Bukefalos 28 år!

Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Vid bilköp skickar jag oftast sambon, med eller utan mig som sällskap utifrån hur jag jobbar. Ser det som så här: vi provar en bil av en modell och bestämmer oss för den modellen, sedan får han hitta en bil av samma modell som vi kan köpa (om något var fel på den första). Jag har inte mycket koll på vad man ska kika på på bilar, han kan iaf gamla bilar (typ från början av 90-talet och tidigare). Nu står vi inför köp av nyare bil och är då båda ungefär lika ställda. Får ta med någon mekaniker-kompis när det blir dags.

Jag vill gärna ha provkört modellen (för sittkomfort osv), men exakt vilken bil det blir bryr jag mig inte så mycket om. Visar det sig sedan att jag hatar bilen kör sambon den istället och så får jag köra hans ett tag och skaffa en annan senare. (Då pratar vi bilar i 10-20000:-s klassen.)
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

kl

Min man och jag köpte vår bil gemensamt och provkörde båda två. Självklart ska båda brukarna vara med och bestämma. När jag var singel köpte jag bil själv, utan man...:o Nu var det genom en pålitlig bilfirma, hade det varit på annons hade jag bett någon bilkunnig följa med. Jag hade ALDRIG överlåtit åt någon annan att välja MIN bil.
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Ska sälja min bil, halvkombi. En ganska trevlig bil med skavanker, vilket jag är tydlig med i annonsen. Hittills har jag haft flera spekulanter som varit kvinnor - men det är män som kommer och tittar/provkör. Kvinnorna följer alltså inte ens med. Varför? Finns inte en chans att jag skulle låta min man åka och ta beslut om en bil om det var jag som skulle köra.

Alltså en sådan bil skulle inte vara intressant för mig eftersom jag inte kan mekka med bilar. Och inte heller kan min sambo. Men om han kunnat, hade han fått åka titta på bilen. Om jag tycker modellen är ok så räcker ju hans omdömme om han tycker den är OK och han hade ansett att den var värt köpa.

Men som sagt, nu är inte min sambo bra på bilar så det hade ju aldrig hänt.

Sen kanske det inte är tjejen som ska ha bilen? Vissa killar gillar inte ringa.
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Helst! Karlar blir ju bemötta på ett annat sätt i bilaffärsvärlden. :):)
Kan nog hända, men jag har bara blivit illa bemött en enda gång och det var när jag var ung och skulle köpa min första bil och försäljaren envisades att bara prata med pappa trots att han sa ifrån flera ggr. Det slutade med att vi lämnade lokalen och jag köpte en mycket dyrare bil hos en konkurrent istället. ;)

När jag var sambo var det jag som tog allt säljsnack eftersom jag visste bättre än ex vad för bil som var intressant för mig som hästägare, var f ö jag som tog allt snack även när det gällde hantverkare och andra avtal med. Han tyckte dessutom att det var kul att stå på sidan och se säljarna svettas lite. :D
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Helst! Karlar blir ju bemötta på ett annat sätt i bilaffärsvärlden. :):)

Så sant. När vi köpte ny bil såg inte försäljaren på mig en enda gång. Det var en sprillans ny bil som bara rullat från lastbilen till lokalen, så han pratade mest om alla finesser bilen hade, behövde ju inte direkt fråga eller kolla efter fel....
Jag kanske också ville veta hur man sätter på rumpvärmen?!

Därför tror jag det är bäst att skicka en manlig till att köpa en begagnad bil, folk försöker nog inte blåsa dom eftersom man antar att de kan aaaallt om bilar.

Jag kan dock motbevisa detta: sambon köpte en beg. opel, kylarvätskan rann rätt igenom så de sluta med att jag (:o) körde sönder den.
Pappa köpte en seat, direkt när jag såg den kände jag STANKEN av bensin.
Fick lämna in den, för ett par veckor senare blev de bensinspår efter den, det rann rätt igenom.
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Kan nog hända, men jag har bara blivit illa bemött en enda gång och det var när jag var ung och skulle köpa min första bil och försäljaren envisades att bara prata med pappa trots att han sa ifrån flera ggr. Det slutade med att vi lämnade lokalen och jag köpte en mycket dyrare bil hos en konkurrent istället. ;)

När jag var sambo var det jag som tog allt säljsnack eftersom jag visste bättre än ex vad för bil som var intressant för mig som hästägare, var f ö jag som tog allt snack även när det gällde hantverkare och andra avtal med. Han tyckte dessutom att det var kul att stå på sidan och se säljarna svettas lite. :D

Det kom någon undersökning för ett tag sedan som visade att kvinnor kom in i bilköpet först när det var dags att välja färg, resten bestämde mannen.

Jag och sambon pratade om denna undersökning när vi fick ett tält(som var nästan dubbelt så dyrt som min bil:D) demonstrerat för oss, eller snarare, jag fick butiken att visa honom tältet jag tyckte vi skulle köpa. Som slutkläm la jag huvudet på sned och frågade "Älskling, vill du ha ett grönt eller ett rött tält...."
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Helst! Karlar blir ju bemötta på ett annat sätt i bilaffärsvärlden. :):)

Min senaste bil, nästa ny, köpte jag utan att provköra. Jag bara kollade hur sätet kändes. MEN jag hade en karl med mig (en god vän) och tro ni inte att han lyckades pruta och trixa så jag tjänade en hel del på det. Mig hade de lurat säkert. SEn när jag kom nästa gång till försäljaren frågade han var min make var, Jag har inge make, vilken min han fick. Nja sa jag , han bara följde mig hit.;):D
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Jag och sambon pratade om denna undersökning när vi fick ett tält(som var nästan dubbelt så dyrt som min bil:D) demonstrerat för oss, eller snarare, jag fick butiken att visa honom tältet jag tyckte vi skulle köpa. Som slutkläm la jag huvudet på sned och frågade "Älskling, vill du ha ett grönt eller ett rött tält...."
:D:D:D

Jag älskar att sätta säljare på pottan, det är ju även mycket därför som ex gillade att låta mig sköta snacket, de hade svårt att slingra sig undan när de inte fick prata med en karl utan en kvinna som kan och vet vad hon vill. ;)
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Jag hade ALDRIG överlåtit åt någon annan att välja MIN bil.


Hade jag inte haft några problem med så länge det handlar om en person som vet vad jag vill ha. Min sambo har mitt största förtroende i ämnet och det vore utan ångest jag lät honom ta mitt kreditkort och fixa mig en ny bil, eller beställa ett nytt kök utan min inblandning.


Detta får mig att tänka på att när det gäller inredningsköp till hushållet (gardiner, tapeter, mattor, porslin, sängtextiler etc) är det vanligt att män helt lägger över ansvaret på kvinnor.
Det gäller ändå hemmet där de flesta av oss tillbringar mer tid än i bilen.

Så det kanske jämnar ut sig, män köper sina fruars bilar och fruarna fixar det gemensamma hemmet.
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

KL

Kan berätta hur det gick till slut. Sålde bilen till en man som kom med en manlig kompis och provkörde.

Sedan köpte vi en nyare bil via bilfirma där vi blev mycket bra bemötta och där det inte ifrågasattes eller tvekades kring att det är jag som provkör och jag som står som ägare till bilen. :)
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Jag provkör aldrig, även om jag är med. Ser ingen mening med det

Nu är jag nog extremt okräsen när det kommer till bilar, för mig är det ett transportmedel och inget annat. Dom ska fungera, då är jag nöjd

Volvon (S60) är nog den första bil jag faktiskt har känt att det är kul att köra bil :D
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Pjaa... jag har varit iväg, tittat, klämt o känt på ett par bilar alldeles själv. Och det har gått alldeles förträffligt. För jag har krupit runt, knackat och känt om något hängt löst under... trots att min kropp är skev, vind och smidig som ett kassaskåp.

Antingen har jag köpt bilen direkt eller så har bilarna gått bort i bara första titten, eller så har jag prutat rejält eller tagit buss eller gått där ifrån utan bil.

Men så var jag den som på garagelektionerna på körskolan för så där 27 år sen oftast fick visa var dörrar, fönstervev, tändstift, oljesticka, fördelardosa o annat satt på bägge bilarna, då slipsnissarna inte ville smutsa ner skjortorna och blondinerna inte ville skava bort nagellacket...

Senare har jag också varit mkt inblandad i rallyklubbar inför rallyn som bilbesiktare, vägvakt och diverse annat, samt haft verkstadskompisar som slagit sig för pannan och suckat överseende när jag kommit inrullande med ena dörren fastknuten med bogserlina... ljuddämparen tätad med tuggummi eller uppfäst med hösnören... :D När jag har knutit, har det givetvis varit rosett.

Jag är också den som oftast stannat ute på vägarna bytt däck, dragit igång bilar med bogserlina, eller startat med startkablar, när någon vilsen stackare fastnat på vägen... ;)

Bilar bits inte :) - Snart dags att ut och leta efter en igen...
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Jag är väldigt bilintresserad och skruvar småsaker själv (kan byta bromsskivor, -klossar och sånt). Mannen är fantast och spenderar timmar med sina bilar varje dag.

Vi har samma smak, och jag skulle inte tvivla på att han kom hem med en bra bil åt mig. Fast nu är det sällan så att vi är i behov av att köpa, dom verkar bara ploppa upp på gården som svampar efter regn.

Men visst kommer jag gärna med, men aldrig att jag skulle köpa bil utan att ha honom med. Och nu råkar han vara man. Jag känner ärligt talat inte en enda kvinna som kan bilar, och det är väl i sig inte genetiskt, utan en fråga om intresse och uppfostran. Tror jag.

Har vid närmare eftertanke en bekant som är utbildad bilmontör eller nåt liknande. Hon kan ingenting och jag hade aldrig låtit henne röra min bil. Då gör jag det hellre själv. Kanske hon är ett undantag.

Sen kan jag tänka mig att massor av kvinnor faktiskt inte bryr sig ett skvatt om hurudan bil de ska köpa. Då spelar det ju ingen roll ifall de inte är med och tittar. Det finns säkert massvis av såna män också.
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Tycker det är en tråkig verklighet och kan tyvärr bara hälla bränsle på elden. När jag köpte min bil hade jag en manlig vän med som dels kunde mer och dels hade körkort, den stod ungefär 30 mil bort. Hade inte vågat köpa något han inte tittat på, även om jag kan se rost och märka om fläkten funkar. Jag hade iof valt märket, årsmodell och allt annat man kan knappa in på blocket. Nästa gång det blir bilköp vill jag vara tillräckligt påläst för att köpa själv! Och jo, säljaren vände sig till min vän och blev väl spak när jag började göra upp om priset.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Helst! Karlar blir ju bemötta på ett annat sätt i bilaffärsvärlden. :):)


Det kan faktiskt vara en stor fördel att vara kvinna, både om man ska sälja eller köpa.



Har köpt och sålt bilar, helt på egen hand, och klarat av det galant.
I dagsläget är både jag och min man närvarande, eftersom vi gärna hjälper varandra och stöttar varandra. Oavsett om bilen köps som gemensam eller som egen, så vill vi ju gärna samarbeta, precis som i resten av vårt förhållande.
 
Sv: Kvinnor vill köpa min bil - men männen provkör?

Däremot, om jag t ex jobbar och vi måste köpa bil just då, så har jag inget emot att min man åker iväg själv. Om han har mer tid så är det ju jättebra om han kan pricka av en sak på listan utan mig. Lika väl som jag skulle kunna åka utan honom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 541
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 642
Senast: ako
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 317
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 214
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp