Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

En bruksnordis på 1,66 och 17 år tycker jag låter väldigt stabilt :D

Du ska nog inte oroa dig, visst är det svårt att säga hur mycket vikt hästar "orkar" men när man läste de flestas viktgränser börjar man ju fundera om folk i allmänhet helt enkelt inte förstår hur mycket andra människor väger. När 75 kg anses MYCKET tror jag det beror på just det -man vet inte hur 75 kg ser ut!

Angående att rida lätt tror jag man ibland kan göra en björntjänst på det viset. Om man har en väldigt bra teknik, reser sig lite och sätter sig mjukt precis i rätt tid då är det säkert skonsammare men om man inte är superflink på att rida lätt blir det lätt att man "flyttar om" vikten hela tiden. När man oroar sig för att besvära hästen med sin vikt kan man alltså fundera lite extra på om det är bättre att just rida lätt -är jag skitduktig på att följa med fint i rörelsen och sätter mig mjukt? Eller kanske jag ska sitta ner ändå ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag och min kompis (nybörjare utan särskild balans) red barbacka på min grova D-ponny på 143. Vi red ca 40-50 min och vägde tillsammans 100 kg, han är van vid 46-50. Gick bra märktes inget, skrittade dock bara men blev lite trav också (han blev rädd). Men han skrittade på i en bra takt med bra bjudning, red både på asfalt och i skogen. :) så nog orkar dom ;) kanske inte så nyttigt för han att bära runt på 100 kg regelbundet eller ett hårt pass men en promenad funkade fint.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har en fråga om längd och vikt och så.
Om en ponny beskrivs som viktbärande, ungefär hur mycket vikt kan den bära då? Om man tänker ganska regelbunden ridning.
Till exempel så är ju de flesta islandshästar c-ponnyer, och många fjordingar och såna också. Och många turridningsställen med såna raser brukar ha en maxvikt på 85-95 kg, och då är väl ryttarna ganska ofta nybörjare. Men sen när jag har läst här och på andra ställen så verkar många tycka att om man väger typ 60 kg och rider c-ponny så måste den vara viktbärande, även om man är en ganska van ryttare.
Så hur är det egentligen? Kan man säga på ett ungefär hur mycket det är "normalt" att en viktbärande ponny i de olika kategorierna kan ridas av?

Och så undrar jag över min ponny. Han är en d-ponny på 143 cm, okänd härstamning men ser ut som att det är typ russ, islandshäst eller nåt sånt i honom iallafall. Han är liksom ganska kraftig men inte kallblodskraftig om man säger så. Ungefär hur lång och tung ryttare tror ni skulle kunna rida honom?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Att svara rent generellt utifrån mankhöjden tycker jag är svårt. En häst kanske har bred/kraftig rygg och nacke men klenare ben med veka kotor exempelvis, då kan den fortfarande te sig viktbärande för ett mer ovant öga. Visst kan man tänka sig "på ett ungefär" att en d-ponny "tar" 60-80 kg men det är högst individuellt (!) -åt båda hållen.

En harmoniskt- och välbyggd häst eller ponny "klarar" ändå mer vikt än vad många vill påstå, skulle jag vilja säga ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej jag har ett litet dilemma här har ridit B-ponny i en väldans lång tid nu men har blivit för gammal, och lång... men ska jag satsa på c eller d-ponny nu? jag är 14 år (eller fyller det i morgon)- 163 cm lång. jag rider balanserat och stadigt med bra sits. hittade ingen bättre bild i all hast och vet att det inte ser vidare fint och harmoniskt ut :) . på bilden var jag 1 cm kortare och ponnyn är ca136 cm i mkh ;) tror inte att jag kommer växa mer... mitt hjärta säger C-ponny men hjärnan vet inte ännu ;)


 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle säga att du kan ha vilken som av C eller D-ponny. Försök hitta en ponny som du gillar och trivs med i första hand. Prova lite olika och välj sedan den du gillar bäst :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle satsa på D ponny. Jag själv är 165 cm lång och de gånger jag ridit c ponny har jag känt mig gigantisk. Men då har jag rätt långa ben också :) Men det beror ju helt på hur ponnyn är byggd också.
 
Sv: Längd- och vikttråd

okej tack,
Blir lätt så nojjig efter att ha hängt på ridskolan ett tag ;) där går typ gränsen för att ens få rida ponny vid 160 cm ? men ridskolehästar går typ som maskiner tyvärr :(
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kommer också ihåg ridskoletiden, om man är uppvuxen på ridskola får man lite andra referensramar för vikt och längd än för de som aldrig ridit på ridskola;)
När jag var 165 lång och vägde 55 kg, var väl kanske 11-12 år sisådär, så kom jag ihåg den stora fasan när min ridlärare hade skrivit upp mig på en C-ponny under en dressyrkurs. Jag sprang in till henne och sa "men jag kan inte rida den ponnyn, jag är aaalldeles för stor!".
Hon bara skrattade och sa "du, jag red igenom henne häromveckan, och jag väger 70 kg, hon dog inte" :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle satsa på D ponny. Jag själv är 165 cm lång och de gånger jag ridit c ponny har jag känt mig gigantisk. Men då har jag rätt långa ben också :) Men det beror ju helt på hur ponnyn är byggd också.

Eftersom jag tycker att det är väldigt viktigt att unga tjejer inte ska få skeva ideal kring vikt och därmed vilka ponnier de kan och inte kan rida visar jag ytterligare bilder på mig och min C-ponny. Jag är 168 cm (ev lite längre...) och väger runt 60 kg.

485147_4873777254190_1732803080_n.jpg


Så här lång är jag bredvid henne:
599424_3703347914188_694971783_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 1,76 och väger ca 75 kg, kan jag rida ponny och hur hög får hästen jag rider minst vara för att klara min längd och min vikt? Jag är väldigt orolig över att inte kunna rida för små hästar, tacksam för svar! :grin:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag väger 70kg och är 168cm och hade inte velat sitta upp på en häst under 150cm, känner mig för stor för min häst på167 ibland till och med.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle nog tycka att du var för lång för att rida min ponny som är 146 cm, viktmässigt på gränsen beroende på hur erfarenhet/vilken balans du har. Hade jag varit du hade jag nog satsat på hästar runt 160cm och uppåt. Sen tror jag verkligen inte att en välmusklad och stadig d-ponny hade lidit direkt om du satt upp någon gång då och då.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag rider bara storhästar nu, dvs 160 och uppåt. Jag har ridit i sex år så jag har väl ganska bra balans. (jag är tolv om det är värt något Px) Sen finns det en kraftig d-ponny och ett par kallblod jag rider typ.

Tack ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du kan rida stadiga d-ponnyer också om du har hyfsad balans. Det kanske inte ser jättesnyggt ut, men en trevligt byggd d-ponny bör inte ha några problem med att ridas av någon i din storlek om inte din balans blir ett problem.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag väger 49 kg kan jag rida shettlandsponny?

Jag rider absolut inte hårt men den behövs ridas in för att yngre ska kunna rida den. Den är 6 år och har väldigt mycket energi

Jag är 150 cm lång och rider just nu C -ponny är det dags att byta storlek? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 067
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 492
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 028
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp