KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Alexandra_W skrev:
Det är ett naturligt beteende för hästen att bita och gnaga, det kan vi vara överens om?

Nu ställer du en krubbitare bredvid en rastlös, uttråkad häst på boxvila. Den har stått på boxvila förr utan att knaprat ett enda dugg, men såfort den får krubbitaren bredvis sig börjar den knapra trä. Efter ett tag kommer den (antagligen av en slump) på att krubbita.

Men utan att den krubbitande hästen gett 'iden' så skulle den andra hästen inte ens börjat knapra, än mindre krubbita.
Mycket möjligt. Men den skulle inte heller börjat krubbita om det inte varit för att den varit stressad/ frustrerad pga att den varit hindrad att utföra naturliga beteenden som den har behov av att utföra. Och den skulle mycket väl kunna börja krubbita utan att krubbitaren stod bredvid den och "inspirerade" den.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Börjar kännas som pyttipanna i min hjärna. Hjälp mig gärna att räta ut frågetecknen nedan.

""De beteenden som vi vill få hästarna att göra är naturliga beteenden som redan finns hos dem, vi skulle inte kunna lära dem ett beteende som inte redan fanns där.""

Grundfråga: Vad menar du är ”ett beteende”?

Först räknar vi bort det, som hästen av rent fysiska orsaker inte klarar av att göra, t ex sticka en tröja. 
Återstår det som hästen fysiskt kan utföra. Här kan vi dela upp detta i 2 grupper, dels det som hästen i frihet troligen gör och dels det som den av olika anledningar inte gör. Troligen.

Vari beror skillnaden mellan dessa? Beror det på att behovet att utföra rörelsen (här samlingsord för utfört beteende) saknas? Eller att förutsättningen för att kunna utföra rörelsen saknas?
Är det så, att alla generationer lärt den vilda hästen att göra det den gör i frihet, och att den tama hästen (ännu) inte själv lärt sig att göra rörelsen, fast förutsättningar och “behov” finns nu?

Är det inte i grunden så, att alla beteenden vi ser hos hästar, stammar från vissa grundbeteenden, vilka dom har dom fysiska förutsättningarna att utföra? Jmfr t ex människan och matte. Har vi lärt oss addera dom första 10 siffrorna, kan vi sedan bygga på nästan hur långt som helst, alldeles själva.

En fundering: Hästar har ingen anledning att bita sönder en plastbal, eftersom dom inte har sett en sådan tidigare, heller inte vet vad plast är eller att balen är full med mat. Runt omkring plastbalen finns massor av bete, sådant hästen i evigheter levt av.
En häst hemma, den nyfiknare av dom, kan inte låta bli att provbita i det mesta, och så även i en bal. Trors att dom funnits där i flera dagar.
Aha, smaskigt! Tugga, tugga, tugga! Häst nr två har fått syn på vad som händer, går fram till närmaste bal, och biter till. Och jag skriker rätt ut! Bara att hämta tejpen.

Slutsats? 1: Detta att häst två väljer att ta en ny bal i st f att gå fram och äta av samma mat som ettan har, ser jag som att den lärt sig av att titta på. Vad tror du?

Slutsats? 2: Beteendet att bita/tugga finns naturligt. Beteendet att bita plast eller att tugga storbal finns inte naturligt. Beteendet att bita/flytta för att komma åt mat finns.
Alltså ser häst nummer två vad ettan gör, och härmar tillvägagångssättet för att komma åt maten.

Slutsats? 3: Min tanke är att allting som en häst fysiskt kan utföra, gör den också, om motivationen finns. Det spelar ingen roll, om det är en människa eller en häst som inspirerar den. Eller om det är någons önskan att dom ska utföra en viss rörelse. I botten finns hästens egen vilja att ha det lugnt och bekvämt, att äta och dricka, att röra sig osv, osv. Ser hästen en väg att uppnå detta, tar den den vägen. Även om vägen är ny, och även om vägen visas av en häst.

Min häst kan räkna! Digitalt!! (Smil!)
Scen1: Jag tar en morot, hästen tar en tugga, mumsar, tar en tugga till, mumsar och får så sista biten. Är nöjd och avkopplad.
Scen 2: Efter andra tuggan, får grannhästen sista biten, alt jag gömmer den. Reaktionen blir: Var är min morot? VAR ÄR min morot? Jag VET att det finns en bit kvar!
Scen 3: Som scen1, men grannen får en egen morotsbit efter hästens tredje. Är ändå nöjd och avkopplad.

Slutsats? 4: Hästen vet och kommer ihåg, om den lämnade en bit i min hand. Alltså 0 eller 1. = förmåga att tänka? Ett beteende den lärt sig själv?

Avd krubbitning, slutsats? 5: Om hästens miljö är tillräckligt fel, och om hästen har disposition för just detta beteende, tror jag att den kan bli ”smittad” av att se en annan häst göra detta. Att de flesta hästar inte blir ”smittade”, tror jag beror på att dispositionen för krubbitning saknas/är låg. Beroende på individ, tror jag vi istället kan få se vävare, allmän surhet, ”vill inte bli fångad”, hjärnavtrubbad osv. Oavsett vilket, är det vår förbannade skyldighet att hålla hästar, så problemen inte uppstår! Alternativet är att inte ha häst!!
Hukar…

Förlåt om det blev lite rörigt. Det här är ingen lätt fråga.

LIA
PS! Det skulle varit med ett par smiliesar också, men den funktionen verkar trasig.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

pollipop skrev:
Mycket möjligt. Men den skulle inte heller börjat krubbita om det inte varit för att den varit stressad/ frustrerad pga att den varit hindrad att utföra naturliga beteenden som den har behov av att utföra. Och den skulle mycket väl kunna börja krubbita utan att krubbitaren stod bredvid den och "inspirerade" den.

Nu närmar vi oss. Det du sa ovan är ju precis det jag sa, att placera en krubbitare bredvid en icke-bitande häst kan ge den icke-bitande hästen det den behöver för att BÖRJA krubbita. Fast den kanske inte alls skulle kommit på det utan input från krubbitaren.

Helt klart är ju att krubbitning INTE automatiskt smittar, men jag köper inte att det inte KAN göra det om förutsättningarna är de 'rätta' (dvs en typ av häst som är mottaglig och som har ett 'behov' av överslagshandlingar pga stress)

Och som sagt, det är anledningen att jag inte vill ha krubbitare, vävare, bankare eller luftsnappare i stallet om jag kan undvika det. (och jag har haft både krubbitare och bankare själv och således sett dem på nära håll)
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

LIA skrev:
Vari beror skillnaden mellan dessa? Beror det på att behovet att utföra rörelsen (här samlingsord för utfört beteende) saknas? Eller att förutsättningen för att kunna utföra rörelsen saknas?
Är det så, att alla generationer lärt den vilda hästen att göra det den gör i frihet, och att den tama hästen (ännu) inte själv lärt sig att göra rörelsen, fast förutsättningar och “behov” finns nu?

Hästen har fått sin repertoar av naturliga beteenden genom att den genom evolutionen anpassats till livet som vildhäst. Vilka beteenden som förekommer naturligt hos ett djur är en följd av båda de saker du skriver - fysisk förmåga att utföra beteendet, och att beteendet gör att djuret klarar sig bättre i sin miljö, föder fler ungar och klarar bättre att föda upp dem så att de överlever. Hästar skulle t ex fysiskt klara att bygga lika fina "bon" som suggor gör när de ska grisa, men det ökar inte fölens chanser att överleva. Därför får du aldrig se en häst bygga ett bo. Det är inte ett naturligt beteende för hästar.

Alla beteenden som finns hos vilda hästar finns också hos tama, avel för eller emot vissa beteenden tar tid och har i fallet med hästar inte bedrivits speciellt målmedvetet. Möjligen har aveln påverkat beteendenas frekvens. Jämför t ex med hundar. Hos alla hundar finns samma beteenden; vakta, valla, apportera m.m. Men skillnaderna för hur bra och gärna tamhundar utför dessa beteenden skiljer sig åt väldigt mycket mellan de olika raserna.

LIA skrev:
Är det inte i grunden så, att alla beteenden vi ser hos hästar, stammar från vissa grundbeteenden, vilka dom har dom fysiska förutsättningarna att utföra? Jmfr t ex människan och matte. Har vi lärt oss addera dom första 10 siffrorna, kan vi sedan bygga på nästan hur långt som helst, alldeles själva...
Mja, möjligen så tillvida att vi lärt hästen att utföra beteendena på våra kommandon. Men tänker du efter så har vi inte lärt hästen något som inte sedan tidigare var ett naturligt beteende, och att tolka signaler och att följa en ledare är inte heller något onaturligt för hästen.

LIA skrev:
En fundering: Hästar har ingen anledning att bita sönder en plastbal, eftersom dom inte har sett en sådan tidigare, heller inte vet vad plast är eller att balen är full med mat. Runt omkring plastbalen finns massor av bete, sådant hästen i evigheter levt av.
En häst hemma, den nyfiknare av dom, kan inte låta bli att provbita i det mesta, och så även i en bal. Trors att dom funnits där i flera dagar. ..
Tja, men de är ju nyfikna av naturen. Nu vet jag ju t ex inte hur gammal din häst är, men för unghästar är det ett helt normalt beteende att testa att bita i saker och ting. Och hästar av alla åldrar är ganska ofta på jakt efter mer mat...

LIA skrev:
Slutsats? 1: Detta att häst två väljer att ta en ny bal i st f att gå fram och äta av samma mat som ettan har, ser jag som att den lärt sig av att titta på. Vad tror du?

Slutsats? 2: Beteendet att bita/tugga finns naturligt. Beteendet att bita plast eller att tugga storbal finns inte naturligt. Beteendet att bita/flytta för att komma åt mat finns.
Alltså ser häst nummer två vad ettan gör, och härmar tillvägagångssättet för att komma åt maten..
Hästen hjärna fungerar definitivt tillräckligt bra för att känna igen ställen där det finns mer mat. Men att "bita på bal" är inte ett beteende som skiljer sig från att "bita på ställe där det kan finnas mat". Se det hela med hästens ögon!

LIA skrev:
Slutsats? 3: Min tanke är att allting som en häst fysiskt kan utföra, gör den också, om motivationen finns. Det spelar ingen roll, om det är en människa eller en häst som inspirerar den. Eller om det är någons önskan att dom ska utföra en viss rörelse. I botten finns hästens egen vilja att ha det lugnt och bekvämt, att äta och dricka, att röra sig osv, osv. Ser hästen en väg att uppnå detta, tar den den vägen. Även om vägen är ny, och även om vägen visas av en häst..
Jo, men fortfarande skulle den inte börja utföra ett beteende som inte finns naturligt i dess beteenderepertoar. Eller skulle du kunna tänka dig en häst bygga bo? Det finns helt enkelt inte. Det är svårt för oss människor att förstå eftersom vi själva har så komplexa hjärnor och har förmåga till abstrakt tänkande. Det har inte hästen. De är jättesmarta på "hästsättet" men det har helt enkelt inte varit till fördel för hästar, i det liv de är anpassade till, att ha mer komplexa hjärnor än vad de har.


LIA skrev:
Min häst kan räkna! Digitalt!! (Smil!)
Scen1: Jag tar en morot, hästen tar en tugga, mumsar, tar en tugga till, mumsar och får så sista biten. Är nöjd och avkopplad.
Scen 2: Efter andra tuggan, får grannhästen sista biten, alt jag gömmer den. Reaktionen blir: Var är min morot? VAR ÄR min morot? Jag VET att det finns en bit kvar!
Scen 3: Som scen1, men grannen får en egen morotsbit efter hästens tredje. Är ändå nöjd och avkopplad.

Slutsats? 4: Hästen vet och kommer ihåg, om den lämnade en bit i min hand. Alltså 0 eller 1. = förmåga att tänka? Ett beteende den lärt sig själv?.
Ja, det verkar ju vettigt att hästar har förmågan att komma ihåg om de tagit sista tuggan av maten eller lämnat något kvar. Tänk dig scenariot med en vildhäst. Den har hittat mat. Om den inte kan avgöra om den ätit upp maten eller om det finns mer så finns risken att den lämnar kvar mat, som den behöver för att överleva, i onödan. Eller så går den kvar och slösar tid på att leta efter mat som inte finns, vilket gör att den hittar mindre mat och har sämre chanser att överleva. De hästar som genom mutationer (ja, alltså, evolution tar en fruktansvärd tid) fått tillräckligt komplexa hjärnor för att göra den uträkningen har överlevt bättre än hästar som inte klarat det, och de har fått fler avkommor som de gett sin fina hjärna i arv till. De hästar som fått onödigt komplexa hjärnor har inte haft någon fördel av det, det har tagit onödigt med energi att utveckla hjärnan och det är större risk att något blir fel. De har inte i större utsträckning än några andra hästar förökat sig och gett just sin typ av hjärna i arv till avkommorna.

LIA skrev:
Avd krubbitning, slutsats? 5: Om hästens miljö är tillräckligt fel, och om hästen har disposition för just detta beteende, tror jag att den kan bli ”smittad” av att se en annan häst göra detta. Att de flesta hästar inte blir ”smittade”, tror jag beror på att dispositionen för krubbitning saknas/är låg. Beroende på individ, tror jag vi istället kan få se vävare, allmän surhet, ”vill inte bli fångad”, hjärnavtrubbad osv. Oavsett vilket, är det vår förbannade skyldighet att hålla hästar, så problemen inte uppstår! Alternativet är att inte ha häst!!.
Fortfarande inte när det gäller krubbitning. Lika lite som att pållan börjar bygga ett bo till sitt lilla föl om det regnar ute. Däremot kan vissa naturliga beteenden av olika orsaker yttra sig som beteendestörningar - surhet, svår att fånga i hagen, slänger av, m.m. Men det beror snarare på vad hästen har för strategi att hantera stress och frustration, vilket också är ärftligt. En häst kommer aldrig att börja krubbita enbart för att den ser en annan häst göra det, utan för att den är stressad/ frustrerad och måste hantera det på något sätt.
LIA skrev:
Ojdå... Hoppas att du inte tycker att du behöver göra det...
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Alexandra_W skrev:
Nu närmar vi oss.
Trevligt.
Alexandra_W skrev:
Det du sa ovan är ju precis det jag sa, att placera en krubbitare bredvid en icke-bitande häst kan ge den icke-bitande hästen det den behöver för att BÖRJA krubbita. Fast den kanske inte alls skulle kommit på det utan input från krubbitaren.

Helt klart är ju att krubbitning INTE automatiskt smittar, men jag köper inte att det inte KAN göra det om förutsättningarna är de 'rätta' (dvs en typ av häst som är mottaglig och som har ett 'behov' av överslagshandlingar pga stress)
Men fortfarande har hästen inte lärt sig ett nytt beteende genom att titta på en annan häst. Det var det som ursprungsdiskussionen handlade om. Och man kan inte skylla förekomsten av beteendestörningar på att hästen stått i boxen bredvid en som krubbiter eller väver. Beteendestörningar kan enbart skyllas på att hästen är hindrad att utföra ett beteende som den har behov av att utföra, och pga det är stressad.

Alexandra_W skrev:
Och som sagt, det är anledningen att jag inte vill ha krubbitare, vävare, bankare eller luftsnappare i stallet om jag kan undvika det. (och jag har haft både krubbitare och bankare själv och således sett dem på nära håll)
Nej, det bestämmer ju du. Men det är fortfarande att skjuta LÅNGT bredvid målet. Och om hästarna som står i ett stall är så pressade av en onaturlig miljö att de riskerar att utveckla beteendestörningar om det flyttar in en häst som väver eller krubbiter i stallet, då kanske man ska åtgärda något i stallmiljö/ rutiner istället.

Jag kan också tycka att det är jobbigt att lyssna på hästar som krubbiter, och blir själv lätt stressad av hästar som väver. Och inte minst de som sparkar i boxväggarna, det kan ju bli en del att laga till slut, och det är tråkigt när en vattenkopp ryker. Men det är ju vi som tycker. Hur är det för hästarna själva? Jag undrar ibland om det inte är en gnutta dåligt samvete som får oss att tycka så illa om hästar som har de här beteendena...
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

pollipop skrev:
Och om hästarna som står i ett stall är så pressade av en onaturlig miljö att de riskerar att utveckla beteendestörningar om det flyttar in en häst som väver eller krubbiter i stallet, då kanske man ska åtgärda något i stallmiljö/ rutiner istället.

Jag kan också tycka att det är jobbigt att lyssna på hästar som krubbiter, och blir själv lätt stressad av hästar som väver. Och inte minst de som sparkar i boxväggarna, det kan ju bli en del att laga till slut, och det är tråkigt när en vattenkopp ryker. Men det är ju vi som tycker. Hur är det för hästarna själva? Jag undrar ibland om det inte är en gnutta dåligt samvete som får oss att tycka så illa om hästar som har de här beteendena...

Nu har du ju tappat mitt resonemang. Jag har utmärkta stallrutiner och ingen häst i min ägo har någonsin BÖRJAT uppvisa ovanor (antagligen för de går ute i roliga hagar långa dagar, har fri tillgång på strå dygnet runt, har stora boxar och som sagt inte står inne så länge, dessutom är det lugnt och stilla i stallet).
Däremot har jag haft en krubbitare och en bankare. Båda hade vanan djupt rotad när de kom, och det var inte längre för att klara stress, utan en ovana. Dvs den försvann inte när grundanledningen att utföra den försvann.

Och om jag då har en sådan häst i stallet, och en annan häst utan beteendestörningar/överslagshandlingar måste stå på boxvila i två månader så kommer den hästen tyvärr antagligen förr eller senare i konvalescensen att vara överenergisk, uttråkad eller kanske tom stressad, och då ökar risken att den ska apa efter ett beteende. T ex att börja banka, eller att börja gnaga och av en slump på komma på krubbitningsens endorfinkick.. Och det vill jag inte, och det är därför jag helst inte vill ha in hästar med dylika beteenden i mitt stall.

Sen, jag tycker otroligt illa om det just för det stressar mig. Varken bankaren elle rkrubbitaren var väl olyckliga sig sen de kommit hit, men det går mig på NERVERNA att höra det där jäkla bankandet, eller höra 'ulkandet' från en krubbitare. PÅ samma sätt som jag får lust att skjuta folk som sitter och knäpper med en kulspetspenna hela tiden..
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag vill tacka alla för en mycket intressant och givande bild av krubbitaren!

Jag har läst tråden i princip från början till slut och vill nu ställa några frågor eftersom jag i dagarna själv fått in en inackordering med denna ovana.

Först och främst lite historik. Hästen i fråga är 22 år och den sprillans nya ägaren vet inte så mycket om honom. Han har haft kolik och därefter inte fått varken kraftfoder mineraler eller vitaminer - bara grovfoder. Dåligt allmäntillstånd med höbuk, ganska undernärd pch dålig pälskvalitet. Hästen har inte arbetat alls på ett tag, utan bara gått från stall till hage, hage till stall. Miljön i det förra stallet vet jag inget om.

- Miljön hos mig är ganska perfekt. Stora ljusa boxar, fri tillgång på grovfoder samt mycket utevistelse i hagar och hästvänner överallt.
- Hästen har inte haft krubbitarrem tidigare, men har fått det nu.
- Hästen sköts dagligen med stor omsorg och kärlek.
- Hästen motioneras regelbundet.
- Jag har "tjärat" stolparna i hagen och idag (dag 4 hos mig) och idag har han inte rört dom (tidigare drog han nästan omkull hela staketet).

Nu undrar jag: Kan man få bukt med problemet tack vare den förändrade miljön samt omständigheterna, eller är det omöjligt? Har någon lyckas få en häst att sluta krubbita? Vad mer kan man göra?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

4) Krubbitning orsakar inte kolik! Man har i tester bevisat att hästen inte lyckas svälja luft genom krubbitning, luften vänder i halsen. Den enda skada hästen kan få av att krubbita är att framtänderna slits ned. Krubbitarrem är därför helt onödigt, för att inte säga taskigt. Varför hindra hästen från det enda sätt som den hittat att hantera sin "hemska situation"?! Se istället till att de kanter hästen tar stöd mot är mjuka (t ex klädda med gummi) så att inte tänderna slits. Det är ett råd direkt från en av forskarna som jobbat med detta!
Numer tror man snarare att det är så att hästar som har lätt för att få kolik blir krubbitare, som ett sätt att hantera obehaget från magen. Krubbitning ger alltså inte kolik, men kolikhästar löper större risk att utveckla krubbitning!


Jasså det är bevisat? En ponny :love: på ridklubben kan inte vara utan krubbitarremmen för då får hon kolik! Vetrinären har konstaterat att hon får mkt luft i magen! Hon har annars aldrig kolik men så fort någon glömmer krubbitarremmen över natten är hästen halvdöd på morgonen!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jasså det är bevisat? En ponny :love: på ridklubben kan inte vara utan krubbitarremmen för då får hon kolik! Vetrinären har konstaterat att hon får mkt luft i magen! Hon har annars aldrig kolik men så fort någon glömmer krubbitarremmen över natten är hästen halvdöd på morgonen!

Detta har jag oxå varit med om. Hästen fick kolik ¨så fort man glömde remmen.

En annan fundering jag har till TS: Endorfiner frigörs av att de krubbar, de blir ju beroende av själva krubbningen eftersom de mår bra då. Om man har rem på så biter inte hästen (iaf min häst som är krubbitare) Om jag däremot inte har rem på så krubbar han. Om man då inte skulle ha rem så hade han fått krubba obehindrat och frigjort endorfinerna som i sin tur triggar honom att krubba ännu mer. Resultatet blir ju då att han krubbar ännu mer än han gjort från början eftersom han hela tiden triggar sig själv genom de endorfiner som ohämmat kan frigöras. Hästen är ju då "hög" på endorfiner hela tiden. Hur kan det vara bättre?

Jag köpte min häst som krubbitare. Han har ett bra hästliv nu, mkt utevistelse, fri tillgång på ensilage, gräs i hagen när det är rätt årstid. Han arbetas och rids dagligen, har stor box de timmarna han är inne och han står även på halm. Trots allt det så hade han garanterat krubbat tio gånger mer om jag hade plockat av remmen, just för att endorfinerna hade fått flöda helt ohämmat. Han skapar ju sitt eget beroende och det kommer ju bara bli ett större och djupare beroende om han ohämmat får ängna sig åt det.

Hur går mina tankegångar i hop med det du sa om att man inte ska ha rem på?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Nu har jag inte orkat att läsa igenom tråden men jag har en fråga angående följande påstående:

1) Krubbitning är en beteendestörning (inte en ovana) som kan drabba hästen om den inte får möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden (t ex utymme att röra sig, att äta regelbundet och ofta, sociala interaktioner med andra hästar)



Ett år hade vi ett föl som började att krubbita och väva innan han fyllt ett år.
Han gick i lösdrift i en flock med ett tiotal jämngamla hästar och en äldre "dadda". Varken hög eller låg i rang. Fri tillgång på BRA grovfoder och induviduell kraftfoder utfodring två gången om dagen.
Han kunde alltså stå mitt i flocken och tokväva, vi snackar KASTA sig från ben till ben. Eller så stog han och drog luft mot en staketstolpe eller ett träd timme ut och timme in.

Vad mer hade man kunnat göra för att denna häst INTE skulle ha skaffat sig dessa "olater"? Ingen annan i flocken visade några symptom och han hade inte haft några traumatiska upplevelser..........
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Vad var dte för ras?

Vissa hästar är mer känsliga för magsår, som kan vara en orsak till sk. "olater".
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Tråden är nästan 3 år gammal så förvänta er inte att trådskaparen finns kvar. Dock så rekommenderar jag att ni läser dennes inlägg vilket är baserat på forskningsresultat. Vill ni engagera er mer i detta rekommenderar jag att ni själva söker information på SLU och rent av kontakter de som hållit i forskningen. Där kommer ni få bästa svaren, troligen;)
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Vad var dte för ras?

Vissa hästar är mer känsliga för magsår, som kan vara en orsak till sk. "olater".

Det var ett fullblod och han kollades för magsår innan auktionen eftersom vi hade tagit för givet att han hade det( även om han inte visade några andra symptom) men icke..........
Han blev senare vinstrikaste tvååring så han kan ju inte ha mått alltför illa under uppväxten.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

kl

Finns en häst på ridskolan där jag rider, som krubbiter.
Du säger att luften vänder i matstrupen, men... Varför ser stackars Harald då ut som en uppsvälld ballong? :angel: :p
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag har noga tagit del av den forskning som finns på området och delar gärna med mig. Som alla idag tar för självklart; jorden är rund. Men när man först kom med det påståendet betraktades man som totalt knäpp. På samma vis är det med krubbitning. Det man vet om det idag är tvärtemot vad som står i många hästböcker, som bygger på gamla fakta. Ibland är hästvärlden bara alltför mycket; "så är det för så har det alltid varit". Allt går framåt, även forskning inom hästvärlden!

1) Krubbitning är en beteendestörning (inte en ovana) som kan drabba hästen om den inte får möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden (t ex utymme att röra sig, att äta regelbundet och ofta, sociala interaktioner med andra hästar)

2) Krubbitning smittar INTE. Eftersom det är en beteendestörning som uppkommer när hästen har "brist" på något av ovanstående så drabbas inte en häst som får utlopp för sina naturliga beteenden. Däremot, för en häst som lever i en miljö som är så dålig att den är på gränsen för att utveckla en beteendestörning, kan en häst med en beteendestörning vara den stressfaktor som "får bägaren att rinna över". Men det finns inget som säger att den hästen då också blir krubbitare, den kan lika gärna bli t ex vävare.
Om flera hästar i samma stall är krubbitare finns det all anledning att se över stallrutinerna med andra ord... Vad är det som är så illa att hästarna får beteendestörningar?

3)Krubbitning är lika beroendeframkallande som knark. Genom krubbitningen har den drabbade hästen hittat ett sätt att hantera den situation den lever i. Krubbitningen frigör endorfiner, som får hästen att må bättre. Därför är det så svårt för den att sluta, även om den kommer till en bättre miljö. Men naturligtvis ska man alltid försöka förbättra miljön, man vill ju inte att hästen ska behöva fortsätta må dåligt! Med en bättre miljö kan man också få krubbitningen att minska i omfattning. Väldigt få hästar krubbiter till exempel när de får gå i en tillräckligt stor hage med kompisar och sysselsättning ( t ex gräs), dvs så som en häst är gjord för att leva.

4) Krubbitning orsakar inte kolik! Man har i tester bevisat att hästen inte lyckas svälja luft genom krubbitning, luften vänder i halsen. Den enda skada hästen kan få av att krubbita är att framtänderna slits ned. Krubbitarrem är därför helt onödigt, för att inte säga taskigt. Varför hindra hästen från det enda sätt som den hittat att hantera sin "hemska situation"?! Se istället till att de kanter hästen tar stöd mot är mjuka (t ex klädda med gummi) så att inte tänderna slits. Det är ett råd direkt från en av forskarna som jobbat med detta!
Numer tror man snarare att det är så att hästar som har lätt för att få kolik blir krubbitare, som ett sätt att hantera obehaget från magen. Krubbitning ger alltså inte kolik, men kolikhästar löper större risk att utveckla krubbitning!

Snälla, se till att skaffa aktuella fakta, forskningen går framåt varje dag!! Var källkritiska!! Jag har kämpat i över fem år för att nå ut med detta, men de flesta är skeptiska eftersom de en gång lärt sig annorlunda. Kolla själva med SLU och de forskningsrapporter som finns i så fall! Visst, det tog lång tid innan man erkände att jorden var rund, men vi har väl kommit lite längre än så va..?!

Jag håller fullstädnigt med dej, det där låter som den enda vettiga förklaringen till varför hästar blir krubbitare. Jag vet dock inte vad jag ska göra med min dam... ett ungsto på 2,5 år... hon har leksaker, hon har stor box, hon har halm att pilla med, hon går ute största delen av dygnet, har hästar att leka med, får hö ofta ute i hagen... Jag vet inte vad som framkallar stressbeteendet, dock verkar det som om hon bara börjar bita på inredningen när det är dags att gå ut på morronen och hon går ut sist, så hon kanske blir lite stressad av att bli lämnad kvar..?
Jag försöker stimulera henne genom att göra grejer var och varannan dag och då är det bra ett tag men sen är hon där igen... så jag kliar mig fortfarande i pannan när jag ser henne börja tugga, kanske kliar det i tänderna?
Måste även påpeka att denna damen aldrig haft kolik ;)
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Väldigt mycket bra kunande och funderingar om krubbitning :)
Håller med om att man ska ifråga sätta allt man hör,
genom att läsa forskning, höra andras teorier och framför allt inte glöma att tänka själv!

Jag skulle vilja gå änu längre och veta mer praktiskt..Vad gör hästen när den krubbiter och hur framkallar den endorfinerna?
Sen är jag intresserad av konkreta tips om hur vilka förändringar man kan göra
och sen hur man kan vänja av hästen från beteendet..? rem verkar inte vara ett alternativ lr? någon som haft lyckat resultat?

Själv tror jag att krubbitning har mycket med vanor att göra.
att det ofta uppkomer vid miljöbyten eller ändrade vanor
som ex mindre motion, utevistelse, mat eller annan skötsel än hästen är van vid.
lite som att"man kan inte sakna det man inte har"

Har hästen hela sitt liv gått i en liten hage och fått minimal träning kan tycka det är helt ok med det, den van vid det och vet inget annat.
därimot om en häst som alltid gått i en stor hage och tränats flitigt plötsligt en dag flyttas till en liten hage och
tränas betydligt mindre. Då blirden den förvirrad och orolig för att den har ett behov som den inte får utlop för längre.

Sen finns det självklart naturliga behov oberoende av vilka vanor hästen har, men dom är olika starka.

(vet att det är en gammal tråd men sökte från google och diskussionen finns ju fortfarande kvar)
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Nu har inte jag läst genom hela tråden, men jag skriver ändå.
Min varmblodstravare krubbiter och har gjort det sen jag fick honom. De första åren jag hade honom stod han på lösdrift för att jag trodde att det skulle bli bättre. Mer sysselsättning osv. Men han krubbbet lika mycket för det..
Nu i år tog jag in honom för första gången. De är inte inne mer än 8-10 h varje natt men han krubbiter nu med.. Jag tycker ändå att jag har "satt in" en del sysselsättning. Det hänger granris i boxen och jag blandar hö med halm för att det ska ta längre tid för honom att sortera och äta.. Vill också säga att jag inte använder krubbitarrem..
Så min spontana tanke var.. mår min häst inte bra? Eller alltså, han är ju frisk, men ni fattar nog vad jag menar..
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag har ett russ som har vart krubbitare sen 1års ålder. Han är nu 15år och jag har haft honom i 5år, använder INTE krubbitarrem eftersom han har allergiproblem. Men jag provade bara för någon månad sen hur mycke större han vart av att krubbita. efter en riktig körtur och han hade vart inne i boxen ca 1h ökade måttet runt magen med 7cm.
Han går ute från kl 6 till 21 i en stor hage ihop med 3 andra hästar. Och när han inte har något att krubbita på tar han till de andra hästarna som hjälpmedel oavsett om de har täcke eller inte.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Gammal tråd men så viktig!

Behövs få in det nya i hästvärlden. Allt är inte som det alltid varit. Ta reda på fakta och kunskap, läs artiklar (finns jättemycket på engelska), var kritisk i ditt tänkande och använd sunt förnuft!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Kul jag har lärt mig dessamma. Jag brukar jämföra mitt krubbitande fullblod med rökare. hon biter när hon blir stressad o närvös I hennes stall på galoppen bet alla hästarna.Men hennes fölundge biter inte alls. O ingen av dom andra hästarna heller så det smittar defenetivt inte. Däremot skulle det vara kul o få veta om någon provat magsårs medicin och häten har slutat krubbita eller blivit bättre?min fick rejäl kolok en gång pga giftig växt, hon bet inte åå fyra månader, sen började hon igen. hon biter inte heller på sommarbetet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 934
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 110
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 301
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp