Bukefalos 28 år!

Lämnad häst för inridning

H

hasttjanst

Måste höra vad ni häst folk tycker.
Om en häst är lämnad på inridning...
Hästen va insutten & skrittad utan problem innan den åkte.
Hästen har nu varit på inridning i 4 månader.
Efter att hästen hade varit där i 2 månader tog ekonomin vändning och pengarna räckte inte för att fortsätta ha hästen där.
Men då hade personen knappt gjort något med hästen.
Jag sa då att jag tyckte det kändes surt att betala så mycket pengar och hästen inte blivit riden, meen.. Ville ändå ta hem hästen och jobba med hästen själv. Men då erbjöd personen sig att hästen kunde stå kvar gratis pga olika ursäkter m.m.
Nu är vi inne på 4:e månaden, och har inte hänt mycket mer...
Fler ursäkter. Uppdateringen är väl att personen setat upp själv och skrittat lite.
Men känns som detta är till&med mindre än vad som va gjort med hästen INNAN den lämnades iväg??
Hur lång tid skall detta ta?
Tycker det känns lite konstigt att hästen varit på inridning så länge nu men nästan ingenting blivit gjort??
Man blir ju lite orolig över situationen och tycker det börjar bli ganska konstigt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lämnad häst för inridning

Jag hade tagit hem hästen och krävt pengarna tillbaka. Har jag betalt för en tjänst så förväntar jag mig att få det jag betalt för. Sen beror det naturligtvis på vad som är avtalat.
Men varför lämnar du iväg hästen för inridning när du själv erbjuder den tjänsten?
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Tycker inte det låter som någon seriös inridare. Om man erbjuder sig att ta emot en häst på inridning ska den jobbas aktivt och inte bara stå medan den är där. Får man plötsligt förhinder som gör att hästen inte kan utbildas i den takt kunden förväntar sig ska man ta kontakt med kunden, förklara sig och fråga om kunden vill fortsätta ha hästen kvar där eller ta hem den, ev komma överens om kanske ett lägre pris om hästen ska stå kvar där även när den inte utbildas.
Det ligger på tränarens ansvar att höra av sig till kunden om saker som händer som har något med kundens häst att göra, t.ex. något som saktar ned utbildnings-hastigheten, oavsett om det är en familjetragedi, man kanske skadar sig och inte kan rida på x-antal veckor etc etc.

Dessutom är det viktigt att man VET att man har tid att utbilda en häst åt någon annan innan man tar på sig ansvaret. Vet man att det kommer vara mycket på t.ex. jobbet den kommande tiden kanske det inte är lägligt att ta in en häst just då.

Kort sagt, verkar inte vara någon seriös människa du skickat hästen till.
Som oxo skrev tycker jag du ska ta hem hästen och kräva pengarna tillbaka, iom att du inte fått den tjänst genomförd som du betalat för.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Min häst var insutten o skrittad när jag lämnade honom, samt löshoppad. Han var iväg 3 veckor och kom hem riden i alla gångarter trygg i sig själv och förberedd inför treårstestet, då är han ingen häst man kan pusha på.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Har du lämnat hästen till en person med F-skatt och goda referenser? Eller är det till någon som gör detta på hobbybasis?
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Jag hade tagit hem hästen och krävt pengarna tillbaka. Har jag betalt för en tjänst så förväntar jag mig att få det jag betalt för. Sen beror det naturligtvis på vad som är avtalat.
Men varför lämnar du iväg hästen för inridning när du själv erbjuder den tjänsten?

Hästen lämnades iväg pga tidsbrist & mycket att stå i just då och ville då passa på att lämna hästen på inridning under någon månad. För att få hem en inriden häst som jag kunde ha all tid i världen för när hästen va tänkt att komma hem. Just för att underlätta lite för mig under dom prosseser som va i livet just då. Hade jag vetat att det skulle jobbas så lite med hästen känns det nästan som hästen lika gärna kunnat vara kvar hemma.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Ok det var bara en frågan :) Men ta du hem din häst och försök att få tillbaka en månads betalning. Är hästen hyffsat "normal" borde den vara ridbar i alla gångarter på en månad.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Tycker inte det låter som någon seriös inridare. Om man erbjuder sig att ta emot en häst på inridning ska den jobbas aktivt och inte bara stå medan den är där. Får man plötsligt förhinder som gör att hästen inte kan utbildas i den takt kunden förväntar sig ska man ta kontakt med kunden, förklara sig och fråga om kunden vill fortsätta ha hästen kvar där eller ta hem den, ev komma överens om kanske ett lägre pris om hästen ska stå kvar där även när den inte utbildas.
Det ligger på tränarens ansvar att höra av sig till kunden om saker som händer som har något med kundens häst att göra, t.ex. något som saktar ned utbildnings-hastigheten, oavsett om det är en familjetragedi, man kanske skadar sig och inte kan rida på x-antal veckor etc etc.

Dessutom är det viktigt att man VET att man har tid att utbilda en häst åt någon annan innan man tar på sig ansvaret. Vet man att det kommer vara mycket på t.ex. jobbet den kommande tiden kanske det inte är lägligt att ta in en häst just då.

Kort sagt, verkar inte vara någon seriös människa du skickat hästen till.
Som oxo skrev tycker jag du ska ta hem hästen och kräva pengarna tillbaka, iom att du inte fått den tjänst genomförd som du betalat för.

Tror inte personen kommer gå med på att lämna tillbaka några pengar, hur ska man då kunna gå till väga?
Hade man vetat att det skulle bli såhär så hade jag haft hästen kvar på hemmaplan. Trots mycket att stå i som gjorde att jag ville lämna iväg hästen, känns det som att jag själv hade kommit betydligt längre i inridningen. (Trots lite tid)
Tycker som er andra, utger man sig som seriös inridare skall man väl ändå lägga ner tid på en häst man tar emot?
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Måste höra vad ni häst folk tycker.
Om en häst är lämnad på inridning...
Hästen va insutten & skrittad utan problem innan den åkte.
Hästen har nu varit på inridning i 4 månader.
Efter att hästen hade varit där i 2 månader tog ekonomin vändning och pengarna räckte inte för att fortsätta ha hästen där.
Men då hade personen knappt gjort något med hästen.
Jag sa då att jag tyckte det kändes surt att betala så mycket pengar och hästen inte blivit riden, meen.. Ville ändå ta hem hästen och jobba med hästen själv. Men då erbjöd personen sig att hästen kunde stå kvar gratis pga olika ursäkter m.m.
Nu är vi inne på 4:e månaden, och har inte hänt mycket mer...
Fler ursäkter. Uppdateringen är väl att personen setat upp själv och skrittat lite.
Men känns som detta är till&med mindre än vad som va gjort med hästen INNAN den lämnades iväg??
Hur lång tid skall detta ta?
Tycker det känns lite konstigt att hästen varit på inridning så länge nu men nästan ingenting blivit gjort??
Man blir ju lite orolig över situationen och tycker det börjar bli ganska konstigt..

Jag hade tagit hem hästen och krävt pengarna tillbaka, detta verkar inte vara en seriös person överhuvudtaget.!

Jag hade min ena häst på tillridning i ca två månader hade då själv mestadels ridit i skogen i de tre gångarterna.
När jag fick tillbaka henne efter ca två månader kunde hon arbetas riktigt i alla gångarter på banan, böjda spår m.m.
Hon kunde lite skänkelvikningar och början till byten i galopparbetet.

Dock var detta en väldigt duktig äldre dam som kan sin sak, finns många idag som har annonser ute på tillridning, utbildning osv , hade varit försiktigt med att lämna ut min häst , kände denna person sedan innan,annars hade jag kollat upp allt som rör dennes verksamhet och hur pass seriös denna person är.!
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Ok det var bara en frågan :) Men ta du hem din häst och försök att få tillbaka en månads betalning. Är hästen hyffsat "normal" borde den vara ridbar i alla gångarter på en månad.

Ingen fara, ville bara förklara läget som va anledningen till mitt beslut att lämna iväg hästen.
Hästen är snäll i hantering och som sagt insutten och skrittad innan hästen åkte. Man börjar ju undra, detta känns som lite av ett bakslag:mad:
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Men jag fattar inte...

Hur kan du betala ett företag för en tjänst som de inte utfört? Hade du accepterat att lämna in bilen på verkstaden och inte fått den lagad men ändå fått betala?
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Hämta hästen och kräv återbetalning. Självklart är det inte OK att ta betalt för ett arbete som man inte utför. De har ju i princip förvarat hästen åt dig, och det var ju inte vad du beställde.

Tyvärr går det tretton på dussinet av självutnämnda experter som tror att när de suttit in en ponny (när de var 10 år, mamma stod och höll hästen) är de fullt kompetenta att rida in andras hästar mot betalning.

På två månader kommer man rätt långt med en normalbegåvad häst, utan att rida varje dag och utan att tragga långa pass. Under förutsättning att den som åtar sig uppdraget vet vad den sysslar med - så klart.

Förstår att du är besviken, tiden får man ju inte tillbaka. Hästen hade kunnat varit mycket längre under rätt handledning.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Hämta hästen och kräv återbetalning. Självklart är det inte OK att ta betalt för ett arbete som man inte utför. De har ju i princip förvarat hästen åt dig, och det var ju inte vad du beställde.

Tyvärr går det tretton på dussinet av självutnämnda experter som tror att när de suttit in en ponny (när de var 10 år, mamma stod och höll hästen) är de fullt kompetenta att rida in andras hästar mot betalning.

På två månader kommer man rätt långt med en normalbegåvad häst, utan att rida varje dag och utan att tragga långa pass. Under förutsättning att den som åtar sig uppdraget vet vad den sysslar med - så klart.

Förstår att du är besviken, tiden får man ju inte tillbaka. Hästen hade kunnat varit mycket längre under rätt handledning.

Sjävklart är jag besviken & person medgav att atbetet med hästen inte kommit så lång efter de 2 månaderna som jag betalat för. Då erbjöd personen att hästen kunde stå kvar ett tag till utan att jag behövde betala.
Men tar man inte tag mer i jobbet då? Det har gått nästan 2 månader till nu?
Nej usch detta känns märkligt och vill hämta hem min kuse!!

När jag tagit emot häst på inridning vet jag vilket jobb där är anpassar jobbet efter individen, hästen har även fått vilodagar. Men efter 2 månader är iaf hästen riden i alla gångarter.
Vad är det som gör att personen behöver sån tid?
Vad är det som gått snett?
Min häst är genom snäll, men har personen i fråga blivit rädd för hästen?
Ja det är mycket man kan börja undra.

:mad:
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Du har altså betalat för två månader (då inget gjordes), sen har hästen stått "gratis" där sedan dess?.
Vad säger inridaren? Hur länge ska hästen stå där gratis?

Från start, vad var planen? Hur lång tid hade du tänkt ha hästen där och vad hade ni kommit överens om att hästen skulle klara efter det?

Hur lång tid till säger dom att det ska ta?
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Du har altså betalat för två månader (då inget gjordes), sen har hästen stått "gratis" där sedan dess?.
Vad säger inridaren? Hur länge ska hästen stå där gratis?

Från start, vad var planen? Hur lång tid hade du tänkt ha hästen där och vad hade ni kommit överens om att hästen skulle klara efter det?

Hur lång tid till säger dom att det ska ta?

Ja jag betalade för 2månader, sen dess har hästen stått där gratis då inte mycket blivit gjort.
Hästen har nyligen kommit tillbaka & jag är så ARG!!!:mad:
Jag fick nog av att förlorat pengar & framför allt så lång tid.!!
Hästen lämnades för inridning (grundriden i skritt, trav & galopp, lära sig grunderna med andra ord.
Vad har kommit hem?? Jo en häst som enligt mig inte kan mer idag i ridningen än när den åkte.
Nu ska ni minnas att hästen va insutten & lite skrittad när den åkte.
Är detta vad som skall komma tillbaka efter 5MÅNADER?!
Jag har maila personen som erbjudit tjänsten, men personen tycker att den varit ärlig hela tiden & erbjudit oss komma ner och provrida. Åka ner för att skritta är inte någon framgång i mina ögon:mad:
Personen har berättat själv att hästen inte ens har satt traven (den består endast av bockning) & att hästen troligtvis inte skulle kunna galopp förens mot hösten.
Erbjuder man tjänsten skall man lägga ner tiden och arbetet tycker jag, detta är inte okey!!! Personen tänker inte betala tillbaka några pengar & tycker att denna följt sin del av avtalet!
Det borde väl inte få gå till på det här viset?
Jag har mist både pengar och lång tid!

Kan någon som erbjudet tjänsten inridning, komma undan så enkelt ?
Är detta vad man kan kalla en inriden häst?
Åh, jag är så arg i nuläget så jag lägger in detta så länge & tar en nypa luft innan jag exploderar:mad:
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Borde ju rimligen gå att anmäla personen tycker jag. Vet dock inte för vad, är inte så insatt i hela den biten, men jag kan tänka att det kan falla under samma kategori som när man köpt en produkt och sen inte får den. Det är ju samma sak här, fast det handlar om en tjänst som inte blivit utförd.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Har min egen häst inackorderad i ett stall där ägarna - mycket seriösa människor - ibland tar emot hästar för inridning. Själv är jag bara en glad amatör med en gammal skogsmulle men nyfiken som jag är frågade jag nyligen hur lång tid det tar att rida in en häst. Svaret blev: "Om hästen är frisk, man arbetar aktivt med den och man inte stöter på några större problem på vägen tar det ungefär en månad, max 5-6 veckor."
Jag har alltså inga egna erfarenheter i den här frågan men denna familj har jag känt i över 20 år, de har jobbat med hästar lika länge och är oerhört duktiga så jag har ingen anledning att betvivla deras tidsbedömning.
Tråkigt att höra att du, trots referenser och allt, råkat på en person som inte tar din häst på lika stort allvar som du gör. Självklart har du rätt att vara irriterad!
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Jag håller med dig på den punkten, har denna person ett företag och erbjuder just tjänsten inridning så skall det ju inte kunna gå till på detta viset. Efter en så pass lång tid som 5månader och ts får tillbaka en häst som inte ens satt traven?
Jag förstår att ts är arg, men vad jag inte kan släppa är att personen som tagit emot hästen för tjänsten inridning SERIÖST tycker att h*n gjort sitt jobb och inte tänker betala tillbaka ett öre! Detta tycker jag verkar som bedrägeri. H*n erbjuder en tjänst men inte utför den. Normalt så är en häst riden i ALLA gångarterna efter 1-2 mån.
Detta är beklagligt tycker jag och ger personen som erbjuder tjänsten, ett dåligt rykte.
Jag tycker du gör helt rätt i att kräva tillbaka pengarna, så här skall det inte få gå till.
Personen har ett företag och erbjuder en tjänst hon inte genomför, borde man inte kunna anmäla detta ?
Tid och pengar har ett stort värde!! Du har förlorat pengar men även väldigt lång TID!
Att inte denna människa SKÄMS!
Nästan så man vill veta vem personen är så man kan se upp!
Jag tycker du skall gå vidare med detta & stå på dig!!
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Bedrägeri skulle nog kunna funka att anmäla för tror jag! Testa med det TS och se vad som händer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp