Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade vi första valpköparbesöket! En trevlig spekulant som jag inte kände till sedan tidigare, så det kändes fint att ses. Han känner hanhundsägaren väl och har jagat lite tillsammans med hanen och var imponerad av honom. Kul!
Känns som att vi får börja ladda upp med fika nu :p
 
Igår hade vi första valpköparbesöket! En trevlig spekulant som jag inte kände till sedan tidigare, så det kändes fint att ses. Han känner hanhundsägaren väl och har jagat lite tillsammans med hanen och var imponerad av honom. Kul!
Känns som att vi får börja ladda upp med fika nu :p
Om jag tar med en flaska vin, får jag stanna över natten? :D Skämt å sido, lite sörjer jag att vi bor så långt ifrån varandra, det blir ett rätt rejält projekt att hälsa på liksom. :D
 
En kompis som jobbar på djursjukhus tar med Ladda för progprov och herpesvaccinering på torsdag :bump: förmodligen är det för tidigt för progprov, men jag tror att hon började löpa en eller ett par dagar innan jag upptäckte det.. Hon har varit duktig på att dölja sina löpstarter tidigare och jag vågar inte chansa. Räknar dock med att det visar på att hon inte är nära höglöp ännu och att jag kan chilla lite, och att jag får ta om det på måndag.
Pga nyfiken beställde jag hem typ "ägglossningsstickor" för hund också, tänkte att det kan vara intressant inför framtiden att testa dem och jämföra med vad progesterontesten säger.
 
Igår hade vi första valpköparbesöket! En trevlig spekulant som jag inte kände till sedan tidigare, så det kändes fint att ses. Han känner hanhundsägaren väl och har jagat lite tillsammans med hanen och var imponerad av honom. Kul!
Känns som att vi får börja ladda upp med fika nu :p

Vist är det kul när man får köpare som "känner" den ena hunden och vill köpa pga dennes arbetskvalifikationer? Då känner man att man är något på spåren :)
Vi har en sån köpare till denna kullen. Hen tränar med tikägaren och har frågat i över året om tiken inte ska ha en kull för hen gillar tikens typ så skarpt :)
 
Vist är det kul när man får köpare som "känner" den ena hunden och vill köpa pga dennes arbetskvalifikationer? Då känner man att man är något på spåren :)
Vi har en sån köpare till denna kullen. Hen tränar med tikägaren och har frågat i över året om tiken inte ska ha en kull för hen gillar tikens typ så skarpt :)

Ja, verkligen! Jag har några som vill köpa pga att de jagat med Ladda och så nu någon som även jagat med hanen. Det känns precis som du säger, att man är rätt ute då :)
 
Har precis pratat i telefon med Ebrahs uppfödare, och som det är nu så är de helt inställda på att ta en kull på Ebrah (de har rätt till en kull). Om det ska bli något av det och det inte ska förstöra någon LC-karriär och dessutom anpassas efter Ebrahs oregelbundna löp, då är det i princip bara nästa år på hösten som gäller.

Jag sa dock att OM vi kan komma överens om hane, då kan jag låta dem använda Ebrah även efter att hon fyllt 5 år. Ska det bli valpar så ska även hjärtat ultraljudas utan anmärkning, och detsamma på hanen såklart.

Så tja, vi får väl se om/när jag ansluter i den här tråden... Just nu har jag och uppfödaren spanat in helt olika hanar, men i grund och botten har vi ju lite samma syn på hur en bra saluki ska vara (annars hade jag ju inte tagit hund från dem :p ). De hundar jag spanar på har inte uppfödaren speciellt bra koll på och likadant tvärt om, det är på ett sätt intressant, för det bäddar ju upp för många, långa samtal där vi båda får lära oss mer av de delar av rasen som vi i dagsläget inte har kunskap om.
 
Har precis kommit hem från en sjukt intressant föreläsning om dräktighet och valpning. Så himla många bra tips om vad man kan göra vid fellägen, värksvaghet, hur man vet om tiken gått över i utdrivningsfasen även om hon inte får några värkar, hur viktigt det kan vara med progesterontest osv. Är ännu mer pepp (och delvis ännu mer livrädd, Herregud så mycket som kan gå fel!) nu :bump:
 
Har precis kommit hem från en sjukt intressant föreläsning om dräktighet och valpning. Så himla många bra tips om vad man kan göra vid fellägen, värksvaghet, hur man vet om tiken gått över i utdrivningsfasen även om hon inte får några värkar, hur viktigt det kan vara med progesterontest osv. Är ännu mer pepp (och delvis ännu mer livrädd, Herregud så mycket som kan gå fel!) nu :bump:
Någon del av uppfödarutbildning eller hur hittade du en sådan föreläsning?
 
Någon del av uppfödarutbildning eller hur hittade du en sådan föreläsning?

Jag arrangerade den själv :angel: fördelen med att driva ett hundföretag :D
Hon som höll i den är dels veterinär och uppfödare, och har dels vuxit upp som kennelflicka men även jobbat utomlands på jättekennlar och har varit med och levererat flera hundra kullar. Känner till henne pga att hon också har wachtel och att vi startat prov tillsammans, så när jag fick nys om att hon börjat ge föreläsningar så var det snabbt bestämt :)
 
Jag arrangerade den själv :angel: fördelen med att driva ett hundföretag :D
Hon som höll i den är dels veterinär och uppfödare, och har dels vuxit upp som kennelflicka men även jobbat utomlands på jättekennlar och har varit med och levererat flera hundra kullar. Känner till henne pga att hon också har wachtel och att vi startat prov tillsammans, så när jag fick nys om att hon börjat ge föreläsningar så var det snabbt bestämt :)
Haha, ja jösses så praktiskt! Men det låter ju verkigen som en kurs många borde gå (kanske främst de oseriösa uppfödarna iofs...).
 
Haha, ja jösses så praktiskt! Men det låter ju verkigen som en kurs många borde gå (kanske främst de oseriösa uppfödarna iofs...).

Verkligen!
Ja, jag tror det är något alla skulle ha nytta av att gå :) det var främst nya/blivande uppfödare, några som har haft 5-6 kullar och sedan ett par som hållt på i typ 30 år, haha. Men jag tror alla var nöjda, alla 20 som närvarade skrev upp sig för en föreläsningstrio till hösten :)
Det var många bra diskussioner om t ex snitt eller vänta ut om tiken har en död valp kvar i magen efter att ha fött ett gäng friska valpar, hur viktigt det är att ha koll på exakt ägglossningsdag om man inte är helt hundra på att valpningen faktiskt kommit igång och att tiken inte bara aborterat en valp sent (eller att man är hundra på att veterinären vet alla knep för att säkert ta reda på det), att tikar som ska snittas har störst chans att komma igång med mjölken ordentligt om det är gasnarkos i stället för den andra varianten, vikten av att känna efter med fingrarna i tiken oavsett om det är en normal förlossning eller om det är komplikationer osv osv.
 
Vad tycker ni erfarna uppfödare är ett absolut måste att ha hemma inför valpning?
Har för mig att uppfödarboken tog upp ungefär samma saker som jag har i lamningslådan: Termometer, gummihandskar, glidmedel, handdukar och en slemsug. Jag hade även en varmvattenflaska lättillgänglig, ifall någon skulle komma ut medtagen och behöva extern värmekälla.
 
Vad tycker ni erfarna uppfödare är ett absolut måste att ha hemma inför valpning?
Hushållsrulle,plastkasse (för att torka upp o kasta moderkakor i) peang eller tråd ifall någon navel blöder,laddad tele och en god vän som inte har något emot att bli väck mitt i natten :D, saker som är lätta att äta o inte behöver tillagas eller kan lämnas obevakade under tillagning, godis, MASSOR med kaffe,tålamod och god fysik ifall det behövs åtskilliga springturer runt huset och en handuk.
 
Har för mig att uppfödarboken tog upp ungefär samma saker som jag har i lamningslådan: Termometer, gummihandskar, glidmedel, handdukar och en slemsug. Jag hade även en varmvattenflaska lättillgänglig, ifall någon skulle komma ut medtagen och behöva extern värmekälla.

Hushållsrulle,plastkasse (för att torka upp o kasta moderkakor i) peang eller tråd ifall någon navel blöder,laddad tele och en god vän som inte har något emot att bli väck mitt i natten :D, saker som är lätta att äta o inte behöver tillagas eller kan lämnas obevakade under tillagning, godis, MASSOR med kaffe,tålamod och god fysik ifall det behövs åtskilliga springturer runt huset och en handuk.

Det låter som vettiga grejer :up: Bra tips, tack!

Jag har progesterontestat idag (i förmiddags) och en himla tur var väl det - 5,8ng/ml idag, dvs ägglossningsdygn :bump: Så ikväll åker vi till hanen för en första dejt, och så får vi se om hon ställer sig redan idag eller om det blir först i morgon.
 
Det låter som vettiga grejer :up: Bra tips, tack!

Jag har progesterontestat idag (i förmiddags) och en himla tur var väl det - 5,8ng/ml idag, dvs ägglossningsdygn :bump: Så ikväll åker vi till hanen för en första dejt, och så får vi se om hon ställer sig redan idag eller om det blir först i morgon.

Heja heja :D
 
Det låter som vettiga grejer :up: Bra tips, tack!

Jag har progesterontestat idag (i förmiddags) och en himla tur var väl det - 5,8ng/ml idag, dvs ägglossningsdygn :bump: Så ikväll åker vi till hanen för en första dejt, och så får vi se om hon ställer sig redan idag eller om det blir först i morgon.

Tjohoo! :banana:
Vi sitter på en pub i Skottland och håller alla tummar vi har för lyckade parningar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 954
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 136
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 672
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 069
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp