Bukefalos 28 år!

Lädervård

Sv: Lädervård

*Knapplån*

Jag har faktiskt en liten misstänksam fundering angående Effax läderbalsam... (Bruna burken)

När man använt samma svamp ett tag så blir den fylld av fett/olja som man kan krama ur, och då är det verkligen så att det rinner. Det kan ju iofs bero på att smeten är uppvärmd av min kroppsvärme, men ändå.

Det som rinner ur svampen luktar faktiskt BENSIN!
Den lukten finns inga spår av om man stoppar näsan i burken, men resterna i svampen STINKER verkligen! :eek:

Innehåller Effax nån slags petroleumprodukt "i smyg", eller är det svampen i sig som löses upp och luktar på något vis? :confused: Jag använder en vanlig gul tvättsvamp som jag klipper i lagom bitar för lädervård.
 
Sv: Lädervård

Hallo!
Nu har jag läst hela tråden och är helt förvirrad :o
Har köpt en M&N sadel som jag tänkt smörja med Ko-Cho-Line, kan jag göra det eller.... :confused: (Är ju lite rädd om dyrbarheten)
 
Sv: Lädervård

Det hade jag INTE gjort.
Vet inte vad Morris o Nolan rekommendera, men fråga säljaren.
Men med risk för att göra fel, så tycker jag ändå att Effax och Hamanol och Passier, är mycket bra produkter.
 
Sv: Lädervård

Nej att svampen rinner är inte p.g.a värmen, vrid ur den eller byt svamp. Det är effaxen som har separerat, och kvar i svampen är det bara olja. (Och det vill vi inte smörja med)

Men bensin lukt har jag aldrig märkt, vad använder du för svamp?
Själv använder jag de jättebilliga med en grön sida (som jag klipper bort), men jag byter svamp efter typ 5 smörjningar. (de är ju så billiga)
 
Sv: Lädervård

Jag använder en vanlig gul, stor tvättsvamp från Börjes som jag klipper i lagom bitar när det behövs.

Men eftersom oljan då finns i smörjan så hamnar den ju på lädret ändå, fast tillsammans med de "bra" ingredienserna, eller? Spelar det någon roll? :confused:

Äsch, jag vet inte vad jag vill veta längre, jag är jättetrött! Jag ska nog läsa detta imorgon istället... ;)
 
Sv: Lädervård

När jag köpte en tömkörningsgjord fick jag med ett par lädertömmar av mycket märklig kvalité. Tömmarna är väldigt hårda och känns som plast :crazy: , går det att på något vis få dem mjuka eller är de bara att kasta? Jag tror att den bruna färgen ligger som ett lacklager på lädret och att det därför är så väldigt hårt. Går sånt här läder att alls få mjukare genom att smörja? :confused:
 
Sv: Lädervård

snigelfarmor skrev:
utvinns inte det från minkar? stöder du minkfarming?

neatsfoot -kommer det från hovar? döda antar jag!

Så vitt jag vet är minkoljan gjord av grisar, inte minkar.
 
Sv: Lädervård

Nej, är det riktig minkolja, så utvinns den från fett från minkar.
Det är det enda man kan kalla 'minkolja'.

Som ersättning för just minkolja i hudvårdsprodukter används makadaminötsolja, som är vegetabilisk.

/Mike :devil:
 
Sv: Lädervård

Harley-Davidson läderfett är helt suveränt, jag använder inget annat.
 
Sv: Lädervård

v. karaby här... kommer du o sakna det gamla verket..? :)

vad kostar harley davidson fett, de brukar ju ha så små sadlar att en tub lär räcka livet ut..
 
Förvaringstemperaturer?

Vilken suvve-tråd! Vill dock passa på och spä på kunskaperna en bit genom att undra:
Förvaringstemperaturer... när mår läder och lädervårdsprodukter bäst? Kallt/svalt/ljummet/ :devil: -varmt? ;)

Någon som har erfarenheter på området?

/C
 
Sv: Lädervård

Hallå grannen..

Harley-Davidsonfettet kostar 220.000:- för en liten burk, men då får du ju å andra sidan en motorcykel på köpet.. :D
 
Sv: Förvaringstemperaturer?

Hej!

Läder skall inte förvaras för varmt och inte för torrt.
En sadelkammare bör vara ventilerad, så att den håller normal luftfuktighet, och inte värmas för mycket på vintern, ca 15 grader max, eftersom elementen torkar ut luften.

Fukt är inte skadligt för lädret, men kan vara det för andra saker, som t ex schabrak i olika material, som kan mögla och bli fula.

Möglar det på lädret, så är det bara att tvätta bort.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Lädervård

Hej!

Vet inte vad dom har för grejor nu, men när vi stod på Malmömässan 1999 så hade vi Harley som montergranne.
Dom gav oss en flaska av något som HD krävde att man skulle använda för att deras livstidsgaranti skulle gälla på deras väskor.
Preparatet i fråga luktade så mycket lösningsmedel att jag hade kunnat sniffa mig hög på det.
Inget jag ens skulle tänka att använda på läder.

Detta var alltså inget 'fett' utan en typ av flytande läderbalsam som grejorna skulle smörjas med.
Dyrt som pocker dessutom...........

Hug your horses! (or Harleys!)
/Mike
 
Sv: Lädervård

Jag använder också Effax och är INTE spec förtjust... :( Alla andra verkar dyrka det men jag tycker bara att det luckrar upp lädret på tränsen så att det blir fransigt på kanterna. Däremot är det himla bra till sadlar. har inte sniffat på svampen så kan inte uttala mig om lukten ^^

Gillar däremot fetare fetter/balsam som tex. Lincoln (kommer inte ihåg om det är fett eller balsam, det är det hårdare av dem) men andra verkar inte gilla det.
 
Sv: Lädervård

Hej!

Effax är helt okej. :)
Att lädret fransar sig i kanterna beror på att man slarvat med kantpoleringen, eller nvänt dåligt läder, ibland rentav både och.....

/Mike
 
Sv: Lädervård

Okej, men har använt det till många sorters läder och tycker inte att nåt funkar :crazy: Jag är ingen stjärna på att putsa saker, men när jag har använt fastare fetter så tycker jag att det har blivit bättre resultat. Men det där är ju en smaksak :)
 
Sv: Lädervård

jag skulle gärna vilja veta hur man tar hand om ridstövlarna på bästa sätt..Flera som frågat i denna tråd, men ej fått svar.
 
Sv: Lädervård

Jag har nu köpt en släde från 1920-tal. Fick med en fotsack som enl säljaren är original-sacken. Den är i textil på undersidan och skinn på ovansidan. Den är otroligt fräch, inte trasig någonstans, men givetvis uttorkad och i stort behov av lädervård.
Hur ska jag göra för att rädda den? Kan jag använda vanlig sadeltvål, är det bäst med olja el balsam. Har för mig att det finns nå´n slags vax som skyddar ytan sedan när jag börjar använda den, men vad heter det och ska det öht användas på så dammalt skinn?
Den är verkligen en raritet, så det känns viktigt att jad gör rätt.
 
Sv: Lädervård

tycker oxå fastare fetter är bättre. jag föredrar min Stübben Hamanol mkt bättre än effax-burken jag har. tycker effaxen inte ens gör sån stor skillnad...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 953
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 764
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 199
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp