Bukefalos 28 år!

Lädervård

Sv: Lädervård

Förr i världen när jag red ponny fick vi lära oss att aldrig smörja (tvätta är det väl egentligen, alltså med löddrande tvål) på "köttsidan" på lädret.
Nu i helgen har jag för första gången smörjt (tvättat ;) ) min armésele, som köptes begagnad för ett år sedan. Den var så smetig då, kändes som om det var översmord, på nåt sätt.
I alla fall, de dubbelsydda delarna är ju enkla, men hur göra med det som är enkelsytt? Smutsen sitter ju då på insidan, som inte är blank!

Snälla Mike, en bra förklaring!

Övriga grejer jag har har jag följt metoden i början av tråden, tvätta och olja dag 1, och sedan olja ytterligare en gång dag två. Dessemellan bara tvätta.

Men balsam, det kan jag alltså lägga på efter oljningen?

Gör man likadant på sadlar? Alla ytor? Har en hänger som är lite torr, ska se om det går att få fason på den!

Ursäkta om jag är trög, jag HAR läst hela tråden men inte riktigt fattat detta!

Lotta
 
Sv: Lädervård

Att mjölken surnar/ruttnar.
Den har ingen högre hållbarhet.

/Mike
 
Sv: Lädervård

Visst kan du både tvätta och smörja på köttsidan.
Ingen fara alls :)

Ligger köttsidan mot hästen, t ex kåpor, så är det rentav viktigare med tvätt och smörjning just fär eftersom det utsätts för svett mm........

Balsam kan läggas på efter oljningen, det ger ett skyddane lager på lädret.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Sv: Lädervård

Mike !
Du skriver att man kan smörja med balsam vid behov. Ska jag tvätta lädret innan då ?
 
Sv: Lädervård

Hej!

Du skall tvätta om det är smutsigt, inte annars.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Sv: Lädervård

Har nu köpt ett portugisiskt träns som verkar mjukt o fint, är hos en sadelmakare för korta av ett par remmar, jag väntar också hem en tysk sadel vilken dag som helst, nu är jag mycket förvirrad efter att ha lyssnat på olika sadelmakare och läst denna tråd, jag vill från början vara säker på att jag ger min dyrbara utrustning rätt vård, sadelmakaren som fixar tränset säger aldrig någonsin olja, bara fett o då gärna stubben, hon tyckte att jag först skulle tvätta sadel o träns med lädertvål, (spelar ingen roll vilken sa hon) fast det är helt nytt alltså, o sedan smörja med stubben fett eller om det hette balsam, här talas det varmt för olja o balsam, men hur i herrans namn ska jag då veta vad som blir rätt:confused: , jag vill ju sköta om mina dyrgripar på bästa sätt o inte få några upplösta sömmar o andra försvagningar... HJÄLP.....
 
Sv: Lädervård

royalmsvamp.jpg


Är den här bra?,

bivax alså:)
 
Sv: Lädervård

När mina ridstövlar är mycket smutsiga med lera eller sand så tar jag med en mjuk svamp eller borste under lite ljummet rinnande vatten (utan på stövlarna asså)
Sedan torkar jag dom med en trasa och när dom är torra lägger jag på ett tunt lager med skokräm. I kanten mellan lädret och sulan använder jag en tandborste. När dom har torkat borstar jag dom med en tät och mjuk skoborste och till sist med en bomullstrasa.

Då blir dom blanka och fina.

Lycka till.
 
Sv: Lädervård

Hejsan.

Jag undrar hur man ska sköta stigläder med nylonförstärkning?
Är det bara att smörja med vanlig lädertvål/balsam eller finns det något speciellt man ska använda?

Tack =) /anna
 
Sv: Lädervård

anananan skrev:
Hejsan.

Jag undrar hur man ska sköta stigläder med nylonförstärkning?
Är det bara att smörja med vanlig lädertvål/balsam eller finns det något speciellt man ska använda?

Tack =) /anna

Jag har fått lära mig att om du tvättar och smörjer sadeln så ska man göra det med stiglädrena oxså.
Nylonförstärkta stigläder innehåller väll oxså läder som kan bli tort och så om man inte sköter dom?!(rätta mig om jag har fel)
Jag gör iallafall det med mina prestig stigläder.
 
Sv: Lädervård

Ken bara hålla med dig!

Nylonet inne i stiglädren påverkas ijnte av vare sig tvätt eller smörja.

/Mike
 
Sv: Lädervård

jag smörjer inte med olja längre...bara med ullfett, funkar skitbra!!!:bump: började med det för ett par månader sen...

när jag frågade efter det på apoteket så undrade de verlkligen vad jag skulle ha det till...:jag smörjer mina träns och sadlar och sånt sa jag. tjejen i kassan såg förvånad ut...

när jag kom hem och läste på burken stod det: "smörjs in vid långsimning"... inte undra på att de på apoteket undrade vad jag skulle ha det till! :rofl:
 
Sv: Lädervård

Ja ull och björnfett används flitigt vid långsimning, lucktar pecka men är ack så effektivt.
Dock har jag inte hört om att man kan smörja utrustningen med det, så den var en ny vinkel och användningsområde för mig. Tidigare köpte jag ju dessa fetter pga simning, så är det bra så kanske man skulle prova igen fast i annat syfte då.;)
 
Sv: Lädervård

Jo, Boj, som jag skrev i tråden.......
Lanolin!
Det är alltså Ullfett med vatten i.
Det är det som är det fina med Lanolin, att det bär vatten.
Detta hjälper lädret att hålla en bra fuktbalans.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Lädervård

Jepp!

Uttorkning sker ibland lika fort på intern än sommaren, pga låg luftfuktighet.....

/Mike
 
Sv: Lädervård

Mike:confused:
Måste fråga dig har nu läst hela tråden och blir bara förvirrad, köpte en m&n av Lars Sundin för ett tag sen och han sa att man aldrig skulle använda sadeltvål på en sadel för den bara löste upp och tog bort färgen och smörja den med fett väldigt sällan.

Men min m&n blev liksom helt matt och fet på ytan och när man tog i den blev det liksom feta fingeravtryck på den. Gick inte att få den blank och den blev väldigt sliten fort och det blev fullt med "avlagringar" längst ner på kåpan på den som knappt gick att få bort. :(

Men igår va jag och köpte en bates caprilli dressyr och nu vill jag verkligen göra rätt den här gången, Hur ska jag göra för att sköta denna sadel ordentligt nu?? Snälla hjälp mig:rofl:

Där jag köpte sadeln sa dom att jag skulle smörja ofta huvudsaken va att det va bivax i fettet??

Mvh Andrea
 
Senast ändrad:
Sv: Lädervård

Ja, då säger dom ju samma som mig, alltså angående bivax :)

Ett bra läderbalsam är baserat på Lanolin (ullfett) och bivax.
Sedan brukar det också innehålla någon typ av vegetabilisk olja, t ex kokosolja eller akacieolja.

Jag rekommenderar varmt Effax och Tip-top, som i princip är samma.
Det som skiljer är vilken veg. olja dom innehåller.

Beträffande sadeltvål, så finns det en del sorter som inte är bra för lädret.
Vanlig glycerintvål, den i blå plastask, skadar inte lädret.
Blir färgen sämre av den tvålen, så är sadeln byggd i skitläder :)

Olja vis behov (neatsfoot-oil OBS Pure, EJ Compound)
eller Lanolin.
Läderbalsam ger en skyddande yta (bivaxet), men låter lädret andas.
Tvätt med ljummet vatten och glycerintvål om grejorna blir smutsiga.

Lycka till med nya sadeln!

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 968
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 851
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 262
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp