodring eller utsläpp tar onödigt lång tid så att hästarna redan är stressade över att stå och vänta. Då kanske det räcker med den extra påfrestningen i form av stress från häst B, för att häst A också ska få en beteendestörning - för att den måste hantera sin stress. Men häst A har inte LÄRT sig detta av häst B. Den har inte heller "lagt sig till med en ovana". Den hanterar sin stress.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Tack!
Har själv haft en vävare och det du skriver stämmer överens med dem oxå.
Tyvärr klämmer folk ur sig det mest häpnandsväckande saker av ren okunnighet. Försöker man sen upplysa dem om nått annat, så tittar dom på en som om man vore typ 2 cm hög...
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag skulle aldrig vilja ha en krubbitare i stallet.

Ljudet när de krubbar är vidrigt och enormt stressande för både människor och hästar. Har stått i ett stall med en krubbitare och det höll på att stressa ihjäl mig.

Hästen bet inte när ägaren var där så h*n led inte av det men alla andra led av ljudet.

Jag är tacksam för att många stall vägrar att ha krubbitare inackorderade så att man slipper höra eländet.

Kan man få länk till forskningsrapporten? Vill läsa på.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Bubbla skrev:
Fast en aspekt som jag har noterat på senare tid är att den krubbitare vi har i stallet nu biter helt hysteriskt mycket vid tex utsläpp om den inte har rem på sig. Detta stressar upp de andra hästarna, om den har rem på sig biter den inte och då påverkas inte de andra hästarna. Förstår helt att just utsläppet är en mycket stressande situation för denna häst (även jag har pluggat etologi på SLU...), men om hon inte har remmen lyckas hon alltså stressa upp även de andra som förmodligen även ger en återstressande effekt på henne. Så i detta fall tycker jag nog att det är berättigat att ha rem på. Bara min åsikt (min åsikt är också att dena häst borde få vara ute mer plus byta box men det är en annan fråga...).


Men varför i herrans namn kommer inte en sådan här häst ut först i hagen? Då blir det ju inget stress.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag säger bara ÄNTLIGEN en vettig människa :bow: :bow: :bow:
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Otroligt bra tråd! Håller med till fullo på alla punkter! Jag förstår inte heller hur folk kan vara så ointresserade av att ta reda på vad som är fel om hästen gör något konstigt. Inte bara krubbitning utan tex om en häst har ont i ryggen så är det mycket få människor som kopplar det till att sadeln kan ligga fel eller om hästen blir sur när man spänner sadelgjorden så är det ingen som förstår att det är obehagligt av någon anledning, förmodligen pga sadeln, utan smäller till hästen och avfärdar det som att den är olydig. :S
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag skulle aldrig ha en rem på min förre ponny. Han var kronisk krubbitare men det jag gjorde för att hjälpa honom var att ta det lugnt och inte vara stressad, balanserad mat med mkt hösilage att plocka i, foderhalm, bra omväxlnade motion och bra hagar och lång tid ute, Han gick ut ca 6 h på förmiddagen och sedan 3 h på eftermiddagen och sedan red jag honom. Och så hadde jag en mjuk gummig liknande krubba på golvet som var mjuk så han inte gjorde illa sig på den när den låg på golvet. han slutade bita på väggarna och på krubba eftersom han itne hadde ng. Tyvärr så luftsnappade han då och då men endast när han var otålig och stressad, han har antagligen blivit mkt illa behandlad förr i livet så han litar nästan inte på ng. Det tog mig 4 månader av ryckting innan han vände öronen frammåt....

MVH -Stella-
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

-Stella- skrev:
Det tog mig 4 månader av ryckting innan han vände öronen frammåt....

Hihihihihi - OJ, vad trött du måste ha varit i armen!!!
:rofl: :bow: :o

...Malumbub...[trött och på låg-humor-humör; måste bara få skoja till det lite]
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

malumbub skrev:
Hihihihihi - OJ, vad trött du måste ha varit i armen!!!
:rofl: :bow: :o

...Malumbub...[trött och på låg-humor-humör; måste bara få skoja till det lite]

hahaha ja det blev jag sanerligen hahah :angel: :rofl: ;) :D
:idea: Men det jag menar är att det tog 4 månader innan han vände öronen frammåt . haha
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

:cool: jajamänsann precis så är det - hästar är ju faktiskt gjorda för att vara ute och leva sitt lilla flockliv, inte stå inne i ett stall utan något att göra, och så tror dumma människan att det ska räcka med att ngn kommer och rider 1 timme om dagen eller så....huga...och ;)
en häst ska helst ha sysselsättning dygnet runt så var så snäll och ge dom åtminstone en gnutta halm att peta i, fy för den lede för torvbäddar o annat skit, grovfoder ska dom ha uppdelat på minst 4 ggr/dygn och sista fodringen helst runt 9 på kvällen så att maten räcker ett tag. Nä det är inte konstigt att hästar krubbar o väver o tuggar i sig halva boxväggarna i ren o skär tristess. Vi är rent ut sagt skitdåliga på det här med djurhantering och förmänskligar våra djur så det är rent löjligt ibland. Nej, hästar har inget emot att det regnar på dom, att det är lite kallt om benen, att boxgrannen bits lite i hagen etc etc. Hästar vill vara ute. Och dom vill röööööra på sig, flera timmar om dan.....
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

heja på dej! du är så rätt ute!! håller helt med dig och tycker att det är riktigt roligt med ngn som de facto vet vad horsesense är. komigen, på dom igen, jag backar dig till 1000%!!!!!!!!!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 105
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 117
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp