Läderbett utan huvudlag?

Houdinie

Trådstartare
Jag såg för några år sedan ett läderbett som man knäppte fast och sedan använde utan huvudlag. Jag hittade det på en hemsida som någon hade som gjorde fina träns och special-läder-grejjor till hästar.

Nu hittar jag inte sidan, men undrar om någon har någon erfarenhet av dylika bett och har lust att dela med sig. Dessutom vore jag tacksam om någon kunde hitta bilder på desamma eller länkar till sidor med bett utan huvudlag.
 
Jag har ett par stycken, tycker de funkar jättebra och det ser verkligen häftigt ut när man kommer utan huvudlag! Använder mina både vid uteritter och hoppträningar.

Jag tror att det går att köpa genom www.levad.nu
Jag kanske har något extra som jag kan tänka mig att sälja, köpte flera stycken vid en utförsäljning, fick dem jättebilligt! PM:a mig om du är intresserad.
 
kan inte du lägga ut en bild så vi kan se hur de ser ut! Är jättenyfiken och tror inte att jag är ensam om det!
 
Jag hittade lite bilder:

p_lgg1.jpg


p_prod1_200x117.jpg


p_prod3_200x117.jpg


p_prod2_200x117.jpg
 
Funderade också på det.
Funderade även på om man inte klämmer åt tungan för mycket för att hästen inte ska spotta ut det.
 
Min häst verkar trivas bra med det, har provat massvis med olika bett på honom och han talar tydligt om vad han tycker!
Min dressyrtränare sa:
"Vad roligt att han går så himla bra på det"
Hon trodde nog att det mest var en kul grej, inte att det faktiskt gick att rida dressyr på det.
 
Jag har faktiskt inte använt mitt bett. Har ett sådant som jag hittade vid en utförsäljning (fick det för ca. 40:- har jag för mig).
Har fått för mig att det ska trycka på tungan på hästen, men jag har bestämt mig för att jag ska ge det en chans, någon gång i framtiden. Ska orka köpa någon slags matolja först (har hört att det är bäst om man låter det ligga och dra i olja ett litet tag; som nytt är mitt väldigt hårt och otrevligt vilket är ytterligare en anledning till att jag inte använt det ännu).
 
Troligen betydligt bättre om läder som är mjukt och levande än metall, som är hårt och onaturligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 220
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 146
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp