Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skit också. När hane till lånetiken äntligen är bestämd, allt ser super ut, hanhundsägaren gett klartecken att tiken är godkänd...ja då dyker det upp en detalj som VI inte är ok med. Inte förenat med vårt avelstänk ang hälsa helt enkelt.
Så nu letar vi vidare. Jag är kräkless på avelsdata och telefonsamtal nu. Skitsvårt att få med allt på önskelistan i en hane.
 
Skit också. När hane till lånetiken äntligen är bestämd, allt ser super ut, hanhundsägaren gett klartecken att tiken är godkänd...ja då dyker det upp en detalj som VI inte är ok med. Inte förenat med vårt avelstänk ang hälsa helt enkelt.
Så nu letar vi vidare. Jag är kräkless på avelsdata och telefonsamtal nu. Skitsvårt att få med allt på önskelistan i en hane.

Det är kul med djuravel... eller något :meh: Fy vad surt :down:
 
Om ett tag kommer hanen hit - få se hur det blir. Provade tiken igår kväll med en bekants hane (som har parat flera gånger) och hon står som en stenstod för honom, men inte för den hanen jag valt. Så är intresset helt svalt idag får jag kanske gå in för plan C imorgon (plan B åkte på semester precis lagom denna vecka - så typiskt haha). Vi får se hur läget verkar idag - pjuh :nailbiting:
 
Om ett tag kommer hanen hit - få se hur det blir. Provade tiken igår kväll med en bekants hane (som har parat flera gånger) och hon står som en stenstod för honom, men inte för den hanen jag valt. Så är intresset helt svalt idag får jag kanske gå in för plan C imorgon (plan B åkte på semester precis lagom denna vecka - så typiskt haha). Vi får se hur läget verkar idag - pjuh :nailbiting:
Tikar :banghead:
 
Om ett tag kommer hanen hit - få se hur det blir. Provade tiken igår kväll med en bekants hane (som har parat flera gånger) och hon står som en stenstod för honom, men inte för den hanen jag valt. Så är intresset helt svalt idag får jag kanske gå in för plan C imorgon (plan B åkte på semester precis lagom denna vecka - så typiskt haha). Vi får se hur läget verkar idag - pjuh :nailbiting:
Får man bara ett par nupp i sitt liv så har man rätt att vara kräsen ;)
 
Skit också. När hane till lånetiken äntligen är bestämd, allt ser super ut, hanhundsägaren gett klartecken att tiken är godkänd...ja då dyker det upp en detalj som VI inte är ok med. Inte förenat med vårt avelstänk ang hälsa helt enkelt.
Så nu letar vi vidare. Jag är kräkless på avelsdata och telefonsamtal nu. Skitsvårt att få med allt på önskelistan i en hane.

Får man vara nyfiken och fråga vad det är som har dykt upp?
Hur "bråttom" har ni? Alltså när beräknas tiken löpa?
 
Får man bara ett par nupp i sitt liv så har man rätt att vara kräsen ;)
Idag väldigt mycket mer intresse och tiken står (dag 16 idag...) men hon stod förra parningen tre dagar innan den hanen parade. Nuvarande hane gör halvhjärtade försök så det är inte riktigt dags än - men hoppas att inom ett dygn eller två så ska det ske. Klart mycket mer intresse från bådas håll idag. Dom gillar att hålla en på halster :nailbiting::p Jäkla sätt att skjuta fram höglöpet mer och mer för varje löp :arghh:;)
 
Får man vara nyfiken och fråga vad det är som har dykt upp?
Hur "bråttom" har ni? Alltså när beräknas tiken löpa?

En hälsorelaterad sak som kan vara ärftlig fanns i linjen. Vill inte säga mer än så eftersom vi hann få ut kombon på hemsidan och jag kan inte svära på att det jag fick veta är sant. Men vi tar inga chanser.
Tiken ska inte paras förens i september så vi har gott om tid på oss. Vi har fördjupat oss i "plan B-hanen" och det ser bra ut. Han är äldre och har en del utvärderat efter sig. Får vi bara ok från ägaren så kör vi på honom.
 
Nu är Polly parad och rätt dag var det absolut. Plan A blev inget alls, så vet inte om Polly är en för dominant tik eller vad som felade. Han ville inte alls, så något stämde inte alls för rätt dag var det absolut. Plan B var på semester så det blev en plan C - men det kommer bli så bra så :)
 
Nu är Polly parad och rätt dag var det absolut. Plan A blev inget alls, så vet inte om Polly är en för dominant tik eller vad som felade. Han ville inte alls, så något stämde inte alls för rätt dag var det absolut. Plan B var på semester så det blev en plan C - men det kommer bli så bra så :)

Som för oss sist då. Tiken var superkåt men hanen var måttligt i tresserad. Han klev väl upp ett par gånger och gjorde ett par halvhjärtade juckande.
Tyvärr var det för sent när hon kom till plan B-hanen.
 
Som för oss sist då. Tiken var superkåt men hanen var måttligt i tresserad. Han klev väl upp ett par gånger och gjorde ett par halvhjärtade juckande.
Tyvärr var det för sent när hon kom till plan B-hanen.
Tack och lov så bodde båda dessa hanar inom en radie av 10 mil, med ägare som kunde ställa upp och köra. Nu är det väl inte den mest optimala den parningen jag gjort nu, men jag ångrar inget och tänkte noga till innan jag bestämde mig - det är nämligen samma kombo jag gjort tidigare. Men den kullen blev oerhört bra, med både snygga och oerhört mentalt trevliga och lagom arbetsglada avkommor med bra av-och påknapp (vilket är nog så viktigt i en spretig ras både utseendemässigt och mentalt). Jag ångrar dock att jag inte sparade en tikvalp från den kullen så jag hoppas på att få en nu som jag ev kan fortsätta med i avel om det vill sig väl :love: Dom flesta är ju sålda till enbart sällskap (utom ev en långt bort). Så jag hoppas på helsyskon till Skalman nu. Kommer säkert få på skallen av vissa, medans andra är riktigt glada ;)
 
Nu är Polly parad och rätt dag var det absolut. Plan A blev inget alls, så vet inte om Polly är en för dominant tik eller vad som felade. Han ville inte alls, så något stämde inte alls för rätt dag var det absolut. Plan B var på semester så det blev en plan C - men det kommer bli så bra så :)

Låter väl som att han kanske inte har så hög sexualdrift och då var det väl bra att det inte blev något. Synd med plan B men plan C låter väl bra det med! :) hoppas det blir många tikar så du har att välja emellan ;)
 
Tack och lov så bodde båda dessa hanar inom en radie av 10 mil, med ägare som kunde ställa upp och köra. Nu är det väl inte den mest optimala den parningen jag gjort nu, men jag ångrar inget och tänkte noga till innan jag bestämde mig - det är nämligen samma kombo jag gjort tidigare. Men den kullen blev oerhört bra, med både snygga och oerhört mentalt trevliga och lagom arbetsglada avkommor med bra av-och påknapp (vilket är nog så viktigt i en spretig ras både utseendemässigt och mentalt). Jag ångrar dock att jag inte sparade en tikvalp från den kullen så jag hoppas på att få en nu som jag ev kan fortsätta med i avel om det vill sig väl :love: Dom flesta är ju sålda till enbart sällskap (utom ev en långt bort). Så jag hoppas på helsyskon till Skalman nu. Kommer säkert få på skallen av vissa, medans andra är riktigt glada ;)

Vår plan B bodde bara 4 mil bort men tiken har korta höglöp och tyvärr åkte vi försent. Nästa gång gör vi ett progtest tidigare.
 
Låter väl som att han kanske inte har så hög sexualdrift och då var det väl bra att det inte blev något. Synd med plan B men plan C låter väl bra det med! :) hoppas det blir många tikar så du har att välja emellan ;)
Polly är en rätt dominant tik - och han har inte parat förut. Men det var nog inte meningen då, men jag ville gärna åt vissa linjer där - men samtidigt vill jag inte få in fel saker heller och köndrift och mer säkerhet är viktigt. Så synd att reservhanen var på semester, för det är en hane jag gillar skarpt - men pga Pollys tidigare skada (avslitna ligament pga en annan krockskada) så vill jag inte vänta 7-9 månader på nästa löp. Hon är helt okej och jämt och fint musklad och lever normalt liv nu, men är överrörlig i det benet. Det kommer alltid finnas en risk att hon någon gång i sin vilda framfart råkar vrida av det lilla som finns kvar av ligamenten och då kan det bli kört. Vill gärna få chansen att få en tik att fortsätta med om det skulle gå illa någon gång. Men självklart hoppas jag hon håller i många år till
 
Vart tog min gulliga lilla Skalman vägen som bara smånosat på sin mamma under löpet. Efter parningen med alla "porr-dofter" som hör till, så blev han en bortbyting och vill göra samma saker han med - Polly är skitförbannad på honom :rage:
Nu har jag en ung slyngel som inte ens kan se rätt fram under promenaderna, utan riskerar att få en blåtira av en lyktstolpe eller något om vi går ut allihop - han har bara tindrande ögon för mor sin :banghead: :o :p
Nåja, max 2 dygn till sen bör hon gå ur höglöpet - vi ska bara fixa ett besök till medhanen imorgon för att täcka hela höglöpet, sen ska det börja bli lugnt.

Sidospår från avdelningen för småkåta unghundar som en gång varit valpar ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 960
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 140
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 072
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp