Lämna min medryttarhäst

Ashgreendo

Trådstartare
Hej! Jag är ny på bukefalos men behöver vara skriva av mig lite om min situation.

Jag har varit medryttare på en underbar häst i 7 års tid. Men dessa 7 år har inte varit lätt. Hästägaren är väldigt manipulativ och det är svårt att lämna liksom. Hästägare är också sur för det mesta och har väldigt dålig energi. Skyller på att det är mitt fel när saker inte går som det ska etc med hästar och allt annat. Åh jag känner mig så mesig som inte säger ifrån. Jag vill verkligen inte vara kvar mera men jag älskar hästen väldigt mycket.

Men nu börjar jag själv må dåligt och är nog inne på en lätt depression. Stallet känns inte roligt längre och att åka dit ger mig en så stor ångest. Jag har försökt dra mig ur tidigare men då har hen blivit ledsen och sagt förlåt för sitt beteende så jag har stannat ändå.

Hur hade ni gjort? Är rätt så sugen på egen häst nu efter 7 år som medryttare och undrar själv om det är enda utvägen för mig att komma härifrån. Ha en rimlig anledning om ni förstår.

Hur hade ni gjort om ni satt i en sån här situation? Om du har varit i samma sits så berätta gärna hur du tog dig loss.

Mvh behöver frihet för min själs mående.
 
Koppla inte frågan om egen häst till den om du ska sluta med medryttarhästen. Om det inte känns roligt att åka till medryttarhästen måste du se till att avsluta, hur jobbigt det än är. Om du sen ska ha en egen häst är en helt annan fråga. Du måste ställa dig den fristående. Vill du ha en egen häst - köp en. Det är underbart att vara hästägare! Men om skälet till att du köper häst egentligen är att du ser det som ett lättare sätt att ta dig hur medryttarskapet - då ringer alla varningsklockor. Att ha en egen häst är ett stort åtagande över lång tid. Det måste vara det man verkligen vill, inte ett sätt att ta sig ur en annan situation. Så försök dela upp frågan i två och hitta svar på varje del var för sig.
 
Sluta. Tacka hästägaren för de här 7 åren och säg att du slutar. Vänligt men bestämt och utan att ge någon djupare anledning som leder hen in till en diskussion. Möjligtvis kan du säga att det är dags för dig att göra annat nu. Vad detta annat är är oväsentligt.

Efter det får du bestämma dig för om du vill ha egen häst eller inte. Blanda inte ihop de två.
 
Jag vet om att det är mycket jobb med egen häst och ska självklart inte blanda ihop de två frågorna. Medryttarhästen jag är hos nu har jag varit hos aktivt 7 dagar i veckan i mina 7 år hos henne. Jag har velat ha egen häst tidigare men då har hästägaren som sagt blivit ledsen och arg på mig att jag lämnar.

Ska jag ha häst vill jag inte stå där hos hästägaren utan i ett annat stall såklart. Förövrigt vill jag tillägga att jag är över 25 år med god ekonomi så häst kan jag köpa och tid har jag. Det är bara det att jag är så mesig när det kommer till att avsluta detta medryttaravtal jag har. Vill inte att hästägaren ska bli arg på mig eller annat. 🥺
 
Jag vet om att det är mycket jobb med egen häst och ska självklart inte blanda ihop de två frågorna. Medryttarhästen jag är hos nu har jag varit hos aktivt 7 dagar i veckan i mina 7 år hos henne. Jag har velat ha egen häst tidigare men då har hästägaren som sagt blivit ledsen och arg på mig att jag lämnar.

Ska jag ha häst vill jag inte stå där hos hästägaren utan i ett annat stall såklart. Förövrigt vill jag tillägga att jag är över 25 år med god ekonomi så häst kan jag köpa och tid har jag. Det är bara det att jag är så mesig när det kommer till att avsluta detta medryttaravtal jag har. Vill inte att hästägaren ska bli arg på mig eller annat. 🥺
Det är jobbigt, men tänk så skönt att rå dig själv sen! Och självklart ska du inte ha en egen häst i det stallet. Heja dig, jag stöttar mentalt på håll!
 
Jag har velat ha egen häst tidigare men då har hästägaren som sagt blivit ledsen och arg på mig att jag lämnar.
Fast vet du vad, du finns inte till för andra människor. Du finns till för dig! Du ska göra det du vill och det du blir glad av.

Vill du ha egen häst ska du givetvis köpa en egen häst. Blir ägaren till medryttarhästen arg för det så får den väl bli det då? Ditt liv blir ju egentligen varken bättre eller sämre för att hon är arg, eller hur? Du är din egna individ med din egen vilja. Hon får ta ansvar för sina egna hästar, det är inte ditt ansvar att ta hand om dem.
 
Förstår att det gör ont att lämna en älskad häst, en älskad vän! Men man ska INTE ha ångest osv för att åka till stallet; vart är det roliga då?! Riskerar ju bara att döda ditt intresse. Hästägaren dödar ditt intresse. Nä samla ihop dig och säg tack och hej. Bry dig om dig själv istället för att vara en peoplepleaser! Hoppas du kommer till ordning med allt ! :)
 
Jag var i ett stall och red som yngre. Jag lärde mig supermycket och tyckte om hästarna. Men stallägaren var svår och hade lätt för att lägga på alldeles för mycket arbete på mig i jämfört med vad jag fick tillbaka samt var extremt lättstött om man sa att man inte kunde komma just den dagen. Slutade med att jag fick grav ångest över att gå till stallet och började tappa glädjen i hästarna. Nu var jag yngre och hade turen att jag har stöttande föräldrar, så dom hjälpte mig att sluta där. Jag var väldigt ledsen i början för det kändes som att jag förlorat alla chanser att bli duktig men nu flera år senare känns det väldigt skönt att slippa åka till just det stallet och känna den pressen som fanns där att alltid behöva vara tillgänglig. Tyvärr så slutade jag nog något försent för ångesten över stall och hästar satt faktiskt i mig några år innan jag kunde känna mig glad och avslappnad igen när jag åkte till stallet. Så försök avsluta ert samarbete så fort som möjligt, så ditt mående inte riskerar att gå för långt.
 
Hej! Jag är ny på bukefalos men behöver vara skriva av mig lite om min situation.

Jag har varit medryttare på en underbar häst i 7 års tid. Men dessa 7 år har inte varit lätt. Hästägaren är väldigt manipulativ och det är svårt att lämna liksom. Hästägare är också sur för det mesta och har väldigt dålig energi. Skyller på att det är mitt fel när saker inte går som det ska etc med hästar och allt annat. Åh jag känner mig så mesig som inte säger ifrån. Jag vill verkligen inte vara kvar mera men jag älskar hästen väldigt mycket.

Men nu börjar jag själv må dåligt och är nog inne på en lätt depression. Stallet känns inte roligt längre och att åka dit ger mig en så stor ångest. Jag har försökt dra mig ur tidigare men då har hen blivit ledsen och sagt förlåt för sitt beteende så jag har stannat ändå.

Hur hade ni gjort? Är rätt så sugen på egen häst nu efter 7 år som medryttare och undrar själv om det är enda utvägen för mig att komma härifrån. Ha en rimlig anledning om ni förstår.

Hur hade ni gjort om ni satt i en sån här situation? Om du har varit i samma sits så berätta gärna hur du tog dig loss.

Mvh behöver frihet för min själs mående.
Du är sugen på egen häst! Go for it!

Tänk så här; under sju års tid har du haft häst på ungefär samma premisser sin en egen.

Du vet precis vad du ger dig in på.

Med din egna häst, fattar du alla beslut själv och är inte i en konstig relation med någon.

Det är dags nu!

:bump:

(Sedan att ägaren verkar knepig och hur hon fått dig att må, är ytterligare en anledning att bara dra plåstret.)
 
Jag vet om att det är mycket jobb med egen häst och ska självklart inte blanda ihop de två frågorna. Medryttarhästen jag är hos nu har jag varit hos aktivt 7 dagar i veckan i mina 7 år hos henne. Jag har velat ha egen häst tidigare men då har hästägaren som sagt blivit ledsen och arg på mig att jag lämnar.

Ska jag ha häst vill jag inte stå där hos hästägaren utan i ett annat stall såklart. Förövrigt vill jag tillägga att jag är över 25 år med god ekonomi så häst kan jag köpa och tid har jag. Det är bara det att jag är så mesig när det kommer till att avsluta detta medryttaravtal jag har. Vill inte att hästägaren ska bli arg på mig eller annat. 🥺
Hon kan reagera hur som helst, men det är hennes problem.

Om du framför att du du nu har kommit fram till att du inte längre vill vara medryttare, och tackar för alla åren, vad skall hon göra år det? Du kan ju, om du vill, säga att du nu är redo för nästa steg att skaffa en egen.

Har ni ett skriftligt avtal? I så fall skriver du en uppsägning också, som du lämnar till henne, och behåller en kopia själv.

Men vem vet, om du tagit hand om hästen så mycket, så kanske hon erbjuder dig att köpa den?

Men, oavsett, så förstår jag att det är jobbigt. Inte minst för att du gillar din häst och den vän han/ hon blivit under sju år.
 
Jag vet om att det är mycket jobb med egen häst och ska självklart inte blanda ihop de två frågorna. Medryttarhästen jag är hos nu har jag varit hos aktivt 7 dagar i veckan i mina 7 år hos henne. Jag har velat ha egen häst tidigare men då har hästägaren som sagt blivit ledsen och arg på mig att jag lämnar.

Ska jag ha häst vill jag inte stå där hos hästägaren utan i ett annat stall såklart. Förövrigt vill jag tillägga att jag är över 25 år med god ekonomi så häst kan jag köpa och tid har jag. Det är bara det att jag är så mesig när det kommer till att avsluta detta medryttaravtal jag har. Vill inte att hästägaren ska bli arg på mig eller annat. 🥺

Så länge du lämnar på ett snyggt och schysst sätt. Tackar för de fina åren och beter dig vänligt men bestämt så är det faktiskt inte ditt problem om hen blir arg.
 
Du har lite olika vägar att välja

  • Stanna kvar som det är nu och känna dig olycklig och frustrerad.
  • Jobba med dig själv och med din relation till hästägaren så att du påverkas mindre/inte alls av hästägaren. Det är väl inte helt omöjligt men chansen är mycket liten att det lyckas. Det är ungefär som att stanna kvar i ett destruktivt förhållande och hoppas på att partnern ändrar sig för att man själv gör det.
  • Avsluta relationen för att skaffa en ny häst och direkt köpa en häst och hoppas att den funkar som ersättning.
  • Avsluta relationen och i lugn och ro tänka över hur det känns och om det är din önskan köpa en häst.
 
Vill inte att hästägaren ska bli arg på mig eller annat.
Det där hade jag skitit totalt i, för om du inte gör det kommer du aldrig komma därifrån och kommer fortsätta må dåligt och troligen må ännu sämre än va du redan gör.
Vill du sluta som medryttare så gör det, det är ditt val du har den makten, sen om hästägaren blir sur, strunt samma du har ingen skyldighet att va kvar.
I detta fall går din hälsa först, den är viktigast. Du mår inte bra att va kvar och då ska du inte va kvar. Det tråkiga svaret är att ta tjuren vid hornen och bara göra det, vill du inte ha kontakt med hästägaren efter du slutat, blockera/ta bort numret och på sociala medier. Jag tror det finns många här på buke som kan stötta på håll. Lycka till med att ta dig därifrån. :heart
 
Vilken jobbig sits! Jag får ont i magen när jag läser, du behöver verkligen komma därifrån.
Jag förstår också att det känns jobbigt att säga att man vill sluta, särskilt om hästägaren är så känslig och tar allt personligt. Du behöver inte uppge någon anledning, men jag inser att det kan vara svårt. Försök stå emot! Förbered samtalet innan, tex genom att diskutera med någon du litar på. Tex "Hej, jag kommer att sluta vara medryttare här och tänkte att min sista dag blir på fredag." Om du vill vara tillmötesgående, eller om du vet att något finns inplanerat i närtid kan du ju lägga till "Om du absolut vill kan jag hjälpa till även på tisdag nästa vecka/när du ska till träningen/ när vi planerade att åka till veterinären med XX/ta fodringar den dagen du är bortrest med jobbet" eller vad det kan vara.

Tacka för de åren som varit och lämna en blomma och en chokladask, eller vad som kan passa. Jag upplever i alla fall själv att det är lättare att avsluta snyggt om man lämnar en symbolisk vänskapsgåva. Uppfostrade personer säger då tack och håller inte på och bråkar. Avslutet blir liksom tydligare.
 
Vilken jobbig sits! Jag får ont i magen när jag läser, du behöver verkligen komma därifrån.
Jag förstår också att det känns jobbigt att säga att man vill sluta, särskilt om hästägaren är så känslig och tar allt personligt. Du behöver inte uppge någon anledning, men jag inser att det kan vara svårt. Försök stå emot! Förbered samtalet innan, tex genom att diskutera med någon du litar på. Tex "Hej, jag kommer att sluta vara medryttare här och tänkte att min sista dag blir på fredag." Om du vill vara tillmötesgående, eller om du vet att något finns inplanerat i närtid kan du ju lägga till "Om du absolut vill kan jag hjälpa till även på tisdag nästa vecka/när du ska till träningen/ när vi planerade att åka till veterinären med XX/ta fodringar den dagen du är bortrest med jobbet" eller vad det kan vara.

Tacka för de åren som varit och lämna en blomma och en chokladask, eller vad som kan passa. Jag upplever i alla fall själv att det är lättare att avsluta snyggt om man lämnar en symbolisk vänskapsgåva. Uppfostrade personer säger då tack och håller inte på och bråkar. Avslutet blir liksom tydligare.
Fundera även ut ett avslut - hur du tar dig ur samtalet. Lockas inte in i resonemang och diskussioner, utan säg bara det du vill, avsluta och se till att du har möjlighet att komma bort från samtalet, genom att lägga på eller gå beroende på hur ni pratar.
 
Tack så jättemycket allihopa för era tips!

Jag har pratat med hästägaren och ja hen blev skit arg och ledsen på mig. Jag grät och mådde piss och fick tyvärr packa mitt samma dag och sticka därifrån på en gång. Hästägaren ville inte se mig något mer efter det.

Det var inte kul, hade velat ha fler dagar på mig för att säga hejdå till hästen men jag behövde komma därifrån och det har jag gjort nu. Även om det gör ont i hästhjärtat.

Nu ska jag vila någon vecka och bara ta det lugnt. Tvätta ridkläder, ridsaker etc och börja kika lite på HästNet.

Stort Tack till er. Utan eran stöttning hade jag aldrig tagit mig ur det. ❤️
 
Tack så jättemycket allihopa för era tips!

Jag har pratat med hästägaren och ja hen blev skit arg och ledsen på mig. Jag grät och mådde piss och fick tyvärr packa mitt samma dag och sticka därifrån på en gång. Hästägaren ville inte se mig något mer efter det.

Det var inte kul, hade velat ha fler dagar på mig för att säga hejdå till hästen men jag behövde komma därifrån och det har jag gjort nu. Även om det gör ont i hästhjärtat.

Nu ska jag vila någon vecka och bara ta det lugnt. Tvätta ridkläder, ridsaker etc och börja kika lite på HästNet.

Stort Tack till er. Utan eran stöttning hade jag aldrig tagit mig ur det. ❤️
Starkt gjort.

Den stora negativa reaktionen visar på att det inte riktigt var ett sunt förhållande mellan er. Det normala när någon säger upp sig är att något i stil med "så synd men lycka till." ingår i reaktionen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 045
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp