KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Tycker ni att jag gjort rätt med min krubbitar ponny?

Ha det gött,
- Stella -
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

ärva är väl kanske fel uttryck, min erfarenhet är att fölet "lär sig" eller präglas av mamman oavsett om det är positivt eller negativt

:) jana
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Toppeninformation!!!! :bow: :bump: :banana: :rofl:
Jag kan för mitt liv inte förstå dem som äger en krubbitare och har den i ett stall där de inte får vara ute hela dagarna. (läs från morgon till kväll!!) :mad:
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

jana skrev:
ärva är väl kanske fel uttryck, min erfarenhet är att fölet "lär sig" eller präglas av mamman oavsett om det är positivt eller negativt

:) jana
Självklart präglas fölen på sina mammor. Men man kan inte för den sakens skull skylla förekomst av beteendestörningar på något annat än att hästen är stressad/ frustrerad pga att den vistas i en för hästar onaturlig miljö.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

:bow: :bow: :bow:
Min hatt av för dig!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

nu är jag väll kanske korkad, men vadå nytt, det som du skriver vet väll alla om krubbitning, eller?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Om hästar inte apar efter varandra kan du då förklara för mig hur det kommer sig att när så fort någon häst hamnar jämte en av hästarna i vårt stall (som gnager på väggarna)mgående med det också, men slutar med det så fort den här hästen flyttat, detta händer med hästar som adrig någonsin gnagt på en boxförut och över en natt bliren bäver..

Det spelar ingen roll om det är hästar som inte känner dn här hästen eller ästar som den går med dagligen i hagen.

Förklaring önskvärd tack.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

javisst, den blir stressad av det där beteendet lika mycket som du själv blir det och om den kunde skulle den säkert gå in och ge boxgrannen en sko i huvudet - så ställ bävern för sig själv eller släpp den på lösdrift för all del så kanske den slutar som bäver och blir en häst.....helt klart är den högt i blod och behöver mer stimulans än vad den får i alla fall, lägg på täcke o låt den gå ute dygnet runt!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Nu gav du en förklaring på något helt annat än frågan..*suck*

och förövrigt så stämmer inte din teori på den här hästen.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

:devil: jamen...vad var frågan då??? Läste om allt ihop och hittar inte frågan....? varför stämmer inte min teori? förklara, hörru. förresten har du en jämrans trist signatur - kan du inte byta till ..?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Frågan var hur kommer det sig att alla andra hästar börjar bita när de hamnar jämte den här "bävern", vi flyttar inte om ofta men ibland är det nödvändigt tex vid städning av stallet, då blir alla nya grannar också bävrar men när "bävern" flyttar tillbaka till sin box så slutar de gnaga, hur kommer det sig om hästar inte tar efter varandra, de gnager inte om man ställer dit en häst som inte gnager utan bara när "bävern" är där.

Det var knappast det här du svarade på innen eller hur??

Förövrigt har jag ingen signatur, om det är mitt användarnamn du stör dig på så är det upp till dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Här är ett intressant fall för er att fundera på. Krubbitning är i de flesta fall ett symptom på stress, men av egen erfarenhet skulle jag även vilja påstå att det kan uppstå vid brist på stress. :angel:
Jag köpte mitt fullblod från banan för knappt 1½ år sedan. Han var mager som en vinthund (till och med galoppmänniskorna tyckte han var mager :crazy: ) och hade förmodligen magsår redan då MEN han krubbet inte. :cool: Därefter kom han till oss och är numer i full träning, normalt hull och går ute minst 8 timmar per dag (under dagen går de ut och in ur stallet när de vill) och har fri tillgång till hösilage och halm. Men nu krubbiter han! :confused:
Förvisso gör han det mest i samband med mat men ändå. Min lilla teori är att han kanske saknar stressen :eek: men det känns lite långsökt.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

jamen jag sa ju det - de blir stressade av din bäver, och gör likadant..eftersom de slutar när bävern försvinner så är det ju helt klart ett stressbeteende ?
Du får kalla dig vad du vill - jag reagerade bara på att du använder en sådan negativ signatur/användarnamn .. är det inte samma sak? Lighten up - du verkar så neggo..
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

För det första är det inte MIN bäver, men om inte hästar tar eftervarandra hur kommer det sig att de gör samma ska och inte börjar med någon annan "ovana" om de är stressade???

Signatur och användarnamn är då rakt inte samma sak, och jag skiter faktiskt fullkomligt om du tycker jag är neggo eller inte bara för att jag inte köper dina teorier.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Fråga inte mig, det är inte jag som står för teorierna här.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Hon fick gå ut först (i alla fall när jag hade utsläppet, hon har flyttat nu..), men det tar ju ett innan man satt på alla täcken, plus lagt ut höet i hagen åt dem.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Inte orkat läsa hela tråden, men en tankeväckande historia..

När jag var liten hade vi två ponnyer. En WM-valack, köpt som läromästare när han var 12 år gammal. ENVETEN krubbitare. Bet både inne och ute, men mest inne.
Och en korsningsponny, köpt som vanvårdad tvååring.

Dessa två hästar levde tillsammans under mer än 20 år (WM-valacken gick till himlen när han var 33). De gick i samma hage, endera på lösdrift eller stallades in på nätterna, då de endera hade boxarna bredvid varandra eller delade en stor box.

Korsningsponnyvalacken bet aldrig någonsin en enda gång under dessa 20 år. Trots att hans kompis (och enda hästsällskap) gjorde det.

Sen fick denna korsningsponnyvalack, då över 20 år, en ny kompis. Mitt kallblodssto, med en enerverande ovana att banka i boxväggen/dörren när det var dags att gå ut eller få mat. Efter tre veckor bankade ponnyskrället också.. Han fortsatte med det tills han 28 år gammal for till himlen. Även fast han de sista åren i livet levde UTAN stoet. Likförbaskat bankade han.

Stoet och jag flyttade lite söderut och stod i två olika inackorderingsstall. Hon bankade sig vidare genom livet. Ingen annan häst stog efter det. (Det stod fö en vävare i stallet där med, ingen tog efter det heller).

Sen flyttade jag och stoet uppåt hemtrakterna igen, och tog med oss en liten arabvalack som var fyra år ;) Hans stora IDOL och mentor i livet var stoet, och allt hon gjorde gjorde han. UTOM att banka! I tre år delade de hage och stod i boxar bredvid varandra på nätterna (inga andra kompisar). han bankade aldrig nånsin och har aldrig gjort det heller.

Så, hästar KAN apa efter beteenden, men de BEHÖVER inte. Just när det gäller krubbitning så är ju den utlösande faktorn ofta stress/obehag, det blir en överslagshandling och så kommer de på att de mha krubbandet frisläpper må bra hormoner och det negativa beteendet genererar en belöning. det är därför inbitna krubbitare fortsätter bita långt efter att man tagit bort alla orsaker för dem att bita. De har blivit 'beroende' av belöningen de får. Och ett stall där många hästar är rastlösa och uttråkade eller inte mår bra/känner obehag så ökar såklart risken för att de dels själva ska komma på sätt att distrahera sig, och att de ska prova boxgrannens sätt att distrahera sig. Även i ett stall med de bästa rutiner kan en känslig häst anse sig ha behov av att krubbita. Nyfikna, läraktiga hästar har också lättare att apa efter beteenden. Men det går aldrig att säga att de kommer göra det eller inte kommer göra det.

Valacken jag nämnde ovan är i behaglig avsaknad av minsta stallolat, även om han tvingas stå på box i månader. Däremot är det en lekfull herre som gärna roar sig med att leka med saker om det blir för långtråkigt. det kan vara elrepet till en boxhage, en jacka som hänger över boxkanten, en löstagbar krubba eller vad det nu må vara. Han på boxvila intill en krubbitare skulle nog få honom att iaf börja tugga inredning. Helt enkelt för han är nyfiken och lekfull av naturen, och gillar att använda munnen i sina lekar.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Hej.
Är det säkert att krubbitning inte är ärftligt?
Det jämförs i orginalinlägget som ett drogberoende. Och det finns studier som visar på att människor kan ärva "missbrukar-gener", så kanske även i hästars fall?
Dumt iof att jämföra häst - männska. Men ändå?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Men du skriver nu att det kan apa efter ett beteende, det är tvärt emot vad trådskaparen samt trolljan skriver.. jag får inte ihop det ;)

Vi har hästar som bankar i stallet när det är mat och så har vi några som inte gära det, jag tror ingen har tagit efter det beetende från någon annan, det enda jag kan säga att de som har stått jämte bävern har till 100% börjat gnaga medans bävern stått i boxen jämte så det kan jag säga i förhand att det kommer de ta efter.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

mycket_irriterad skrev:
Men du skriver nu att det kan apa efter ett beteende, det är tvärt emot vad trådskaparen samt trolljan skriver.. jag får inte ihop det ;)

Vi har hästar som bankar i stallet när det är mat och så har vi några som inte gära det, jag tror ingen har tagit efter det beetende från någon annan, det enda jag kan säga att de som har stått jämte bävern har till 100% börjat gnaga medans bävern stått i boxen jämte så det kan jag säga i förhand att det kommer de ta efter.

INNAN jag såg ponnyn ta efter sparkandet hade jag också hävdat med en dåres envishet att de INTE tar efter olatsbeteenden. Men jag har blivit överbevisad ;)

Jag tror som sagt det har att göra med vad de har 'fallenhet' för. Funderade på det där lite igår efter att jag skrivit inlägget.

Och jag har ju två busfrön i stallet. Men valacken använder munnen när han ska busa. T ex då genom att kasta runt krubban (den är löstagbar), han gillar att kasta tussar av sitt hösilage över boxkanten, drar in täcken som hänger på boxen etc. Han tycker det är jättekul att dra av matte mössan och kasta den på stallgången (och helst ska jag hämta den, sätta på mig den igen och gå dit igen så han kan göra om det) osv.

Stoet (åringen) däremot är mer för att använda benen. Om man ger hö på golvet/marken så måste hon döda höhögen med benen genom att stampa på den, krafsa i den etc. Om hon står på stallgången och får tråkigt (lätt hänt med de små) så skrapar hon med hoven. Däremot bryr hon sig inte alls om att dra in saker i boxen, lyfta av krubban med tänderna etc.

Och rent spontant så tror jag inte hon skulle knapra boxar för att han stod bredvid en krubbitare, men däremot lära sig banka i väggen av en bankare. Medan valacken bevisligen inte tar efter en bankare, men nog skulle kunna ta efter en krubbitare genom att börja knapra trä iaf.

Sen skulle det antagligen krävas en del mer än bara en bitare/bankare i boxen bredvid, men säg att de stod på boxvila och således var lite uttråkade och hade överskottsenergi, då skulle de nog kunna komma på att apa efter för att härma.

Men jag har sett hästar som INTE apat efter beteende, och hästar som gjort det. Så jag skulle aldrig våga säga att 'nej, det är ingen risk det smittar om miljön är bra'. För jag har sett motsatsen. Och därför vill jag inte ha varesig bankare eller bitare i stallet om jag kan undvika det =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 116
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 117
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 348
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp