Bukefalos 28 år!

Kvinnans rätt till sin egen kropp

Jag gissar att folk skaffar barn för att de vill ha barn.
Här är det norm att ha 2-3 barn. Då kommer de som vill ha barn mest troligt skaffa sig så många barn.

Så man måste ändra normen.

Hur?

Det har jag inte tänkt igenom.
Personligen så förstår jag inte varför folk vill ha barn överhuvudtaget, så för mig är det inte riktigt ett issue.

Man kan ju inte sätta folk i fängelse eller tvinga fram aborter. Det enda man kan göra som jag ser det är att locka med att det är lättare med färre barn. Bättre ekonomi med färre barn.

Ser du någon annan lösning?
De länder där folk skaffar många barn beror väl ofta på dels brist på preventivmedel. Samt att det är barnen som ska försörja och vara ens trygghet när man blir äldre.
När ett lands standard och välstånd höjs brukar folk skaffa färre barn.
 
@kimmis87 Jag håller inte med om att vi borde föda färre barn i Sverige så jag ser inte att en lösning behövs.

Skulle det behövas en lösning så skulle det nog snarare vara utbildning och upplysning som skulle fungera väl än att dra in barnbidraget.
Då ber jag dig att läsa min inlägg igen, jag skriver MKT tydligt att det inte är lilla Sverige jag pratar om.
Även om vi absolut inte behöver bli fler.
 
De länder där folk skaffar många barn beror väl ofta på dels brist på preventivmedel. Samt att det är barnen som ska försörja och vara ens trygghet när man blir äldre.
När ett lands standard och välstånd höjs brukar folk skaffa färre barn.

Mjo, men vi skulle ju behöva minska världsbefolkningen med ett antal miljarder om vi vill behålla planeten som hem länge till.
 
Jag skrev inte att vi skulle kopiera deras system rakt av.

Men tex att man inte får barnbidrag om man har fler än 2 barn eller liknande kan ju vara en bra början.

I Sverige har vi väl inte det problemet så mkt, vi föder ju färre barn, jag pratar om världen, inte lilla Sverige.

Men något måste ju göras. Vi kan inte hålla på och öka befolkningen helatiden. Det är ohållbart.
ca 19.00-26.15 om man inte vill kolla hela.
 
@kimmis87 Eftersom du pratade om svenska barnbidrag och barnnormen "här" så missförstod jag!

Men då är idén ännu sämre ju. Vi vet for a fact att utbildning, tillgång till preventivmedel, kvinnors empowerment samt fattigdomsbekämpning är vad som behövs.

Det markerade, går ju faktiskt bakåt även i vårat land...
 
Intressant. Jag undrar då (kan inte googla fram bra svar) vilka länder (förutom nordiska) som har barnbidrag (att dra in eller utge).

Men snälla du, jag skrev själv att jag INTE hade tänkt igenom det, är det jobbigt att läsa igenom mina inlägg innan du svarar på dem?

Jag har heller inte suttit och googlat fram alla länders lagar osv.

Jag säger bara att världsbefolkningen behöver minska.
 
@kimmis87 Äsch, det är snart krig med N.Korea. Befolkningen lär minska.

Haha! Ja, fast kanske inte med så mkt som skulle behövas ;)
Och så tror jag att folk i de drabbade länderna tar igen det genom att skaffa massor barn sen.

Jag har svårt att tro att N.Korea hinner ha ihjäl några miljarder människor innan storebror ingriper ;)
 
Och det ska vi komma åt genom att ta ifrån dem det svenska bidragssystemet, fast det tydligen (enligt din retorik) inte berör Sverige? Ju mer jag läser av dina inlägg, desto mer förvirrat framstår det.
Ja, det var därför jag rörde ihop det också. Fick liksom inte ihop det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp