Bukefalos 28 år!

Lädervård

Sv: Lädervård

Mike skrev:
Hej!

Effax är helt okej. :)
Att lädret fransar sig i kanterna beror på att man slarvat med kantpoleringen, eller nvänt dåligt läder, ibland rentav både och.....

/Mike

Har en fråga om Effax kombi - är den produkten också helt OK?

Jag har för vana att göra rent mina lädergrejjor efter varje gång jag använt dem. I andra stall där jag haft tillgång till rinnande och vamt/kallt vatten så har jag använt glycerintvål efter varje ridtur. Men i mitt nuvarande stall har vi inte tillgång till rinnande vatten och eftersom det då blir lite bökigare med att göra rent med tvål och vatten, har jag börjat använda Effax kombi. Dock gör jag rent lädret med glycerintvål (stübbens) minst en gång i veckan, och använder Stübbens hamanol vid behov.

Jag använder lädergjordar och dem vill jag verkligen göra rent efter varje ridtur. Har fått för mig att de håller bättre i längden då.

Men jag har också fått höra av andra att lädret blir förstört om man gör rent det efter varje ridtur :confused: Kan det verkligen stämma? Eller är det bara en dålig ursäkt från personen att slippa hålla ordning på sitt läder :angel:

/Lizzie
 
Sv: Lädervård

Hej!

Just Effax kombi har jag inte kollat närmare på.

Det är ingen fara att göra rent läder ofta, bara det hålls välsmort.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Sv: Lädervård

Hej!

Skulle rekommendera en bra grundsmörjning med Lanolin.
Sedan läderbalsam som skydd.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Lädervård

När jag köpte mina läderstövlar så sa de att jag bara skulle hålla dem rena med lädertvål och sen smörja med skokräm. ABSOLUT INGET fett/olja sa de.
 
Sv: Lädervård

Bra läder... Om man skall göra saker själv, skära och sy, och använda bästa hud, vad köper man då? Tärnsjö? Finns det bättre? I detta fall är kostnaden ett mindre problem, då det bara är småsaker.

Tessan
 
Sv: Lädervård

Jag har köpt läder i Gamla stan (namnet på butiken har jag visst glömt, har för mig att den låg på Lilla Nygatan?), bad om det bästa de hade och fick således tag på ett riktigt bra och fint läder som användes till just mindre grejor.
 
Sv: Lädervård

Jo, men de har inget som är 4 mm. Anderssons heter de. Jag har varit där flera gånger, och de "bra" hudarna är alla 3 mm.

Tessan
 
Sv: Lädervård

Har du kollat nere på söder, där skall det finnas läderverkstäder?
 
Sv: Lädervård

Det finns en på Rosenlundsgatan, som jag bara kan hålla med Anderssons att "han vill nog inte sälja något". Tvärare människa får man leta efter. Han vill nog bara göra kinky utrustning och motorcykelväskor, och svarar knappt på tilltal.

Jag tänkte på det här med bra läder...
Det har hänt något hemskt de senaste 20 åren. Om jag går och tittar på nya sadlar idag så är alla (utom en Pariani) i hela butiken gjorda i läder som är "bemålat" med någon slags yta, en plasthinna med död färg, även de ljusbruna "naturfärgade" sadlarna. Känns dö-läbbigt att ta på ytan, och man kan inte skilja dem från syntetsadlar riktigt. Har själv nåden att alltid ha ridit i och ägt anilinfärgade eller ofärgade naturgarvade sadlar och träns av vad jag har förstått nu är ojämförbar kvalitet. Ett vanligt träns för 20 år sen är i samma kvalitet som det allra dyraste nu, om ens de når upp. Stod och tummade på ett kandar av Passier, svart plastig yta och jämförde känslan med mitt gamla Hubertuskandar hemma. Kommer det någonsin att finnas att få tag på "off the hanger" eller är det beställning som gäller? Nu har inte jag något emot att specialbeställa, för då får man exakt storlek och allt på det sätt man vill. Och då köper man ett och har det i en evighet.

Vet någon hur kvaliteten på Tärnsjö numera jämfört med förr? Tyska och engelska hudar? Vad är det allra bästa att köpa egentligen?

Tessan
 
Sv: Lädervård

Håller med där, har en 25 årig passiersadel som man ser varenda por på, den håller sej fräsch av sig själv och inget är sönder trots att den är tävlad i i 15 år! av rolf göran b :) skryt* host..

Vad ska man kolla på när man köper nytt?
/jenny
 
Sv: Lädervård

Haha! Min är 30 och har bara haft okända rö*ar på sig ;-) Men är bra ändå. De verkar bara inte gå sönder, i alla fall om man smörjer dem.

jag ser inga sadlar av den kvaliteten riktigt, men de är ju inte måsttbeställda heller så. Jag har sett en Hermes, men du kan ju tänka dig vad den kostade. Jag tycker att det även är problematiskt att de ej längre gör sadlar som inte har kilbossor/obreda bossor som min gamla Passier. Min kompis vill betala hur mycket som helst för en sadel precis som den, fast med långa sadelstroppar och ett lite djupare säte. Men det blir nog att beställa handgjord ;-) Tur att det inte är min plånbok.

Tessan
 
Sv: Lädervård

Jag kunde inte få tag på lanolin.......apoteket har men får inte sälja till privatpersoner,så dumt,eftersom dom säljer ullfett...
lanolin=vattenblandad ullfett.

hursomhelst köpte jag då ullfett för att smörja vår nya sadel,först använde jag direkt ur burken , sen värmde jag lite med vatten.
det var ett himla kletgöra , men nu har jagpolerat sadeln en gång och den känns fiiiin.

jag använde läderbalsam på ovansidan.


sen när jag läste innehållsförteckningen på ekololjan som jag använt i åtminstonne 10 år så innehåller ju den mineral olja :crazy:
men jag har kvar några urgammla träns minst 15 år gamla och dom har jag ju smörjt med ekol.....dom är mjuka och sköna men utan blank ovansida (detta är mycket billiga träns)

sadel tillverkaren rekomenderade p&p som rengöringsmedel och smörja till sadeln(kan det ha hetat preper & protect)men har inte sett någon innehållsförteckning ....

hoppas detta blit bra nu :)
 
Sv: Lädervård

*knapplån*
en liten fråga till er lädervårdsproffs:
jag brukar ibland göra egen sadeltvål. man skär en glycerintvål i bitar och blandar med mjölk, värmer upp detta tills tvålen smälter och häller sen i lämplig bunke där det får stelna. är detta bättre eller sämre än vanlig glycerintvål?
en del tycker att man först ska torka av lädret med en trasa varmt vatten och därefter smörja med sadeltvål enligt ovan med väldigt lite vatten. är detta bra eller dåligt?
 
Sv: Re: Lädervård

om man har en sele som är torr men inte spricker när man böjer på den måste den då kastas? det är en bröstsele vad kan jag göra för att få den mjuk?
 
Sv: Re: Lädervård

Hej!

Om den inte spricker vid kratig böjning, så skulle jag prova att smörja upp den igen.

Först en tvätt med glycerintvål och vatten. Sedan Neatsfoot eller lanolin, och till sist effax eller tip-top läderbalsam.

Jag har fått fart på en massa gamla selar på detta sätt, med mycket gott resultat.
Hug your horses!

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Sv: Lädervård

Jag och medryttarhästägaren rengör/smörjer träns och sadegjord efter varje ridpass, men vi gör på helt olika sätt. Vi låter båda den andra hållas men jag vill veta vem av oss som gör rätt och vem som gör fel ändå... :devil: .

Jag använder ljummet vatten och sadeltvål på en svamp. Rengör och torkar bort överflödigt skum med en kökshanduk. Hänger sedan in grejerna.

Ägaren använder en torr svamp och läderbalsam direkt efter ridningen utan att rengöra först, alltså balsam direkt på smutsigt läder. Torkar sedan av överflödet med kökshandduk. Cirka 2-4 ggr/år rengör hon lädret och smörjer med olja (tror jag för hon har köpt ny svart läderolja).

För mig så känns det som att balsamet kapslar in smutsen, men å andra sidan kan ju fett ha vissa rengörande egenskaper (om jag är svart under ögonen av make-up brukar jag ta nattkräm på en topps och då försvinner det direkt...). :confused:

Nå, hur gör ni och varför/varför inte?
 
Sv: Lädervård

Hej!

Du har helt rätt.
Man skall aldrig smörja smutsigt läder, i alla fall inte grovt smutsat.
När oljan/fettet dras in i lädret, så drar det även med eventuell smuts.
Att dessutom putsa på ett smutsigt läder repar sönder narven, alltså den blenka ytan på lädret.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Lädervård

Jag har ett tips om lädervård . ta en glycerintvål och lägg den i en kastrull tills den smälter (INTE KOKA). häll i 2 dl mjölk i den smälta tvålen och blanda runt . häll sedan "smeten" i en burk och ställ den i frysen tills den har stelnat. sen är det bara att andvända den som vanligt , då den både tvålar in och gör lädret VÄLDIGT glansigt och mjukt :D :idea:
 
Sv: Lädervård

Jo, det där skadar nog i allafall inte lädret, men det finns en allvarlig risk för att det härsknar, och då kommer det inte att lukta jordgubb precis :)

/Mike
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 935
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 599
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 164
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 156
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp