Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej, ny här i tråden. Är det ok att hoppa in?
Har en tik som är parad och håller tummarna för att hon är dräktig. Men vågar inte hoppas på något då löpet var väldigt konstigt
 
Min första kull jag har själv hemma, har nyss fått mitt Kennelnamn . Har två tikar av rasen dvärgschnauzer, svart och silver. De är mor och dotter, och planeras att paras med samma hane, en som jag har lånat hem. Ena tiken är parad redan, och väntar på att den andra ska börja löpa vilken dag som helst nu.

Kul! jag har själv en s/s Dvärgschnauzer på 4,5 år från Laness kennel. Han är dock inte i avel (nykastrerad) utan vi föder upp Schäfer av brukstyp :)
 
Vad roligt . Min ena tik är 5 och ett halvt, och har haft 2 kullar tidigare, och sen har jag hennes dotter som är snart 3 år. Har även en hane på 1.5 år från min tiks andra kull, men han är ute på foder.
 
Går och letar tecken på en ev dräktighets nu.... drygt men även spännande . Pendlar mellan hopp och förtvivlan .
Snart dax för ett ul, bara att hålla ut till dess!
 
Kul! jag har själv en s/s Dvärgschnauzer på 4,5 år från Laness kennel. Han är dock inte i avel (nykastrerad) utan vi föder upp Schäfer av brukstyp :)
Såg att din tik gick tom . Surt..
Men din dvärg är "bara" en sällskapshund då? Ingen du använt i avel?
 
Jag har ju planer på att para min tik till våren, men funderar över hur jag ska lägga upp min ledighet. Löper hon som hon ska kommer kullen hamna utanför de vanliga semesterveckorna. Hur har ni andra med "vanliga" heltidsjobb gjort?
 
Jag har ju planer på att para min tik till våren, men funderar över hur jag ska lägga upp min ledighet. Löper hon som hon ska kommer kullen hamna utanför de vanliga semesterveckorna. Hur har ni andra med "vanliga" heltidsjobb gjort?

Nu blev det ju aldrig någon kull, men;

Jag flaggade tidigt (tror det var ett eller två år innan :D ) för att jag planerade att para min tik och skulle behöva tjänstledigt under ett par månader när parning var gjord och tiken konstaterad dräktig, och att jag då skulle behöva vara lite öppen med när semestern skulle läggas och kanske inte kunna komma in med min ledighetsansökan lika tidigt som alla andra eftersom jag behövde anpassa mina semesterveckor till när det började bli dags för valparna.

Nu är säkert inte alla arbetsplatser lika flexibla som min (finns ju vissa arbetsplatser där man verkligen är låst till vissa semesterveckor ex), men det var inga problem öht att få till detta, särskilt som jag var så tidigt ute så det gick att planera för backup på mina arbetsuppgifter.
 
Nu blev det ju aldrig någon kull, men;

Jag flaggade tidigt (tror det var ett eller två år innan :D ) för att jag planerade att para min tik och skulle behöva tjänstledigt under ett par månader när parning var gjord och tiken konstaterad dräktig, och att jag då skulle behöva vara lite öppen med när semestern skulle läggas och kanske inte kunna komma in med min ledighetsansökan lika tidigt som alla andra eftersom jag behövde anpassa mina semesterveckor till när det började bli dags för valparna.

Nu är säkert inte alla arbetsplatser lika flexibla som min (finns ju vissa arbetsplatser där man verkligen är låst till vissa semesterveckor ex), men det var inga problem öht att få till detta, särskilt som jag var så tidigt ute så det gick att planera för backup på mina arbetsuppgifter.

Tack för att du delar med dig :)
Jag tänkte flagga för min chef om ett par veckor (har en jättemässa som börjar på måndag, så efter det), så jag är inte ute i riktigt lika god tid som du :D Men hon borde börja löpa i början av april någon gång, så en del av valptiden kommer jag ju kunna nyttja min vanliga semester.
Jag har en förhoppning om att kunna jobba hemifrån en hel del, och försöka lösa det med valpvakt i form av min käre far om jag måste åka in till jobbet någon eftermiddag.
Att vara tjänstledig kommer tyvärr inte fungera som det ser ut nu, även om min arbetsplats i regel är väldigt tillmötesgående.
 
@AraSlei jag flaggar något halvår-år i förväg, biter på naglarna tills löp och parning blir, finjusterar ledigheten efter parningsdatum och... so far, tomma tikar :D
Rent tekniskt tar jag (har jag planerat ta) en kombination av semester och kompledighet, och tar mer "obekväma" semestertidpunkter på sommaren för att väga upp.
 
@AraSlei jag flaggar något halvår-år i förväg, biter på naglarna tills löp och parning blir, finjusterar ledigheten efter parningsdatum och... so far, tomma tikar :D
Rent tekniskt tar jag (har jag planerat ta) en kombination av semester och kompledighet, och tar mer "obekväma" semestertidpunkter på sommaren för att väga upp.

Men åh, komp har jag ju! Det borde jag ju kunna jobba ihop ett gäng timmar tills dess :D tack! Jag har redan typ 40h på kompkontot sedan december som jag inte plockat ut.
Jag jobbar på kontor, men vi stänger produktionen under industrisemestern och då även kontoret. Annars hade jag gärna jobbat lite obekväma semesterveckor, men tyvärr är det få sådana här.
Men en kombination av hemmajobb, komp och semester borde kunna lösa mina problem :)

Så tråkigt med dina tikar alltså, du måste haft väldig otur!
 
Hur ställer ni uppfödare er till att sälja till äldre personer, typ 70+. Tänker väl främst på sviktande hälsa, dösdsfall osv som ju är större sannolikhet för ju äldre människor är.
Tvekar ni eller bryr ni er inte alls?

Är mitt uppe i omplacering av valpen/unghunden och pratade precis länge i telefon med en kvinna som lät väldigt bra men förvånad blev jag när hon sa att hon var 73 år! Hon frågade dock rätt ut om åldern var en nackdel för henne men förklarade också att hon är pigg och kry och har ett stort socialt nätverk så om något skulle hända skulle det alltid finnas personer som kan passa hunden.
Är ju inte alls erfaren vad gäller leta hem åt hundar så detta känns lite nervöst! Hur vet man att det blir bra? Hjälp!
(Tillägger att uppfödaren är involverad och jag litar såklart på henne och hennes erfarenheter).
 
Alltså, jag har bara varit med och placerat ut katter till äldre personer (75+) men vi har resonerat som så att om personen verkar bra och har en plan/ett stort nätverk om något skulle hända så är det inte en nackdel. Det viktigaste har varit att personen och katten matchar och vi känt oss säkra på att det blir bra för katten.
Ska tilläggas att det ofta har varit äldre katter då som behöver ett lugnt hem och inte kattungar.

Men, jag ser inte att en person som är äldre, som verkar ha koll på läget och erfarenhet av hund sedan tidigare skulle vara ett dåligt hem pga ålder. :) Så länge det finns en tanke kring vad som händer med hunden om något händer (men det tycker jag ju bör finnas för alla djur alltid, oavsett ägarens ålder). @Malibu_Stacy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 957
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 138
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 072
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp