Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Ja. alla har framållit poängen att dessa riktmått inte är realistiska att gälla annat än i mycket generella termer, och att man därför inte kan bedöma på x antal centimetrar osv. vare sig på ryttare eller hästar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hejsan! Är 180 cm lång och väger ca 69-70 kg. Vad tycker ni är lagom mkh på häst? Vet att det beror mycket på hur hästen är byggd , har fått tänka mycket på det eftersom jag har väldigt långa ben:S Tacksam för alla råd!:)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hejsan! Är 180 cm lång och väger ca 69-70 kg. Vad tycker ni är lagom mkh på häst mest längdmässigt men också vad för typ av häst för min vikt? Vet att det beror mycket på hur hästen är byggd , har fått tänka mycket på det eftersom jag har väldigt långa ben:S Är mest intresserad av dressyr men tänker också hoppa ca 70cm hinder Tacksam för alla råd!:)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tycker du ska skaffa en storhäst typ 160-175 cm som du trivs med och som passar dina mål:).
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Vad skulle ni rekommendera för storlek på häst till en tjej på 162 cm (50 kg)? Är en D-ponny lagom eller är det för litet? Kanske till och med skulle funka med en grövre maxad C-ponny?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja herregud, hon kan rida en C-ponny utan problem. Om personen fortfarande växer skulle jag däremot rekommendera en D-ponny.
 
Sv: Längd- och vikttråd

* halvt kl*

Tänkte också på detta och sen även på ålder, du får väl tävla D längre än C?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej, det är 18-årsgräns nationellt för att tävla avd A på ponnytävling för både kat C och D. Internationellt är det 16-årsgräns för båda kategorierna.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Är ju inte ens säkert att personen vill tävla!

Om det gäller en färdigväxt person så säger jag c-ponny men annars kan det vara bra att ha lite att växa i :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Man ska inte stirra sig blind på mankhöjd. En nätt och lättriden häst på 160 skulle säkerligen passa dig utmärkt också - om du nu inte verkligen vill ha en ponny.

Jag är 157 cm, 55 kg, och har ridit stor häst de senaste femton åren, nuvarande är 170. Skulle aldrig falla mig in att köpa en ponny bara för att det var en ponny... sök efter de kvaliteér du vill ha och provrid allt. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Svarar alla :)

Personen är färdigväxt och har inga tävlingsambitioner. Så då kan maxade C-ponnyer kan vara ok också? Jag har nu en grov häst på 160 cm, känner att vi inte matchar alls i ridningen och jag har svårt att komma åt honom ordentligt. Funderar på att sälja och leta efter något mindre som jag passar bättre ihop med. Skulle behöva en läromästare :) Och som du säger Lager, storlek är inte allt, är det en nätt, lättriden häst på runt 160 cm kommer det ju också passa :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Svarar alla :)

Personen är färdigväxt och har inga tävlingsambitioner. Så då kan maxade C-ponnyer kan vara ok också? Jag har nu en grov häst på 160 cm, känner att vi inte matchar alls i ridningen och jag har svårt att komma åt honom ordentligt. Funderar på att sälja och leta efter något mindre som jag passar bättre ihop med. Skulle behöva en läromästare :) Och som du säger Lager, storlek är inte allt, är det en nätt, lättriden häst på runt 160 cm kommer det ju också passa :)

Jag är närmare 170 och vägde runt 56 kg när jag tävlade maxad c-ponny. En maxad C-ponny till dig borde inte vara några problem. C-ponnyer är ju även ofta billigare än D-ponnyer. Dock skulle jag kolla på C-ponnyer med bra halsansättning, en lång fin hals är helt klart att föredra om man är lite längre, Nu är ju du inte als speciellt lång men en korthalsad köttbulle ser man större ut på.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Svarar alla :)

Personen är färdigväxt och har inga tävlingsambitioner. Så då kan maxade C-ponnyer kan vara ok också? Jag har nu en grov häst på 160 cm, känner att vi inte matchar alls i ridningen och jag har svårt att komma åt honom ordentligt. Funderar på att sälja och leta efter något mindre som jag passar bättre ihop med. Skulle behöva en läromästare :) Och som du säger Lager, storlek är inte allt, är det en nätt, lättriden häst på runt 160 cm kommer det ju också passa :)



En ponny av typen pansarvagn kräver mer än en högre men ädel häst. Liksom en välskolad och mjuk fjording kan vara redan drömmen jämfört med en olydig arab.

Vill man ha så litet som möjligt av någon orsak så går ju det utmärkt. Men handlar det mest om att ha en trevlig och juste ridkamrat behöver man inte vara så rädd för att köpa hästmått - eller ponnymått, vad som nu dyker upp. Så länge den är skolad och människovan.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Precis, det har du alldeles rätt i. Jag kommer inte att stirra mig blind på någon mankhöjd, utan jag kommer främst leta efter en häst som passar mina behov :) Men jag ville ha lite riktlinjer för ungefär vad som är lagom :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det låter ju bra! Då kan jag även kika på c-ponnyer som tar lite längd. Har sett att det brukar finnas endel ponnyer ute som passar som läromästare. Kanske en tävlingsponny som ska trappa ner på tävlandet :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 537
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp