Bukefalos 28 år!

lägre pris, sommarbete?

U

ullis25

Hur har ni det med era hyror nu när det snart är dags för sommarbete? betalar ni samma pris då som under övriga året?
Där jag har min häst så har vi inte kommit överrens om något pris vid sommarbetet. Nu ingår in/utsläpp och alla fodringar, men det blir ju mindre jobb för dom under sommaren, så ska hyran för mig bli mindre då? Betet är deras privata, så ska jag ändå betala fullpris för att min häst äter upp deras gräs? (de nämnde något om det en gång...)Det bästa är ju självklart och prata med dem , men jag vill ändå höra hur ni har det.
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

vet inte ens om jag ska svara på den här tråden, eller jo jag kan ju berätta hur det funkar på mitt stall..

jag står på ett lekt.stall där alla lekt. hästarna åker iväg på semester i 8 veckor (stooooooor hage och inget jobb alls =)
därför stänger stallet dessa veckor. och man får söka sig ett annat bete..
men sen några år tillbaka kan inte en lekt. häst följa med (den är svårlastad) och därför stannar det alltid kvar några hästar. (stallägarens 2, och lekt. hästen då, och två, kanske tre privathästar. ibland kommer det också någon annan dit)

dessa betalar inte stallhyra, istället får dom sköta hela stallet själva (ut, in släpp fodringar osv) och även hjälpa till med lite saker, måla om fixa staket och sånt..

=)
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Där jag haft hästarna de senaste åren har jag under vinterhalvåret betalat en boxhyra, en avgift för in/utsläpp/fodringar m.m. och en självkostnad för hur mycket mina hästar äter och gör av med i strö.

Under sommaren har jag bara betalat en viss summa för att stallvärden vattnar hästarna på betet, fodrar med mineraler varje dag, samt kollar till alla hagar flera gånger om dagen, och för att hon lagat det som gått sönder o.s.v. Och självklart har jag haft tillgång till stallet om jag velat. Det har blivit cirka 1100:- per månad. Det kan jag tycka är lite i överkant, om man tittar på vad de flesta tar för sina sommarbeten (i Roslagen brukar de flesta ta runt 500-800 kronor/månad) men jag har haft så bra service av min stallvärd och hon har aldrig varit omöjlig att resonera med, samt att hon tar hand om allas hästar så bra, så det har helt klart varit värt pengarna! :)
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

när hästarna går ute dygnet runt i sommarhagen så betalar vi halva priset i stallhyra, men har då givetvis kvar boxen ändå om man skulle vilja ha hästen inne, men då får man sköta alla in/utsläpp själv, för att det ingår inte under sommarmånaderna.

det är väl olika hur man gör, så precis som du skriver så är det nog lättast att du prata med dom.
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

tvungen att betala hela kallhyran som är på 700 kr
gör det för att kunna behålla boxen tills hösten
finns inget bete
har bete på annat håll
sura pengar
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Kallhyran är det ganska normalt att man får betala när man är på bete för att få ha boxen kvar. Har jag fått gort där jag hafft häst vilket är ganska förståligt då en stallägare inte kan stå med tomma boxar som ingen betalar för bara för att hästeb är på bete.

Sedan har jag fått betala en annan summa för betet beroende på vilken som har det. Allt från 500 kr eller självkostnad för elband och vatten till helt gratis.
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

vi betalar 600 +- nångra hundrallapar beronde oom man behöverstödutfodra på sommaren ,mot 1600 annars
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Om vi ska ha kvar våran box till hösten så måste vi betala full hyra dvs 1200 vilket känns ganska surt över sommaren men nu har jag ev fixat gratis bete hos grannen o då min häst inte går på stallets bete denna sommar betalar jag endast 500 för boxen..

Alla andra stall jag vart på har jag bara betalat hälften av stallhyran på sommarn.. för sommarn längtar man ju till då det är dom mån som oftast är billiga.. o man kan spara undan lite pengar där...
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Vi betalar samma kallhyra som resten av året, vi har ju tillgång till boxarna under sommaren också så.
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Jag tar ut billig kallhyra för boxarna under vintern så samma hyra under sommaren o då har inackoderingen tillgång till sin box om hon behöver.
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

för mig är det självklart att det är billigar på sommaren.. varför ska jag sitta och betala för in och utsläpp och halm/spån hö när jag inte använder det under sommaren??

Kallhyra under sommaren utan att tveka:)
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

500kr på 5 månader så det blir en hundralapp i månaden... brukar betala 400:- men det är egentligen lösdrift fast jag kan få en box om jag vill det
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Rent generellt så tycker jag att hyr man en boxplats med fullservice så får man betala även under sommaren, ( kanske med avdag för foder) Alla har tyvärr inte sina pållar på bete.
Se det som om man hyr en lägenhet. Man får glatt betala även om man åker på semester i 2 månader ( vem som nu har råd med nåt sånt;) )
Tycker du ska prata med stall ägaren redan nu. så löser ni det säkert innan sommaren:idea:
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Här får de betala kallhyran som vanligt, däremot dras strö och grovfoder bort från hyran. Man har heller inte boxen tillgänglig över sommaren, mer än som sjukbox. Vid undantag (som nästan aldrig finns) tas de in någon natt.
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Förra våren, i maj, flyttade jag Besten till ett ställe där hon skulle få gå ute dygnet runt från 1 juni. Priset under sommarmånaderna skulle då vara 900, dvs halva stallhyran.
När vi varit där en vecka meddelade stallägaren att hon tyvärr var tvungen att ta ut full hyra även under sommaren, men att hö skulle ingå (vi var tvungna att stödutfordra, eftersom det inte fanns bete nog). Tyvärr var höet de tillhandahöll så dåligt att jag valde att köpa eget hösilage till min häst, och jag fick då ett avdrag på 300/månad - alltså betalade jag 1500/månad för en gräshage (ej bete) med utfodring morgon och kväll (jag gjorde själv iordning allt foder och ställde fram).
Så dyr kallhyra har jag aldrig någonsin haft!:crazy:

Immer
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Normalt sett så kostar kallhyran för boxen 750 kr tror jag om jag nu inte missminner mig. Under sommaren kostar det lika mycket och oavsett om du har hästen där eller ej måste du ju betala kallhyran men saken är den att det inte finns tillräckligt med bete för att hästarna ska kunna stå sig på bara bete, där , så därför åker min häst i väg på sommarbete i år, liksom förra året. De flesta andra väljer dock att ha kvar sina hästar och låta dom äta det gräs som finns men får ändå betala fullpris för strö och grovfoder eftersom hästarna inte kan tillgodogöra sig genom och äta enbart det bete som finns (inte spec. mkt tyvärr..)

Men min häst åker i väg på bete till min syrra så det kostar ingenting, förra året hade jag henne hos min farbror.
 
Sv: lägre pris, sommarbete?

Priset blir detsamma som vintertid.
Men ev lägre om betet inte räcker.^
I hyran ingår vintertid in-och utsläpp och fodringar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 389
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 906
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 985
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp