Kvinnodagen

MJLee

Trådstartare
Jag önskar alla, kvinnor och män, en bra kvinnodag och hoppas att alla reflekterar över kvinnors situation i Sverige och i världen och hur vi alla kan göra det bättre och mer jämställt. En egen personlig #metoo. Och att ställa sig frågan: Vad kan jag göra konkret.


female-sign_2640.png
 
Jag önskar alla, kvinnor och män, en bra kvinnodag och hoppas att alla reflekterar över kvinnors situation i Sverige och i världen och hur vi alla kan göra det bättre och mer jämställt. En egen personlig #metoo. Och att ställa sig frågan: Vad kan jag göra konkret.


female-sign_2640.png

Ja, än så länge har ingen snubbe grattat just mig på kvinnodagen. Tur för dom :)
Ser däremot lite här och där snubbar som grattar sina flickvänner, grattis till vad liksom?
 
Ja, än så länge har ingen snubbe grattat just mig på kvinnodagen. Tur för dom :)
Ser däremot lite här och där snubbar som grattar sina flickvänner, grattis till vad liksom?
Herr Överläkare ville bjuda på tårta på avdelningen. Sjuksköterskor har mer än så au önska i sin arbetssituation tänker jag. Det var jag lite ensam om att tycka i en väldigt hö hö-ig stämning som rådde - framför allt bland kvinnorna. :(
 
Ja, än så länge har ingen snubbe grattat just mig på kvinnodagen. Tur för dom :)
Ser däremot lite här och där snubbar som grattar sina flickvänner, grattis till vad liksom?
Eller hur. Jag har sett massor av inlägg på tex instagram där det står just "grattis" på något vis. Jag har varit trevlig nog att skriva ifrågasättande kommentarer flera gånger, försökt prata lite vett med en man som gnällde över dagen rent allmänt samt berättade för en kvinna att jag hade blivit förbannad om en partner gett mig blommor idag (hon skrev nämligen om att det var lite trist att vara singel idag, för då fick hon ju inga blommor :banghead: ).
 
Jag tror att många helt missuppfattar Kvinnodagen och tror att det är någon slags Fars dag eller Mors dag. Hela syftet är att det är Fru Överläkare som inte behöver bjuda på tårta till kvinnorna, eftersom alla som jobbar där har lika lön, lika förmåner och lika karriärstege.
 
Eller hur. Jag har sett massor av inlägg på tex instagram där det står just "grattis" på något vis. Jag har varit trevlig nog att skriva ifrågasättande kommentarer flera gånger, försökt prata lite vett med en man som gnällde över dagen rent allmänt samt berättade för en kvinna att jag hade blivit förbannad om en partner gett mig blommor idag (hon skrev nämligen om att det var lite trist att vara singel idag, för då fick hon ju inga blommor :banghead: ).

Men herregud. Tala om att behöva bekräfta sig genom en man. Ja, inga jävla blommor. Ge mig lika lön för lika arbete så bryr jag mig inte om blommor eller tårta.
 
Men herregud. Tala om att behöva bekräfta sig genom en man. Ja, inga jävla blommor. Ge mig lika lön för lika arbete så bryr jag mig inte om blommor eller tårta.
Men precis. Jag har börjat kontra med att det är förjävligt att dagen alls ska behövas. Det verkar få några att reagera lite i alla fall. (och så vill jag passa på att tacka buke, för utan alla underbart bra diskussioner här så hade jag nog inte diskuterat speciellt mycket med någon alls idag.)
 
Jag har pratat om det på jobb, i en årskurs etta! Skillnaden i olika kultur och vad som kan göras bättre i Sverige.
Det blir på en väldigt enkel nivå, tänker att arbetet man gör var dag är viktigare. Men det skadar inte att sätta ord på varför det är viktigt. :)
 
Vi har en föreläsning från en kvinna som fick missfall vilket rubricerades som abort i hennes hemland så hon vart arresterad för mord eftersom abort inte är tillåtet där. Hade väldigt gärna gått på den föreläsningen men jobbar.
 
Jag önskar alla, kvinnor och män, en bra kvinnodag och hoppas att alla reflekterar över kvinnors situation i Sverige och i världen och hur vi alla kan göra det bättre och mer jämställt. En egen personlig #metoo. Och att ställa sig frågan: Vad kan jag göra konkret.


female-sign_2640.png

Jag fick ett tondovt email fran en hog chef, som inte ens hade skickat det sjalv, utan det skickades a hans vagnar AV HANS (kvinnliga) ASSISTENT!

LIKE WTF.!?
Jag blir sa trott pa hur verklighetsforvanda en del av mitt vita, manliga, ledarskapsteam ar.
 
Så, jag la upp bilder på instagram från statistiken som Metro visade i tidningen idag, bland annat där det står hur många kvinnor som blir utsatta för sexualbrott i jämförelse med män samt lite siffror på hur det ser ut med könsfördelningen bland långtidssjukskrivna och bland chefsposter osv.

En ytligt bekant kände sig tvungen att kommentera med att det minsann är synd om männen, för kvinnor oftare får vårdnaden om barn och det satsas mer pengar på bröstcancer än prostatacancer :banghead: :banghead: :banghead:
 
Så, jag la upp bilder på instagram från statistiken som Metro visade i tidningen idag, bland annat där det står hur många kvinnor som blir utsatta för sexualbrott i jämförelse med män samt lite siffror på hur det ser ut med könsfördelningen bland långtidssjukskrivna och bland chefsposter osv.

En ytligt bekant kände sig tvungen att kommentera med att det minsann är synd om männen, för kvinnor oftare får vårdnaden om barn och det satsas mer pengar på bröstcancer än prostatacancer :banghead: :banghead: :banghead:

:banghead:
 
Så, jag la upp bilder på instagram från statistiken som Metro visade i tidningen idag, bland annat där det står hur många kvinnor som blir utsatta för sexualbrott i jämförelse med män samt lite siffror på hur det ser ut med könsfördelningen bland långtidssjukskrivna och bland chefsposter osv.

En ytligt bekant kände sig tvungen att kommentera med att det minsann är synd om männen, för kvinnor oftare får vårdnaden om barn och det satsas mer pengar på bröstcancer än prostatacancer :banghead: :banghead: :banghead:

Såklart. Man kan ju tycka att männen kunde fundera på varför de inte får vårdnaden av sina barn istället, och tillexempel ägna lite mer tid åt att ta hand om dem så de inte får en mycket bättre relation till sin mamma.
 
Såklart. Man kan ju tycka att männen kunde fundera på varför de inte får vårdnaden av sina barn istället, och tillexempel ägna lite mer tid åt att ta hand om dem så de inte får en mycket bättre relation till sin mamma.
Eller hur...
Just den här mannen är bara ytligt bekant, just för att hans tråkiga kvinnosyn märks oavsett vad som diskuteras (och jag är helt övertygad om att han själv inte har en aning om det).
 
Eller hur. Jag har sett massor av inlägg på tex instagram där det står just "grattis" på något vis. Jag har varit trevlig nog att skriva ifrågasättande kommentarer flera gånger, försökt prata lite vett med en man som gnällde över dagen rent allmänt samt berättade för en kvinna att jag hade blivit förbannad om en partner gett mig blommor idag (hon skrev nämligen om att det var lite trist att vara singel idag, för då fick hon ju inga blommor :banghead: ).

Tänker på allmänbildningstråden och blir faktiskt förfärad över att det finns folk som har så dålig koll att de tror att kvinnor vill bli gratulerade eller ännu värre få blommor på internationella kvinnodagen!
 

Liknande trådar

Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Kropp & Själ Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 140
Senast: Tranan
·
Samhälle Hoppas jag ingen säger idag. Men jag säger tack för att ni finns så jag får lära mig mer om kvinnors villkor och utsatthet i världen...
2
Svar
21
· Visningar
1 631
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 645
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp