Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Knapplån, tror jag?

Nu behöver jag lite hjälp här.
Jag är 170 och väger runt 55, ganska långa ben.
Till min fråga: Om jag vill kunna få ut 'riktig' ridning, hur stor häst måste jag ha?

Jag är lika lång och väger lika mycket. Har precis som du väldigt långa ben, och det gjorde mig i början osäker och rädd att det ska se helt oproportioneligt ut när jag sitter på min D-ponny på 147cm...
Men nu vet jag att det inte är någon fara. Rider nästan bara C-ponny på ridskolan, och innan vi köpte min D-ponny frågade vi ridläraren om hon visste någon häst som skulle passa mig. Hennes svar var "Vill du ha C eller D-ponny?"
Så det är helt lugnt.
Jag rider som sagt C på ridskolan, och det är inget problem att få ut 'riktig' ridning ur honom. :laugh:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 1,65cm lång o väger cirka 65kg och undrar vilken mankhöjd på häst/ponny som skulle passa mig bäst och vilken den minsta mankhöjden på en ponny jag kan rida
 
Sv: Längd- och vikttråd

Den vanligaste regeln är mankhöjd på ca 15-20 cm lägre än ens egna längd, men det beror ju också på hur bred ponnyn är och så vidare.

Det optimala för dig vore väl en D-ponny, men en lite mer viktbärande C-ponny kan kanske också funka.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om du har bra balans och är van så skulle du få rida min c-ponny vid nått tillfälle. Mer regelbundet ska du nog satsa på d-ponny och uppåt. Det bästa är att prova. Beror jätte mycket på hur hästen är byggd.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Knapplån

Hejsan alla Bukefalister!

Jag är kort för min ålder och har därför blivit tillfrågad att ta en shetlandsponny på tillridning/utbildning i sommar. Han är ingen unghäst, 12 år, men han har blivit lite ringrostig och "glömt bort" skolor osv efter att mest ha burit runt på nybörjare de senaste åren.
Jag undrar om jag är för lång för honom ändå... Jag är ca 152 cm lång nu och växer nog lite till. Vikten är inga problem då jag väger 37 kg. Och ja, jag vet att jag kan tömköra och så och det kommer jag att göra-också.

Är jag för lång?

Tack för svar:bump:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag kanske är "härdad" efter att ha sett en kompis rida till en shettis (107 cm om jag kommer ihåg rätt) under ett halvår, hon är ca 160 cm och väger 40-45 kg. Inte sjutton såg det snyggt ut, men den bråkiga shettisen utvecklades massor, verkade inte alls ha problem med vikten och blev riktigt trevlig. Är numera ridskoleponny (och har då återgått till att vara... mindre trevlig med tiden).

Men den ryttaren har grym balans och är överlag duktig på ponnyer/hästar som är lite udda/jobbiga.

Jag skulle säga att du är okej storleksmässigt OM du är duktig och har bra balans, och om det nu bara handlar om en period för utbildning. Fast det beror såklart på ponnyn också.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Är det en stor shettis och du själv har bra balans så kan det nog vara bra för hästen med nån som "kan"
Min egen shettis ligger på 105 cm och hon har aldrig haft problem med balanserade ryttare i den längden. upp till 1,55 har funkat bra så länge man inte ska hoppa högre hinder. I dressyren har det gått jättebra. Viktmässigt har vi satt 42 som den magiska gränsen för långritter och hoppning. Vi har märkt på henne att det funkar bäst så. Upp till 45 kg för lugna turer ute eller dressyrpass.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag kanske är "härdad" efter att ha sett en kompis rida till en shettis (107 cm om jag kommer ihåg rätt) under ett halvår, hon är ca 160 cm och väger 40-45 kg. Inte sjutton såg det snyggt ut, men den bråkiga shettisen utvecklades massor, verkade inte alls ha problem med vikten och blev riktigt trevlig. Är numera ridskoleponny (och har då återgått till att vara... mindre trevlig med tiden).

Men den ryttaren har grym balans och är överlag duktig på ponnyer/hästar som är lite udda/jobbiga.

Jag skulle säga att du är okej storleksmässigt OM du är duktig och har bra balans, och om det nu bara handlar om en period för utbildning. Fast det beror såklart på ponnyn också.

Han är 111 cm hög och jag har ridit i snart 9 år och har, om jag får säga det själv, bra balans. Jag rider till honom av precis samma anledning som din kompis.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Är 172-174 cm lång och vågen svajar mellan 55-57 kg. Enligt en, vad är en god mankhöjd till häst för mig? Nu är mina ben riktigt långa till resten av min kropp. Min skänkel hamnar ca 30 cm nedan om hela bålen på en ponny på 142 cm och får fötterna ihop under ett stadigt russ på 135 cm. Vet inte om det säger er mycket men ni kan ju trots allt tänka er..
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är lika lång som dig (173) och väger ca 47 kg. Även jag har långa ben.
Jag kan rida allt från D-ponny och uppåt.
Stadiga C-ponnys (till o med B-ponnys) kan ju bära min (och din) vikt, men som du säger så blir det inte alls bra med den längden, speciellt när man har långa ben, om det inte handlar om ett enstaka tillfälle.
Men iaf, "optimal" häststorlek för dig kanske är 160-165 ca? :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och jag skulle säga maxad D-ponny ungefär. Man vill ju ha en så liten häst som möjligt :D

Skämt åsido, ett ganska vedertaget "tänk" är väl att hästen ska vara 20 cm lägre i mankhöjd än vad man själv är lång.

Jag är 181 cm lång, min häst är knappt 1,63 vilket passar bra, skulle inte vilja ha nå större :o Men jag rider också hästar ner till liten d-ponny utan besvär, jag är lätt (52kg) och sen har jag väl vant mig vid att rida lite små hästar helt enkelt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Lite märklig fråga kanske :D Men ni som väger mycket, sitter ni ner i trav och galopp?

Hästen jag rider nu klarar min vikt galant (100 kg, vägde 110 när jag började), men jag vill gärna avlasta så mycket som möjligt tills jag väger mindre, så jag rider alltid lätt i trav och står upp i galoppen. Det kanske bara är jag som har hjärnspöken, för vikten är ju samma oavsett vad.

Nu har det gått så långt att jag nästan har glömt bort hur man sitter ner i trav. Jag spänner mig och är rädd för att studsa och dunsa, vilket såklart leder till att jag just studsar, så det blir ju lite ond cirkel där. Jag sitter ner några steg ibland om hästen rinner iväg, och tycker jag kommer åt honom mycket bättre i nedsittning. Han har inte så stort steg utan är ganska markbunden.

Hur gör ni?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Med westernsadel sitter jag (ok, jag är väl inte jättetung). Den är byggd för att fördela vikten över en större yta än en vanlig engelsk sadel.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ok, kan vara bra att veta. Hästen har en westernsadel, men jag har inte använt den eftersom jag tänkte att den är så tung så då blir det ännu mer vikt.

Fast jag skjuter mig kanske i foten med det resonemanget. Då kan jag väl lika gärna rida barbacka vilket inte direkt är mer tryckavlastande än en sadel.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Anläggningsytan är helt annorlunda på en westernsadel och poängen är ju att man ska kunna sitta i den i timmar. Den är alltså anpassad för ridning länge! Dock...ska tillägga att är hästen ung rider man med en lättare sits...tills den är väl tränad för uppgiften.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hästen är 17 år, så ingen unghäst, men inte purung heller... :o Men jag tror inte att han själv begriper att han är 17 år. Det är lite svårt det där, att avgöra när en häst är för gammal för att bära en tung ryttare. Han är inte ens i närheten av svankrygg, har friska och torra ben utan gallor.

Ska be ägaren att få prova en liten tur med westernsadeln :) Om jag kommer ner till 90 kg så borde han ju klara mig + westernsadel eftersom han är van vid att bära sin gravida ägare som på den tiden var uppe i 95 kg + westernsadel (hästen är bruksnordis på 166 i manke).
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Passar sadeln behöver du inte oroa dig. Hästen är "färdig" i kroppen och van att bära vikt. På med sadeln och rid ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Då fortsätter jag i den engelska :D (Dressyrsadel) och försöker släppa att jag väger 100 kg. Han brydde sig ju inte vid 110 kg utan var pigg och glad och bar sig själv i form. Förhoppningsvis är jag snart nere på 95, och vidare neråt mot 80-75 kg.

Det är nog bara jag som fortfarande har svårt att smälta att jag har hittat en häst som orkar mig ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 492
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 031
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp