Bukefalos 28 år!

Kvinnans rätt till sin egen kropp

Jag önskar jag hade modet att sterilisera mig men är ju fullständigt skräckslagen inför fysiska ingrepp i kroppen. Men å andra sidan, skulle jag bli gravid vore det en katastrof.

Kanske inte har med tråden att göra. Men jag känner precis likadant.. Livrädd för det fysiska ingreppet. Katastrof om jag blev gravid. Troligen är det "lilla" ingreppet ändå bättre för min del. Men en ska våga också!
 
Kanske inte har med tråden att göra. Men jag känner precis likadant.. Livrädd för det fysiska ingreppet. Katastrof om jag blev gravid. Troligen är det "lilla" ingreppet ändå bättre för min del. Men en ska våga också!

Kan nämna att det inte behöver vara ett kirurgiskt ingrepp (om jag nu använder mig av rätt begrepp).
När jag gjorde min sterilisering så fick jag Essure implantat. Inga snitt, utan de placerades i äggledarna via slidan.
Gott om smärtstillande och lugnande (som de fyllde på med allt eftersom om jag ville ha mer).
 
Men det är ju jättesynd att ni ska ha det så? Är han inte ok med att leva utan barn så är ni ju uppenbarligen helt fel för varandra?
Han säger att han förstår och är ok med det. Men vet inte hur det skulle vara om jag tog ett sånt beslut.
Vi är unga än 21 och 25 så han tror väl som alla andra att det ändrar sig med åren, även om jag är säker på att jag inte vill.

Adopterar gärna men han vill inte efterstom jag är fertil. Vi pratar mycket så oroa inte över det.

Sorry för OT
 
Han säger att han förstår och är ok med det. Men vet inte hur det skulle vara om jag tog ett sånt beslut.
Vi är unga än 21 och 25 så han tror väl som alla andra att det ändrar sig med åren, även om jag är säker på att jag inte vill.

Adopterar gärna men han vill inte efterstom jag är fertil. Vi pratar mycket så oroa inte över det.

Sorry för OT
Är det graviditeten som är problemet för dig eller att ha barn?
 
Jamen för helvete !!! Kan ni inte läsa????? Eller göra ett enkelt googlesök????
Ibland funderar jag allvarligt på hur hjärnan fungerar på Bukefolk? Källkritik någon??


Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.

Vad är det egentligen som är oroande med ett högt abortantal? Rimligen genomförs det precis så många aborter som det behövs? En abort är ingenting som någon gör för skojs skull och konsekvensen av sänkt abortantal är ju att det istället föds oönskade barn. Hur är det något att sträva efter?

Och? 3 månader då är fostret ganska stort, vid 5 månader är din mage rejält stor (jag skulle kunna posta min egen fd.frus mage mage men avstår) då är fostret färdigutvecklat.

Nej, det är det faktiskt inte alls, fostret är 5-6 cm och väger runt 15g i vecka 12.

Vid 20 veckor är fostret inte färdigutvecklat. Vad tror du resterande 20 veckor är till för? Det föds inga barn i vecka 20 som överlever. Visst ser fostret ut som en bebis i den här veckan men det är inte livsdugligt utanför magen och är långt ifrån färdigbakat.
 
Här är ännu en som blev gravid utan att veta om det. Käkade p-piller och hoppade över mensen varje månad så det var inte ens konstigt att den inte var närvarande. Hade inte ett enda symptom. Jag hade flyt och gjorde ett gravtest på "det är något som inte stämmer"-känsla. Var då i vecka 16-17. Tack och lov gjorde jag inte testet en vecka senare och kunde istället genomföra en sen abort, knappast speciellt trevligt eller lättsamt beslut.
 
Jag har också funderat över om aborttalen är så höga ?
Drygt 30' per år.
Jag läste någonstans att det innebär stAtistiskt att var tredje kvinna gör abort. Orkar inte räkna nu om det stämmer.
Men tänk att en kvinna är fertil i 25- 30 år. Är aborttalen så höga då?
Sen är det klart att alla förstår att det för individen är jobbigt att gå igrnom. Men jag undrar över diskussioner över höga aborttal?
 
Kan nämna att det inte behöver vara ett kirurgiskt ingrepp (om jag nu använder mig av rätt begrepp).
När jag gjorde min sterilisering så fick jag Essure implantat. Inga snitt, utan de placerades i äggledarna via slidan.
Gott om smärtstillande och lugnande (som de fyllde på med allt eftersom om jag ville ha mer).

Nej kanske inte kirurgiskt men ingrepp. Har en hel del bakom mig som gör att jag inte klarar något av dem. Hade vid val hellre valt operation trots sövning. Lugnande gör bara att jag känner att jag förlorar kontrollen.
 
Nej, verkligen inte. Det är ett gräsligt system.

Jag skrev inte att vi skulle kopiera deras system rakt av.

Men tex att man inte får barnbidrag om man har fler än 2 barn eller liknande kan ju vara en bra början.

I Sverige har vi väl inte det problemet så mkt, vi föder ju färre barn, jag pratar om världen, inte lilla Sverige.

Men något måste ju göras. Vi kan inte hålla på och öka befolkningen helatiden. Det är ohållbart.
 
Men tex att man inte får barnbidrag om man har fler än 2 barn eller liknande kan ju vara en bra början.
Det vore en urusel början. Det kan vara det dummaste förslaget jag hört ärligt talat, eller åtminstone det mest cyniska.

Vill du få människor att skaffa färre barn får du ju först titta på vilka faktorer som gör att folk skaffar mer än ett barn och sedan arbeta utifrån det. Att dra in barnbidraget så att fattiga personer får det tuffare och rikare personer kan carry on som vanligt kommer ju inte lösa nånting alls.
 
Det vore en urusel början. Det kan vara det dummaste förslaget jag hört ärligt talat, eller åtminstone det mest cyniska.

Vill du få människor att skaffa färre barn får du ju först titta på vilka faktorer som gör att folk skaffar mer än ett barn och sedan arbeta utifrån det. Att dra in barnbidraget så att fattiga personer får det tuffare och rikare personer kan carry on som vanligt kommer ju inte lösa nånting alls.

Jag gissar att folk skaffar barn för att de vill ha barn.
Här är det norm att ha 2-3 barn. Då kommer de som vill ha barn mest troligt skaffa sig så många barn.

Så man måste ändra normen.

Hur?

Det har jag inte tänkt igenom.
Personligen så förstår jag inte varför folk vill ha barn överhuvudtaget, så för mig är det inte riktigt ett issue.

Man kan ju inte sätta folk i fängelse eller tvinga fram aborter. Det enda man kan göra som jag ser det är att locka med att det är lättare med färre barn. Bättre ekonomi med färre barn.

Ser du någon annan lösning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp