KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Intressant läsning, mycket tänkvärt. Ska absolut ha detta i åtanke i fortsättningen!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag kan inte annat än hålla med dig om det du skriver, jag tror inte på något sätt att hästar tar efter allt efter varandra, men det finns vissa saker de kan hänga på och också gör, vad de nappar på är nog ganska inviduellt.

Så den här bullshiten med att säga helt tvärsäkert att de inte kan ta efter varandra det köper jag inte.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

En inflik bara --> Ingen kan någonsin säga att något är tvärsäkert här i världen enligt min mening.

Jag anser däremot att det är positivt att man kan öppna nya synvinklar för varandra. Att säga att något är bullshit tycker jag inte främjar någon direkt trevlig diskussion, däremot kan man väl fortsätta diskutera i ämnet och utbyta tankar och åsikter på en annan nivå?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Pettsson skrev:
En inflik bara --> Ingen kan någonsin säga att något är tvärsäkert här i världen enligt min mening.

Jag anser däremot att det är positivt att man kan öppna nya synvinklar för varandra. Att säga att något är bullshit tycker jag inte främjar någon direkt trevlig diskussion, däremot kan man väl fortsätta diskutera i ämnet och utbyta tankar och åsikter på en annan nivå?

Jo i det här fallet tycke jag mig kunna det och det finns mycket som jag anser vara bullshit inom hästhantering varför skulle jag inte få tala om att jag tycker det är bullshit, varför måste man linda in saker och ting i alla oändlighet.

En del som skrivit här tycker väl förmodligen att "vi" är djurplågare om inte tvingar ut den här bävern på lösdrift för det är ju vad den vill (eller så är det ju så att den inte skulle trivas med det, vilket jag också kan säga helt säkert). Dessa tycker förmodligen att jag är ful med bullshit, men det får gärna tala om det för mig, jag vill inte ha massa omskivadne tjaffs, vad är det för fel med raka rör??
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

mycket_irriterad skrev:
Jo i det här fallet tycke jag mig kunna det och det finns mycket som jag anser vara bullshit inom hästhantering varför skulle jag inte få tala om att jag tycker det är bullshit, varför måste man linda in saker och ting i alla oändlighet.

En del som skrivit här tycker väl förmodligen att "vi" är djurplågare om inte tvingar ut den här bävern på lösdrift för det är ju vad den vill (eller så är det ju så att den inte skulle trivas med det, vilket jag också kan säga helt säkert). Dessa tycker förmodligen att jag är ful med bullshit, men det får gärna tala om det för mig, jag vill inte ha massa omskivadne tjaffs, vad är det för fel med raka rör??

Det är väl självklart att du kan tycka att ngt är bullshit, men i min värld känner jag det som en positiv del att vi kan utbyta våra kunskaper och tankar för att utvecklas som "hästmänniskor". Alla hästar är givetvis olika, jag kan alltså inte svara för din, men däremot för min. Med tanke på att hon var krubbitare i sitt förra hem och inte är det längre, tack vare lösdrift, så tror faktiskt JAG på det.
Dessutom uppskattar jag när andra vill utbyta likn. information för att JAG och säkert många, många fler kan lära sig se saker från andra vinklar.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Kan det inte vara så att det är inte krubbitandet de ärver. Utan en försämrad förmåga att hantera stress. Många människor uppträder på samma sätt när de är nervösa, varför skulle inte hästarna göra det?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

:bow: :bow: :bump: YES! så är det, kunde bara inte hitta rätta orden men precis så är det! Nervösa hästar lämnar ofta nervösa avkommor med större benägenhet för stressbeteende. dvs krubba, fladdra med käften (har en stor dam i stallet som vid minsta stressökning i stallet, in o utsläpp xvis, börjar fladdra med sin mun) dra med tänderna i gallret etc. Det måste man vara vaken på och i möjligaste mån försöka stressträna fölet. Och vara snabb med avvänjning. Den Stora Damen i stallet "blev av" med sitt föl när det var 5 mån. Avvänjningen gick helt smärtfritt och orsakades av att han började fladdra han med.. :crazy: ( tänker på det här vi diskuterar) vilket han slutade med och nu tränas han för fullt i social samvaro, går med som handhäst på gården överallt, in i garage, vedbod halmladan, bredvid bilen som startar osv. Han är stencool! Idag gick vi förbi brummande traktor utan att han ens tittade på den.. och stod uppbunden på gången o fick sina hovar putsade av hovis lite grann ( man har ju fri tillgång till en sådan då vi är gifta.. :D ) och han är bara 6 mån. - stencool!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Ja, det stämmer. Det är också till viss del ärftligt HUR en häst hanterar sin stress - med att utveckla stereotypier (som t ex krubbitning), att bli apatisk, eller något annat.

Vad som är viktigt att skilja på i den här diskussionen är naturligt förekommande beteenden, som hästar tar efter varandra - de påverkar varandra eftersom de är flockdjur - och onaturliga beteenden, t ex krubbitning. Nu har tråden blivit så lång, men det står i flera tidigare inlägg. Hästar kan inte lära sig nya beteenden genom att titta på en annan häst. Att bita, sparka m.m. är naturliga beteenden för hästar. De förekommer hos hästar som lever vilda. Krubbitning, vävning, tungrullning, att bita sig i flankerna etc är stereotypier och onaturliga beteenden. Ingen hästa "lär" sig dessa nya beteenden genom att se en annan häst utföra dem.

Sen finns det som sagt flera olika sätt för hästar att hantera stress på, genom stereotypier, andra beteendestörningar, apati m.m. Och självklart kan hästar stressa varandra, vilket (speciellt i kombination med en i övrigt påfrestande miljö) kan göra att en häst utvecklar något av ovanstående beteende(n). Men den har inte lärt sig själva beteendet. Det är ju viktigt att skilja på det eftersom det handlar om hur man ska bära sig åt för att rätta till hästens miljö så att man undviker stress och undviker att hindra hästen att utföra naturliga beteenden som den faktiskt har behov av att utföra.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Hästar kan inte lära sig nya beteenden genom att titta på en annan häst. Att bita, sparka m.m. är naturliga beteenden för hästar. De förekommer hos hästar som lever vilda. Krubbitning, vävning, tungrullning, att bita sig i flankerna etc är stereotypier och onaturliga beteenden. Ingen hästa "lär" sig dessa nya beteenden genom att se en annan häst utföra dem.
Är det så säkert, att dom inte kan lära sig den vägen? Är vi inte lite väl snåla med tilltron till hästarnas förmåga?
Hundar kan ta efter, det har jag sett flera gånger. Varför inte hästar?
Dom naturliga beteendena, hur har hästarna skaffat sig dom? Knappast bara genom det naturliga urvalet, väl?

LIA
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

LIA skrev:
Är det så säkert, att dom inte kan lära sig den vägen? Är vi inte lite väl snåla med tilltron till hästarnas förmåga?
Hundar kan ta efter, det har jag sett flera gånger. Varför inte hästar?
Dom naturliga beteendena, hur har hästarna skaffat sig dom? Knappast bara genom det naturliga urvalet, väl?

LIA

Här blir det intressant.

Ett föl som växer upp med sin mamma börjar redan efter ett par dagar apa efter mamma. Härma hennes beteende och tugga på höstrån etc.

Ett föl som växer upp moderslöst och nappas med flaska börjar inte med detta beteende inom ett par dagar. Ibland kommer de på det själv, ibland måste människan (i brist på annan häst) lära dem det.

Och beta är väl ett av de naturligaste beteenden som finns hos hästar, men ändå krävs det tydligen ett visst mått av 'härmning' för att fölet snabbt ska prova det.

Fölis här tuggade på mammas hö i boxen etc. Sen ute när mamma betade, och fölis var ett par dagar gammal, så skulle fölis också 'beta'. Bara det att halsen var för kort och frambenen för långa. Hon försökte och klurade och klurade tills hon gick ner på KNÄ (fram) och lyckligt stod och 'betade' (tuggade på gräs och jord och allt möjligt) bredvid mamma. Det var inte bara ett engångsbeteende utan hon gjorde det frekvent de följande dagarna, men utan trial and error metoden, utan direkt ner på knä.

Således, hon härmade helt klart mammas beteende (som alla föl), samtidigt som hon visade prov på egen problemlösning/situationshanteringsförmåga genom att räkna ut och sen minnas att det gick bra om man gick ner på knä.

Och en häst som aldrig tidigare sparkat i boxdörren, VARFÖR tar den efter det först när den hamnar bredvid en sparkare. Okej att sparkbeteende ätt anse som naturligt, men beteendet började inte förrän den fick en annan häst att apa efter.

Sen, kblstoet stod i TVÅ VECKOR i ett stall med alldeles för dåliga utetider (ut nio, in tre) och efter FYRA DAGAR började hon dra med tänderna längs boxgallret och föra oväsen. hon har aldrig tidigare och aldrig senare gjort det, men där gjorde hon det och snabbt. Såklart var grunden hennes vantrivsel med att stå så mycket inne, men hon har stått på boxvila mer än så utan att göra gallerdragningarna. MEN, i det där stallet vi stod två veckor, stod en annan häst i samma avdelning som drog tänderna längs gallret...

Så, jag tror inte vi ska underskatta hästarnas förmåga till efterapning. Hela deras flocktillvaro bygger faktiskt på att iakkta och följa annan hästs beteende/signaler. Och när de då har så utvecklat kroppsligt språk, och är så receptiva för sublima signaler, så varför skulle de inte vara receptiva för oänskat beteende, om omgivningen är den 'rätta'?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

LIA skrev:
Är det så säkert, att dom inte kan lära sig den vägen? Är vi inte lite väl snåla med tilltron till hästarnas förmåga?
Hundar kan ta efter, det har jag sett flera gånger. Varför inte hästar?

LIA
Det här är absolut en intressant fråga. Men svaret är fortfarande att hästar inte kan lära sig nya beteenden av varandra. Till att börja med undrar jag om de beteenden som du sett hundar ta efter varandra inte är beteenden som är naturliga för hundar? Även om det inte är så så kan jag tänka mig att hundar faktiskt skulle kunna lära sig nya beteenden av varandra, och det beror på att de har en helt annan ekologi än vad hästar har. De måste nämligen samarbeta för att kunna jaga tillsammans och det kräver i viss mån att man kan lära sig beteenden av varandra.

Det handlar inte om att ha dålig tilltro till hästarnas förmåga, det handlar om att förstå vilket ekologiskt sammanhang de är anpassade till.

LIA skrev:
Dom naturliga beteendena, hur har hästarna skaffat sig dom? Knappast bara genom det naturliga urvalet, väl?
Varför inte?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Alexandra_W skrev:
Så, jag tror inte vi ska underskatta hästarnas förmåga till efterapning. Hela deras flocktillvaro bygger faktiskt på att iakkta och följa annan hästs beteende/signaler. Och när de då har så utvecklat kroppsligt språk, och är så receptiva för sublima signaler, så varför skulle de inte vara receptiva för oänskat beteende, om omgivningen är den 'rätta'?
Det handlar inte om önskade eller oönskade beteenden. Det handlar om vilka beteenden som naturligt finns i hästens beteenderepertoar och vilka som inte finns där naturligt.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Skulle väldigt gärna vilja ta del av forskningen, har du någon länk till just detta forskningsresultatet elr måste man ta kontakt med institutionen för att få det skickat?

Jag har under årens lopp tom blivit hotad med uppsägning av boxplatsen eftersom jag krubbrems vägrat på min tott som troget bitit sen jag köpte honom.

och det som har varit mitt oros moment har varit just luftsväljning/mag biten, oljudet och förstörelsen kan jag hantera, men inte att han får fysiska konsekvenser av sitt beteende.

så vore väldigt tacksam!

mvh

/ elizette
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Det handlar om vilka beteenden som naturligt finns i hästens beteenderepertoar och vilka som inte finns där naturligt.
Hur anser du att hästarna har tillskansat sig sitt naturliga beteende? Någonstans ifrån måste det ju ha kommit?

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

pollipop skrev:
Självklart präglas fölen på sina mammor. Men man kan inte för den sakens skull skylla förekomst av beteendestörningar på något annat än att hästen är stressad/ frustrerad pga att den vistas i en för hästar onaturlig miljö.

Fast jag måste inflika att det kan inte endast vara det...travare krubbiter eller väver nästan aldrig...vävning har jag övht aldrig sett, däremot någon krubbitare och det är kanske EN enda på 35 år....

Jag arbetar med konvalecenter och många hästar kommer hit direkt efter ett lopp ibland, hästarna är på topp i träningsstatus och blir i värsta fall ståendes på box.....INGEN väver eller krubbiter....

Avlar man på krubbitande hingstar o ston?? JAG tror mycket beror på först o främst arv....både genetiskt och att dom lär sig av modern.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Men svaret är fortfarande att hästar inte kan lära sig nya beteenden av varandra.
VET man det? I så fall hur?
Idag rasar den ena vanföreställningen efter den andra, när det gäller djur. Tänk om det här är en i raden?

de har en helt annan ekologi än vad hästar har
Men även hästarna har ju ett (tvingande?) samarbete. Det är ju själva vitsen med flocklevandet. Varför skulle då inte hästar lära av varandra?

En sak till. Hästarna har ju en fungerande hjärna. Faktiskt. ;) Är det då inte logiskt att tro, att dom kan använda den konstruktivt och inte bara passivt?

En till. Hästar kan ju bevisligen lära av människor. Varför inte av hästar?

LIA
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

pollipop skrev:
Det handlar inte om önskade eller oönskade beteenden. Det handlar om vilka beteenden som naturligt finns i hästens beteenderepertoar och vilka som inte finns där naturligt.

Det är ett naturligt beteende för hästen att bita och gnaga, det kan vi vara överens om?

Nu ställer du en krubbitare bredvid en rastlös, uttråkad häst på boxvila. Den har stått på boxvila förr utan att knaprat ett enda dugg, men såfort den får krubbitaren bredvis sig börjar den knapra trä. Efter ett tag kommer den (antagligen av en slump) på att krubbita.

Men utan att den krubbitande hästen gett 'iden' så skulle den andra hästen inte ens börjat knapra, än mindre krubbita.

Så, kontentan är att krubbitning må vara ett o-naturligt beteende, men grunden (att gnaga/bita och undersöka med munnen) är högst naturlig. Och det beteendet kan efterapas.

Således, under vissa omständigheter kan visst en häst lära sig krubbita av en annan, såtillvida att den lär sig beteendet som leder till krubbitningen.

Att sparka och krafsa med framhovarna är också synnerligen normalt beteende. Och kan bevisligen smitta från häst till annan genom efterapning. Samtidigt som det inte BEHÖVER smitta.

och krubbitning ligger väldigt nära ett naturligt beteende (gnaga/bita), sparka/gräva är ett naturligt beteende. Det sistnämnda kan de garanterat härma. Och de kan garanterat härma gnagarbeteende.

Dessutom, enligt den senaste forskning jag läste (har dock ett par år på nacken) så börjar krubbitare med att gnaga, dvs äta trä. För att efter kortare eller längre tid komma på själva krubbitarbeteendet som utlöser kroppsegna lugnande substanser (dvs omedelbar belöning/lindring, och dessutom beroendeskapande). Men de fick inte en enda krubbitare att börja med att DIREKT krubbita, utan de gnagde först och verkade av en slump komma på själva krubbitningstekniken.

Så, nu är vi inte så långt från ett naturligt beteende (gnaga/bita) som kan skapa ett onaturligt beteende. Och då det naturliga beteendet härmas, så ökar ju risken för att hästen ska upptäcka det onaturliga beteendet..
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

martha skrev:
Fast jag måste inflika att det kan inte endast vara det...travare krubbiter eller väver nästan aldrig...vävning har jag övht aldrig sett, däremot någon krubbitare och det är kanske EN enda på 35 år....

Jag arbetar med konvalecenter och många hästar kommer hit direkt efter ett lopp ibland, hästarna är på topp i träningsstatus och blir i värsta fall ståendes på box.....INGEN väver eller krubbiter....

Avlar man på krubbitande hingstar o ston?? JAG tror mycket beror på först o främst arv....både genetiskt och att dom lär sig av modern.
Det är ett välkänt faktum att det är mycket ovanligare med stereotypier hos vissa raser än hos andra, och där är varmblodstravaren ett exempel på en ras som sällan har den här typen av beteendestörningar. Självklart beror det på arv - varmblodstravare hanterar sin stress på andra sätt än vad t ex engelska fullblod (exempel på en ras där det är vanligt med stereotypier) gör. Ska man generalisera tror jag också att det till viss del beror på hur vi håller hästarna. Det finns vissa skillnader mellan hästhållningen i galopp- och i travstall, t ex vad gäller utfodring av grovfoder.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

LIA skrev:
VET man det? I så fall hur?
Idag rasar den ena vanföreställningen efter den andra, när det gäller djur. Tänk om det här är en i raden?
LIA
Jag ska leta upp en referens när jag får tid.
LIA skrev:
Men även hästarna har ju ett (tvingande?) samarbete. Det är ju själva vitsen med flocklevandet. Varför skulle då inte hästar lära av varandra?
Det är skillnad på de interaktionerna som förekommer i en hästflock och det samarbete som krävs vid jakt i flock.
LIA skrev:
En sak till. Hästarna har ju en fungerande hjärna. Faktiskt. ;) Är det då inte logiskt att tro, att dom kan använda den konstruktivt och inte bara passivt?

En till. Hästar kan ju bevisligen lära av människor. Varför inte av hästar?

LIA
Självklart fungerar hästarnas hjärnor helt utmärkt. På hästsättet. Det är dock lite skiljt från människohjärnans sätt att fungera och därför är det här ovana tankar - vi utgår ju alltid från oss själva. Vad är det som hästar lär sig av människor? Jo, att tolka våra signaler och utföra beteenden som vi vill att de ska göra. Att tolka signaler är inget onaturligt beteende för en häst, det är en förutsättning för att flocken ska fungera. De beteenden som vi vill få hästarna att göra är naturliga beteenden som redan finns hos dem, vi skulle inte kunna lära dem ett beteende som inte redan fanns där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 993
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 113
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 310
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp