Kvinnans rätt till sin egen kropp

MJLee

Trådstartare
Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som vill ta ifrån kvinnor rätten till sin egen kropp. http://www.helahalsingland.se/opini...darna-sd-och-kristna-hogern-har-funnit-varann

I USA lagstiftar man om att kvinnor som får missfall ska lagföras som mördare. Att Planned Parenthood ska förlora sitt federala stöd. Att bistånd inte ska gå till organisationer i tredje världen som arbetar med kvinnors rättigheter genom information och liknande. I forna öst så bryter regering, riksdag och domstolar öppet mot EU:s principer om mänskliga rättigheter. För att inte tala om stora delar av Asien, Ryssland, Daesh och Mellanöstern. Vad i helvete är det som pågår?!?

Jag har alltid varit stolt som svensk att Sverige är ett föregångsland vad gäller kvinnliga rättigheter och jämställdhet. Jag trodde verkligen världen var på väg åt rätt håll med ökad jämställdhet men nu verkar vi vara tillbaka 100 år igen och en kamp som var vunnen måste man slåss för igen. Det som skrämmer ffa är ju att den sk västvärlden nu
är den som i allt snabbare takt rullar tillbaka kvinnors rätt till sin kropp och jämställdhet. :turd:
 
Jag har alltid varit stolt som svensk att Sverige är ett föregångsland vad gäller kvinnliga rättigheter och jämställdhet.

I Sverige (genom nuvarande lagstiftning) tycker vi det är moraliskt rätt att frånta kvinnor rätten till deras egna kroppar, precis som SD i nio av tio fall. Tycker du det är att vara ett föregångsland?
 
Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som vill ta ifrån kvinnor rätten till sin egen kropp. http://www.helahalsingland.se/opini...darna-sd-och-kristna-hogern-har-funnit-varann

I USA lagstiftar man om att kvinnor som får missfall ska lagföras som mördare. Att Planned Parenthood ska förlora sitt federala stöd. Att bistånd inte ska gå till organisationer i tredje världen som arbetar med kvinnors rättigheter genom information och liknande. I forna öst så bryter regering, riksdag och domstolar öppet mot EU:s principer om mänskliga rättigheter. För att inte tala om stora delar av Asien, Ryssland, Daesh och Mellanöstern. Vad i helvete är det som pågår?!?

Jag har alltid varit stolt som svensk att Sverige är ett föregångsland vad gäller kvinnliga rättigheter och jämställdhet. Jag trodde verkligen världen var på väg åt rätt håll med ökad jämställdhet men nu verkar vi vara tillbaka 100 år igen och en kamp som var vunnen måste man slåss för igen. Det som skrämmer ffa är ju att den sk västvärlden nu
är den som i allt snabbare takt rullar tillbaka kvinnors rätt till sin kropp och jämställdhet. :turd:
Stod liknande i en av kvällsblaskorna, tyvärr är artikeln borttagen nu.
 
I Sverige (genom nuvarande lagstiftning) tycker vi det är moraliskt rätt att frånta kvinnor rätten till deras egna kroppar, precis som SD i nio av tio fall. Tycker du det är att vara ett föregångsland?
Och hur är SD bättre när dom attackerar nuvarande aborträtten och vill inskränka den? :confused:

Föregångsland jämfört med USA och Polen och många andra länder om du missat att inte alla länder har samma regler om rätt till abort
 
Inte ett dugg förvånad, SD har ju alltid lobbat för fler restriktioner på abortmöjligheterna. De törs väl bara vara mer öppna med det nu när fler och fler abortmotståndare gapar högt i media. :down:
 
Jamen för helvete !!! Kan ni inte läsa????? Eller göra ett enkelt googlesök????
Ibland funderar jag allvarligt på hur hjärnan fungerar på Bukefolk? Källkritik någon??


Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.
 
Jamen för helvete !!! Kan ni inte läsa????? Eller göra ett enkelt googlesök????
Ibland funderar jag allvarligt på hur hjärnan fungerar på Bukefolk? Källkritik någon??


Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.

det är väl fortfarande en Radikal sänkning av nuvarande abortgränsen?
 
Jamen för helvete !!! Kan ni inte läsa????? Eller göra ett enkelt googlesök????
Ibland funderar jag allvarligt på hur hjärnan fungerar på Bukefolk? Källkritik någon??


Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.
Har du ens koll på hur nuvarande abortlag ser ut?
 
Jag kan inte föreställa mig att man i USA kommer att lagstifta om att kvinnor som fått missfall ska lagföras som mördare! Det låter absolut orimligt. Jag vet att synen på abort i USA är en annan än här hemma hos oss, men att betraktas som mördare efter ett missfall är helt orimligt.
 
Och? 3 månader då är fostret ganska stort, vid 5 månader är din mage rejält stor (jag skulle kunna posta min egen fd.frus mage mage men avstår) då är fostret färdigutvecklat.

Hur stor en mage är har ingenting alls med vare sig abort eller fosterutveckling att göra. Och färdigt är det knappast, i så fall skulle människan inte bära fostret ytterligare fyra månader.
 
Jamen för helvete !!! Kan ni inte läsa????? Eller göra ett enkelt googlesök????
Ibland funderar jag allvarligt på hur hjärnan fungerar på Bukefolk? Källkritik någon??


Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.
Vänta, va, ursäkta, vi? SD alltså? Jag kommer att slåss till mitt sista andetag för att hålla SD från min aborträtt. Jag skulle inte ens låta er ta hand om min trädgårdstomte. Om jag hade någon.



Så vitt jag vet är du man. Sätt dig ner i båten.
 
Fast det är ju inte vad TS initierar, Frågan i den här tråden gäller ju SDs (med råga) unkna kvinnosyn, som om SD hade makten skulle vridas tillbaka till 1800 stenålder...
Nja riktigt så illa är det ju inte. Jag förmodar att man vill skärpa från 18 veckor till 12. I sig en onödig skärpning och dessutom blir det problematiskt då väntetiderna blir allt längre beroende på bristen av barnmorskor o gynekologer.
Dessutom drabbar det främst unga kvinnor som i förlängningen av ett sådant beslut får lägre livsinkomst och därmed lägre pension.

Kvinnan ska naturligtvis ha rätt till sin kropp, fram till en viss gräns. där är alla övereens, Från vänster till höger. Var den gränsen går, där diskuteras det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp