Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Tycker att du ser ut att vara lagom för ponnyn på bilden. Om du inte kommer växa så mycket mer och gärna vill ha en c-ponny tycker jag att det är en sådan du ska satsa på :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Jag vet att det är svårt att säga exakt, men vad för vikt känner ni generellt som maxvikt på en ponny på 140 cm, mediumgrov?
Vid inridning? Och sedan när den skulle vara mer musklad?

Har ingen bild tyvärr. Men hon är kompakt och fin, inte lång i ryggen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag väger 49 kg kan jag rida shettlandsponny?

Jag rider absolut inte hårt men den behövs ridas in för att yngre ska kunna rida den. Den är 6 år och har väldigt mycket energi
Eftersom den dessutom är oinriden så tycker jag det är för mycket vikt faktiskt.
Shetlandsponnyer kan ju vara byggda lite olika men generellt tycker jag max 40 kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag väger runt 60 kg och har själv ridit in min c-ponny. När hon varit mer tränad har ryttare på 70 kg ridit henne enstaka tillfällen. Det är mina gränser skulle jag säga.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag hade c-ponny på 135 som 14 åring också var jag 155 och vägde 42 kg. Idag är jag 20, väger 47 och är 159 och hade nog fortfarande kunna rida min förra ponny även om jag ibland kanske hade känt mig lite lång. Idag rider jag D-ponny på 143 som dock är grov och slukar en del längd (han rids ibland - sällan - av en på 175 cm)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast det har man ju vetat hela tiden.

Undrar varför de inte hade med en lätt och balanserad ryttare samt en tung och obalanserad ryttare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 158cm lång och jag är osäker på hur länge till jag kan rida min hyrhäst. Hon är en c-ponny och jag vet inte hennes mankhöjd exakt men den är väll runt 134cm :) Hon är rätt stark i ryggen men jag är ändå lite osäker ;) kan jag fortsätta rida henne eller är jag för lång? :(
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 158cm lång och jag är osäker på hur länge till jag kan rida min hyrhäst. Hon är en c-ponny och jag vet inte hennes mankhöjd exakt men den är väll runt 134cm :) Hon är rätt stark i ryggen men jag är ändå lite osäker ;) kan jag fortsätta rida henne eller är jag för lång? :(

själv är jag ca 164 cm och har nu insett att jag passar utmärkt på min finfina c-ponny med mankhöjd på ca 134 cm :)
 
Sv: Längd- och vikttråd-För lång för min favvo?

Hej allihopa! Jag är en 15-årig tjej, 170cm och väger 53 kg. Jag är i mina sista C-ponny-dar och har en fråga till er:

Tycker ni att jag är för lång för C-ponny?

Ponnyn i fråga är en mellanstor C, lång i kroppen, fin lång hals och hyfsat viktbärande. Väl eftergiven höjer han ryggen, då ser jag inte så stor ut. Jag har pratat med min ridlärare och jag får tävla honom ett tag till, kanske denna säsong.

Vad tycker ni? Hur är eran syn på längd/vikt i förhållande till ponnyer?

Tack på förhand för svar!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det kanske kan se lite lustigt ut, men en säsong till tror jag inte han dör av ;) Du märker om det blir vingligt och obalanserat.
Jag tycker för tung ryttare på långa vägar är värre än för lång.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tycker att du ser ut att vara lagom för ponnyn på bilden. Om du inte kommer växa så mycket mer och gärna vill ha en c-ponny tycker jag att det är en sådan du ska satsa på :)

Ok. Men du tror inte att jag är för tung då? :-) (Han är ju ca 140 i mkh)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det kanske kan se lite lustigt ut, men en säsong till tror jag inte han dör av ;) Du märker om det blir vingligt och obalanserat.
Jag tycker för tung ryttare på långa vägar är värre än för lång.

Ok. Men du tycker inte att jag är för tung då? (Kollade upp hans mkh:ca140cm):)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast det har man ju vetat hela tiden.

Undrar varför de inte hade med en lätt och balanserad ryttare samt en tung och obalanserad ryttare.
Eller hur!

Jag blir skogstokig och less på folk som skriver att det är bättre med en tjock och balanserad ryttare än en lätt och obalanserad. Det ena rättfärdigar liksom inte det andra. En ryttare som är dålig för hästen är en ryttare som är dålig för hästen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag väger 49 kg kan jag rida shettlandsponny?

Jag rider absolut inte hårt men den behövs ridas in för att yngre ska kunna rida den. Den är 6 år och har väldigt mycket energi
Viktmässigt lär det inte vara några större problem för en normalstor, frisk shetlandsponny att bära dig. Men man måste vara lyhörd för ponnyns signaler.
Ok. Men du tycker inte att jag är för tung då? (Kollade upp hans mkh:ca140cm):)
Nej, verkligen inte!!
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Jag har en 15-årig halvblodsvallack av ganska rejäl modell. Mankhöjd 167 cm och ordentliga ben (inga "spindelben"). Han är nyligen kollad i ryggen i samband med att vi köpte sadel och hade inte några spänningar eller andra problem. Vi har en bra och för honom utpassad sadel. Han rids 6 dagar i veckan och är hyfsat musklad. Har tidigare gått på ridskola och fick då ta de största eleverna. Nu har min gulliga make frågat om han inte kunde få prova att rida på pålle för att ses om ridning kan vara något för honom. Han är lite rädd för hästar men vill försöka intressera sig för det som jag brinner för :love: Min fråga är om jag vågar låta honom rida pålle och i så fall hur ofta? Maken är lång, 194 cm, och väger ca 95 kg. Han har rätt vältränad och har bra balans och kroppskontroll, men man får ju räkna med att det kan bli lite obalans i sadeln ändå eftersom han faktiskt inte kan rida.

Hade ni vågat låta honom rida? Och i så fall hur länge och hur ofta? Det vore ju en dröm att kunna dela hästintresset med min älskling, men jag vill samtidigt inte ta några risker med min hästs välmående.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp